Andet multimedie
bentjuul 3670
Vis hjemmearbejdet frem - Pestol.dk et nyt~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-08-04 13:40

Nu har du muligheden for, at vise hjemmearbejdet frem på en ny og
anderledes måde - tjek derfor det nystartede projekt pestol.dk!

Pestol er et uafhængigt dansk projekt, med et ganske enkelt koncept.
Hver måned har sitets aktive brugere mulighed for at bidrage med designs
af tryk til t-shirts. Herefter findes de to bedste designs vha.
afstemning, hvor både aktive og passive brugere har mulighed for, at
påvirke udfaldet. Vindende designs bliver kort tid efter tilgængelige i
den tilknyttede webshop.

Der sættes selvfølgelig spot på de vindende designs og designere, og
designeren heraf belønnes ligeledes med en t-shirt efter eget valg.

Ganske kort er det altså pestol.dk der skaber rammerne, t-shirts er
mediet - brugerne skaber indholdet!

www.pestol.dk

Fra : www.Altomferie.dk

Dato : 16-08-04 16:28

Nu er jeg ikke indenfor den grafiske branche. Men er det ikke lige lovligt
lummert at lave et site, hvor man til dels får folk til at arbejde gratis
for sig og så fremt de "vinder" så fratager man dem alle deres rettigheder
til deres arbejde i de kommende 6 mdr. for at Pestol kan unytte arbejdet fra
en kommercielt vinkel.

Sakset fra deres side : "Péstol forbeholder sig eksklusiv ret til samtlige
tilføjede designs i 6 måneder, med henblik på tryk på t-shirt og videresalg.
Péstol forbeholder sig tilmed retten til at vise disse designs på Pestol.dk
og andet Péstol materiale.

Bidragsydere/deltagere beholder ejerskabet af tilføjet design og må således
bruge dette i enhver henseende, undtaget af kommercielt øjemed. Ønsker
bidragsyder at benytte et design i kommerciel øjemed, kontaktes Péstol

< Snip - noget om sex og sådan noget >

Péstol forbeholder sig ret til IKKE at trykke vindende designs såfremt dette
er teknisk umuligt. Péstol forbeholder sig tilmed retten til at tilrette et
vindende design.

Nærværende bestemmelser er bindende og kan til enhver tid ændres. "

Jeg ville, hvis jeg blev præsenteret for sådan en besked i min branche,
melde fra !

Men er det bare mig som er sippet ?

Kim

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-08-04 17:11

"www.Altomferie.dk" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> til deres arbejde i de kommende 6 mdr. for at Pestol kan unytte arbejdet

Det er en rigtig god idé... hvis håbefulde mennesker sender noget brugbart
materiale ind... altså en rigtig god idé for Pestol...

> [...]
videresalg.
> Péstol forbeholder sig tilmed retten til at vise disse designs på

Hvad sker der efter de seks måneder..? Kan man så kræve royalty af solgte
T-shirts..?

> Jeg ville, hvis jeg blev præsenteret for sådan en besked i min branche,
> melde fra !
> Men er det bare mig som er sippet ?

Nej...

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-08-04 19:38

Hej Kim og Thomas

Jeres kritik er selvfølgelig berettiget og forståelig. Dog er der lidt
mere til projektet end som sådan, hvilket den opmærksomme måske havde
opdaget, hvis andet end rettighederne (der altid er urimelige) var
blevet læst.

Pestol er uafhængige af alt og alle - undtagen brugerne, hvis arbejde
udgør alt indholdet på sitet. Systemet og konceptet ville som sådan også
"virke", hvis de vindende designs blot blev kåret. Problemet er bare, at
de lige så hurtigt ville blive glemt. Vil man derfor ikke se sit
grafiske arbejde på maven af andre skal man altså ikke deltage!

Pestol er derfor selvsagt også uafhængig af enhver form for kommercielle
virksomheder. Regner man lidt baglæns på vores udsalgspris og fratrækker
forsendelse, tryk, t-shirt, webhotel/gateway vil man derfor også ret
hurtigt forstå, hvorfor præmien er hvad den er, og hvorfor der ikke kan
udbetales royalties. Vi har ingen intention om, at tjene til pensionen
på pestol - hele ideen er som sådan bare, at fjerne det digitale aspekt
fra noget så indgroet digitalt som grafisk design og vise lidt atypisk
stregtegneri på de danske gader og stræder - allerhelst på maven af folk
der ka' li' unikke t-shirts.

Det er heldigvis frivilligt at bruge og besøge pestol.dk. Hver dag
finder en go' håndfuld vej derind - vi har sjovt nok ik' tvunget en eneste!

Mht. rettighederne så er det ganske enkelt et krav, at brugerne
godkender disse af hensyn til loven om ophavsrettighed. Efter et design
er tilføjet beskæres det automatisk, der lægges baggrundsfarve på, det
resizes osv. disse ændringer ville ikke være "lovlige" medmindre
ophavsmanden havde givet tilsagn herom.

At vi forbeholder os' retten til kommerciel brug er vel for så vidt
indelysende - desuden kan ophavsmanden jo til enhver tid ophæve denne
binding. Det hele står der, I orkede bare ikke at læse det.

- pestol.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-08-04 21:55

> [...]
> fra noget så indgroet digitalt som grafisk design og vise lidt atypisk
> stregtegneri på de danske gader og stræder - allerhelst på maven af folk

Nu ved jeg ikke hvor mange t-shirts i regner med at sælge, men til den
udsalgspris skal der ikke mange til før udgifterne er dækket ind. Det gør nu
ikke mig noget, men husk nu at vi er i Danmark. Her her bydes initativ og en
potentiel god forretning sjældent velkommen - desværre.

/jesper

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-08-04 06:46

> [...]
> mere til projektet end som sådan, hvilket den opmærksomme måske havde
> opdaget, hvis andet end rettighederne (der altid er urimelige) var

Det der falder mig for brystet, er ideen om at folk skal sende deres designs
ind som I så kan bruge "gratis" til kommercielt brug.

> [...]

> Det er heldigvis frivilligt at bruge og besøge pestol.dk. Hver dag
> finder en go' håndfuld vej derind - vi har sjovt nok ik' tvunget en

Ideen er som sådan også en god idé - og mit forhold til den er lidt
ambivalent. Jeg ville synes bedre om den, hvis det var (endnu en) af de
sites, hvor man kunne "battle" mod hinanden i Photoshop/Illustrator osv. og
der ikke var nogle penge involveret. På den anden side er der allerede en
del af den slags sider, og ideen med at man kan få sit design på t-shirts er
slet ikke dum.

> binding. Det hele står der, I orkede bare ikke at læse det.

Indrømmet...

Fra : Jesper

Dato : 16-08-04 21:47

"www.Altomferie.dk" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ville, hvis jeg blev præsenteret for sådan en besked i min branche,
> melde fra !
>
> Men er det bare mig som er sippet ?

www.worth1000.com kører efter nogelunde samme princip - bortset fra at man
ikke vinder noget. til gengæld koster det penge at være med (hvis man vil
have sin pokal, hvis man vinder). Det er nu alligevel fantastisk sjovt at
lege med. Det er der også andre der synes og der er da også over 100.000
billeder i deres gallleri. Man får dog royalties hvis "man" sælger noget.
Jeg har ikke checket Pestol endnu, men jeg vil da kigge nærmere på det.

/jesper