Montering af rude
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 20:28

hey

Nogen her som har prøvet selv at montere en limet forrude?
Har egentlig mod på selv at gå igang, men vil gerne lige høre hvor hårdt man
skal presse forruden ned mod lim-pølsen ?
Tænker på at bruge kraftig tov til at stramme ruden mod limen, er det ikke
ok?

--
Tom

Fra : HC

Dato : 15-08-04 05:53

Ruden skal ikke presses ned i limen med stor kraft, der er nogle afstands
klodser den næsten kommer til at ligge på. og vægten ef ruden er nok når den
er lagt i limen

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-08-04 09:13

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse

> Ruden skal ikke presses ned i limen med stor kraft,

Rigtigt, det er dog meget vigtigt at der er lim nok.
Hvis du er for nærig med limen, så er der netop behov for at presse.

> der er nogle afstands klodser den næsten kommer til at ligge på.

Disse er hvad der skal sørge for at ruden sidder centreret i hullet og at
limen får den korrekte tykkelse.

> og vægten ef ruden er nok når den er lagt i limen

Igen, der skal (næsten) ikke presses.

Fra : Brian M

Dato : 15-08-04 14:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<411e67ac$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> skal presse forruden ned mod lim-pølsen ?
> Tænker på at bruge kraftig tov til at stramme ruden mod limen, er det ikke

Man skære den gamle rude fri, helst således at lidt af den gamle lim
bliver siddende. Det er den bedste overflade at lime på.

Limen ligges i en høj pølse. Jeg har set det gjort ved at man skære et
trekantet hak i siden på spidsen af limtuben. Således at man får en
måske 1,5 cm høj og meget tynd pølse.

Så er der tit nogle afstandsstykker som ruden skal ligge på. Plus
nogle stop fornede (kan sidde på det der monteres rundt om ruden) til
at stoppe ruden fra at glide ned indtil limen er tør. ellers må man
selv opfinde noget.

Ruden ligges i rimeligt precist, således at den ikke skal flyttes ret
meget bagefter. Når ruden ligger rigtigt, kan man forsigtigt klemme
lidt med hænderne hvis ruden ligger for højt. Og så skal den bare
tørre....

Min erfaring kommmer fra de gange jeg har været ekstra hånd, når min
bror har skiftet ruder. Han er udlært pladesmed, har eget værksted og
har i tidens løb skiftet hundredevis at ruder. Så mon ikke han har en
ok teknik. Jeg har ihvertfald aldrig hørt at han har haft problemer
med ruderne bagefter...

Der er forøvrigt forskel på rudelim og han har hans eget fortrukne
fabrikat som han synes er lettest at arbejde med.