Mellem murværk og vindueskarm
Fra : Kim Pedersen

Dato : 15-08-04 23:56

Hej

Jeg har været ved at isætte nye trævinduer i mit hus og skal nu til at fuge
og isolere mellem murværket og karmen. Jeg har tænkt mig at fuge udvendig
med kalkmørtel, men er lidt i tvivl om hvad hvordan det ville være smart at
gøre indvendig. Indvendig har jeg vandskuret vægge (tynd lag), hvor jeg
udvendig har et godt tykt lag puds. Dette gør at jeg får en fuge på 3 cm
indvendig når jeg har en fuge udvendig på 1-1,5 cm.
Min ide var at fylde ud med PU-skum indefra og ligge en pind på 3 cm foran
karmen, således at jeg kan bruge den til at hæfte lysning fast på? Er der
nogen der ved om det er en dårlig idé og om det er nødvendig at lave en
silicone fuge rundt om vinduet på 3 cm indvendig og isolerere med tjæret
værk.

Den anden løsning er meget nemmere da PU-skummet således både vil gøre det
ud for indvendig fuge og isolerering, men er som sagt meget itvivl om det er
en god idé.

mvh Kim

Fra : //zlgge

Dato : 16-08-04 16:08

"Kim Pedersen" <svejgaar@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud for indvendig fuge og isolerering, men er som sagt meget itvivl om det

Det er ikke en god ide at bruge PU-skum. Skummet trækker vand og kan ikke
komme af med det igen. Træet rådner og du kan sætte nye vinduer i efter 5 -
10 år.

Den rigtige måde er først at presse en grå skumpølse ind i sprækken og
dernæst værk. Der kan så fuges tilsidst med kalkmørtel, evt. tilsat 5% ler.

Spørg på trælasten de kan finde de rigtige materialer frem til dig.

Mvh
//zigge