Avensis 2,0 98'
Fra : henning

Dato : 14-08-04 21:41

Hej

Jeg har en ovenstående, og den lugter lidt af olie, samt har en smule
forbrug heraf..

bilen har gået 104kkm langture...

er der umiddelbart noget man selv kan tjekke?

evt, nogle af alle de sensorer der sidder der?

bilen kører, accel., starter helt optimalt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 21:56

"henning" <henning-susanne@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en ovenstående, og den lugter lidt af olie, samt har en smule
> forbrug heraf..
>
> bilen har gået 104kkm langture...
>
> er der umiddelbart noget man selv kan tjekke?

Ja olien så den ikke køre tør, det er ikke den første Avansis med forbrug.
Hvor stort er det, l./1000km ?

Fra : henning

Dato : 14-08-04 22:04

lidt afhængig af forhold

1 l. 2-4000 km

syns det virker af meget

men kunne det tænkes at ejeren før, kørte småture, så nu vor jeg kører
langtur at der har været kondens i olien som fordamper.... syns umiddelbart
ik der er plamager i proppen til påfyldning... men så burde den vel ikke
dunste af olie?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 22:53

"henning" <henning-susanne@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> 1 l. 2-4000 km
>
> syns det virker af meget

Op til 1l./1000km anses for accepebtabelt. Men du har ret de fleste bruger
mindre, det er forskel. fra individ til individ, nu kommer der sikkert 117
postninger om at deres INTET bruger, men det er LØGN- en motor SKAL bruge
olie ellers er naturlovenen sat ud af funktion ;).

> [...]
umiddelbart
> ik der er plamager i proppen til påfyldning... men så burde den vel ikke

AHA det er et nyt bekendtskab?. Den kondens som skulle være i olien
forsvinder hurtigt v. frisk kørsel, HUSK AT FYLDE EFTER!!!!, eller endnu
bedre; skift den. Men det ser ud til at den spiser af olien, det er dog ikke
foruroligende meget, det er hørt før.

Fra : Olesen

Dato : 14-08-04 23:29

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Op til 1l./1000km anses for accepebtabelt.

Så sku' jeg ha' tanket 1.5 liter ekstra olie på
siden jeg fik ny tandrem..,o))
Dêt vil jeg finde uacceptabelt.

Måske ny tråd:

Hvor langt før I topper op ?
For det lader jo til, at det er mere
normalt at toppe olie på, end
køre de 15-25.000 km. før
der skiftes...en løbende 'udskiftning'
er nok mere normen idag?!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 10:49

Olesen skrev:

> For det lader jo til, at det er mere
> normalt at toppe olie på, end
> køre de 15-25.000 km. før
> der skiftes...en løbende 'udskiftning' er nok mere normen idag?!

Ikke for mig. Da jeg havde bil skiftede jeg efter 8kkm max 10kkm. Samme
vil jeg gøre ved min næste og næste og næste.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Olesen

Dato : 15-08-04 17:28

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for mig. Da jeg havde bil skiftede jeg efter 8kkm max 10kkm. Samme
> vil jeg gøre ved min næste og næste og næste.

Men hvad nu, hvis forbruget er på nævnte 'tilladteø
1 ltr/1000 km. Så kan du jo ikke engang vente til de 8k er kørt ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 19:16

Olesen skrev:

> Men hvad nu, hvis forbruget er på nævnte 'tilladteø 1 ltr/1000 km. Så
> kan du jo ikke engang vente til de 8k er kørt ?

Det er rigtigt så er man/jeg nødt til at fylde efter.

Fra : Olesen

Dato : 15-08-04 19:43

> Det er rigtigt så er man/jeg nødt til at fylde efter.

....og...da selv nyere biler åbenbart har
et så højt olieforbrug, der ikke kan ventes
til næste service-skift, så toppes der op på livet
løs..hvor ofte mon der toppes op her i gruppen ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 19:54

KLIP

> ...og...da selv nyere biler åbenbart har
> et så højt olieforbrug, der ikke kan ventes
> til næste service-skift, så toppes der op på livet
> løs..hvor ofte mon der toppes op her i gruppen ?

Jeg topper med ca. 1 liter ved 10.000 km. Potten kræver skift ved hver
20.000 km.

Hr. Bjørn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 20:34

Bjørn Jørvad skrev:

> Jeg topper med ca. 1 liter ved 10.000 km. Potten kræver skift ved hver
> 20.000 km.

Tør du virkelig køre så langt?

Tænker på de potter med 30-50000 mellem hvert skift. Det fik ingen mig
til uanset hvad der så står i servicebogen.

Nægter at tro på en olie efter 50000 har bare de mindste
smørreegenskaber tilbage.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-08-04 21:04

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Nægter at tro på en olie efter 50000 har bare de mindste
> smørreegenskaber tilbage.

Jeg er heller ikke blevet overbevist, tror det er "noget" dikteret af
marketingafdelingen. Hvof' skulle en bil 3-4 md. yngre end en anden, m.
samme motor, køre 3-4 * længere imel skift ??. Jeg holder øje med oliens
farve, når den er blevet "sværtet" tilstrækkeligt, er det tid til skift,
erfaringen siger mig at det er omkring 7-8000 km.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-04 08:28

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> oliens farve, når den er blevet "sværtet" tilstrækkeligt, er det tid
> til skift, erfaringen siger mig at det er omkring 7-8000 km.

Præcis.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 15:51

> [...]
> farve, når den er blevet "sværtet" tilstrækkeligt, er det tid til skift,
> erfaringen siger mig at det er omkring 7-8000 km.

"Sværten" siger som sådan ikke noget om oliens tilbageværende smøreevne. Den
viser blot at olien "virker", og opsamler sod og partikler. Ellers skulle
alle dieselbiler jo have skiftet olie for hver 1000 km.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-04 19:14

Den
> viser blot at olien "virker", og opsamler sod og partikler. Ellers skulle
> alle dieselbiler jo have skiftet olie for hver 1000 km.

Det viser den HAR virket som den skulle, og min tommelfingerregel passer kun
på en benziner. Hvis jeg lader den køre længere, til fx 10.000 km, kan jeg
tydelig mærke,høre forskel på motorgangen efter o.skift. Det må betyde at
smørreevnen har været nedsat, bare ikke under "kriminelt niveau".

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 19:53

> [...]
kun
> på en benziner. Hvis jeg lader den køre længere, til fx 10.000 km, kan jeg

D.v.s. at du med det blotte øje kan se, hvornår olien ikke længere er i
stand til at "optage" mere sod og partikler? Me don't think so....

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-04 20:39

> D.v.s. at du med det blotte øje kan se, hvornår olien ikke længere er i
> stand til at "optage" mere sod og partikler?

Uvidenskabeligt og + erfaring. Forskellen er størst v. lidt tykkere olie,
10W40, og/el. levere temp., om det skyldes at smørreevnen er nedsat el den
er blevet "tung&stiv" af "snask", er ligegyldigt- for de giver alle et
effekttab .

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 21:56

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tør du virkelig køre så langt?

Ja da, potten siger selv til med en lysende bogstaver.

Teknikken finder selv ud af, hvornår olie skal skiftes.

Har jeg kørt som en vanvittig, kan den sige til efter eks. 12.000 km, men
kører jeg overvejende morfaragtigt, er det tætteste jeg er kommet de 20.000
km (her siger den nemlig, jeg *VIL* há service) er 19.775 km.

Jeg får ikke engang udleveret en smøreseddel, hvad skal jeg også med den,
men der bliver naturligvis noteret behørigt i servicebogen samt udleveret en
"smørrebrødsseddel" med alt det udførte nævnt.

PS: Potten slæber "kun" rundt på 7,6 liter totalt i
motoren/oliekøleren...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 12:24

[snip]
> mindre, det er forskel. fra individ til individ, nu kommer der sikkert 117
> postninger om at deres INTET bruger, men det er LØGN- en motor SKAL bruge
> olie ellers er naturlovenen sat ud af funktion ;).

Hvem pokker har trådt på din sukkermad??? Acceptér dog at der findes motorer
der ikke bruger (målbare) mængder olie mellem de alm. olieskift, istedet for
at kalde folk løgnere på forhånd!!!

Michael.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 12:26

Michael T. Jørgensen skrev:

> Hvem pokker har trådt på din sukkermad??? Acceptér dog at der findes
> motorer der ikke bruger (målbare) mængder olie mellem de alm. olieskift,
> istedet for at kalde folk løgnere på forhånd!!!

Det svarer lidt til dem med en G2 GTI16v som NEEEEMT går 14-15 km/l i
vintermånederne... gu' gør den da ej.

Man kan lade sig narre af meget

Fra : Brian

Dato : 15-08-04 14:36

Hejsa

Michael T. Jørgensen skrev:

> Hvem pokker har trådt på din sukkermad???

Det er da vist dig der farer op

> Acceptér dog at der findes
> motorer der ikke bruger (målbare) mængder olie mellem de alm.
> olieskift

Hvor "målbare" nok er nøgleordet....
Jørgen nævner ikke noget om mængden af olie....

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-08-04 19:10

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en

bruger (målbare) mængder olie mellem de alm. olieskift, istedet for
> at kalde folk løgnere på forhånd!!!

Der har vi den første løgner!! ;). Hvis du MÅLER EFTER, helst både afmåler
og vejer påfyldt oliemængde vs. aftappet, har den haft et forbrug, self.
forudsat at den har kørt xxxx km, alt andet er umuligt. Men når du står og
fumler m. oliepinden behøves det ikke at se sådan ud, olien kan være
erstattet af kondens el. fuel, det tager r.. på mange som kommer ned på
Autobahn i ferien ;)..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 19:17

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> ud, olien kan være erstattet af kondens el. fuel, det tager r.. på mange
> som kommer ned på Autobahn i ferien ;)..

Hvilket også er derfor man skifter olie+filter inden man kører

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-04 22:24

> Op til 1l./1000km anses for accepebtabelt.

Gu' er det ej. Jo, jeg véd godt at 90% af alle bilfabrikker har dette tal
som rettesnor. Men aldrig i livet, vil jeg acceptere at en bil bruger så
meget olie. Specielt ikke når man véd at der er biler som ikke "synligt"
bruger olie mellem olieskift - 10.000 km.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 22:30

> [...]
> meget olie. Specielt ikke når man véd at der er biler som ikke "synligt"
> bruger olie mellem olieskift - 10.000 km.

næh, men nu har min mondeo også kun kørt 275.000 Km så det er nok lidt for
tidligt at bedømme om der på et tidspunkt vil komme et synligt forbrug

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-04 22:49

> næh, men nu har min mondeo også kun kørt 275.000 Km så det er nok lidt for
> tidligt at bedømme om der på et tidspunkt vil komme et synligt forbrug

I rest my case.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-08-04 07:02

> Gu' er det ej. Jo, jeg véd godt at 90% af alle bilfabrikker har dette tal
> som rettesnor.

Og det var det jeg mente, du kommer ingen steder m. en klage før det er
større. Personligt ville jeg ikke eje en bil hvor det var 4* ;).

Fra : henning

Dato : 15-08-04 15:12

nå, men den røg vidst lidt ud af tråd *G*

mine seneste 3 biler har næsten intet målbart olie brugt, og for mig er det
meget olie når man ikke er vandt til det¨
så umiddelbart søgte jeg bare svaret på, om man evt. kan tjekke noget, eller
om der umiddelbart er en sygdom på 3s-fe motorene

Henning

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-08-04 09:38

henning wrote:
> [...]
> så umiddelbart søgte jeg bare svaret på, om man evt. kan tjekke noget, eller
> om der umiddelbart er en sygdom på 3s-fe motorene

Min 3s-fe (1996 148.000km) bruger ikke noget jeg kan konstatere på
pinden. Den har gået 7000km siden skift i starten af maj, og der er
5w40 på.

Hvilken olie er der på bilen?

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-04 22:22

> [...]
> Hej
>
> Jeg har en ovenstående, og den lugter lidt af olie, samt har en smule

Din bil lider af ovale stempler! Kontakt Toyota og får skiftet motoren
(blok+stempler) straks. Det er en garantireperation. Og Toyota dækker.

M.v.h.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-08-04 06:52

> [...]
>
> Din bil lider af ovale stempler! Kontakt Toyota og får skiftet motoren
> (blok+stempler) straks. Det er en garantireperation. Og Toyota dækker.

Ved du/i om det er samme motor i en Sportsvan fra 99/2000 ? (også en 2.0
benz)

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 15:53

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ved du/i om det er samme motor i en Sportsvan fra 99/2000 ? (også en 2.0
> benz)

Véd det ikke. Men har desuden ikke hørt om dette problem hos SportsVan.
Selvom motorerne skulle være ens, er de nok produceret to forskellige
steder.

M.v.h.

Fra : Martin

Dato : 16-08-04 18:35

Jeps, det samme lider min 01'er sportsvan af, også en
3s-fe
vil da gerne lige vide om dette også bliver dækket

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-04 19:04

"Martin" <Martin.r@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Jeps, det samme lider min 01'er sportsvan af, også en
> 3s-fe
> vil da gerne lige vide om dette også bliver dækket

Kontakt Toyota Danmark.

M.v.h.