Hortensia
Fra : Puk

Dato : 15-08-04 09:25

Hej alle sammen

Jeg lavede for nylig et nyt lille bed i vores forhave, hvor jeg plantede 3
hortensia.
Jeg ville meget gerne have dem til at holde en flot blå farve, men desværre
synes jeg det virker som om, de bliver mere og mere blege/hvidlige i det.

Da jeg plantede dem blandede jeg jorden i bedet op med Rhododendron Spagnum
på anbefaling fra planteskolen og jeg har også givet dem Rhododendron
gødning.

Hvad kan jeg ellers gøre for at mine hortensiaer får en flot blå farve?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads

Dato : 15-08-04 11:13

http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/36/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-04 20:33

On Sun, 15 Aug 2004 12:13:23 +0200, Mads <Madsen@nospam.nothanks.com>
wrote:

>http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/36/

Næhørhov! Her skulle jeg lige til at sige en masse kloge ting om
hortensia og blå farve - og så har jeg allerede gjort det?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Willy Jakobsen

Dato : 15-08-04 15:14

Hej Puk
Hortensia farves af jordblandingen, det nemmeste du kan gøre er, at købe en
lille pakke "hortensiablåt" det koster ikke meget og dine hortensier får
igen en flot farve.
Nb. i stenalderen, eller deromkring, gravede vi en håndfuld kobbermynter ned
ved hortensierne, det virkede også godt.
Mvh. Rufle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 15:45

"Willy Jakobsen" <willy@FJERNDETTEnyborg-blomster.dk> skrev
> Hortensia farves af jordblandingen, det nemmeste du kan gøre er, at købe
en
> lille pakke "hortensiablåt" det koster ikke meget og dine hortensier får
> igen en flot farve.

Alun (kalium-aluminium-sulfat) er virkestoffet og fås billigst ved
materialisten. Husk sur jord også.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-04 16:03

On Sun, 15 Aug 2004 16:44:52 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Willy Jakobsen" <willy@FJERNDETTEnyborg-blomster.dk> skrev
>en
>
>Alun (kalium-aluminium-sulfat) er virkestoffet og fås billigst ved
>materialisten. Husk sur jord også.

Dosering?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 16:34

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Dosering?

Der er vist frit slaw, mener et par spiseskefulde kan gøre det, men mener
også at det er ligeså vigtigt at jorden er sur.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-04 16:58

On Sun, 15 Aug 2004 17:34:05 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Der er vist frit slaw, mener et par spiseskefulde kan gøre det, men mener
>også at det er ligeså vigtigt at jorden er sur.

Til 10 ltr?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 21:43

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev > Til 10 ltr?

Til en plante, bare strø ud og vand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-04 20:35

<preben@esenet.dk> wrote:

>Der er vist frit slaw, mener et par spiseskefulde kan gøre det, men mener
>også at det er ligeså vigtigt at jorden er sur.

Jeps, jorden skal være sur for at de kan optage aluminiumsulfat, som er
det der gør at de bliver blå. Men hvis man smider meget, som nu de par
spiseskefulde du anbefaler, så vil der formentlig være så rigeligt af
det, at de kan optage nok til at blive blå alligevel - selv uden den
sure jord.

http://www.gartneriet.dk