Rapport fra USA - med hilsner
Fra : \(USA\) Brian Madsen

Dato : 15-08-04 21:40

For en tid siden bekendtgjorde undertegnede at han skulle drage til det
store USA. Jeg er nu vel ankommet og har haft lidt over en uge til at
investigere lidt i den amerikanske bilkultur. Jeg befinder mig tAt pA det
centrale Los Angeles - hvor her er blA himmel og temperature over 35 grader
i mAneder i streg.

Da jeg ankom til lufthavnen blev jeg hentet af min bror i en Chevrolet
Surburban identisk med denne: http://tinyurl.com/45v8o med et svin af en V8
motor pA 5.3L og 285hp. Et kAmpe skrummel som minder mere om en selvk0rende
dagligstue end en bil. Den mA jo sluge noget brAndstof!!! Og prisen pA
brAndstof er helt vild i 0jeblikket - siger i hvert fald de amerikanere jeg
har talt med. Da jeg tjekke igAr var prisen pA $2,09 pr. gallon - hvilket
giver den vilde pris af 3.44,- Dkr pr. liter - hvordan ser det ud i DK? he
he....

Min bror og jeg deler i 0jeblikket en 1995 Ford Explore V6 4.0L -
http://tinyurl.com/6qzqs hvilket er en udemArket bil. Den har alt i el
hvilket har givet anledning til timers leg med de el-justerbare sAder. De
kan bAde k0re op-ned, frem-tilbage, tilte og pumpe luft i sAderyggen og
sAdebunden - hvilket virker helt Andsvagt nAr man kommer fra en Peugeot 405,
som havde den luxus at have varme i sidespejlene. Det er dog bare en ganske
almindelig bil "Over here". For biler er har mange af - og smA er de ikke
ligefrem. Alle biler har aircon som minimum - hvilket jeg udemArket kan
forstA med den bagende hede. Den mindste bil jeg har set (indtil videre) -
var en Aldre Toyota Corolla.

Nu kommer vi til hvilke mArker der er mest udbredt. Lexus er stort - isAr er
Lexus GS300 en populAr bil. I det hele taget er der mange japanere, her hvor
jeg befinder mig. Ford er selvf0lgelig stort, med et udbud af mange
forskellige modeller. Hvis vi taler mere luxusi0se biler er Mercedes, BMW,
(Mustang) og Porsche meget dominerede. Jeg er faktisk holdt op med at dreje
hovedet nAr jeg ser en Mercedes SL500 af nyeste kalibre - for der er bare sA
mange af dem.

NAr man k0re er det selvf0lgelig med rat-automatgear - hvilket er nemt at
vende sig til. En sjov lille historie i den forbindelse er at min bror
indtil videre har 0delagt automatgearet i Ford Exploren 5 gange - ja 5
gange. Jeg kan godt forstA hvorfor det sker - for han behandler den ikke
sArlig godt. NAr han k0re sparker han til den sA den laver kickdown - smider
den over i en af de 5 andre baner pA freeway'en - lader den skifte op - og
sparker sA til den igen. Det varmer jo den stakkelse lille gearbox, og en
udend0rs temperatur pA 35 grader hjAlpe ikke just pA problemet. Den stod
underligt nok ogsA pA vArksted da jeg ankom

NAr jeg nu alligevel er igang med k0restil - sA er det noget der krAver
tilvending. Det handler om at vAre aggressiv - for ellers kommer man ikke af
pA f.eks den afk0rsel man gerne vil. PA freeway'en er afstanden til den
forank0rende omkring en bils-lAngede - og er der plads til en bil mellem to
andre i den anden bane sA fletter man bare indimellem. De amerikansk
kofanger er ogsA mere til deres designede formAl end til pynt - de er i det
hele taget mere robuste. Mange k0re ogsA rundt med en form for bl0d
beklAdning pA den foreste del af motorhjelmen. Den tjAner to formAl: Hvis du
rammer en, er chancen for lakskader betydelig mindre - og den virker som
insekt-beskytter - det kaldes en "car-bra". Noet andet der er lidt underligt
er at man altid mA dreje til h0jre ved et lyskryds - altsA ogsA nAr der er
r0dt. Reglen er bare at det er ubetinget din skyld hvis der sker ulykker.

Jeg undrede mig en del over hvorfor alle d0rene lAste nAr Ford'en begyndte
at rulle - men efter at have vAret ude i de mindre interessante kvarterer,
kan jeg godt forstA hvorfor. Her er isAr mange hjeml0se sorte - samt
narkomaner. I hele bydele dominere de nArmest billedet, hvilket er et
s0rgeligt syn. Kriminalitet er h0j og man kan blive skudt for bagateller.
Min brors amerikanske kammerat blev stukket ned pA gaden - bare fordi han
var der, pA det forkerte tidspunkt. Folk er ogsA blevet skudt pA Freeway'en
for at have "udvist provokerende k0restil" - man skal passe pA hvem man
kigger pA, det er ikke alle typer der har en lang lunte - eller for den sags
skyld en lunte overhovedet.

Lige nu stAr der foreksempel en og roder i skraldespanden neden for min
vindue - og for en time siden fl0j en news-helikopter rundt i hustagsh0jde
nAsten lige over mit hovede, da de sikkert var pA sporet af noget
kriminalitet. Om aftenen kan man ogsA se Politiets helikopter flyve rundt
med projekt0r pA - det ligner noget fra en film - men det er sgu'
virkelighed.

Men selvom der er mange ting det amerikanske samfund kunne misunde det
danske - er der nu ikke noget der slAr lyden af en fuld-fed amerikansk V8'er
nAr den beArsket trAkker forbi en. Og sA er der i hvert flad en fed ting ved
det hele - bilerne er m0g billige. For selvom amerikaner biler er fede - sA
er jeg nu stadig forfArdelig forelsket i Mercedes - og jeg skal se at fA
fingere i en Mercedes 190'er som denne http://tinyurl.com/43ybl

Kan i have det godt i DK og nAr jeg fAr et digi-cam skal i fA billeder af
det hele.

Hilsner
B. Madsen - LA

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-08-04 06:36

"(USA) Brian Madsen" <brianm@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> investigere lidt i den amerikanske bilkultur. Jeg befinder mig tAt pA det
> centrale Los Angeles - hvor her er blA himmel og temperature over 35

Hej

Meget interessant læsning - jeg må sku' se at komme derover på et tidspunkt

Mvh.
Brian S Jensen - forøvrigt koster en liter blyfri 95 oktan 8.55 her i
Hesselager

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-04 09:17

Brian S Jensen wrote:
> Meget interessant læsning - jeg må sku' se at komme derover på et
> tidspunkt

Ja enig, lækker lille rapport fra det amerikanske, glæder mig
også til at opleve det der ovre en dag.

> Mvh.
> Brian S Jensen - forøvrigt koster en liter blyfri 95 oktan 8.55 her i
> Hesselager

7,73 tankede jeg til i går her ovre i Kbh..

P.S. Har du boet mellem Oure og Lundeborg?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-08-04 09:54

> 7,73 tankede jeg til i går her ovre i Kbh..

Øv altså - i morgen smutter lige omkring Kbh. for at tanke

> P.S. Har du boet mellem Oure og Lundeborg?

Tja, jeg BOR i Hesselager som er "nabo" til både Oure og Lundeborg, så
svaret må være delvis "ja"

hvorfor det da ??

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-04 10:07

Brian S Jensen wrote:
> Tja, jeg BOR i Hesselager som er "nabo" til både Oure og Lundeborg, så
> svaret må være delvis "ja"
>
> hvorfor det da ??

Jeg har boet i nogle år i Lundeborg, gået i skole i Oure, boet på
Ladefogedvej lidt tid med en kæreste. Kendte så en Brian "Jensen"
der boede hos sine forældre på Boelsmosevej bag Oure
(Jeg er født i 68, han var fra 70 så vidt jeg husker)

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-08-04 10:10

> [...]
> der boede hos sine forældre på Boelsmosevej bag Oure
> (Jeg er født i 68, han var fra 70 så vidt jeg husker)

Hej John

Selvom vi er OT, så kan det da være at "stamtavlen" ender i USA på
et tidspunkt - og så er vi jo OnTopic igen

Men er det ikke mig - Jeg har kun boet i Hesselager i 8 år - er sjovt nok
også født i 70 - men så vidt jeg husker boede jeg hos mine forældre
i RefsVindinge

Eneste jeg kender på Ladefogedvej er Mikkel (og hans storesøster "Mille")

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-04 10:33

Brian S Jensen wrote:
> Hej John

Hej Brian,

> Selvom vi er OT, så kan det da være at "stamtavlen" ender i USA på
> et tidspunkt - og så er vi jo OnTopic igen

Velkommen i kaffeklubben

> Men er det ikke mig - Jeg har kun boet i Hesselager i 8 år - er sjovt
> nok også født i 70 - men så vidt jeg husker boede jeg hos mine
> forældre i RefsVindinge

Du husker sikkert rigtigt..

> Eneste jeg kender på Ladefogedvej er Mikkel (og hans storesøster
> "Mille")

Mille har jeg været kæreste med i 3 år, vi boede på hendes
værelse 1 års tid tror jeg det var, frisk tøs

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-08-04 10:30

> [...]
>
> Du husker sikkert rigtigt..

> Mille har jeg været kæreste med i 3 år, vi boede på hendes
> værelse 1 års tid tror jeg det var, frisk tøs

Jamen dog - hun er vist single for øjeblikket (dog med et par, søde,
børn)

og jo - hun er en frisk pige

Mvh.
Brian

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-04 10:43

Brian S Jensen wrote:
> Jamen dog - hun er vist single for øjeblikket (dog med et par,
> søde, børn)

Det er godt nok nogen år siden jeg har snakket med hende,
men jeg er sikker på min kæreste ville være utilfreds hvis jeg
optog kontakten igen ,-)

> og jo - hun er en frisk pige

Dejligt, hils hende endelig hvis du snakker med hende!

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 16:23

Billeder???

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 18-08-04 07:28

Rune Nicolajsen wrote:

> Billeder???

Lige mine ord ..

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-04 10:05

> Kan i have det godt i DK og nAr jeg fAr et digi-cam skal i fA billeder af
> det hele.
>
> Hilsner
> B. Madsen - LA

FEDT indlæg kom endeligt med flere af den salgs

Mvh
Morten

Fra : Lars Ehlers

Dato : 17-08-04 00:29

On Sun, 15 Aug 2004 13:39:34 -0700, "\(USA\) Brian Madsen"
<brianm@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>centrale Los Angeles - hvor her er blA himmel og temperature over 35 grader

Velkommen til det Californiske, jeg håber, at du nyder din ferie i LA.
Heroppe har vi det en anelse "køligere", temperaturen hvor jeg bor
ligger normalt mellem 25 og 30 grader stort set fra maj til november
måned. Perfekt vejr til en convertible.

> [...]
>giver den vilde pris af 3.44,- Dkr pr. liter - hvordan ser det ud i DK? he

Første indtryk fra danskere, der besøger USA: Hold kæft hvor er
bilerne store! Og det må der vel være noget om, når man som jeg ikke
synes, at en Hummer H2 er særlig stor Har lige haft besøg fra
Danmark og på vores ture rundt i Californien havde vi en konkurrence
om, hvem der så en Hummer først, men det ebbede lidt ud i sandet, da
vi faktisk så en hel del af dem, og så er legen ikke så sjov længere.
Vi måtte lave den om, så det kun var rigtige Hummere, der talte med.

Benzinen er lidt dyrere heroppe, jeg betaler pt. omkring $2.40 for en
gallon premium, men som dansker så kunne jeg aldrig finde på at klage
over de "dyre dråber".

> [...]
>forstA med den bagende hede. Den mindste bil jeg har set (indtil videre) -

Ford Explorer er en helt almindelig SUV, dem er der mange af. Har du
set "storebroderen" Ford Expedition? Jeg har lejet Ford Explorer flere
gange, og det undrer mig altid, at en så stor og tung bil er så nem at
køre.

> [...]
>hovedet nAr jeg ser en Mercedes SL500 af nyeste kalibre - for der er bare sA

Det samme her, der er masser af Mercedes, BMW, Porsche, Lexus,
Infiniti, Acura og andre luksusbiler på vejene, selv Ferrari og andre
eksotiske biler ser man ret ofte.

> [...]
>udend0rs temperatur pA 35 grader hjAlpe ikke just pA problemet. Den stod
>underligt nok ogsA pA vArksted da jeg ankom

Jeg laver som regel samme nummer med min kones Dodge Neon (med alm.
automatgear), der skal laves kickdown for overhovedet at få den op i
fart på motorvejen, men gearkassen holder da endnu....

> [...]
>r0dt. Reglen er bare at det er ubetinget din skyld hvis der sker ulykker.

Det kan nok tage lidt tid at vænne sig til motorvejene, hvor folk
smutter ind og ud hele tiden, for at overhale både højre og venstre
om, mange gange bare for at komme et par enkelte biler foran. Det
kræver, at man er ekstremt opmærksom, når man skifter bane!

Jeg har aldrig vænnet mig til at se en car-bra, jeg synes de er
utroligt grimme!

At kunne svinge til højre for rødt lys får mange gange trafikken til
at glide bedre, men så vidt jeg ved (det er 8 år siden jeg tog
kørekort herovre), så skal man stoppe først, før man kan svinge for
rødt.

> [...]
>kigger pA, det er ikke alle typer der har en lang lunte - eller for den sags

Ja, nogle steder skal man passe godt på sig selv. I trafikken skal man
lade være med at provokere folk, men ved aldrig, hvem der hiver en
pistol ud af handskerummet!

Hvis du selv skulle få lyst til at skyde med pistol (under ordentlige
forhold), så tag til en shooting range. Jeg tog min kammerat fra
Danmark til et godt sted, hvor vi fik god sikkerhedsinstruktion,
undervisning i korrekt behandlig af et håndvåben, og så ellers 100
skud hver på en bane med en halvautomatisk .22 Ruger pistol. Vildt
sjovt! Det kostede $40 per person inkl. leje af pistol samt 200 skud
ammunition.

> [...]
>er jeg nu stadig forfArdelig forelsket i Mercedes - og jeg skal se at fA

Det er da på måder et dejligt sted at bo, men der er mange af de
gratis goder man må undvære, og som man tager for givet i Danmark. Men
jeg kan da kun anbefale et besøg herovre, og så kan man jo selv
vurdere, om man tør tage springet og flytte herover.

>Kan i have det godt i DK og nAr jeg fAr et digi-cam skal i fA billeder af
>det hele.

Håber du har en fed ferie nede sydpå!!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : \(USA\) Brian Madsen

Dato : 17-08-04 04:28

> [...]
> Heroppe har vi det en anelse "køligere", temperaturen hvor jeg bor
> ligger normalt mellem 25 og 30 grader stort set fra maj til november

Takker - men det er ikke just ferie jeg er pA - her arbejdes... og sA er det
ti timer om dagen Det med convertible mA jeg se at fA lejet mig til -
men brormand arbejder hele tiden sA jeg skal have presset ham lidt...

> [...]
> vi faktisk så en hel del af dem, og så er legen ikke så sjov længere.
> Vi måtte lave den om, så det kun var rigtige Hummere, der talte med.

Ja det er store slAder med kun en person i hver - det er sjAldent jeg ser
mere end en person i en bil. H2'er er der en del af - der holder forresten
en lige pA den anden side af gaden...

> Benzinen er lidt dyrere heroppe, jeg betaler pt. omkring $2.40 for en
> gallon premium, men som dansker så kunne jeg aldrig finde på at klage
> over de "dyre dråber".

Stakkels dig jeg betaler dog ikke selv brAndstof

> [...]
> set "storebroderen" Ford Expedition? Jeg har lejet Ford Explorer flere
> gange, og det undrer mig altid, at en så stor og tung bil er så nem at

Jeg har ikke lagt sA meget mArke til Ford Expedition - men det vil jeg da
lige g0re. Explorer'en er efter brormands udsagn berygtet for sit h0je
tyngdepunkt - hvilket jeg tAnker lidt over nAr jeg dr0ner op ad bjergene.

> [...]
> om, mange gange bare for at komme et par enkelte biler foran. Det
> kræver, at man er ekstremt opmærksom, når man skifter bane!

Det er helt sikkert - har lagt mArke til at det bliver rutine. De folk jeg
har k0rt med kaster blot et hurtigt blik i sidespejlet... !

> [...]
> at glide bedre, men så vidt jeg ved (det er 8 år siden jeg tog
> kørekort herovre), så skal man stoppe først, før man kan svinge for

Ja - det passer fint med min oplevelse - selvom det virker lidt underligt
nAr man kommer direkte fra trafikken omkring Horsens (eller mangel pA samme

> [...]
> skud hver på en bane med en halvautomatisk .22 Ruger pistol. Vildt
> sjovt! Det kostede $40 per person inkl. leje af pistol samt 200 skud

Lyder som en fed ide - det mA jeg arbejde lidt pA.

> http://www.ehlers.us/mustang
> "Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)

S0d lille hest der - men jeg undrede mig lidt over gearstangen - den er godt
nok lang.. ! Hvis du kommer sydpA mA du gerne kigge forbi og gi' en tur - sA
giver jeg en 0l.

Mvh.
B. Madsen - LA