Tænding på xj600 diversion
Fra : jesper faergemann

Dato : 15-08-04 16:56

Hejsa

Jeg har nu haft min diversion fra 96 i 2 år, og der altså en lille ting som
jeg ikke rigtigt kan forstå.
Den spinder som kat når den kører, ingen tikken eller takken som jeg har
hørt fra andre motorcykler. Men starte... der er den sløv.

Lad mig forklarer det således.
Når jeg nu som idag søndag, kørte en lille tur så starter den med det samme
imorgen. Et tryk på 2 sekunder og den spinder.
Men når der går mere end et par dage, så begynder showet. Hvis den står
stille i en til to uger, så skal man faktisk holde starteren inden i 15
sekunder eller mere. De første sekunder kan man hører at starteren bare
trækker motoreren rundt. Herefter bliver lyden lidt dybere og først efter
mindst 10 sekunder, ændre lyden sig til noget der minder om et forsøg på at
starte. Men så tænder den, først lidt hakkende, og så pludseligt på alle
fire cylindre, hvorefter den spinder som den skal!

Og nej, det er ikke batteriet, jeg har et par gange haft en lader på (ikke
den samme), og den siger at der ikke er brug for opladning.

Er der nogen der har nogen gode ider ??

--jesper

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-08-04 05:18

> [...]
> Den spinder som kat når den kører, ingen tikken eller takken som jeg
> har hørt fra andre motorcykler. Men starte... der er den sløv.

Hej Jesper

Mon ikke bare det er din benzin i svømmerhusene hvor det letantændelige er
dampet af?

--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6000kr BILLIGT!

Fra : Gunnar Svendsen

Dato : 16-08-04 16:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:xzWTc.3$Ki4.1@news.get2net.dk...

> [...]
>
> --
> Mojn Jens Bager Jensen
> MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6000kr BILLIGT!

Det er jeg enig i. Prøv at stille benzinhanen på PRIMER før startforsøg, så
svømmerhusene fyldes uden vacuum. Har selv haft samme problem med Diversion.

Gunnar
SV1000S

Fra : jesper faergemann

Dato : 16-08-04 21:08

"Gunnar Svendsen" <gunnar_svendsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Det er jeg enig i. Prøv at stille benzinhanen på PRIMER før startforsøg,

> svømmerhusene fyldes uden vacuum. Har selv haft samme problem med

Der var en ude på arbejdet her idag der mente det kunne være noget i den
retning. Han nævnte også at man kunne få eftermonteret en elektrisk pumpe
..... Hmmm hvad mon sådan en koster :)

Dumt spørgsmål, men hvad er PRIMER? Benzinhanen har som jeg kan se det tre
indstillinger, Åben, som den altid står på. Lukket, og Reserve, som jeg
aldrig har brugt. Men PRIMER .. øh

--jesper

Fra : sv1000s

Dato : 17-08-04 17:58

> [...]
> indstillinger, Åben, som den altid står på. Lukket, og Reserve, som jeg

Hej Jesper,

Netop, der er tre indstillinger. Åben (dvs. kun når der er vacuum), reserve
og helt åben (også uden vacuum). Dvs. normalt kører du i åben stilling, så
hanen kun står åben, når motoren kører. Når du så alligevel ikke kan nå hen
på tanken og i stedet kører tør, fylder du svømmerhusene i PRIMER stilling
inden du slår over på reserve. Så skal der ikke files så meget på starteren.

Tror det står beskrevet i din User Manual, det gør det i hvert fald i den
amerikanske for en 98 Seca II (Diversion i Europa). Check
http://www.yamaha-motor.com/service/service.asp (vælg View Owners Manuals).

MVH

Gunnar
SV1000S

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 11:41

sv1000s <sv1000s@mail.dk> skrev i en

> [...]
> hanen kun står åben, når motoren kører. .........
> Tror det står beskrevet i din User Manual,

Hvis modellen er udstyret med en automatisk vacuum-styret bensinhane vil den
have to(!) forskellige slangeforbindelser (á en bensinslange og en
vacuum-aktiverings -slange!), ligesom at man kan aflæse følgende positioner
på "bagpladen": ON - PRI - RES !
-Ved "ON" er der gennemstrømning når motoren kører og der således er dannet
vacuum til åbning af bensinhanen!
- Ved "RES" gælder der det samme!
- Ved PRI løber bensinen frit igennem som ved brug af "RES" på en
traditionel bensinhane!

Hvis karbunaderne kan tænkes at have behov for en efterfyldning inden(!)
start er det "PRI" man skal benytte, ligesom hvis man er løbet tør og derfor
har behov for at "tvangsåbne" bensinhanen for opfyldning af svømmerhusene!
Jeg vil mene at det er så begrænset en mer-mængde at der kan efterfyldes
hvis blot det er bensinens "boost" der er fordampet, at dén hurtigt vil løbe
til under almindelig opstartsforsøg (som også danner vacuum), hvorved en
forudgående brug af "PRI" næppe gør den store forskel, men prøv det
endeligt, "SV1000s" har jo gjort positiv brug af det!
Hvis det derimod ikke hjælper, vil en tømning af svømmerhusene, således at
der bliver plads til masser af frisk bensin, være fornøden: Svømmerhusene
har givetvis en lille kærvskrue siddende siden-ind i bunden, og som fungerer
som ventil/"vandhane"!
Hár du derimod en traditionel bensinhane monteret vil du kunne imødegå
problemet ved at lukke for bensinen et stykke vej før du er hjemme, hvorved
at du opbruger en del af bensinen i svømmerhusene inden du, vel hjemkommen,
slukker motoren, og således har en mængde at kunne efterfylde med inden
opstart!

Men kig nu først lige efter hvilken bensinhane der vitterligt er monteret på
modellen!!

--
Armand.