Pærer til BMW 320i, 1989
Fra : Casper Bang

Dato : 15-08-04 14:48

Hej,

Min ene kørelys-pære er i dag gået sig en tur.
Jeg kan forestille mig at pæren i begge lygter skal skiftes, for at give et
ens lys.

Hvilken type pære skal der købes (har biltema og thansen i nærheden; kunne
forestille mig at det er billigts dér)?
Jeg har ikke kigget nærmere på hvor nemt det er at montere en ny pære;
motoren var lidt for varm til at jeg havde lyst til at have nallerne
dernede.
Er det "bare" lige til at tage af, som det er med de bageste lygter?

Jeg håber i kan hjælpe mig på vej :) Et meget "newbie" spørgsmål, men man
skal vel lære det lidt ad gangen ;)

Tak!
~Casper

Fra : Mikael L

Dato : 15-08-04 15:38

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:411f6999$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Min ene kørelys-pære er i dag gået sig en tur.
> Jeg kan forestille mig at pæren i begge lygter skal skiftes, for at give

Det lyder som en rigtig god idé

> Hvilken type pære skal der købes (har biltema og thansen i nærheden; kunne
> forestille mig at det er billigts dér)?

Husk lige det billigste er ikke nødvendigvis det bedste. Kig evt. her inden
du køber nye pærer
http://www.dkfritidbil.dk/ og klik på lampetesten.

> [...]
> dernede.
> Er det "bare" lige til at tage af, som det er med de bageste lygter?

Du skal købe et sæt H1 pærer. Det er en anelse mere besværligt end med
baglygterne, men hvis du ikke er udstyret med 12 tommelfingre er det til at
have med at gøre.
Den sorte del bag på lygten som der sidder et stik med to ledninger på skal
drejes en kvart omgang mod uret for at løsne, når det er gjort er du inde
ved pæren. På pæren sidder der et fladt stik, det hiver du af. Så sidder der
en metalbøjle som holder pæren, den skal trykkes lidt ind og og vippes lidt
til side så kan den vippes op og pæren er til at tage ud. Ny pærer i og det
samme bare i omvendt rækkefølge.

Der er et par ting du skal være opmærksom på. 1. Pæren skal sidde rigtigt.
Den er næsten umilg at sætte forkert, men det kan lade sig gøre. Der er en
flad side på fatningen som skal passe til ditto på lygten. 2. Bøjlen som
holder pæren skal sidde rigtigt igen.3. Den plastichætte med stikket på,
skal du lige kontrollere at den gummipakning der sidder er hel, hvis den
ikke er det køb en ny. Det er billigere end en ny lygte når den bliver
ødelagt at fugt som kan trænge ind.

God arbejdslyst.

> Jeg håber i kan hjælpe mig på vej :) Et meget "newbie" spørgsmål, men man
> skal vel lære det lidt ad gangen ;)

Spørg løs hvis du er i tvivl.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 15-08-04 22:20

> Husk lige det billigste er ikke nødvendigvis det bedste. Kig evt. her
inden
> du køber nye pærer
> http://www.dkfritidbil.dk/ og klik på lampetesten.

God test - meget rar opdeling af hvad der er godt!
Jeg tror at #2 (Philliåps Premium Vision) er det bedste bud - men hvor kan
man købe sådan nogle?
Jeg bor i Næstved, så der er et rimeligt udvalg af forretninger, men hvis
jeg kunne blive guidet i den rigtige retning ville det da være rart :)

Tak!
~Casper

Fra : Mikael L

Dato : 15-08-04 23:52

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:411fd389$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg bor i Næstved, så der er et rimeligt udvalg af forretninger, men hvis
> jeg kunne blive guidet i den rigtige retning ville det da være rart :)

Nu er jeg ikke lige kendt i Næstved og jeg har aldrig sat mine ben hos
Thansen, men jeg ville da forsøge at finde en tilbehørsbutik til biler. Men
ellers prøv en tankstation, det kan være de ligger et sted mellem
morgenbrødet og slikhylderne. Der er vist stadig nogle få som rent faktisk
har ting til biler.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 16-08-04 20:42

> Nu er jeg ikke lige kendt i Næstved og jeg har aldrig sat mine ben hos
> Thansen, men jeg ville da forsøge at finde en tilbehørsbutik til biler.

Var hos bildillen - de kunne bestille den hjem til på fredag, til 80 kroner
stykket

> Men
> ellers prøv en tankstation, det kan være de ligger et sted mellem
> morgenbrødet og slikhylderne. Der er vist stadig nogle få som rent faktisk
> har ting til biler.

Jeg fandt dem hos den lokale shell - 52 kroner stykket :)
Jeg er dog ikke helt sikker på om det er de helt rigtige; de hedder bare
Phillips Premiuim 30%; der står ikke "vision". Men de passede ind, og lyser.
De lyser klart skarpere end den gamle.
Er det normalt at forlygtepærerne bruge 55 watt? Så er det da klart at et
batteri tappes hurtigt hvis man glemmer at slukke :p

Fra : Mikael L

Dato : 16-08-04 20:59

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41210e00$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg fandt dem hos den lokale shell - 52 kroner stykket :)

Man kan jo være heldig

> Jeg er dog ikke helt sikker på om det er de helt rigtige; de hedder bare
> Phillips Premiuim 30%; der står ikke "vision". Men de passede ind, og
lyser.
> De lyser klart skarpere end den gamle.

Derfor skifter man dem altid par vis

> Er det normalt at forlygtepærerne bruge 55 watt? Så er det da klart at et
> batteri tappes hurtigt hvis man glemmer at slukke :p

Det er fuldstændigt rigtigt.

Var det svært?

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 16-08-04 21:39

> Var det svært?

Nej, det var faktisk lige til at gå til - ingen egentlige vanskeligheder.
Men jeg må da sige at din lille "manual" var god at have ved hånden :)

Der sidder en lille lampe (positionslyset) over kørelyset - hvor sidder den
pære egentligt? Ikke at den skal skiftes, er bare nysgerrig...
Det lange lys, hvordan kommer man til det? Det sidder helt nede ved
jorden... igen, det virker find, men er da rart at vide :)

Fra : ///JJ

Dato : 16-08-04 21:47

Casper Bang wrote:

> [...]
>
> Der sidder en lille lampe (positionslyset) over kørelyset - hvor
> sidder den pære egentligt? Ikke at den skal skiftes, er bare

Meget nemt - den sidder på toppen af lygten, og kan nås bare du åbner
motorhjelmen. Du skal blot dreje plastichætten 45° og trække baglæns. Der
sidder et lille håndtag på den, så du kan ikke gøre det forkert. Det sker
dog tit at plastichætten brækker og pæren kan være svær at få til at sidde
ordentligt. Men du kan finde nogle brugte ledninger inkl. hætte hos en
hugger.

> Det lange lys, hvordan kommer man til det? Det sidder helt nede ved
> jorden... igen, det virker find, men er da rart at vide :)

Mener du tågelyset? For det lange lys sidder lige ved siden af dit kørelys
og det skiftes som kørelyset.

Tågelyset: Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener du starte med at tage
lygten ud af holderen - sidder med én skrue under en gummi-dut. I bunden af
lygten kan du skrue et låg af og komme ind til pæren.

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 16-08-04 22:09

> Meget nemt - den sidder på toppen af lygten, og kan nås bare du åbner
> motorhjelmen. Du skal blot dreje plastichætten 45° og trække baglæns. Der
> sidder et lille håndtag på den, så du kan ikke gøre det forkert.

Hmm, den så jeg ikke da jeg havde åbnet til den anden lygte - men den må jo
være der omkring.
Er det egentligt normalt at positionslyset lyser mens man kører?

> [...]
af
> lygten kan du skrue et låg af og komme ind til pæren.

Hmm... lyder straks mere besværligt.
Jeg har dog endnu ikke brugt tåbelyset, så det ryger nok ikke foreløbigt :)
Kan ikke engang huske hvordan det slås til (jeg har ikke standard lys; der
er en extra knap til lyset, så det tænder når bilen er tændt etc... tror det
er eftermonteret).

Fra : ///JJ

Dato : 17-08-04 00:11

Casper Bang wrote:

> [...]
> ikke standard lys; der er en extra knap til lyset, så det tænder når
> bilen er tændt etc... tror det er eftermonteret).

Det er vistnok standard på vores biler (87 og frem). Knappen (bør) sidde
lige til højre for trækknappen til lyset. Der bør være to, en til tågelys
for, og en til bag.

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 17-08-04 07:35

> Det er vistnok standard på vores biler (87 og frem). Knappen (bør) sidde
> lige til højre for trækknappen til lyset. Der bør være to, en til tågelys
> for, og en til bag.

Hmm ja, det er vist rigtigt nok.
Jeg må gå ud igen og lege lidt med det, så jeg ved det til når jeg en dag
får brug for det :)