Et par spørgsmål mht. at tælle kalorier
Fra : peet_dk

Dato : 16-08-04 13:21

1. Hvor meget underskud vil I sige man maks. man kan have hvis kroppen også
skal fungere? Indtager ca. 1800 kacl. for tiden (er lige startet) (124kg
178cm 24år mand) Da det er ca. det jeg skal ned på at spise hvis jeg skal
have min optimale vægt.

2. Hvad skal gøre i de tilfælde hvor jeg ikke er hjemme og der både bliver
spist pizza, drukket en masse øl mv. Så ryger den jo hurtigt der opad. Skal
man så nedskære det man "regner" med at indtage mere i weekenderne over alle
hverdagene? Eller skal man bare lade kalorier være kalorier i weekenderne
(hvis man ikke er hjemme og selv kan styre det så godt)

3. Findes der en site hvor man kan se hvor mange kalorier der eks. er i en
standard bolle hos bageren? Eller en "normal" pizza med diameteren på X?
Eller andre færdige ting? Evt. en oversigt over hvor meget de forskellige
ting vejer så man selv kan regne resten ud fra politikkens kalorietæller.

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-04 13:51

peet_dk wrote:
> [...]
> startet) (124kg 178cm 24år mand) Da det er ca. det jeg skal ned på at
> spise hvis jeg skal have min optimale vægt.

så meget er jeg ikke inde i kalorietælling at jeg kan hjælpe dig med det
desværre.....

> [...]
> weekenderne over alle hverdagene? Eller skal man bare lade kalorier
> være kalorier i weekenderne (hvis man ikke er hjemme og selv kan

man skulle helt lade være med at spise pizza ;) der findes adskillige
udemærkede sundere alternativer som kunne bruges i stedet.... feks
durumruller med salat og kylling er ret lækkert...... vælg evt pizza uden
ost, eller begræns osten og bed om at få salat oven på (DET er faktisk ret
lækkert) suppler op med grøntsager, frugt og salat så du bliver hurtigere
mæt, og dermed indtager færre af de "grumme" kalorier.... drik vand til at
slukke tørsten, og nyd en øl ved lejlighed istedet for at drikke øl for at
slukke tørsten..... hvis målet er at drikke sig fuld, kunne det være du
skulle erstatte øllene med alkoholholdige drinks med en smule flere
procenter... og stadig drikke vand indimellem.....

> [...]
> diameteren på X? Eller andre færdige ting? Evt. en oversigt over hvor
> meget de forskellige ting vejer så man selv kan regne resten ud fra

det tror jeg desværre ikke.... i stedet for at gå til bageren så køb da brød
i supermarkedet og smid det i fryseren... nogle brødsorter er endnu mere
lækre end bagerbrød når de lige bliver varmet, og der har du hele
indholdsfortegnelsen at gå ud fra ;) ellers spørg din bager.... det kanjo
være de har det noteret ned som kundeservice (selvom jeg dog aldrig har hørt
om det)

--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : peet_dk

Dato : 16-08-04 16:34

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

-klip-
> man skulle helt lade være med at spise pizza ;)
-klip-

Heh, det er ikke et jeg spørger om Jeg ELSKER pizza, og når jeg IKKE er
hjemme. Men eks. er i byen med vennerne e.l. Hvor man godt vil have det som
man kan lide (hvis man ikke gøre det nogle gange så løber man surt i det!)
Det kunne lige så godt være den slikpose som man bare MÅ have når man går i
biffen den ene gang om månden (MAX)

-klip-
> det tror jeg desværre ikke.... i stedet for at gå til bageren så køb da
brød
> i supermarkedet og smid det i fryseren...
-klip-

Tro mig jeg går ikke til bageren når jeg bare køber brød til mig, og hvis
jeg gør. Ja så vejer jeg det også af - også er der ingen problemer! Det er
mere hvis eks. man sover hos en nogle venner e.l. Og man skal spise
morgenmad der..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-04 06:29

peet_dk wrote:
> [...]
> løber man surt i det!) Det kunne lige så godt være den slikpose som
> man bare MÅ have når man går i biffen den ene gang om månden (MAX)

jeg kom jo også med andre alternativer.... hvad med at vurdere om de ikke
kunne bruges.... som feks at vælge en pizza med mindre ost og salat på
toppen...... det ER faktisk ret guf ;)

> [...]
> hvis jeg gør. Ja så vejer jeg det også af - også er der ingen
> problemer! Det er mere hvis eks. man sover hos en nogle venner e.l.

efterhånden som du kommer ordentligt i gang med din omlægning vil du finde
ud af at der ikke sker så voldsomt meget ved det hvis man sørger for at
begrænse det til den ene dag, og ellers dagen efter er "back on track"...
det bliver jo også surt hvis man skal være super opmærksom hele tiden.......

når du har fået lidt erfaring med hvor stor et stykke brød på x antal gram
ca er, og har en rimelig ide om hvad kalorie forholdet er, så kan du bruge
din erfaring til at vurdere hvor grænsen går....

Fra : peet_dk

Dato : 16-08-04 17:35

omfg prøv at se hvor stor en energi bombe en pizza er!
http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=8365&hl=

Fra : bb

Dato : 16-08-04 19:18

>omfg prøv at se hvor stor en energi bombe en pizza er!
>http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=8365&hl=

ja, en god pizza, så skal du ikke spise mere den dag. andet end
grøntsager og vand.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-08-04 22:25

On Mon, 16 Aug 2004 18:35:00 +0200, "peet_dk" <no@spam.com> wrote:

>omfg prøv at se hvor stor en energi bombe en pizza er!
>http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=8365&hl=

Det er rimeligt vildt, men jeg har nu alligevel regelmæssigt spist pizza
i den periode hvor jeg har tabt mig (købte nye bukser i lørdags,
størrelse 36". Da jeg startede var det 42").

Tror ikke den ene pizza vælter læsset så længe du spiser ordenligt det
meste af tiden.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Rollike

Dato : 28-09-04 07:22

> [...]
> 178cm 24år mand) Da det er ca. det jeg skal ned på at spise hvis jeg skal

hejsa! jeg har en hel del erfaring i at tælle kalorier hvis jeg selv
skal sige det i hvert tilfælde )))

Jeg har selv tabt 15 kilo ved det (men vil også godt indrømme at jeg har
taget 5 kilo på igen pga. sløseri!)

Jeg har en formel hvor jeg har plottet dig ind i og er kommet frem til
følgende:
Du skal veje 80 kilo for at have en BMI på 25
Med det som udgangspunkt har jeg beregnet at du skal have ca. 2400 kalorier
om dagen.

De 2400 kalorier om dagen svarer til hvad du ville forbrænde hvis du vejede
80 kilo og gik med rolator! *G*
For det første vejer du mere end 80 nu og dermed forbrænder du flere
kalorier, for det andet rører du dig (forhåbentligt) mere end en hvad der
svarer til rolater-hastidhed og dermed forbrænder du flere kalorier

Du kan altså roligt spise mere end de 1800 kalorier om dagen.

Prøv det! Med en sund kost (følg de 7 kostråd og minimum 600 g. frugt eller
grønt i løbet af dagen) og vælg altid det mest fedtfattige alterativ når du
handler ind (brug indkøbsguiden). Du vil opleve at du faktisk kan tabe dig
lige så hurtigt på 2400 kalorier som på 1800 kalorier.

Fordel din måltider således:
Morgemad
Mellemmåltid
Frokost
Mellemmåltid
Aftesmad
Mellemmåltid (senest 1 time inden sengetid)

De 6 måltider vil medføre at dit blodsukker forbliver stabilt og du dermed
ikke bliver så let fristet

Drik rigeligt med vand, kaffe, the, saftevand i løbet af dagen

Plot der ud over i ca. 30 minutters motion ind hver dag (eller 60 min.
hveranden dag).
Det kan være ekstra rengøring, boldspil med ungerne, en rask travetur, løb,
cykle osv.. Det behøves ikke være en motionsform der koster en masse penge.

> [...]
> hverdagene? Eller skal man bare lade kalorier være kalorier i weekenderne
> (hvis man ikke er hjemme og selv kan styre det så godt)

Det bedste er at spise sin kalorier i løbet af dagen.
Sker det så en gang i mellem at man skal i byen, så tag en ekstra lang
travetur dagen inden og nyd så din dag i byen med din pizza, så længe det
ikke er hver weekend så sker der ikke alverden ved det.
Bliver det hver weekend, så kan det hurtigt tage overhånde. Så må du
overvejer hvad du vil med dit liv. Vil du hellere fyre den af hver weekend
og forblive overvægtig? eller er du villig til at gå på kompromis og dermed
tabe dig.
Det er dit eget valg hvad du vil. Men tag et valg og gør konsekvenserne
klare for dig selv...

Lad os sige at der er ca. 1200 kcal i en pizza (nogle steder kommer de også
olie oven på pizzaen!)

Hvis du spiser 1 pizza om ugen = 62400 kcal. (1200 x 52)

Lad os gå ud fra at du i dagligdagen lige præcis spiser så mange kalorier
som du forbrænder og dermed har en stabil vægt og du så kobler en pizza på
hver uge så vil du i løbet af et år tage 7 kilo på. (62400 / 9000)

Men med pizzaen ryger der måske også 1½ l. cola. (600 kcal) dvs. 31200 kcal
på et år = 3,5 kilo

Pizza og cola 1 gang om ugen kan altså blive til ca. 10½ kilo om året!

Regn evt. selv videre.

> [...]
> ting vejer så man selv kan regne resten ud fra politikkens kalorietæller.

Jeg kan se at du har fundet et sted hvor man kan se de forskellige kalorier

Jeg selv bruger kalorietabellen fra Aschehoug. Den synes jeg er rigtig god

Tjek disse sider:

http://www.kalorietabel.dk/
http://netbutik.forbrug.dk/pdf_temp/madogsundetal.pdf levnedsmiddeltabellen
i pdf udgave. Da alle tal er angivet i KJ skal du lige dividere med 4,2 for
at få tallet i Kcal
http://www.dfif.dk/livsstilsklub/ (de tæller kalorier)
http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/67228/11881/default.asp Alle kan vel
få brug for en tur på MCD!
http://www.diabetesforeningen.dk/default.asp?id=3543 Indkøbsguide
http://www.forbrug.dk/mad/foedevarer/ernaering0/kostraad/introduktion/ de 7
kostråd

Meget af det jeg har skrevet her ved du måske godt i forvejen Men nogle
gange kan det være meget rart at få genopfrisket tingene, jeg håber i hvert
tilfælde at der var noget du kunne bruge

Held og lykke med vægttabet!

Mange hilsner
Mette