/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ballade om afgift på ekstraudstyr !
Fra : Thomas H.


Dato : 16-08-04 21:19

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=259415

Nu fandt en journalist så lige ud af, at ekstraudstyr i Danmark er
fuldstændig latterligt dyrt, og artiklen er som sådan ok, men igen så kunne
man altså godt savne, at man gjorde lidt mere ud af sådanne ting, f.eks.
prøvede at få en kommentar fra en minister, hvorfor folk skal betale 180% på
en radio fordi den sidder i en bil, eller på læder fordi det er viklet om et
bilsæde, frem for en sofa !

I det hele taget kunne man godt savne, at medierne prøvede at få lidt debat
i gang om de ting, det er ingen problem at blive ved og ved med at bore i
alle mulige andre ting, få politikere til at gøre indrømmelser, få dem til
at tage sagen op, osv. osv., men er det noget med biler, råber de op én dag,
kontakter evt. FDM, der bare siger at det da er fint nok, og så sker der
ikke en skid mere...


--
Thomas H. ...der stadig overvejer at søge afgiftsly i Sverige, men helst
ikke vil ha' svenskergarn.




 
 
alexbo (16-08-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-08-04 21:33


"Thomas H." skrev

> Nu fandt en journalist så lige ud af, at ekstraudstyr i Danmark er
> fuldstændig latterligt dyrt,

Næh.
Det er udtrykket ekstraudstyr der er forkert, hvis man vælger en bil med
f.eks. lædersæder, så er den dyrere fra fabrik end en med stofsæder, og når
reg.afgiften er som den er, bliver merprisen jo også større.

En bil med stor motor er dyrere end den samme bil med lille motor, det får
da ingen til at kalde en stor motor ekstraudstyr.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-08-04 21:40



> Næh.
> Det er udtrykket ekstraudstyr der er forkert, hvis man vælger en bil med
> f.eks. lædersæder, så er den dyrere fra fabrik end en med stofsæder, og
når
> reg.afgiften er som den er, bliver merprisen jo også større.
>
> En bil med stor motor er dyrere end den samme bil med lille motor, det får
> da ingen til at kalde en stor motor ekstraudstyr.

Jep det ville faktisk være billigere at købe den lille mondeo og så alt
udstyr bagefter + den store motor. Man kunne let spare over 100.000 Kr på
den måde, men knold og pjat har længe regnet den ud så de vil også have nye
afgifter hvis bilen bliver lavet for meget om

--
Tom




Jesper Jacobsen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Jacobsen


Dato : 16-08-04 22:03


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41211b8b$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Næh.
> > Det er udtrykket ekstraudstyr der er forkert, hvis man vælger en bil med
> > f.eks. lædersæder, så er den dyrere fra fabrik end en med stofsæder, og
> når
> > reg.afgiften er som den er, bliver merprisen jo også større.
> >
> > En bil med stor motor er dyrere end den samme bil med lille motor, det
får
> > da ingen til at kalde en stor motor ekstraudstyr.
>
> Jep det ville faktisk være billigere at købe den lille mondeo og så alt
> udstyr bagefter + den store motor. Man kunne let spare over 100.000 Kr på
> den måde, men knold og pjat har længe regnet den ud så de vil også have
nye
> afgifter hvis bilen bliver lavet for meget om
>
> --
> Tom
>
>



> men knold og pjat har længe regnet den ud så de vil også have nye
> afgifter hvis bilen bliver lavet for meget om

Det har da aldrig været en hemmelighed. -- Okay, der kan være problemer med
en større motor, men alt ekstraudstyr der ikke lige hører modellen til, kan
man jo altid få eftermonteret ubeskattet. Eksempel er et klima-anlæg. Det
kan du jo godt få eftermonteret på visse mærker, hvis det ikke er
standardudstyr, men prisen for eftermonteringen vil jo nok være dyr, måske
endda højere end hvis den blev leveret med den. Men det kan man jo se på
mærkernes priser, og ved at spørge efter priser på eftermontering.
Et helt andet problem kan måske så være finansieringen af sådan noget
eftermonteret udstyr. Det er jo langt fra alle selskaber der vil låne penge
ud til det, men det er en helt anden snak.

Jesper




Thomas H. (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 17-08-04 05:51


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cfr5oq$m34$1@news.cybercity.dk...

> Næh.
> Det er udtrykket ekstraudstyr der er forkert, hvis man vælger en bil med
> f.eks. lædersæder, så er den dyrere fra fabrik end en med stofsæder, og
når
> reg.afgiften er som den er, bliver merprisen jo også større.
>
> En bil med stor motor er dyrere end den samme bil med lille motor, det får
> da ingen til at kalde en stor motor ekstraudstyr.

Ikke desto mindre hedder der også ekstraudstyr i andre lande.
Man kunne jo starte med, at fjerne misundelsesafgiften på dette, det ville
staten ikke rigtig miste så mange penge på, og bilisterne i Danmark, kunne
begynde at opleve, hvilke herlige ting man kan få til biler, noget som folk
i andre lande forlængst har gjort. Meget af det kan oven i købet sagtens
kaldes forbedring af trafiksikkerheden.



alexbo (17-08-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 17-08-04 08:13


"Thomas H." skrev

> Ikke desto mindre hedder der også ekstraudstyr i andre lande.

Det gør det ikke mere rigtigt.
At kalde f.eks. metalfarve for ekstraudstyr er meningsløst.
Man får jo ikke både den alm. farve, plus metalfarve.
Det samme gælder automatgear, man får jo ikke en ekstra gearkasse.
Man har blot valgt en dyrere udgave end basismodellen.

Man kan kalde et anhængertræk for ekstraudstyr, men det er vel også de
færreste der bestiller dette fra fabrik.

Mener du at metallak og automatgear er ekstraudstyr?

Nu er det sådan set ligegyldigt hvad man kalder det, det går først galt når
man ikke kan forstå at "ekstraudstyr" koster det samme i afgift som alt
andet på bilen.

mvh
Alex Christensen









Jakob Jeppesen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 16-08-04 22:11

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse news:dF8Uc.640$HT.289@news.get2net.dk...

> Thomas H. ...der stadig overvejer at søge afgiftsly i Sverige, men helst
> ikke vil ha' svenskergarn.

Det kan man ikke undgå! Hvis man vil have billige biler hænger det
implicit sammen med svenskergarn eller i grelle tilfælde bundesligahår

/Jakob



Thomas H. (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 17-08-04 05:53


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412122ed$0$73939$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan man ikke undgå! Hvis man vil have billige biler hænger det
> implicit sammen med svenskergarn eller i grelle tilfælde bundesligahår


Nej det er lidt surt, og tanken om snus lige når man står op, huer mig
heller ikke, men man må jo tage det med, hvis man vil ha' glæderne.



Nicolai (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 17-08-04 19:27

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message news:<dF8Uc.640$HT.289@news.get2net.dk>...
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=259415
>
> Nu fandt en journalist så lige ud af, at ekstraudstyr i Danmark er
> fuldstændig latterligt dyrt, og artiklen er som sådan ok, men igen så kunne
> man altså godt savne, at man gjorde lidt mere ud af sådanne ting, f.eks.
> prøvede at få en kommentar fra en minister, hvorfor folk skal betale 180% på
> en radio fordi den sidder i en bil, eller på læder fordi det er viklet om et
> bilsæde, frem for en sofa !

Man kunne vel lave en lille samle fabrik i Danmark der splitter
bilerne ad, sælger bil og "udstyr" (f.eks. radio, kontrol til
klimaanlæg, sæder (undtagen føresædet) osv.) hver for sig, når bilen
så er indregistreret kan kunden så få monteret den udstyrs pakke der
blev købt 'ved siden af bilen'.... Men hvis det var en fordel ville
der nok allerede være nogle andre der havde gjort det.

mvh
Nicolai

www.nk-h.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste