New York - en førstegangsbesøgende alterna~
Fra : Jette

Dato : 16-08-04 10:05

Min mand og jeg, skal til New York for første gang om nogle få uger. Vi har
5 dage at gøre godt med. Vi søger ideer til spændende og også meget gerne
lidt alternative ting, man kan se og foretage sig i New York. Vi er begge i
30'erne og elsker at indsnuse stemningen i fremmede himmelstrøgs storbyer.
Vi er derimod ikke særligt glade for organiserede turistture og lange køer.
Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle forslag
modtages med stor tak!

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 16-08-04 12:04

"Jette" <jehandersen_sletdette@hotmail.com> wrote in message
> [...]
køer.
> Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle

Hej,
Jeg har flere gange taget subway til de lidt mindre turistede steder -
Bronx, Harlem etc., og det har været rigtig fede oplevelser, man skal dog
lige passe på ikke at virke alt for turist-agtige, det ER ikke de pæneste
steder på jorden...
Med andre ord : søg lidt væk fra de mest befolkede områder, og brug
subway/fødderne - man kan næsten ikke undgå at falde over spændende steder -
området omkring 1st ave, alphabet city er også i top.

Go' tur
mvh
Sten

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-08-04 12:17

"Sten Bang-Christensen" <revo@12move.dk> wrote in message
news:4120954d$0$189> Hej,

> [...]
> lige passe på ikke at virke alt for turist-agtige, det ER ikke de pæneste

Ja, det er en slags 'velkommen til en anden slags dagligdag' oplevelse, at
se et område i en subway markeret med gule striber og teksten "If you stay
inside the yellow markings, you can be seen from the ticket booth"

> [...]
steder -
> området omkring 1st ave, alphabet city er også i top.

Helt enig. Og at sidde på en fortovscafé og praktisere 'people watching'
ligger også på min top 10.

Martin

Fra : Ole

Dato : 16-08-04 14:11

"Jette" <jehandersen_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
køer.
> Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle

Selvom det er over 4 år siden jeg var i NY, er det en oplevelse, jeg husker.
Selvom dette lyder meget turistagtigt, vil jeg alligevel foreslå en tur med
Staten Island Ferry. Her får du en god udsigt over det sydlige Manhatten,
Statue of Libery og Ellis Island. Turen tager cirka 25 minutter frem og 25
minutter tilbage, og er efter sigende stadig en gratis fornøjelse, sålænge
man ikke er i bil eller har cykel med. Af andre ting, som stadig kan ses, og
som er turen værd vil være Børsen, Central Park og Empire State Building.
Sidstnævnte er nok bedst af besøg lige efter åbningstid, da der ikke er så
mange mennesker.

Du kan måske med held finde inspiration til aktiviter her
http://www.nyc.com/

Fra : Jette

Dato : 16-08-04 14:33

"Ole" <websurfer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange mennesker.
>
> Du kan måske med held finde inspiration til aktiviter her

Tak til alle for nogle gode forslag! Vi er også vilde med "people watching",
og noget siger mig, at der især i NYC er lidt af hvert at se på! Staten
Island-færgen lyder fremragende (gratis = godt!).

Fra : Sten Bang-Christense~

Dato : 16-08-04 14:57

> [...]
Staten
> Island-færgen lyder fremragende (gratis = godt!).

Ha' en rigtig go' tur, jeg kan også fuldt ud tilslutte mig Staten Island
færgen, havde glemt det, men den er nærmest et "must"...

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 16-08-04 16:15

On Mon, 16 Aug 2004 11:05:28 +0200, "Jette"
> [...]

>Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle forslag

Chinatown er på en og samme tid turistet og eksotisk, en spadserertur
gennem bydelen om aftenen, hvor der er mange folk på gaderne er en
stor fornøjelse. Til gengæld er nabo-bydelen Little Italy efterhånden
reduceret til én gade, der lige så godt kunne ligge i Tivoli. Det
ellers så berømte jødiske kvarter på Lower East Side er også kun en
skygge af sig selv, mens der endnu kan ses et par bumser på Bowery.

I stedet for at køre i subway gennem Manhattan skulle I tage bybussen,
så ser man meget mere, og der er enkelte ruter, som kører fra nord til
syd. Så vidt jeg husker kan ugekort benyttes til både subway og bybus.

KS

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 16-08-04 18:34

> [...]
køer.
> Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle

For lige at kommentere på de turistede ting først.

Frihedsgudinden er netop genåbnet - nok noget af det mest turistede, men jeg
ville nu alligevel tage derud. Også fordi det er en dejlig tur væk fra byens
ræs.

Museum of Natural History og Metropolitan Museum of Art er meget
anbefalsesværdige. Der er nogle utroligt gode guidede ture begge steder.

Greenwich Village er et dejlig sted for "people watching". Der er mange små
og hyggelige steder at sidde og spise / drikke.

Jeg personligt elsker Barnes & Noble (boghandler). Hvis i læser bøger på
engelsk er dette himlen. Udvalget slår alt man kender fra Danmark (i hvert
fald i de store af dem), og priserne er også i bund.

Hvis i har en lidt ældre guidebog, så vær opmærksom på at mange ting er
blevet lukket for offentlig adgang siden 11. september 2001.

Nu ved jeg ikke helt præcist hvornår i skal derover. Vær opmærksom på at det
republikanske parti har deres konvent i NYC omkring 1. september. Jeg er
sikker på, at sikkerheden alle steder vil få en ekstra tand.

Henrik

Fra : Max Jensen

Dato : 16-08-04 19:34

Hvis i er der en søndag skal i tage til gudstjeneste i Abyssinian Baptist
Church, 132 W. 138 Street i Harlem. Der er gudstjeneste kl. 9 og 11. Tag kl.
9 - da er der færrest turister.

Det vil være turens absolutte højdepunkt. Også den er gratis - hvis i vil
være bekendt ikke at lægge noget i den indsamlingsbøsse der går rundt

Mvh Max Jensen

Fra : Johnt

Dato : 16-08-04 21:10

Her er nogle forslag

-Tag ind og se en basket kamp. F.eks. Harlem Globetroters. En stor oplevelse
-Tag ind og se en musical. Vælg en med en god sanger, f.eks. Elaine Paige
-Stå og kig en halv time udenfor hotellet Waldorf Astoria, og man kan ikke
undgå at se en berømthed. Jeg så Bill Clinton i forbindelse med hans besøg i
New York, mens han var præsident.
- På Times Sqaure er der et stort hotel, som har en roterende bar på cirka 4
sal. Hvor hele etagen med baren roterer, så man på skift kan se ud over
Times Square. Det er faktisk et meget godt sted at sidde, samtidig har de
nogle gode drink. Dog lidt dyre, men prisen værd.
- Gå end tur igennem Central Park, fortsæt eventuelt et stykke ind i Harlem.
På vejen kan i eventuelt lave en pause og se Guggenheim museet, som ligger
langs med central park
- Ta på Scores night club. Det er godt nok en strip bar, men den fineste i
byen, og se hvilke mirakler silicone kan lave. Der er ikke tale om et
skummelt sted, men et fint sted hvor der kommer mænd og kvinder, faktisk vil
man nok kunne se mere bart på en del danske badestrande
http://www.scoresnewyork.com/

Hilsen

Johnt

Fra : Jette

Dato : 17-08-04 13:51

Jeg er helt overvældet over alle de fremragende forslag. Vi kommer vist ikke
til at kede os! Tak alle sammen.

Fra : Ole

Dato : 17-08-04 17:35

> Jeg er helt overvældet over alle de fremragende forslag. Vi kommer vist
ikke
> til at kede os! Tak alle sammen.

Selv tak, og god ferie.

Jeg har på rejser ofte brugt "Turen går til ...." omkring destinationer, og
fundet nogle gode forslag til ting man kan foretage sig. Du skal nok være
heldig, hvis du kan finde den seneste udgave på dit lokale bibliotek.

Fra : Martin K. R.

Dato : 17-08-04 18:12

"Ole" <websurfer@webhiker.invalid> wrote in message
> "Jette" <jehandersen_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ikke
>
> Selv tak, og god ferie.

Også god ferie herfra

> [...]
> fundet nogle gode forslag til ting man kan foretage sig. Du skal nok være
> heldig, hvis du kan finde den seneste udgave på dit lokale bibliotek.

Der foretrækker jeg nu så absolut Lonely Planet guides. De bærer i det
mindste præg af at forfatteren har været på stedet for nyligt.

Jeg har en del af Politikens "Turen går til...", og de bærer præg af - hvis
jeg må udtrykke det lidt flabet - at være skrevet af 'forstadsfruer fra
whiskybæltet'. I den seneste jeg læste ("Turen går til Wien"), lød det
f.eks. i afsnittet om shopping at "man kunne få de yyyyndigste kniplinger og
de deeeejligste lysekroner". Desuden er der lidt for mange faktuelle fejl.

Måske er jeg bare ikke i målgruppen for dens læsere.

Martin

Fra : Ole

Dato : 17-08-04 19:41

[SNIP}
> [...]

> de deeeejligste lysekroner". Desuden er der lidt for mange faktuelle fejl.
>
> Måske er jeg bare ikke i målgruppen for dens læsere.

Du har sikkert ret i, at disse serie bøger henvender sig til lidt
forskellige målgrupper.

Jeg har brugt "Turen går til London" med stor fornøjelse, da den giver en
kort introduktion til de forskellige bydele, samt en god oversigt over
seværdigheder, der er i den del.

Jeg har indtryk af, at Lonely Planet bøgerne mest af alt henvender sig til
backpackere og des lige (intet ondt ment), hvor imod "Turen går til ...",
kan bruges som intro til bydele og seværdigheder, og man har arrangeret sine
"boligforhold".

Fra : Martin K. R.

Dato : 17-08-04 20:05

> [...]
> backpackere og des lige (intet ondt ment), hvor imod "Turen går til ...",
> kan bruges som intro til bydele og seværdigheder, og man har arrangeret

Det har du nok ret i, men da den oprindelige poster efterlyste seværdigheder
"off the beaten track", er det min erfaring at Lonely Planet guides står
væsentligt stærkere på netop det punkt.

Martin

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 18-08-04 12:50

On Tue, 17 Aug 2004 19:11:55 +0200, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Der foretrækker jeg nu så absolut Lonely Planet guides. De bærer i det
>mindste præg af at forfatteren har været på stedet for nyligt.

Jeg har en læst en del Lonely Planet Guides - og der ender man let
sammen med en flok småbeskidte, larmende og nærige ryksækrejsende,
hvis man følger bogens råd. Indgangsvinklen er udelukkende: Så billigt
som muligt, så pyt være med, at man står i lort til knæene. Desuden
vrimler det også med forældede råd i de bøger.

Men måske er jeg bare ikke (længere) i målgruppen for deres læsere

KS

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-08-04 13:09

<kelds99@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> som muligt, så pyt være med, at man står i lort til knæene. Desuden
> vrimler det også med forældede råd i de bøger.

Nu er det lidt synd hvis denne tråd skal udarte til en diskussion om
guidebøger, men nuvel:

Jeg har boet på adskillige luksushoteller baseret på Lonely Planets
anbefalinger (senest Fairmont Olympic i Seattle og Loews i Miami), men det
er da klart, at hvis man ønsker luksus følger man vel ikke henvisningerne i
bogen til billige campingpladser? Der er da også afsnit som jeg springer
over fordi de ikke er relevante for mig. Men hellere at der er for meget med
i bogen end for lidt...

Jeg rejser en del, og hver gang låner jeg på biblioteket forskellige
rejseguides, hvorefter jeg køber den jeg synes bedst om og tager den med på
rejsen. Det er i 9 ud af 10 tilfælde en Lonely Planet guide. Og jeg er
hverken ung, rysækrejsende, beskidt eller nærig

Kun i LP guides kan man få hints i stil med "prøv at smutte ind i baren til
Hotel xyz og se en fantastisk retro-indretning..." eller "gå ind i
beboelseskomplekset på xyz street, tag elevatoren til øverste etage og få en
utrolig udsigt". Ting som man aldrig ville være stødt på af sig selv. Det er
dét jeg mener med, at LP forfatterne har været på stedet selv.
I "Turen går til..." er der kun beskrivelser/henvisninger til de gængse
seværdigheder, hvor man er 100% sikker på at møde talrige andre turister.
Det er ting man kan finde i enhver standardguide eller på enhver turist
hjemmeside.

> Men måske er jeg bare ikke (længere) i målgruppen for deres læsere

Jeg synes ikke LP guides (kun) er beregnet for unge. Til gengæld har jeg
læst nogle amerikanske guidebøger som bestemt var beregnet for "ældre damer
med blåt hår". De indeholder bl.a. parlører med brugbare sætninger i stil
med "Tjener, min pudel har fået dårlig mave af deres østers"

Martin

Fra : Mette

Dato : 18-08-04 08:57

> Vi lægger større vægt på oplevelser end egentlig "sightseeing". Alle
forslag
> modtages med stor tak!

Jeg var i NY i 3 dage med et spædbarn. Barnets far var til konference, så
jeg brugte tiden på at opleve lidt. Jeg nåede ikke så meget, men jeg/vi nød
en lang gåtur ned af 5th avenue, tog tilEmpire statebuilding og tilbage
igen. Det var enkelt, men feeeeed puls