> Den fik dog en anmærkning da en af stemplerne i
> caliperen (baghjulet) har sat sig fast. Jeg syntes sgu nok den
> bremsede lidt sløjt, men når nu det er den første maskine man ejer,
> så ved man vel ikke bedre. Hen til Enghave som ville have 1100,- for
> en reservedel og ikke kunne fortælle mig prisen for evt. timeløn.
Du laver bremserne således:
Først piller du først kaliberen af. Piller klodserne af og holder kaliberen
over noget til at samle bremsevæsken. Hvis der kun er et stempel i
kaliberen, så pumper du på grebet indtil stemplet popper ud. Voilá kaliberen
er klar til rensning. Hvis der er flere stampler i kaliberen, så ligger du
en klud i klemme foran stemplerne og sætter tryk på hullet hver banjobolten
skrues i med trykluft. Hold nallerne væk! Rens det ene kaliberstempel, som
brekrevet neden under, og sæt stemplet i igen. Holdet fast, og tryk det
andet stempel ud med trykluft. Du skal pille o-ringene ud inde i kaliberen
og rense for ir i den rille de sidder. Det der sker er, at der kommer ir i
bunden af den rille gummi o-ringene sidder i. Det gør at gummi ringene
bliver deforme og trykker hårdere ind mod stemplet. Det er dette der sker
når bremserne "hænger". Brug en lille ikke for kantet skruetrækker til at
kratte alt ir'en væk med. Pas på ikke at ridse aluminium'en og lad være med
at skære i gummie seglene. Jeg plejer at vippe gummi ringene ud med en meget
lille skruetrækker, eller en hobbykniv. Pas på ikke at kradse ridser i
o-ringene og i aluminiums-kaliberen. Pas på bremsevæsken, der er en udmærket
lakfjerner. Du skal bruge sprit til at rense kaliberne i. Gummiet der er
brugt i kalibre er meget skørt. Der er specielt lavet, så det kan holde til
bremsevæsken. Dette gør at det ikke kan holde til andre produkter. Jeg har
ødelagt kaliber o-ringe med petroleum og terpentin. Sprit virker og
eventuelle rester kan fint blandes med bremsevæsken bag efter. Hvis
o-ringene er blevet mast, eller er bulede (kig efter bitte små buler i
gummiet), revnet eller på anden måe skadet, så skal de skiftes ud. De koster
ca 40kr stk originalt ved dansk forhandler. Man kan ikke få et uoriginalt
kit s.v.j.v. Du skal bruge en støvring og en trykring.
Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevæsken. Der skal du bruge
noget specielt fedt der kan tåle bremsevæsken og ikke skader gummiet. Jeg
bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved
www.merkonomen.dk. Det kan
som regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?) ca.
70kr for en tube der holder hele dit liv.
Du skal bruge almindelig DOT4 bremsevæske til at fylde på systemet igen. Den
de sælger på tankstationerne er fin, hvis ikke du gider købe en hel liter
ved Louis Bestell nr: 10038240
Bagsiden af klodserne smøres med tyndt lag kobberfedt. De samme gør de
flader at bremseklodserne der har berøring me kaliberen. Angående det med
kobberfedtet, så skal der kun et tyndt lag til. Hvis du lægger et tykt lag
på kan det godt løbe og svine, og tiltrække skidt.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
Præsident for Polyteknisk MC (PMC)