/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skal synshallerne godkende TÜV?
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-08-04 18:55

Nogen der ved subj.?
Helst med $...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



 
 
Mikael L (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 15-08-04 19:02


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:411fa369$0$73954$14726298@news.sunsite.dk...
> Nogen der ved subj.?
> Helst med $...

Hmm..med $? Kommer du ikke længere med nogle §?

Mikael



Morten Fruergaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-08-04 19:18

Mikael L telepaterede følgende til sin PC:
>> Helst med $...
>
> Hmm..med $? Kommer du ikke længere med nogle §?

Tjo... Det var en tyrkfejl...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Mikael L (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 15-08-04 20:41


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:411fa8d0$0$73954$14726298@news.sunsite.dk...
> Mikael L telepaterede følgende til sin PC:
> >> Helst med $...
> >
> > Hmm..med $? Kommer du ikke længere med nogle §?
>
> Tjo... Det var en tyrkfejl...

Tænkte jeg nok, men glemte en

Mikael



Henrik Stidsen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-08-04 22:38

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in
news:411fa503$0$262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

>> Nogen der ved subj.?
>> Helst med $...

> Hmm..med $? Kommer du ikke længere med nogle §?

Kommer vel an på hvilken synsmand han støder på ;)

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Per Beer Hansen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 15-08-04 19:27

Morten Fruergaard wrote:
> Nogen der ved subj.?

Nej det skal de ikke.
Der er også vores lokale love der skal overholdes.
F.eks. med et sæt sænkningsfjedre, der er med TÜV, men som i spænd på bilen
når denne hejses op, det skal de i DK.

> Helst med $...

Jeg har ikke nogen at henvise til, desværre.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Morten Fruergaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-08-04 19:34

Per Beer Hansen telepaterede følgende til sin PC:
> Nej det skal de ikke.
> Der er også vores lokale love der skal overholdes.
> F.eks. med et sæt sænkningsfjedre, der er med TÜV, men som i spænd på
> bilen når denne hejses op, det skal de i DK.

OK.

Så et andet Q.

Skal dækket være indenfor en skærm?
Ja...
Men er det hele dækket, således at skærmen er det yderste punkt (på nær
sidespejle) eller er det bare mønstret der skal være indenfor skærmen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Per Beer Hansen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 15-08-04 19:43

Morten Fruergaard wrote:
>
> Skal dækket være indenfor en skærm?
> Ja...
> Men er det hele dækket, således at skærmen er det yderste punkt (på
> nær sidespejle) eller er det bare mønstret der skal være indenfor
> skærmen...

Jeg kan ikke huske de nøjagtige mål, men der er et bestemt antal grader
(nederst på skærmen), hvor dækket godt må være længere ude end skærmen.
I Tyskland er det dog kun selve mønsteret der skal være indenfor.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



K ö n i g (15-08-2004)
Kommentar
Fra : K ö n i g


Dato : 15-08-04 19:56

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse

> Skal dækket være indenfor en skærm?
> Ja...
> Men er det hele dækket, således at skærmen er det yderste punkt (på nær
> sidespejle) eller er det bare mønstret der skal være indenfor skærmen...
>


Som jeg tolker dette må der ikke være roterende dele udenfor afskærmningen
idet det derved kan være til unødig fare for andre trafikanter

MVH König


Lige et udpluk fra Detailforskrifter 2004:
9.01.002 AFSKÆRMNING AF HJUL

(1) På registreringspligtigt køretøj med en konstruktivt bestemt
maksimalhastighed

på mere end 40 km/t skal være forsynet med

skærme over samtlige hjul.

(2) Bestemmelserne om afskærmning skal være opfyldt ved tjenestevægt.

For køretøjer, hvor den lodrette afstand mellem hjul og karrosseri

er indstillelig, skal bestemmelserne være opfyldt ved den af

køretøjsfabrikanten foreskrevne normalstilling.

(3) På køretøj med dobbelt- eller tripleaksel kan hjulene i samme side

have fælles afskærmning, der foran det forreste hjuls centrum og

bag det bageste hjuls centrum opfylder bestemmelserne om afskærmning,

og som har en ubrudt, vandret del over hjulene.

(4) Den foreskrevne afskærmning skal være tilvejebragt gennem køretøjets

karrosseri eller opbygning eller ved anbringelse af særlige

skærme over hjulene.

(5) Afskærmning:

a) Skal være solidt fastgjort til køretøjets karrosseri eller bærende

dele, og skal være således udformet, at skarpe kanter eller udragende

dele og lignende ikke medfører unødig fare for andre

trafikanter.

b) Skal fremtræde som en helhed, uanset om afskærmningen

eventuelt er sammensat af flere elementer.

c) Kan være aftagelig, enten samlet eller i dele.





Morten Fruergaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-08-04 20:09

K ö n i g telepaterede følgende til sin PC:
> Som jeg tolker dette må der ikke være roterende dele udenfor
> afskærmningen idet det derved kan være til unødig fare for andre
> trafikanter

Der står et sted at dækket skal være indenfor skærmen således at der ikke
sprøjtes på biler bagfra. Dæksiden kan ikke sprøjte, så jeg mener, (og vil
jo gerne) tolke det som at det kun er mønsret... Men jeg tror ikke at den
holder...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



K ö n i g (16-08-2004)
Kommentar
Fra : K ö n i g


Dato : 16-08-04 14:34

Det er hele dækkets brede incl. dæksiden der buler ud . . . .!

http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit09.pdf

punkt 9.01.021 stykke 1.b og 9.01 side 4 (figuren)


"Dækkets bredde er på figuren betegnet b".


--
MVH Peter König





"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse
>
> Der står et sted at dækket skal være indenfor skærmen således at der ikke
> sprøjtes på biler bagfra. Dæksiden kan ikke sprøjte, så jeg mener, (og vil
> jo gerne) tolke det som at det kun er mønsret... Men jeg tror ikke at den
> holder...



Hans L. Jørgensen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 15-08-04 19:20

Morten Fruergaard wrote:
> Nogen der ved subj.?
> Helst med $...

Nej TüV er et nationalt tysk fænomen, og ikke EU anerkendt. Derfor er TüV
produkter ikke automatisk godkendte i DK.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Morten Fruergaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-08-04 19:38

Hans L. Jørgensen telepaterede følgende til sin PC:
> Nej TüV er et nationalt tysk fænomen, og ikke EU anerkendt. Derfor er
> TüV produkter ikke automatisk godkendte i DK.

Og ikke noget med, at hvad der er godkendt i et UE land også er godkendt i
et andet EU land?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Hans L. Jørgensen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 15-08-04 20:20

Morten Fruergaard wrote:
>
> Og ikke noget med, at hvad der er godkendt i et UE land også er
> godkendt i et andet EU land?

Du kan ikke betragte det således Morten.

Danske regler har ikke per automatik gyldighed i Tyskland og visa versa.

Ofte er det dog sådan at hvis du med en dansk lovgivning i ryggen har fået
et dansk køretøj godkendt i Danmark aksepterer tyskerne dette køretøj i
Tyskland (altså på danske plader).

Et eksempel.
En 14 personers bus registreret til "privat buskørsel", aksepteres ført af
en dansk fører uden kvalifikationsbevis og uden fartskriver i bilen i
Tyskland, hvilket er et Tysk samt EU krav, men ikke krævet i Danmark.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Hugo Østergaard-Ande~ (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 15-08-04 21:46

Morten Fruergaard skrev sålydende:

>
> Og ikke noget med, at hvad der er godkendt i et UE land også er
> godkendt i et andet EU land?

"Typegodkendelsesprocedurerne for personbiler (dvs. biler med højst otte
siddepladser foruden førerens plads) har været harmoniseret i EU siden
1. januar 1996 (EØF-typegodkendelse). I nogle særtilfælde findes der dog
nationale typegodkendelsesprocedurer. Du kan finde ud af, om din bil er
EØF-typegodkendt eller nationalt typegodkendt ved at se i bilens
papirer, eller ved at henvende dig til fabrikanten.

Hvis der er tale om en model, der er EØF-typegodkendt, gælder bilens
typeattest, som er udstedt af fabrikanten, i alle EU-lande, og de
nationale myndigheder skal acceptere den.

Hvis din bil har fået en national typegodkendelse, kan myndighederne i
det land, hvor du vil have bilen indregistreret, kun afvise den
nationale typeattest, hvis det er berettiget af sikkerhedsmæssige eller
miljømæssige grunde, og hvis afslaget er behørigt begrundet. At din bil
har andre tekniske egenskaber end foreskrevet i de nationale regler i
det land, hvor du vil indregistrere bilen, er ikke i sig selv
tilstrækkelig grund til at afvise typegodkendelsen og afslå
indregistrering."

Citeret fra http://tinyurl.com/3rrhu

--

Mvh

høa


Morten Fruergaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-08-04 06:56

Hugo Østergaard-Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> "Typegodkendelsesprocedurerne for personbiler (dvs. biler med højst
> otte siddepladser foruden førerens plads) har været harmoniseret i EU
> siden
> 1. januar 1996 (EØF-typegodkendelse). I nogle særtilfælde findes der
> dog nationale typegodkendelsesprocedurer. Du kan finde ud af, om din
> bil er EØF-typegodkendt eller nationalt typegodkendt ved at se i
> bilens papirer, eller ved at henvende dig til fabrikanten.
>
> Hvis der er tale om en model, der er EØF-typegodkendt, gælder bilens
> typeattest, som er udstedt af fabrikanten, i alle EU-lande, og de
> nationale myndigheder skal acceptere den.
>
> Hvis din bil har fået en national typegodkendelse, kan myndighederne i
> det land, hvor du vil have bilen indregistreret, kun afvise den
> nationale typeattest, hvis det er berettiget af sikkerhedsmæssige
> eller miljømæssige grunde, og hvis afslaget er behørigt begrundet. At
> din bil har andre tekniske egenskaber end foreskrevet i de nationale
> regler i det land, hvor du vil indregistrere bilen, er ikke i sig selv
> tilstrækkelig grund til at afvise typegodkendelsen og afslå
> indregistrering."

Og hvorledes stiller det mig?
Når jeg har en bil med udstyr som er TÜV godkendt...?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Carsten Riis (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 16-08-04 08:56

Morten Fruergaard wrote:
>

>
> Og hvorledes stiller det mig?
> Når jeg har en bil med udstyr som er TÜV godkendt...?

Nu begynder dit spørgsmål at give mening?


Først opfattede jeg dit spørgsmål som om din bil som du har fået
TüV-godkendt (det tyske syn) også kan komme igennem et dansk syn.


TüV er nemlig også hvad der i Danmark svarer til Bilsyn
TüV er derudover også hvad der i danmarks svarer til DanskVareFaktaNævn
..
..
..
..
Ja I hele tager er TüV mange ting.




mvh


Carsten Riis

Henrik B. (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-08-04 15:46


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:41204c63$0$73953$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Og hvorledes stiller det mig?
> Når jeg har en bil med udstyr som er TÜV godkendt...?

Hvis vi snakker sænkning og du har TÜV og lygterne ikke er under de 50 cm,
så skal de godkende det.

M.v.h.



Per Beer Hansen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 16-08-04 18:12

Henrik B. wrote:
>
> Hvis vi snakker sænkning og du har TÜV og lygterne ikke er under de
> 50 cm, så skal de godkende det.
>

Nope.
Hvis fjedrene f.eks. ikke sidder i spænd når hjulet hejses op, så bliver
bilen ikke godkendt, uanset hvor mange TÜV sedler du har med.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Hugo Østergaard-Ande~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 16-08-04 16:36

Morten Fruergaard skrev sålydende:
>
> Og hvorledes stiller det mig?
> Når jeg har en bil med udstyr som er TÜV godkendt...?

Nu fatter du dine spørgsmål i usædvanlig korthed, så det er svært at
give et konkret svar. Hvis man vidste noget mere, kunne man gå igennem
udstyrsbekendtgørelsen og diverse EU-retsakter (se Færdslesstyrelsens
hjemmeside), men det har jeg hverken speciel lyst eller tid til.

Så jeg vil holde mig til det gode EU-retlige princip, som fremgår af mit
tidligere indlæg: Når udstyret er godkendt af en national myndighed i et
EU-land (i dette tilfælde TÜV), er formodningen for, at det også skal
godkendes af de øvrige EU-landes myndigheder, hvis der ikke foreligger
begrundede sikkerhedsmæssige eller miljømæssige forhold, som må føre til
afslag på godkendelse. Hvis der foreligger en EU-retsakt om dit
specielle udstyr, skal du først og fremmest kigge i den.

--

Mvh

høa


Thomas Strandtoft (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-08-04 12:24

Morten Fruergaard wrote:

> > Hvis din bil har fået en national typegodkendelse, kan myndighederne i
> > det land, hvor du vil have bilen indregistreret, kun afvise den
> > nationale typeattest, hvis det er berettiget af sikkerhedsmæssige
> > eller miljømæssige grunde, og hvis afslaget er behørigt begrundet. At
> > din bil har andre tekniske egenskaber end foreskrevet i de nationale
> > regler i det land, hvor du vil indregistrere bilen, er ikke i sig selv
> > tilstrækkelig grund til at afvise typegodkendelsen og afslå
> > indregistrering."
>
> Og hvorledes stiller det mig?
> Når jeg har en bil med udstyr som er TÜV godkendt...?

Der er forskel på en national typegodkendelse og så noget
ekstraudstyr TÜV har godkendt.

Når nu Audi laver en ny bil, så laver de alle mulige målinger,
crashtests og den slags og ender med at sende hele møllen til TÜV
for at få bilen typegodkendt. De ender så op med enten en
EØF-typegodkendelse der gælder for alle EU lande, eller en
national typegodkendelse der kun i Tyskland. EØF typegodkendelsen
*skal* Danmark acceptere, den tyske nationale typegodkendelse skal
Danmark godkende hvis ikke der er miljø- eller sikkerhedsmæssige
grunde til at afvise den. På et tidspunkt typegodkendte Frankrig
en Renault til salg i Frankrig (en national typegodkendelse), men
pga. den ikke overholdt danske forureningskrav blev denne
typegodkendelse ikke accepteret herhjemme. En typegodkendelse er
noget der dækker en bil i original stand.

Når du køber ekstraudstyr kan det også godt være TÜV godkendt, men
der er ikke tale om en typegodkendelse og derfor dækker Hugo's
§'er ikke. Når du kommer med en TÜV godkendelse på dine fjedre, så
kan de danske myndigheder bruge det på den måde, at de kan se at
der lavet styrke- og pålidelighedstest af fjedrene, og
resultaterne fra disse kan de så sammenligne med de danske regler
for at se om de også kan godkendes herhjemme. Så synshallen kan
ikke bruge en TÜV godkendelse som andet end en dokumentation for
nogle egenskaber, det giver ikke en automatisk godkendelse i
Danmark også, men kun en godkendelse hvis disse egenskaber matcher
de danske regler..


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Morten Fruergaard (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 18-08-04 12:37

Thomas Strandtoft telepaterede følgende til sin PC:

Hej Thomas...

Tak for dit indlæg...

> Så synshallen kan
> ikke bruge en TÜV godkendelse som andet end en dokumentation for
> nogle egenskaber, det giver ikke en automatisk godkendelse i
> Danmark også, men kun en godkendelse hvis disse egenskaber matcher
> de danske regler..

Når vi nu fx snakket TÜV godkendelse på fælge til min bil, så er TÜV nok
til, at jeg kan få godkendt min bil med mine fælge - selv om de forøgere
sporvidden med 158 mm...
(Normalt er maks. 20 mm lovligt i DK).

Så en TÜV kan bruges til noget...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Thomas Strandtoft (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 18-08-04 14:33

Morten Fruergaard wrote:

> Når vi nu fx snakket TÜV godkendelse på fælge til min bil, så er TÜV nok
> til, at jeg kan få godkendt min bil med mine fælge - selv om de forøgere
> sporvidden med 158 mm...
> (Normalt er maks. 20 mm lovligt i DK).
>
> Så en TÜV kan bruges til noget...

Er ændringen påført registreringsattesten som "konstruktive
ændringer" eller er der bare tale om at en synsmand har sagt
"nøøj, et fint stykke papir" og godkendt noget han måske ikke
bunde godkende??

En anden mulighed er at bilfabrikken der har lavet bilen har fået
den typegodkendt i flere forskellige versioner. De Lotus Elan der
dominerer historisk race er produktet af Colin Chapmans racersjæl.
Chapman var ivrig racerkører og fik sin bil godkendt et et hav af
forskellige udgaver, resulterende i at typegodkendelsen til en
Elan er tyk som en telefonbog og man kan ændre stortset hvad som
helst uden at ryge udenfor typegodkendelsen.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Morten Fruergaard (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-08-04 07:21

Thomas Strandtoft telepaterede følgende til sin PC:
> Er ændringen påført registreringsattesten som "konstruktive
> ændringer" eller er der bare tale om at en synsmand har sagt
> "nøøj, et fint stykke papir" og godkendt noget han måske ikke
> bunde godkende??

Den er ikker synet endnu. Men de stod 4 synfolk - deri blandt synslederen,
og de ville ikke give mig ret... Men det måtte de til slut. Der står i
vejledningen til SBI om fælge:
-----------------------
Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØSland (i praksis
TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt importeret bil
med angivelse af hjulmontering).
-----------------------

Dette kræver naturligvis syn...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Thomas Strandtoft (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 19-08-04 20:57

Morten Fruergaard wrote:

> og de ville ikke give mig ret... Men det måtte de til slut. Der står i
> vejledningen til SBI om fælge:
> -----------------------
> Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØSland (i praksis
> TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt importeret bil
> med angivelse af hjulmontering).
> -----------------------

Okay.


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste