større hjul på T4 Syncro
Fra : Leonard

Dato : 16-08-04 22:05

Jeg har en VW Transporter T4 Syncro TDI som meget mangler et 6. gear.
Min lokale VW-mekaniker mener ikke det er muligt at geare noget om, så
nu overvejer jeg at sætte nogle større hjul på, den er født med 15"
195/70.
Jeg kunne godt tænke mig at den kom til at køre ca. 15-20 km/t
hurtigere, den kører ligenu 118 km/t ved 3000 omdr./min.
Kan det gøres med et sæt 16" fælge og dæk der stadig har høj profil?
- kan det være i skærmene?
- er det lovligt?
- skal den synes med det?

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 06:28

Leonard telepaterede følgende til sin PC:
> - er det lovligt?

Ja, hvis du maks. ændre omkredsen med + 5%...

195/70-16 er ca. 3,9% større end 195/70-15...
Det tætteste du kommer på 5% er vist med 215/65-16 = 4,9 %...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 17-08-04 10:13

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Ja, hvis du maks. ændre omkredsen med + 5%...
>
>195/70-16 er ca. 3,9% større end 195/70-15...
>Det tætteste du kommer på 5% er vist med 215/65-16 = 4,9 %...

Men det giver jo ikke rigtigt noget, selvom lidt jo også har (lidt)
ret.
--
Leonard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-08-04 10:20

Leonard wrote:

> Men det giver jo ikke rigtigt noget, selvom lidt jo også har (lidt)
> ret.

Over 5% forøgelse skal man vist ikke umiddelbart lege med...
Det vil give belastning på træktøj, gearkasse o.s.v. som fabrikanten ikke
har regnet med....
Jeg vil så sige, at Lottes kører med +8% da vi har brug for alt der kan hæve
bilen
Den har trillet små 100.000 med det uden problemer med gearkasse, trækaksler
m.v.
Til syn sagde de ikke noget, men de ved jo nok heller ikke lige hvad den er
født med....

Hvis min lommeregner er rigtig så vil 118 km/t + 20 km/t kræve en 16-17%
forøgelse, og det er vist ikke realistisk, hverken mht. syn eller det rent
praktisk omkring plads o.s.v.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 10:47

Søren C. Fischer telepaterede følgende til sin PC:

Sådan er det desværre i Danmark...

Andet kan lade sig gøre, men det er en konstruktiv ændring og kræver syn og
fx. Tüv.

Kylling... Min er ca. + 15 %...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-08-04 11:31

Morten Fruergaard wrote:

> Kylling... Min er ca. + 15 %...

Hehe, sådan noget er nu også lidt lettere på en 4x4
Jeg tror nu ikke lige at Leonards 4x4 er den slags der umiddelbart kan
snupper >15%

Fra : Leonard

Dato : 17-08-04 11:50

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Over 5% forøgelse skal man vist ikke umiddelbart lege med...
>Det vil give belastning på træktøj, gearkasse o.s.v. som fabrikanten ikke
>har regnet med....

Tjah, 1. gear bruges kun når båden skal trækkes op af vandet og det
kunne den såmænd nok klare i 2. gear med lidt mere gas.
En tilsvarende bil uden Syncro kører ca. 20 km/t ved de samme
motoromdrejninger i højeste gear.
--
Leonard