Syge roser
Fra : Birgith Lund

Dato : 15-08-04 18:16

Hvad gør man ved stråleplet på rose. Jeg tror det er stråleplet det hedder,
der er nogle eller mange runde pletter, som er sorte og gule på bladene.

Fra : Dorthe

Dato : 15-08-04 20:29

"Birgith Lund" <birgith@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man ved stråleplet på rose. Jeg tror det er stråleplet det
hedder,
> der er nogle eller mange runde pletter, som er sorte og gule på bladene.

Du kan sprøjte præventivt i foråret og derefter hver 14. dag hele sæsonen
eller pille samtlige syge blade af (også dem, der evt. ligger på jorden)
eller du kan lære at leve med, at de ser ud, som de gør

Dorthe

Fra : v

Dato : 16-08-04 14:34

> Hvad gør man ved stråleplet på rose. Jeg tror det er stråleplet det
hedder,

Jeg vil fortælle dig om mine erfaringer med roser.

jeg havde på et tidspunkt et rosenbed , hvor jorden var mager.
Roserne var sunde.
Jeg gav dem et ret godt lag forholdsvis frisk kogødning, med det resultat at
alle roserne fik rødrust, en svampesygdom.

For 3 år siden købre jeg 10 coral dawn klatreroser, som blev sat i et
foreløbigt bed op ad en tjørnehæk, de var sunde den første sommer ; om
efteråret blev de plantet 2 m fra sommerbedet, og for at gøre det godt,
puttede jeg forholdsvis frisk hønsmøj og noget spagnum i plantehullerne.
resultat : de har haft rosenstråleplet lige siden.

Jeg har prøvet med padderokke the 2 år og aske i år, men det kan ikke gøre
det.

Så mit bud på svampesygdommene er, forkert og især overgødskning.
Her til efteråret vil jeg skifte jorden og købe nogle nye roser, så kan jeg
forhåbentlig få det flotte rosenhegn jeg så gerne vil have.

mvh
Vibeke