Registrering af bådtrailer
Fra : Brian Jacobsen

Dato : 16-08-04 12:47

Hej
Efter at have søgt mig blå i hovedet på nettet uden at finde svar på
mine spørgsmål håber jeg at der nogen herinde der kan hjælpe mig.

Jeg har købt en båd hvor der var en rigtig fin trailer med.

Traileren er i rigtig fin stand med bremser og det hele.
Problemet er så at den ikke har været indregistreret i DK, og jeg ved
heller ikke om den har været registreret i andre lande, ham jeg købte
den af mente at den var fra sverige.
På selve tilkoblingen er der en del tal, man kan se at det er en AL-KO
kobling godkendt til 1000-1600 KG hvor der står "Tupgodkannande (og så
et specielt tegn der ligner et T) 069, der er også en AL-KO aksel på
den.
Det eneste jeg kan finde på selve traileren er et nummer på 7 cifre
som vel er stelnummeret.
Hvor dan kan jeg nu få det gjort så jeg kan få denne trailer
indregistreret i DK, hvis det da overhovedet er muligt, jeg har ingen
andre informationer om traileren, ved heller ikke hvem der har lavet
den.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 14:57

Brian Jacobsen (slet D16ZT) wrote:
> [...]
> indregistreret i DK, hvis det da overhovedet er muligt, jeg har ingen
> andre informationer om traileren, ved heller ikke hvem der har lavet

Medmindre du kan fremskaffe en fabrikanterklæring, er du faktisk godt og
grundigt på skideren, uden en sådan er du ude i en nærmest uoverkommelig
opgave, medmindre du kan fremskaffe en typegodkendelse.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 16-08-04 15:30

Brian Jacobsen <bmja@D16ZTmail.tele.dk> (slet D16ZT) wrote:

>Traileren er i rigtig fin stand med bremser og det hele.

Har den mekaniske bremser?
- dvs. kabeltræk og ikke hydraulik.
Har den håndbremse?

I dette overregulerede land er det ikke tilladt med hydrauliske
(skive)bremser og andet smart, det skal være kabeltrukket, så det er
helt sikkert at lortet ruster i stykker og ikke virker.

Men jeg tror du skal have fundet en producent eller en importør af det
mærke som traileren er og der købe et papir før du har en chance hos
SBI.
--
Leonard

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 16-08-04 17:10

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> (skive)bremser og andet smart, det skal være kabeltrukket, så det er
> helt sikkert at lortet ruster i stykker og ikke virker.

troede jeg også, men man kan nu købe hestetrailere med hydrauliske bremser.
Jeg har fornyeligt set en

> Men jeg tror du skal have fundet en producent eller en importør af det
> mærke som traileren er og der købe et papir før du har en chance hos
> SBI.

Det skulle iflg. SBI ikke været noget problem at få synet og indreg. feks en
US trailer med hyd. bremser, man skal "bare" skaffe producent doko på aksler
og kobling.
Dette har vi tænkt os at afprøve når vi engang har fået båden helt færdig.
så skal traileren (Escort trailers USA Ltd) have lavet bremser og lys... og
så ellers afsted til syn.
Det jeg er mest spændt på der den kobling der sidder på. Den er noget
anderledes end man er vant til at se.

-Leon

---

Fra : Leonard

Dato : 16-08-04 17:30

"Leon Hulstroem \(4220\)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Dette har vi tænkt os at afprøve når vi engang har fået båden helt færdig.
>så skal traileren (Escort trailers USA Ltd) have lavet bremser og lys... og
>så ellers afsted til syn.

og det vil jeg gerne høre mere om når I har været igennem syn.
--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 20:01

Leon Hulstroem (4220) wrote:

> [...]
> bremser og lys... og så ellers afsted til syn.
> Det jeg er mest spændt på der den kobling der sidder på. Den er noget

Lyder rigtig interesant Leon.

Men forbered dig på at det tager tid at være pioner.

Har en bekendt som var den første der fik anhængertræk på sin motorcykel,
tog det meste af en dag, før det lykkedes, p.g.a. manglende retningslinier
for godkendelse o.s.v.

Derudover har du ret, mener at have set noget om dette, retninglinier o.s.v.
for godkendelse.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 16-08-04 22:39

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for godkendelse o.s.v.
>
> Derudover har du ret, mener at have set noget om dette, retninglinier

Den eneste grund til at vi prøver er at det kun koster syns-penge og så
noget tid. Alt papir arbejdet er jo pr email eller telefon på bedste
udlandsk med en kanøffel i munden

Det med doko'en fik jeg faktisk at vide, da jeg så en US-vandski-bådtrailer
med Branderup aksler (mek. brems) og kobling på plader. Dette måtte jeg jo
spørger lidt ind til og for lige at kontroller at det nu også var rigtigt så
kimmede jeg SBI ned til jeg fik et fornuftigt svar (andent end "øøøøøøøø ve
ar ik'")

-Leon

---