Airport Express placering
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-04 23:02

Jeg er ved at plastre vores hus til i Airport Express baser. De er
simpelthen så nuttede. Nå ja, jeg har de i hvert fald én. Men der er en
mere på vej. Jeg har en Aiport Extreme i kælderen, som er forbundet med
kabelmoden. Den sidder oppe under kælderloftet og relativt centralt i
huset. Min nuværende Airport Express sidder i kontoret i den ene ende af
huset endda ved ydermuren. Den streamer musik til højttalerne og er
forbundet med printeren. Desuden skal den sende trådløst signal videre
via WDS (Wireless Distribution System) til 1. sal, hvor den gamle iMac
står.
Mit problem er, at den næste Airport Express nok skal placeres i
stuen i den stik modsatte ende af huset og streame musik. Den kommer
lidt langt fra den centrale base, og vil sikkert ikke have så god
forbindelse til den. Jeg kan naturligvis godt sætte den til WDS, og den
kan da sende signal videre til 1. sal. Men hvis man nu sidder med sin
bærbare Mac i den anden ende af stuen, så er man meget tættere på
Airport basen i kælderen, end Express-basen er. Dermed vil man kunne få
en bedre forbindelse til internettet ved at koble direkte på basen i
kælderen. men gør computeren det? Den ser vel bare på, hvilken af de
tilgængelige baser, der har kraftigst signal. Man har sikkert bedre
forbindelse til Express-basen i stuen. Det er jo samme rum. Så vil ens
computer vel automatisk forbinde med Express-basen. Dermed vil man opnå
en langt ringere internetforbindelse, end hvis computeren koblede sig på
basen i kælderen. Har jeg ikke ret i det? Løsningen på problemet er vel
kun, at man ikke kobler Express-basen i stuen på WDS. Er det ikke
rigtigt?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 15-08-04 23:08

In article <henry-BF6ED1.00015616082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> wrote:

> Jeg er ved at plastre vores hus til i Airport Express baser.

Jeg vil gerne takke for, at du egenhæændigt holder Apple i live.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-04 23:34

In article <nospam-137960.00080216082004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Winther Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Jeg vil gerne takke for, at du egenhæændigt holder Apple i live.

Det er ren egoisme, for min pension står i deres aktier. Men det er da
rigtigt, at jeg har købt meget hos dem de sidste uger. I må dog ikke
tro, at vi bare køber løs. Vi har meget længe talt om, at min kone
skulle have en iBook. Nu kan det være, at hun skal aflevere den bærbare
fra arbejdet, da en anden måske skal overtage hendes projekt. Endelig er
hun ikke vild med at bruge den til noget privat. Den er jo på
internettet herhjemme etc. Det er ikke så smart, hvis hun får en virus
på den. Og så har vi lovet sønnen en iMac, og den kan man jo ikke få for
tiden. Så kunne vi jo slå to fluer med ét smæk ved at købe en iBook, som
de begge kan bruge. Vi opretter jo bare en bruger til hver af dem, og så
kan de bare arbejde med hver deres ting uden at kunne rode med den
andens.
Jeg har så samtidig købt lidt Airportbaser et sådan noget. Det kan
jeg godt forsvare, så længe det er med til at gøre hjemmet pænere. Nu
har jeg fået kabelmodem og Extreme-basen i kælderen, og dermed er der
mindre kabelrod i stueetagen. Sådan noget kan konen godt forstå. At jeg
også kan sætte printeren til Airportbasen er jo smart. Så slipper vi for
at købe en printer mere, og vi slipper for at have en printer mere, der
fylder op.
Jeg har også bestilt trådløst tastatur og mus til iBook. Det tror jeg
da også, konen synes er smart. Skal man skrive meget, kan et helt
tastatur være rart. Det har jeg også selv, men det er fra før Bluetooth.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 16-08-04 11:30

In article <henry-CBFB45.00333216082004@news.tele.dk>,

> Det er ren egoisme, for min pension står i deres aktier. Men det er da
> rigtigt, at jeg har købt meget hos dem de sidste uger. I må dog ikke
> tro, at vi bare køber løs.

Vi tror ikke, vi ved. Hvem husker ikke din proklamation af at alt, der
kostede under 2500,- var bagateller. Puha, det må være en glad
grønthandler, du holder dig.

> Vi har meget længe talt om, at min kone
> skulle have en iBook.

Jeg vil håbe for jer, at de har fået styrket skærmkablet. jeg er meget
irriteret på Apple i de her dage. hvorfor går skramlet altid i stykker
lige inden en deadline.

> Nu kan det være, at hun skal aflevere den bærbare
> fra arbejdet, da en anden måske skal overtage hendes projekt.

Er hun blevet doven? Hun har fået graden, ikke?

> Jeg har også bestilt trådløst tastatur og mus til iBook. Det tror jeg
> da også, konen synes er smart. Skal man skrive meget, kan et helt
> tastatur være rart. Det har jeg også selv, men det er fra før Bluetooth.

iCurve?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 12:07

In article <christian.bech-209EBF.12301316082004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Winther Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Vi tror ikke, vi ved. Hvem husker ikke din proklamation af at alt,
> der kostede under 2500,- var bagateller. Puha, det må være en glad
> grønthandler, du holder dig.

Jeg spiser aldrig grønt. Bortset fra krydderbollerne i morges. Men var
det så mange penge? Var det ikke bare kr. 1.000,-? Ellers var det udslag
af undren over, at tingene bliver så billige. Min Epson 740 printer
kostede kr. 2.500,- i 1998. Og det syntes man ikke var dyrt for en
farveprinter i dag. Nu koster en tilsvarende kr. 850,-. Min første
Airport base kostede kr. 3.300,-, og det er ikke engang 2 år siden. Nu
koster de kr. 1.490,- for en stor og kr. 1.150,- for en lille.

> Jeg vil håbe for jer, at de har fået styrket skærmkablet. jeg er
> meget irriteret på Apple i de her dage. hvorfor går skramlet altid i
> stykker lige inden en deadline.

Den har da ikke skærmkabel. Skærmen er indbygget. Ved du ikke det? Men
de har styrket kablet til opladeren i forhold til det til min TiBook.

> Er hun blevet doven? Hun har fået graden, ikke?

Jo, hun fik sin Ph.d. sidste sommer. Og de var endda et år om at rette
projektet. Men hun er begyndt at sætte grænser for, hvor meget det er
rimeligt, at de andre læsser over på hende. Hun skal dosere medicin mod
blodpropper med et computerprogram dagligt. Så vi har computeren med på
ferie og alle steder. Det er lidt belastende nogen gange. Og det får hun
jo ikke løn for. Og det er sådan set ikke hendes projekt. Hun hjælper
bare professoren. Så nu vil de prøve at dele det ud på flere, så de kan
skiftes i ferier og sådan.

Og det er netop ankommet. Det bliver spændende. Nu vil jeg gå op og
flytte den gamle iMac fra den Frederiks værelse til Augusts værelse. Og
så skal den sættes op til at køre Pixeline, så den skal boote fra OS 9.
Det går for langsomt i Classic.

> iCurve?

Sådan en har jeg. Jeg havde håbet, den hjalp på kølingen, men jeg synes
nu, blæseren kører lige så meget. Skal jeg også købe en til konen, eller
hvad mener du?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 16-08-04 18:35

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> Skal jeg også købe en til konen, eller
> hvad mener du?

Køb hende: iCurve, BT tastatur + BT mus (+ selvflg en sleeve/taske)

Desværre købte min kone det ikke til mig, så jeg måtte købe det selv -
og det har jeg slet ikke fortrudt -

så støt du Apple - det gør jeg (SE 1989, PM 7500 1996, iMac 500 (2002/2)
iBook 1.2 (2004) + alt det løse)

men desværre hjælper det ikke på min pension

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 20:38

In article <1gimm7m.1v78j2r17ps534N%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Køb hende: iCurve, BT tastatur + BT mus (+ selvflg en sleeve/taske)
>
> Desværre købte min kone det ikke til mig, så jeg måtte købe det selv -
> og det har jeg slet ikke fortrudt -

Sleeve'n (fra Apple Store) købte vi sidste år. Den har hun brugt til sin
IBM. Trådløst tastatur og mus har jeg lige sat til i dag. Jeg var lige
inde i stuen at vise hende min iCurve: "Vorherre bevares!" Sådan en skal
jeg i hvert fald ikke bryde mig om at købe til hende. Hun hader at bruge
den, når min computer står på den. Vi enedes dog om det kompromis, at
hun kan prøve min, når hun kommer i gang med at bruge sin iBook. Vi har
lige lidt ferie fra brevkassen et par uger, så hun skal ikke skrive så
noget.

> så støt du Apple - det gør jeg (SE 1989, PM 7500 1996, iMac 500
> (2002/2) iBook 1.2 (2004) + alt det løse)

Det synes jeg nu også, jeg gør. Jeg har da fået fire ordrer fra Apple
Store bare i sommer. Men det er godt nok heller ikke typisk. Nu tror jeg
også, vi skal holde en pause. Desværre lyder den nye iMac rigtig, rigtig
smart iflg. rygterne.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 16-08-04 21:21

In article <henry-B37A83.13071716082004@news.tele.dk>,

> Jeg spiser aldrig grønt. Bortset fra krydderbollerne i morges. Men var
> det så mange penge? Var det ikke bare kr. 1.000,-?

Næ nej, det var 2500,- ca. 500 poser grønne krydderboller. Jeg genlæser
tråden indimellem, når når jeg sætter en ny gang Newswatcher op.
Erstatningspismoen er lige røget ud til fordel for en iBook 500, så jeg
måtte i gang med MT-NW igen, så falder manover gamle tråde.

Hvorfor er MT-NW i øvrigt lige nu blevet træls. Den vil ikke aktivere
URL's men markerer dem blot?

> [...]
> Airport base kostede kr. 3.300,-, og det er ikke engang 2 år siden. Nu
> koster de kr. 1.490,- for en stor og kr. 1.150,- for en lille.

Jeg var økonomisk i 1998 og købe en Okipage 8m til over 3000,- Jeg er
dog endnu ikke nået igennem to pakker, så det kunne nok ikke betale sig.

> Den har da ikke skærmkabel. Skærmen er indbygget. Ved du ikke det?

Vil det sige, at jeg ike behøves at slæbe min 21"-CRT-skærm med mere?

> [...]
> jo ikke løn for. Og det er sådan set ikke hendes projekt. Hun hjælper
> bare professoren. Så nu vil de prøve at dele det ud på flere, så de kan

Det lyder sundt. Hvis skidtet ikke kan køre på en Mac er det jo
yderligere et argument.

> [...]
> flytte den gamle iMac fra den Frederiks værelse til Augusts værelse. Og
> så skal den sættes op til at køre Pixeline, så den skal boote fra OS 9.

Du har leget med Classic indimellem så? Ellers får man godt nok et chok,
når man åbner OS9 - det ligner noget fra 70'erne.

> Sådan en har jeg. Jeg havde håbet, den hjalp på kølingen, men jeg synes
> nu, blæseren kører lige så meget. Skal jeg også købe en til konen, eller
> hvad mener du?

Ellers bliver hun da sur. Desværre giver det ikke mening med iCurve til
en 12" iBook. Ellers ville jeg osse ha' en.