Købt som beset ?
Fra : Samsara

Dato : 15-08-04 23:37

Hej'sa

Jeg står for at skulle sælge min bil i forbindelse med køb
af en ny (er hoppet på en Picanto) og har lige et spørgs-
mål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Kan jeg lave et dokument der siger, at bilen er købt som
beset og på den måde frasige mig eventuelle fejl på bilen ?

Grunden til at jeg sprøger er, at Kia-forhandleren har sagt
ja til at købe min brugte bil, men de har ikke undersøgt den
nærmere - tog kun lige et hurtigt kik på den og gav mig en
pris ud fra det !

Jeg vil jo helt ikke kunne "hænges op" på eventuelle fejl
de måske opdager, når de har overtaget bilen.

På forhånd tak.

Venligst
Samsara

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 02:25

"Samsara" <Invalid@NOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ja til at købe min brugte bil, men de har ikke undersøgt den
> nærmere - tog kun lige et hurtigt kik på den og gav mig en

Der er ingen problemer i det. Sov du trygt om natten. Som forhandler, er man
mere eller mindre forpligtet til at gennemgå en bil ordentlig, inden man
byder på den. Om ikke andet, har han taget højde for evt. smårep. i den pris
du har fået. Som Bent Mikkelsen - Formand for Automobil Handler Foreningen -
engang udtalte: "Vi er professionelle, og kan til enhver tid se, om de biler
vi handler ind, fejler noget".

M.v.h.

Fra : Lykke

Dato : 16-08-04 06:27

Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vi handler ind, fejler noget".
>
> M.v.h.
>
> Jeg er ikke helt sikker på, at du har ret i det du siger, Hvis sælger
siger bilen er fejlfri og det derefter viser sig at bilen har fejl, som er
sælger bekendt, har han handlet i ond tro og kan drages til
ansvar.(trafikskadet eksempelvis.)
Jer er ikke hundred 100 % sikker på at jeg har ret, men retssikkerheden må
gå begge veje.
Men er bilen i orden har sælger jo ikke noget at frygte.

Poul

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-04 06:49

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siger bilen er fejlfri og det derefter viser sig at bilen har fejl, som er
> sælger bekendt, har han handlet i ond tro og kan drages til

Det er ikke et "forbrugerkøb", køber er proff. så §42 gælder ikke. Men hvis
både køber&sælger er pivate, gælder den.

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 07:30

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> "Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg er ikke helt sikker på, at du har ret i det du siger, Hvis sælger

Enig.

> Det er ikke et "forbrugerkøb", køber er proff. så §42 gælder ikke. Men
hvis
> både køber&sælger er pivate, gælder den.

Det er vist ikke helt rigtigt. § 42 gælder alle køb, dog ikke i
forbrugerkøb, men køberen er jo ikke forbruger i denne sag, jf. § 4a.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-04 07:43

> Det er vist ikke helt rigtigt. § 42 gælder alle køb, dog ikke i
> forbrugerkøb, men køberen er jo ikke forbruger i denne sag, jf. § 4a.

Ca. hvad jeg forsøgte at skrive ;), men den ville da gælde ved handel mel.
to alm private "forbrugere"?.

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 08:24

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ca. hvad jeg forsøgte at skrive ;),

Okay

> men den ville da gælde ved handel mel. to alm private "forbrugere"?.

Ja da.

Der er i øvrigt ingen stor grund til at skelne mellem forbruger og ikke
forbrugerkøb, for sælger man noget skidt så hænger man på den. Længere er
den ikke.

Noget andet er, at en forhandlers køb af en brugt bil hos en forbruger nok
ikke giver anledning til mange sager idet køberen jo får mulighed for at
undersøge bilen, men undlader det. Dette medfører, at fejl, som kunne være
opdaget ved en alm. besigtigelse ikke kan påberåbes af køber.

Vores spørger kan godt søge at fraskrive sig ansvaret - men der er næppe
grund til det ved salg til en forhandler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 07:16

Lykke wrote:

> [...]
> retssikkerheden må gå begge veje.
> Men er bilen i orden har sælger jo ikke noget at frygte.

Hvis du fortier skjulte fejl kan køber drage dig til ansvar, det gælder også
ved salg til prof. forhandler.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Samsara

Dato : 17-08-04 21:00

> [...]
> gå begge veje.
> Men er bilen i orden har sælger jo ikke noget at frygte.

Jeg har ikke sagt til forhandleren, at bilen er fejlfri.

Forhandleren kikkede på bilen og spurgte "kan den køre" og
til det svarede jeg "tja... jeg er da kørt hertil".

Jeg har ikke forstand på biler og ved ikke, om der skulle være
et eller andet "gemt".

Umiddelbart vil jeg da mene, at det må være forhandlers
problem, hvis der viser sig et eller andet ved en grundig
gennemgang. De har jo haft rig mulighed for at gennemgå
bilen inden købet.

I øvrigt ved de, at bilen skal til syn "lige om lidt". Den burde
faktisk ha' været indkaldt her i august måned, men jeg har
bare ikke fået nogen indkaldelse endnu.

I øvrigt; tak for svarene.

Venligst
Samsara