kan ikke stille tændingen
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 15-08-04 07:53

Hej NG

Jeg har problemer med indstilling af tændingen på min cb400f. Jeg kan
ikke indstille den som specificeret i Haynes. Jeg har derfor købt nye
platiner, men har stadig problemet, som er, at jeg ikke kan dreje
grundpladen (den store som platinerne er fastgjort til) nok.
Konsekvensen er, at jeg inten ikke får det rigtige tændingstidspunkt
(indstillet statisk) eller at det maksimale mellemrum mellem
platinerne ikke er korrekt (typisk for stort).

Hvad dævlen gør jeg forkert ?

Konsekvensen er, at jeg kan tænde mc'en, men den dør relativt hurtigt,
og så må jeg vente 5 min, før jeg kan tænde den igen.

- Malnitz

PS. hvilken betydning har det maksimale mellemrum mellem platinerne.
Jeg går ud fra at det vigtige er, at de fjernes fra hinanden hvorved
spændingen over spolerne forsvinder hvorved der induceres en stor
spænding over spolerne.

PPS. Jeg er ved at være så træt af alt det tændingsindstilling at jeg
overvejer at eftermontere elektronisk tænding - er der nogen der har
erfaringer ?

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-08-04 08:29

<malnitz@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Konsekvensen er, at jeg kan tænde mc'en, men den dør relativt hurtigt,
> og så må jeg vente 5 min, før jeg kan tænde den igen.

Lyder som om det er forkerte platiner du har fået eller der på et tidspunkt
er brugt en forkert bagplade.Fjedrene til avancering er vel i orden?
Hej Palle.
(har selv prøvet med forkerte platiner,det duer ikke)

Fra : gyro

Dato : 15-08-04 13:59

Du skal starte med at jusrere platin afstanden, den skal være 0.4 mm, er
den for lille bliver platinerne for hurtigt brændt, hvis den er for
stor, for tændspolen lidt mindre tid til at blive opladt, og dermed
svagere gnist i tændrøret. Skal det gøres helt perfekt er det camvinklen
der justeresn, men med et søgerblad går det også fint. Vigtigt når man
har ændret på platinafstanden har man også ændret på tændings
tidspungtet.
Til sidst stilles tændingen, dette kan kun gøres helt præsist med en
tændings pistol.

god arbejds lyst

http://www.kandu.dk/

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-04 08:49

On 14 Aug 2004 23:53:11 -0700, malnitz@yahoo.dk wrote:

Hej

>Hvad dævlen gør jeg forkert ?

Jeg ved ikke om dette er vejen frem, men check det alligevel.
Mange ældre MC har tændingsmærket sat til højeste tænding, hvilket
betyder, at tændingen skal stilles med fuld åben regulering.
Det betyder med andre ord at ved "statisk" indstilling skal
svingklodserne åbnes manuelt, oh hvis tændingen efterfølgende checkes
med stroboskop vil den passe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-08-04 09:01

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> Det betyder med andre ord at ved "statisk" indstilling skal
> svingklodserne åbnes manuelt, oh hvis tændingen efterfølgende checkes

Jeg tror ikke det er det der er problemet.Har selv haft en cb500f
og det gik ok at justere med en prøvelampe til f mærket.Det gik for resten
også godt med cigaretpapir mellem kontakterne.Det blev ikke perfekt
men der var ikke nogle problemer med manglende vandring af
bagplade/platiner.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 09:38

Vi er ikke ude i hvad jeg husker at have haft af misopfattelse som helt
grøn: At platinerne ikke skal lukke i (og danne kontakt), men derimod skal
åbne ved tændingsmærket??

--
Armand.

Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 15-08-04 15:27

Jeg skal forsøge at svare på ovenstående kommentarer:

-Jeg har tidligere haft stillet tændingen (meget) tilfredsstillende
ved brug af F-mærket og med den 'bundplade' som jeg har på nu.
-Platinerne er købt hos Agusta-motor (som er kendt for at være
Honda-ekspert, men som selvfølgelig kan begå fejl).
-De gamle platiner var næsten ikke brugt (under 500 km).
-Om det skyldes den misopfattelse som Armand gør opmærksom på skal jeg
ikke kunne sige, jeg følger Haynes dvs. (haynes p73, point 5.4):

"Turn the crankshaft clockwise until the 'F 1.4' mark aligns exactly
with the static timing mark. Slacken sligthly the three cross-head
screws around the periphery of the contact breaker back plate. Turn
the whole back plate carefully until the lamp lights. Tighten the
screws, and recheck the timing..."

Inden ovenstående har jeg stillet det maksimale mellemrum og
re-checker det igen efterfølgende. Analog fremgangsmåde benyttes til
'F 2.3'

Armand - du ved så meget - hvad i alverden gør jeg forkert

- Malnitz

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 11:03

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en
> [...]
> 'F 2.3'
>
> Armand - du ved så meget - hvad i alverden gør jeg forkert

Som MC-novice betalte jeg mig fra al service på min motorcykel, og på det
tidspunkt hvor jeg for alvor begyndte at skrue selv, havde den elektroniske
tænding holdt sit indtog på mine motorcykler, så det er et emne jeg ikke er
helt hot på.
Derfor også udleveringen af mig selv, qua at jeg måtte betale for at få
tændingen indstillet på min første bil da det viste sig at jeg i vildfarelse
forgæves havde forsøgt at justere efter at platinerne skulle "tænde"
(englænderne har i deres betegnelse for mekanismen, á: "breaker", forøvrigt
garderet sig mod sådane fejltagelser!)!

Jeg kan ikke gennemskue om du tager fejl og også(!) justerer for 2 hhv. 3
ved at dreje hele grundpladen!?
Derfor lige en præcisering:
1 hhv. 4 justeres ved at dreje hele molevitten; men for ikke at bringe den
justering ud af mål sidder platinerne for 2 hhv. 3 monteret ovenpå
grundpladen således at de kan justeres seperat - Gør du dét??

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-04 11:02

malnitz@yahoo.dk wrote:

> PPS. Jeg er ved at være så træt af alt det tændingsindstilling at jeg
> overvejer at eftermontere elektronisk tænding - er der nogen der har
> erfaringer ?

Høp! Jeg havde engang (pre 1990) en CB400F - den monterede jeg en
elektronisk tænding på til et par tusinde kroner. Fungerede perfekt et par
år til cyklen blev solgt. Nemt at montere osv. jeg kan ikke huske mærket -
det blev hentet hos importøren et sted i omegnen af Bagsværd v. KBH.

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425