Trådløs vejrstation
Fra : test2

Dato : 16-08-04 18:35

Hej
Er der nogen her i gruppen, som har været så heldige at få fingrene i en de
trådløse vejr stationer, som Bilka og A-Z har på tilbud i denne uge ? Hvis
der er kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det er for et mærke og hvilken
model. Det er ikke nemt at aflæse af billedet i reklamerne.

MVH
Stationsforstanderen

Fra : Pablo

Dato : 17-08-04 13:36

"test2" <ababab105.fjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
hvilken
> model. Det er ikke nemt at aflæse af billedet i reklamerne.

Du kan læse mere om den her
http://www.olav-hansen.dk/

Pablo

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 18-08-04 11:19

"Pablo" <1@1.se> wrote in message

> "test2" <ababab105.fjern@hotmail.com> wrote in message
> de
> Hvis
> hvilken

> Du kan læse mere om den her
> http://www.olav-hansen.dk/
>
> Pablo

Jeg fandt også frem til følgende, som ser ud som en god side, da der er
manualer og software også software til WEB-publishing.

http://www.heavyweather.info

MVH
Stationsforstanderen

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-08-04 13:01

Wed, 18 Aug 2004 12:18:33 +0200, berigede "Stationsforstanderen"
<ababab105.stop@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg fandt også frem til følgende, som ser ud som en god side, da der er
>manualer og software også software til WEB-publishing.

Jeg har lidt svært ved at tyde det de skriver om publisher-delen - som
jeg læser teksten, så kan man ikke _automatiseret_ smide vejret op på
en hjemmeside - det er noget man gør manuelt?!

/Mark

Fra : test2

Dato : 18-08-04 19:52

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg læser teksten, så kan man ikke _automatiseret_ smide vejret op på
> en hjemmeside - det er noget man gør manuelt?!

Da jeg endnu ikke har fået vejrstationen, kan jeg kun udtale mig udfra
det som softwaren viser.
Der kan sendes et billede med et fast interval op til en hjemmeside via FTP.

På følgende side kan man se noget alternativt software.
http://www.lavrsen.dk/weather/

MVH
Asbjørn

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-08-04 20:16

Wed, 18 Aug 2004 20:51:36 +0200, berigede "test2"
<ababab105.fjern@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>På følgende side kan man se noget alternativt software.
>http://www.lavrsen.dk/weather/

Det vil jeg kigge på - jeg var lige ude i den lokale Bilka (One Stop),
der var vejrstationerne revet væk, så der sparede jeg vist 1500 dask

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-04 22:09

On Wed, 18 Aug 2004 21:16:27 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Det vil jeg kigge på - jeg var lige ude i den lokale Bilka (One Stop),
>der var vejrstationerne revet væk, så der sparede jeg vist 1500 dask

Bare jeg også er så "heldig"
Har overvejet at købe en, bestemt at det skulle jeg _ikke_, men så var
det jo at det software til en linux-maskine kom for dagen .... så blev
det jo interessant alligevel.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-08-04 08:04

Wed, 18 Aug 2004 23:08:35 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Har overvejet at købe en, bestemt at det skulle jeg _ikke_, men så var
>det jo at det software til en linux-maskine kom for dagen .... så blev
>det jo interessant alligevel.

Hvis du alligevel skal være ked af det, fordi de ikke er udsolgt hos
dig - kan du så ikke betale en til mig også? Du vil sikkert ikke blive
dobbelt så ked af det, men du gør mig dobbelt så glad

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-04 11:32

On Thu, 19 Aug 2004 09:03:34 +0200, Mark Schiller

>Hvis du alligevel skal være ked af det, fordi de ikke er udsolgt hos
>dig - kan du så ikke betale en til mig også? Du vil sikkert ikke blive
>dobbelt så ked af det, men du gør mig dobbelt så glad

*fnis*

Jeg tager en lille tur derop nu og ser efter .... jeg har dog i
mellemtiden fundet ud af at den vejrstation også kan købes hos
http://conrad.de/ til 180 europæiske knaster.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-04 13:20

On Thu, 19 Aug 2004 12:31:57 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

>*fnis*
>
>Jeg tager en lille tur derop nu og ser efter .... jeg har dog i

Der var faktisk flere - men ikke på lager før om over en uge. Jeg kunne
dog godt få lov at købe den allerede ....

Et kig i tegnebogen sagde i øvrigt at jeg ville blive meget mere end
dobbels så ked af at købe to

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 22-08-04 09:26

Thu, 19 Aug 2004 14:20:04 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Der var faktisk flere - men ikke på lager før om over en uge. Jeg kunne
>dog godt få lov at købe den allerede ....

Og det gjorde du så?

>Et kig i tegnebogen sagde i øvrigt at jeg ville blive meget mere end
>dobbels så ked af at købe to

Naaah, det er blot din privatøkonomis useriøse måde, at manipulere med
dig på - det skal du ikke stole på ...... flex du bare dankortet og
gør mig glad

/Mark

PS
Jeg ved sg* ikke, om jeg har noget der minder om en vejrstationfetich,
men det er bare såååååååå fedt, at kunne følge med i vejret

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-04 10:05

On Sun, 22 Aug 2004 10:25:48 +0200, Mark Schiller

>Og det gjorde du så?

Ja - og nu går jeg og venter på jeg også kan få lov at hente den ....

>Naaah, det er blot din privatøkonomis useriøse måde, at manipulere med
>dig på - det skal du ikke stole på ...... flex du bare dankortet og
>gør mig glad

Man må så sige at privatøkonomien er god til det der manipulation

>PS
>Jeg ved sg* ikke, om jeg har noget der minder om en vejrstationfetich,
>men det er bare såååååååå fedt, at kunne følge med i vejret

Hvad skulle man ellers snakke om hvis ikke det var vejret?

Desuden kan der laves statistik over vejret med den her dims og så en
computer - statistik er også fedt
http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 24-08-04 09:47

Sun, 22 Aug 2004 11:05:09 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja - og nu går jeg og venter på jeg også kan få lov at hente den ....

Har du fået den? Er den sej? Hvornår kan man se vejret i Hjørring på
Indernedded? Hvornår sender du min?

Fortææææææææææææææææææææææææl!

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-04 18:57

On Tue, 24 Aug 2004 10:46:50 +0200, Mark Schiller

>Har du fået den? Er den sej? Hvornår kan man se vejret i Hjørring på
>Indernedded? Hvornår sender du min?
>
>Fortææææææææææææææææææææææææl!

Jajaja

Jeg kan jo ikke få lov at hente den før d. 28/8 .... hvor jeg i øvrigt
skal på arbejde, så det får jeg slet ikke tid til. Så det bliver først
d. 30/8 jeg kan få den afhentet.

Hvornår man kan se vejret i hjørring aner jeg ikek - men højst et par
dage efter opsætningen af min vejrstation kan du se vejret her i Rakkeby
på det der indernet.

Din bliver afsendt i samme øjeblik jeg får solgt hele mit varelager ....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-08-04 11:40

Tue, 24 Aug 2004 19:56:59 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> [...]

>Jeg kan jo ikke få lov at hente den før d. 28/8 .... hvor jeg i øvrigt
>skal på arbejde, så det får jeg slet ikke tid til. Så det bliver først

Okay, gider du ikke lige spørge "dem" om, om de har en liggende, som
ikke er blevet bestilt "for meget" (tm), for så vil jeg da gerne
hjælpe dem af med den (økonomi- og boligudvalget _har_ givet deres
tilsagn og anbefaling).

>Hvornår man kan se vejret i hjørring aner jeg ikek - men højst et par
>dage efter opsætningen af min vejrstation kan du se vejret her i Rakkeby
>på det der indernet.

Lyder spændende - jeg glæder mig til, at kunne følge med i den evige
sommer mod nord

>Din bliver afsendt i samme øjeblik jeg får solgt hele mit varelager ....

Hey sejt, hvad består dit varelager i - måske kan jeg agere
forhandler?!

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-04 18:32

On Thu, 26 Aug 2004 12:40:16 +0200, Mark Schiller

> [...]
>ikke er blevet bestilt "for meget" (tm), for så vil jeg da gerne
>hjælpe dem af med den (økonomi- og boligudvalget _har_ givet deres

Jeg skal nok se om de har en ekstra, når nu du allernådigst har fået lov
at købe en - nye legesager er jo altid godt

>Lyder spændende - jeg glæder mig til, at kunne følge med i den evige
>sommer mod nord

Ja, regnmåleren bliver jo nok ikke slidt op når den bliver sat op her
hos mig )

>Hey sejt, hvad består dit varelager i - måske kan jeg agere
>forhandler?!

Planter, planter og atter planter. Og sælg endelig løs - jeg laver bare
en fornuftig aftale med en fragtmand

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-08-04 20:21

Thu, 26 Aug 2004 19:31:41 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg skal nok se om de har en ekstra, når nu du allernådigst har fået lov
>at købe en - nye legesager er jo altid godt

Super - spanks a billion!

>Planter, planter og atter planter. Og sælg endelig løs - jeg laver bare
>en fornuftig aftale med en fragtmand

Send mig en vareliste med beskrivelse og priser - så kan det vel ikke
tage længe, at få tømt sådan en smule lager

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-08-04 18:54

>Har du fået den? Er den sej? Hvornår kan man se vejret i Hjørring på
>Indernedded? Hvornår sender du min?

Du spørger i øvrigt værre end min 5-årige nevø ))

>Fortææææææææææææææææææææææææl!

Jeg har nu fået min vejrstation. Den virker umiddelbart fin.

Delene er ikke blevet færdigmonteret endnu, men vi har fundet ud af hvor
de skal være. På gavlen af drivhuset. Der hvor de kan få vind fra flest
sider og hvor der er mest frit mod himlen så der ikke er noget der
driller regnmåleren. Der er, fra her hvor jeg sidder, ca. 25 meter
derud og det klarer den fint at transmittere data på den trådløse
forbindelse. Data opdateres ca. en gang i minuttet.

Uret i dimsen er radiokontrolleret - men den søger tilsyneladende kun
efter dette radiosignal i et bestemt tidsrum på døgnet - som ikke er nu.
Heldigvis kan det indstilles manuelt og senere skulle det opdatere sig
selv når det finder radiokanalen med ur-data.

Der følger en udførlig brugsvejledning med på engelsk, tysk, fransk og
et par sprog mere - dog ikke dansk. Jeg foretrækker nu også en engelsk
manual til sådanne elektroniske indretninger.

Delene er lavet af plastik men virker solide nok. Eneste anke er at
modtageren virker lidt "billig" - plastik med nogle halvhårde sorte
knapper som er hårde at trykke ind og som ikke altid reagerer ved første
tryk hvis ikke man trykker hårdt nok. Det kunne være bedre. Det vil
formentlig ikke komme til at genere mig specielt meget da jeg vil have
min vejrstation koblet til computeren.

Men indtil videre virker den som et sjovt stykke legetøj

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-08-04 22:11

Fri, 27 Aug 2004 19:53:52 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du spørger i øvrigt værre end min 5-årige nevø ))

Hvis han forsætter sine timer hos mig, så skal han nok lære det

>Data opdateres ca. en gang i minuttet.

Jeg læste et eller andet sted, at hvis du anvender wire, så opdaterer
du for hver 8 sekunder i stedet ........... altså, hvis du gerne vil
hæve frekvensen

> [...]
>modtageren virker lidt "billig" - plastik med nogle halvhårde sorte
>knapper som er hårde at trykke ind og som ikke altid reagerer ved første

Hmmmmm - Øvv oss - det vil sige, man kan ikke bruge modtageren som
"pynt" på væggen?

>Det vil
>formentlig ikke komme til at genere mig specielt meget da jeg vil have
>min vejrstation koblet til computeren.

Er den ikke koblet til pc'en endnu - jeg har læst dette indlæg
meeeeget langsomt, så du havde en chance ....................

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-04 07:24

> [...]

>Jeg læste et eller andet sted, at hvis du anvender wire, så opdaterer
>du for hver 8 sekunder i stedet ........... altså, hvis du gerne vil

Det står der også i manualen - men der står også at den vil bruge mere
strøm når den er kablet, end når den er trådløs. Til gengæld kan den,
med kablet, få strøm direkte fra en stikkontakt i stedet for at køre på
batterier.

Det er nu ligegyldigt, for de 10 meter kabel der er med kan ikke nå ud
til hvor målerne skal sidde og jeg gider ikke rode med det kabel når nu
det kan undgåes.

>Hmmmmm - Øvv oss - det vil sige, man kan ikke bruge modtageren som
>"pynt" på væggen?

Jo, det tror jeg nok kan lade sig gøre. Der er plads til at man skrue
hele 3 skruer i væggen til at holde modtageren/displayet på plads, så
bare væggen er solid nok så den kan holde til de hårde tryk ...

>Er den ikke koblet til pc'en endnu - jeg har læst dette indlæg
>meeeeget langsomt, så du havde en chance ....................

Nu må du lære at være tålmodig
På søndag kommer det op - hvis og så fremt vi har de dele vi skal bruge
til montering (der skal sættes en mindre mast op på drivhuset bl.a.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 22-08-04 09:23

Thu, 19 Aug 2004 12:31:57 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> [...]

>Jeg tager en lille tur derop nu og ser efter .... jeg har dog i
>mellemtiden fundet ud af at den vejrstation også kan købes hos

Hvad svarer det til? 800 danske kroner?!

Har du et link til produktsiden hos Conrad - kan ikke læse eller
forstå tysk, så der er liiiiiiiidt svært, at finde rundt i deres sider

Kunne man i øvrigt ikke forestille sig, at teksten på vejrstationen så
også er på tysk?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-04 10:07

On Sun, 22 Aug 2004 10:23:20 +0200, Mark Schiller

>Hvad svarer det til? 800 danske kroner?!

Næh, desværre - det er nærmere 1350 kr. Og mon så ikke portoen sluger de
sidste i forhold til den pris bilka skulle have?

>Har du et link til produktsiden hos Conrad - kan ikke læse eller
>forstå tysk, så der er liiiiiiiidt svært, at finde rundt i deres sider

Jeg kunne desværre ikke linke direkte til produktsiden - en søgning på
"WS 2300" bringer dig dertil - næsten.

>Kunne man i øvrigt ikke forestille sig, at teksten på vejrstationen så
>også er på tysk?

Tjoo.... men de tyske tal er magen til de danske Og desuden er der
vist langt flere billeder end tekst på den vejrstation.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 02-09-04 15:50

Wed, 18 Aug 2004 21:16:27 +0200, berigede Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det vil jeg kigge på - jeg var lige ude i den lokale Bilka (One Stop),
>der var vejrstationerne revet væk, så der sparede jeg vist 1500 dask

Well, det gjorde jeg så altså ikke, for de fik dem igen igår

Syng selv med på "Yankee Doodle":

   Jeg har fået vejrstation, doo daa, doo daa.
   Og det bliver helt kanon, yankee doodle day.
   Når den kommer op, bliver det hele top,
   jeg har fået vejrstation, jubii jubii yeah

/Mark

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 03-09-04 13:52

On Thu, 02 Sep 2004 16:49:44 +0200, Mark Schiller
> [...]

>   Og det bliver helt kanon, yankee doodle day.
>   Når den kommer op, bliver det hele top,
>   jeg har fået vejrstation, jubii jubii yeah

Bare ærgeligt med al det solskin - så kan du ikke få testet
regnmåleren...

KS

Fra : Mark Schiller

Dato : 03-09-04 14:03

Fri, 03 Sep 2004 14:52:06 +0200, berigede kelds99@yahoo.dk
dk.fritid.hus-og-have med:

>Bare ærgeligt med al det solskin - så kan du ikke få testet
>regnmåleren...

Du har helt ret - tilgengæld har jeg indtil videre bevidst undgået, at
placere temperaturføleren mod nord, så lige nu sidder den på en
vestvendt væg

Såååå, man må sige, at resultaterne fra denne pt er ret utroværdige
(..... men jeg er glad ......)

/Mark

Fra : Mark Schiller

Dato : 06-09-04 13:14

Fri, 03 Sep 2004 15:03:22 +0200, berigede Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Såååå, man må sige, at resultaterne fra denne pt er ret utroværdige
>(..... men jeg er glad ......)

Er der nogen her i gruppen der ved, hvor vejrstationernes højborg findes
på internet, altså stedet hvor man ved alt om disse, de forskellige
softwaremuligheder, placeringsprincipper mv mv mv

/Mark

Fra : Olund

Dato : 07-09-04 10:50

Mark Schiller wrote:

> Er der nogen her i gruppen der ved, hvor vejrstationernes
> højborg findespå internet

Undskyld min nysgerrighed, men hvad er dit argument for at anbringe
temperatur- og fugtighedsføleren på et sted, hvor den med garanti giver
forkerte målinger?

Selv www.dmi.dk er noget tilbageholdende med oplysninger om anbringelse
af måleinstrumenter, men der findes en del brugbar info på nedenstående
links.
Vh Ole :)

http://hjem.get2net.dk/grm/lidt_om_vejrmaaling.htm
http://www.1klik.dk/nyhedsbrev/udgaver/arkiv/vis.asp?id=644

Fra : Mark Schiller

Dato : 07-09-04 19:21

Tue, 07 Sep 2004 11:50:07 +0200, berigede Olund
<danmark.er.dk@pc.danmark> dk.fritid.hus-og-have med:

>Undskyld min nysgerrighed, men hvad er dit argument for at anbringe
>temperatur- og fugtighedsføleren på et sted, hvor den med garanti giver
>forkerte målinger?

Ingen grund til at undskylde, jeg kan se flere grunde til, at mit
indlæg virker helt hen i vejret - årsagen er faktisk simpel,
vejrstationen blev købt på et tidspunkt, hvor vi de næste 4-5 dage
ville være optaget af alt mulig andet f.eks. fødselsdag, gæster mv mv

Derfor havde jeg et meget simpelt valg - enten smide dyret op et meget
tilfældigt sted, hvor området var af en sådan beskaffenhed, at man
"lige" kunne placere sensorer mv uden brug af særlig meget værktøj
eller også måtte jeg vente .......... det sidste er jeg riiiiigtig
dårlig til

Derfor smed jeg dyret op det nærmeste sted jeg kunne, for så kunne jeg
lege med softwaren når jeg lige have 15 minutter tilovers i ny og næ

Da Keld så går ind og laver lidt sjov med den manglende regn, ja så
valgte jeg blot at springe på og køre joken videre ud i skoven ved, at
fortælle hvor jeg havde placeret min sensor

>Selv www.dmi.dk er noget tilbageholdende med oplysninger om anbringelse
>af måleinstrumenter, men der findes en del brugbar info på nedenstående
>links.

Tak for dine links, særligt et underlink på 1klik er ekstremt brugbart
- imellemtiden lavede jeg lige et lille forum til vejrstationer, det
er man da velkommen til at bruge, hvis man skulle få lyst

   http://forum.definitivt.dk/viewforum.php?f=26

/Mark

Fra : Ole Helms

Dato : 28-08-04 08:35

On Wed, 18 Aug 2004 14:00:39 +0200, Mark Schiller
> [...]

>jeg læser teksten, så kan man ikke _automatiseret_ smide vejret op på
>en hjemmeside - det er noget man gør manuelt?!

Pædagogisk MedieCenter Odense http://www.pmc.odense.dk/ har opstillet
en vejrstation med automatisk upload til internettet.
http://www.vejrstation.dk/
Her findes link til flere oplysninger.

- Vejrstationen ligge kun 6,5km herfra, så jeg betragter den som "min
egen".

--
Venligst
Ole Helms