Skifte brakepads FZS600
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-08-04 17:42

Så er det udskiftning af skive og pads på baghjulet på Fazeren.

Men hvordan får jeg lige stemplerne trykket tilbage, så der bliver plads til
de nye pads og den ny skive?

Med fingrene kan jeg i hvert fald ikke, har lindet på låget til beholderen,
og de lissom ikke til at rokke, heller ikke med de gamle pads på plads og en
skruetrækker ind imellem.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 16-08-04 17:56

Arne Lorenzen skrev i meddelelsen

> [...]
> beholderen, og de lissom ikke til at rokke, heller ikke med de gamle
> pads på plads og en skruetrækker ind imellem.

Det kunne godt tyde på at dine calipre er fyldt med møg.

Da jeg skiftede klodser på min SVer startede jeg med at trykke stemlerne
helt ud så jeg kunne få renset dem og caliperen. Samtidig benyttede jeg lige
lejligheden til at få skiftet bremsevædsken. Da jeg skulle samle caliprene
igen smurte jeg gummipakningerne med silikonefedt/pasta som jeg har købt hos
Mekonomen, og så var stemplerne lige til at trykke ind på plads igen.
Derefter var det blot at påfylde bremsevædske og så udlufte (udluftningen
kan godt drille lidt).

Hvis det lyder alt for farligt, så skulle du prøve at trykke stemplerne en
anelse længere ud end de er nu, og så få afrenset så godt du kan. Derefter
sætter du de gamle klodser i igen, og prøver at trykke dem tilbage enten med
en skruetrækker eller en papegøjetang.

Det vigtigste er at du ikke beskadiger stemplerne, da det kan være en
kostbar affære (fås ikke uorg. til en SVer måtte en kammerat sande). Hvis du
beslutter dig for at skille dt helt ad, så er bremsesystemets eget tryk det
der er stærkest til at trykke stemplerne ud med. Spørg bare løs hvis du er i
tvivl.

--
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816

Fra : Freddy Lang

Dato : 16-08-04 18:08

Kenn H. Jensen wrote:

[SNIP noget klogt omkring bremser]

> Hvis du beslutter dig for at skille dt helt ad, så er bremsesystemets
> eget tryk det der er stærkest til at trykke stemplerne ud med.

Trykluft kan faktisk også gøre tricket, i hvert fald i nogle tilfælde (hvis
man skulle havne i den situation at man _har_ fået skilt hele balladen ad).

Men et godt råd: Hold _*IKKE*_ på stemplerne med fingrene... de propper
ryger altså ud med et ordentligt knald, og kan godt lave en del ravage på
pøllerne, hvilket jeg måtte sande da jeg under renovering af caliperne på
min gamle XS 400 lige pludselig stod med en flækket negl. Jeg skal nok spare
jer for detaljerne, men lad os bare sige, at det var noget forfærdeligt
svineri. Og jeg måtte lige sætte mig ned ti minutter (jeg var efter sigende
med ét blevet en anelse bleg om næbbet). Learning by doing... the hard way.

--
Freddy
SV-R

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 18:22

Freddy Lang wrote:

> [...]
> sætte mig ned ti minutter (jeg var efter sigende med ét blevet en
> anelse bleg om næbbet). Learning by doing... the hard way.

Hæ - har godt nok studset over passagen der står i enhver Haynes om ikke at
holde fingrene imellem.. men det er altså til dig

vh
Torben

Fra : Freddy Lang

Dato : 16-08-04 18:34

Torben Scheel wrote:

> Hæ - har godt nok studset over passagen der står i enhver Haynes om
> ikke at holde fingrene imellem.. men det er altså til dig

Jep, jeg må erklære mig skyldig... Dog ikke længere, for af skade bliver man
klog, som det gamle ordsprog lyder. Dét trick laver jeg i hvert fald
_aldrig_ igen.

--
Freddy
SV-R

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 16-08-04 18:28

Freddy Lang skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Trykluft kan faktisk også gøre tricket, i hvert fald i nogle tilfælde
> (hvis man skulle havne i den situation at man _har_ fået skilt hele

Hvis det virkelig sidder fast, så er trykluften ikke nok da luften bare
komprimeres. Derfor vil det være klogt at trykke stemplerne ud bare ved at
pumpe lidt på pedalen. Så kommer de lige så stille og du undgår de blå negle

Bare sørg for at holde det stempel der først bevæger sig tilbage, så du har
det nemmeste til sidst

Hvis man får trykket et stempel helt ud og ikke kan få det andet ud, så
renser man selvfølgelig caliper og stempel inden man genmonterer for at
trykke det andet ud. Man kan også prøve blot at pille gummipakningerne ud,
og så sætte stemplet løst i og holde det tilbage med en skruetvinge eller
lignende.

Jeg har været der et par gange Alene i år er det vidstnok 10 calipre der
er blevet ordnet på den måde.

Skulle man være så uheldig at have fået skilt det hele ad og man ikke kan få
stemplet ud med luft, så er det nok værd at bruge den tid det tager at
genmontere det igen fremfor at volde det med en tang eller lignende, så man
får ødelagt stemplerne. Hvis man både for og bag vil det typisk være
bagbremsen der er nemmest at genmontere på da der kun er 1 caliper der skal
udluftes. Jeg kan iøvrigt anbefale at købe en bremseudlufter, jeg har haft
meget glæde af kammeratens bremseudlufter

Fra : Henrik Olsen

Dato : 16-08-04 22:24

"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> wrote in message

<snip>

> Jeg kan iøvrigt anbefale at købe en bremseudlufter, jeg har haft
> meget glæde af kammeratens bremseudlufter

Hvilken udlufter er du glad for? Har selv anvendt en SpeedBleeder og er
nysgerrig?

Og forresten... Er det normalt at bagbremsen kan hænge en smule, så man
mærker en anelse bremsepåvirkning, når baghjulet drejes rundt, når maskinen
står på centralstøttebenet med hævet baghjul? Måske min kaliper skal
renses(?)

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 16-08-04 22:45

Henrik Olsen skrev i meddelelsen news:cfr8k4$p4d$1@news.cybercity.dk,

> Hvilken udlufter er du glad for? Har selv anvendt en SpeedBleeder og
> er nysgerrig?

Det er bare sådan en fra http://www.haraldnyborg.dk/ den har nr. 4432, og er
sommetider på tilbud. Louis har også noget lign.

> [...]
> man mærker en anelse bremsepåvirkning, når baghjulet drejes rundt,
> når maskinen står på centralstøttebenet med hævet baghjul? Måske min

Bliver din skive varm når du ikke bruger bagbremsen? Min har ingen
bremsepåvirkning uden at jeg aktiverer den.

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 13:50

Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> skrev i en

> [...]
maskinen
> står på centralstøttebenet med hævet baghjul? Måske min kaliper skal

Head on the nail!

Din skive bliver sandsynligvis også varm uden at du bruger bremsen under
kørsel!?

Bremsecylinderen er pakket af to gummiringe hvoraf den ene er noget kraftig
og firkantet i tværsnit, og det er dén der p.g.a. skævvridning trækker
stemplet tilbage når trykket fjernes i hydrauliken.
Problemet er ofte at der dannes ir i det spor hvori denne yderste pakning
befinder sig, og derved trykkes den voldsomt mod stemplet og forhindrer
såvel en ordentlig dosering, som at "tilbagetræknings-virkningen" går heden!
At det er bagbremsen der mugger først er ikke usædvanligt, derved at det er
den der sidder i al vandsprøjtet og ophvirvlet vejstøv fra forhjul og
motorcykel!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-08-04 07:57

> Men hvordan får jeg lige stemplerne trykket tilbage, så der bliver
> plads til de nye pads og den ny skive?

De "blå" bremser fra Yamaha bremser rigtigt godt, men har ry for hurtigt at
sætte sig. Jeg ville gøre det til en vane at rense hvert eller hvert andet
år, alt efter hvor meget du kører på den.

Du laver bremserne således:

Først piller du først kaliberen af. Piller klodserne af og holder kaliberen
over noget til at samle bremsevæsken. Hvis der kun er et stempel i
kaliberen, så pumper du på grebet indtil stemplet popper ud. Voilá kaliberen
er klar til rensning. Hvis der er flere stampler i kaliberen, så ligger du
en klud i klemme foran stemplerne og sætter tryk på hullet hver banjobolten
skrues i med trykluft. Hold nallerne væk! Rens det ene kaliberstempel, som
brekrevet neden under, og sæt stemplet i igen. Holdet fast, og tryk det
andet stempel ud med trykluft. Du skal pille o-ringene ud inde i kaliberen
og rense for ir i den rille de sidder. Det der sker er, at der kommer ir i
bunden af den rille gummi o-ringene sidder i. Det gør at gummi ringene
bliver deforme og trykker hårdere ind mod stemplet. Det er dette der sker
når bremserne "hænger". Brug en lille ikke for kantet skruetrækker til at
kratte alt ir'en væk med. Pas på ikke at ridse aluminium'en og lad være med
at skære i gummie seglene. Jeg plejer at vippe gummi ringene ud med en meget
lille skruetrækker, eller en hobbykniv. Pas på ikke at kradse ridser i
o-ringene og i aluminiums-kaliberen. Pas på bremsevæsken, der er en udmærket
lakfjerner. Du skal bruge sprit til at rense kaliberne i. Gummiet der er
brugt i kalibre er meget skørt. Der er specielt lavet, så det kan holde til
bremsevæsken. Dette gør at det ikke kan holde til andre produkter. Jeg har
ødelagt kaliber o-ringe med petroleum og terpentin. Sprit virker og
eventuelle rester kan fint blandes med bremsevæsken bag efter. Hvis
o-ringene er blevet mast, eller er bulede (kig efter bitte små buler i
gummiet), revnet eller på anden måe skadet, så skal de skiftes ud. De koster
ca 40kr stk originalt ved dansk forhandler. Man kan ikke få et uoriginalt
kit s.v.j.v. Du skal bruge en støvring og en trykring.

Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevæsken. Der skal du bruge
noget specielt fedt der kan tåle bremsevæsken og ikke skader gummiet. Jeg
bruger en lyseblå tube ATE bremsepasta købt ved www.merkonomen.dk. Det kan
som regel kun købes ved special-bil-reservedelsbutkker (get my drift?) ca.
70kr for en tube der holder hele dit liv.

Du skal bruge almindelig DOT4 bremsevæske til at fylde på systemet igen. Den
de sælger på tankstationerne er fin, hvis ikke du gider købe en hel liter
ved Louis Bestell nr: 10038240

Bagsiden af klodserne smøres med tyndt lag kobberfedt. De samme gør de
flader at bremseklodserne der har berøring me kaliberen. Angående det med
kobberfedtet, så skal der kun et tyndt lag til. Hvis du lægger et tykt lag
på kan det godt løbe og svine, og tiltrække skidt.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-08-04 21:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i

> [...]
> at sætte sig. Jeg ville gøre det til en vane at rense hvert eller hvert
> andet år, alt efter hvor meget du kører på den.

[klip]

Takker for gode råd.
Brugte ikke trykluft, men pumpede først den ene / rense den, så den anden og
rense den. Det hele er renset og samlet igen. Fint
Tillægsspørgsmål:
Købte en udlufter hos HN, den bliver ved med at trække luft fra den
udluftningsnippel der vender ind mod baghjulet, og har hældt næsten en halv
liter bremsevæske igennem systemet, hvordan kan det være? Falsk luft?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-08-04 13:26

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i

> [...]

> udluftningsnippel der vender ind mod baghjulet, og har hældt næsten en
> halv liter bremsevæske igennem systemet, hvordan kan det være? Falsk

glem det, starter en ny tråd

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen