InDesign - indexeringsproblemer
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-08-04 09:42

En længere telefonsamtale med dansk Adobe-support forleden slog fast, at
den engelske udgave af InDesign ikke kan bruges til oprettelse af index
med æ, ø,å. Ja, den kan i virkeligheden ikke indexere nogen som helst
tegn, der ligger uden for det engelske alfabet.

Og lad nu være med at fortælle mig, at jeg bare skal gå ind i diverse
indstillinger og vælge dansk. Der kan vælges dansk stavekontrol. Men det
har ikke noget med indexering at gøre.

Nu er det måske ved nærmere eftertanke urimeligt at forlange, at
programmet uden videre skal være i stand til at håndtere alle de
varianter af det latinske alfabet, der findes i Europa, Amerika og
Asien. Men min gamle engelske version af Word kan altså godt indexere
med æ, ø, å.

Supporteren oplyste, at der allerede er sendt en bemærkning om problemet
videre op i systemet (jeg ringede nemlig allerede om det i februar uden
at få svar tilbage). Og han lovede at rykke. Henvendelser til Adobes
elektroniske brugerforum giver kun henholdende eller ingen svar.

Det undrer mig imidlertid at møde den generelle magtesløshed. Der må dog
rundt om i verden findes internationale forlagsvirksomheder, der
fremstiller videnskabelige publikationer på flere sprog - måske anvendt
inden for samme værk. Kan de så ikke bruge InDesign?

Index i InDesign er en plugin. Med det rette værktøj skulle man altså
kunne gå ind og foretage ændringer og tilføjelser i denne plugin. Eller
man kunne udskifte den pågældende plugin med den tilsvarende fra den
danske eller en anden national udgave. Sådanne plugins kunne bare være
til download. Men det er der åbenbart ingen, der har fantasi til at
oprette. Og tankeen falder heller ikke den danske supporter ind.

Er der nogen her, der har mulighed for at gøre eksperimentet: at
udskifte Index-plugin i en engelsk udgave af InDesign med tilsvarende
fra en dansk udgave?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-08-04 11:27

In article <1gik17c.y7o5g2oxdfzkN%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen Smidt
<xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> med æ, ø,å. Ja, den kan i virkeligheden ikke indexere nogen som helst
> tegn, der ligger uden for det engelske alfabet.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2448

Måske skulle du prøve den nyeste opdatering - se ovenstående link.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-08-04 12:41

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2448
>
> Måske skulle du prøve den nyeste opdatering - se ovenstående link.

Jeg kigger jævnligt. Og den her var altså fra 9/8. Index nævnes ganske
rigtigt som opdateringsemne i det vedlagte ReadMe. Men det synes kun at
vedrøre hastighed ved oprettelse af større registre. Jeg har - efter
installering og genstart - prøvet at skrive "æble", sætte afsnitsproget
til dansk, åbne for index og sætte ind. "Æble" sættes under symboler.
Indexplugin kender ikke dette bogstav.

Så altså: er der nogen, der kan afprøve muligheden for at sætte
indexplugin fra dansk InDesign ind i en engelsk version?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-08-04 18:17

In article <1gikafl.1fsnlfb1nzuf3iN%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen
Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Så altså: er der nogen, der kan afprøve muligheden for at sætte
> indexplugin fra dansk InDesign ind i en engelsk version?

Det være hermed gjort.
Jeg har både en dansk og en engelsk version - kopierede fra den danske
til den engelske.
Nu er jeg ikke vant til at arbejde med indeksering - men går ud fra at
det er en indholdsfortegnelse (Table og contents) - det virker fint med
ord som æble og ølhund.
Det virker også med bogmærker (bookmarks)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-08-04 20:54

> [...]

> ord som æble og ølhund.
> Det virker også med bogmærker (bookmarks)

Det er Menuen Window > Type & Tables > Index. Så får man den box, der
indsamler referencer til index med selvstændig menu i højre hjørne.
Marker ordet og vælg "New cross-reference" eller tast æble-u.

Hvis eksperimentet lykkes, er jeg selvsagt interesseret i at modtage
udskiftningsdokumentet på ossmidt@tdcadsl.dk

Jeg har også sendt et spørgsmål om sagen igen til
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@101.1gL3cxKzY8g.4@.2cd07d33/5
- bare for at medvirke til at sætte skub i sagen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-08-04 05:45

In article <1gikxp7.b4s9vd78pohmN%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen Smidt
<xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Marker ordet og vælg "New cross-reference" eller tast æble-u.
>
> Hvis eksperimentet lykkes, er jeg selvsagt interesseret i at modtage

Det dur ikke - det dur heller ikke i den danske version - der mangler
også Æ-Ø og Å i alfabetisk oversigt. Så alle ord der begynder disse
bliver placeret under Symboler.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-08-04 20:08

Villy Erichsen <spam@nospam.dk> wrote:

> Det dur ikke - det dur heller ikke i den danske version - der mangler
> også Æ-Ø og Å i alfabetisk oversigt. Så alle ord der begynder disse
> bliver placeret under Symboler.

Interessant. Jeg har ellers set nogle påstå - bl.a. i Mediamacs
debatforum - at det virkede i den danske version. I virkeligheden har de
nok slet ikke prøvet efter. Det er nok mere rigtigt, hvad Adobe svarede
mig, at de har glemt det ("We fixed Scandinavian indexing issues in the
past, but wasn't aware that they might be broken again."). Det gled også
ud af en af de sidste PageMaker-versioner og blev rettet igen i den
sidste. - Virker det så heller ikke for tyskerne i den tyske version?
Man kan jo heller ikke sætte ö og ü rigtigt i index i den engelske
version.
Jeg laver undervisningsmaterialer på hjemmeværkstedet, som jeg holder af
at forære til kolleger. jeg lægger alt muligt i register. Man kan godt
korrigere de forholdsvis få fejl, når index genereres. Men så virker det
ikke, når man konverterer til pdf, hvor man skal kunne klikke på ordene.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-08-04 21:49

In article <1gimpz9.1sc1dtjl5z8j2N%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen
Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Interessant. Jeg har ellers set nogle påstå - bl.a. i Mediamacs
> debatforum - at det virkede i den danske version. I virkeligheden har de
> nok slet ikke prøvet efter.

Eller også er det i version2 - her virker det.
Hvis man laver index´et i version 2 - og derefter åbner det i CS
versionen virker det sjovt nok også.

Jeg har sendt et dokument til dig - det kan du arbejde videre på.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-08-04 15:58

> [...]

> versionen virker det sjovt nok også.
>
> Jeg har sendt et dokument til dig - det kan du arbejde videre på.

Jeg har arbejdet videre. Det kunne jo være, at jeg kunne bruge dit
dokument som skabelon til fremtidige produktioner.
Jeg kan rent faktisk åbne en index-box, der viser æ, ø, å som
selvstændige index-afsnit. Og da du allerede har prøvet at placere
"æblegrød", vil ord der begynder med æ, blive behandlet korrekt. Men
ord, der har æ som 2. bogstav bliver håndteret forkert. Åbenrå og
øllebrød bliver sat forkert.
Se nedenstående eksempel. Samtidig synes det bekræftet, hvad Adobe selv
delvis indrømmer: funktionen er blevet tabt undervejs. - Formidabelt
klaret af et verdensfirma at begå den brøler to gange, først med
PageMaker og så med InDesign.

Findes der en postadresse, hvortil man kan sende en redegørelse til
Adobes repræsentrant i Danmark? På http://www.adobe.dk/main.html vil de
jo hverken afsløre deres email eller, hvor de bor?

Venlig hilsen

Ove Steen

Eksempel:

Åbenrå 1

bæst 1
bager 1
bølle 1
borger 1

Øllebrød 1

Æblegrød 1
æblegrødstallerken 1
æsel 1""

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-08-04 16:35

In article <1gio952.wacspwqevie4N%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen Smidt
<xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> "æblegrød", vil ord der begynder med æ, blive behandlet korrekt. Men
> ord, der har æ som 2. bogstav bliver håndteret forkert. Åbenrå og

Altså en dårlig løsning.
Nå men pyt - det er ikke noget jeg nogensinde får brug for
-men jeg synes det er sjovt prøve på at løse problemer - det er også en
del af mit arbejde - og man lærer jo noget hver gang man prøver.

> Findes der en postadresse, hvortil man kan sende en redegørelse til
> Adobes repræsentrant i Danmark? På http://www.adobe.dk/main.html vil de
> jo hverken afsløre deres email eller, hvor de bor?

Nej, du skal nok ind på Adobe.com og der er vist noget med forums -
hvor man kan diskutere (brokke sig) - Adobes udviklere læser med.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-08-04 19:16

> [...]

> Nej, du skal nok ind på Adobe.com og der er vist noget med forums -
> hvor man kan diskutere (brokke sig) - Adobes udviklere læser med.

Og somme tider svarer de. Og somme tider svarer de ikke.

Venlig hilsen

Ove Steen