Valgfrit OS - hvorfor får man ikke det ??!~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-05-01 07:45

Hej

Hvordan kan det egentlig være at man ikke får en CD med diverse OS på ?
Jeg mener, der er efterhånden mange forskellige sprog preferencer i
Danmark.

Jeg har altid foretrukket et US OS og det skyldes udelukkende at jeg
synes at tingene passer bedre sammen, når alt er på amerikansk.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-05-01 10:20

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har altid foretrukket et US OS og det skyldes udelukkende at jeg
> synes at tingene passer bedre sammen, når alt er på amerikansk.

og opdateringer bliver hurtigere tilgængelige.

-j

Fra : Michael

Dato : 09-05-01 10:57

> [...]
>
> Jeg har altid foretrukket et US OS og det skyldes udelukkende at jeg
> synes at tingene passer bedre sammen, når alt er på amerikansk.

Hørt hørt ! (kan nu bedst li' IE (Z) udgaven

Men med OS X bliver det jo også sådan !
--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-05-01 11:31

Michael <kiaikido@mac.com> wrote:

> Hørt hørt ! (kan nu bedst li' IE (Z) udgaven

Hvad er IE (Z) udgaven for en fætter ?

> Men med OS X bliver det jo også sådan !

Jeps, men jeg har netop siddet og gnøffet hele aftenen i går med at
rydde op på en G4, og så kan man ikke installere en US version 9.1 fordi
den ikke vil boote fra CD'en.

Nu har jeg aldrig købt en Mac fra ny, men kan man egentlig vælge at få
et US OS med eller er man tvunget til DK ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Michael

Dato : 09-05-01 14:16

> Hvad er IE (Z) udgaven for en fætter ?

Det er står såmænd blot for International-English

> Jeps, men jeg har netop siddet og gnøffet hele aftenen i går med at
> rydde op på en G4, og så kan man ikke installere en US version 9.1 fordi
> den ikke vil boote fra CD'en.

jeg har OS X på en 9 gb partition og OS 9.1z på en 7,3 gb par. , havde
først lagt 9.1 som fulgte med OS x ind, men da jeg havde problemer med
Office 2001 på et tidspunkt, slettede jeg hele partitionen (med tech
tool 3.03 - men man kan vel bare smide alt i papirkurven!) og kopierede
et 9.1z standard-sæt jeg havde på en anden mac over via Ethernet,
fungere fedt !! Så det er også en mulighed hvis du ikke kan få den til
at boote fra CD....

> Nu har jeg aldrig købt en Mac fra ny, men kan man egentlig vælge at få
> et US OS med eller er man tvunget til DK ?

Så vidt jeg er klar over kan man kun købe med DK i danmark, andre sprog
skal man købe ved siden af

Det er egenlig noget pjat, man burde helt klart kunne vælge et
internationalt, men det er sikkert en økonomisk forklaring...
--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-05-01 17:41

> [...]

> Det er egenlig noget pjat, man burde helt klart kunne vælge et
> internationalt, men det er sikkert en økonomisk forklaring...

Det må da være langt dyrere at have en oversætter til at sidde og fedte
med en dansk oversættelse, brænde det på CD, installere det på maskinen
og så videre og så videre. Efter min mening burde man kunne købe en rå
Mac og så fulgte der en CD med med alle de OS 9.1, der findes på
markedet. Så burde der være en mulighed for at bestille en konfigureret
Mac, som man så selvfølgelig betalte mere for.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-01 18:11

kiaikido@mac.com (Michael) wrote in

> [...]
>
> Det er egenlig noget pjat, man burde helt klart kunne vælge et
> internationalt, men det er sikkert en økonomisk forklaring...

Da jeg for nylig købte to stks. Dual-450 maskiner hos MacXPress, spurgte jeg
om man kunne få engelsk system på. De fortalte, at de af Apple havde fået
lov til at levere en hjemmebrændt kopi af et IE-system, fordi så mange
spørger efter det.

Jeg ved ikke om at alle Mac-forhandlere tilbyder dette, men hos MacXPress er
det ihvertfald en mulighed.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 19:46

In article <1et53xl.1ihqg0l11tchyaN%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber

> Hvad er IE (Z) udgaven for en fætter ?

Den ikke amerikanske engelske udgave.

tidligere OS'er har kunnet fås individuelt lokaliseret til:
International , Britisk, Amerikansk, Canadisk, Australsk og new Zealand

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 19:47

> [...]

> Nu har jeg aldrig købt en Mac fra ny, men kan man egentlig vælge at få
> et US OS med eller er man tvunget til DK ?

Ja.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 10:39

In article <1et4t7v.1pcoet5xywim2N%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Hvordan kan det egentlig være at man ikke får en CD med diverse OS på ?
> Jeg mener, der er efterhånden mange forskellige sprog preferencer i
> Danmark.

Man kan faktisk selv vælge hvilket sprog man vil have når man bestiller
en ny mac, men andre sprog er sjælden lagervare - Og når det gælder
bærbare kan man desværre ikke vælge at blande eks. dansk tastatur og
engelsk system.

Med Mac OS X kan man heldigvis skifte sprog on-the-fly (desværre er de
dansk sprogmmodeuler endnu ikke færdige)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-05-01 17:23

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Og når det gælder bærbare kan man desværre ikke vælge at blande eks.
> dansk tastatur og engelsk system.

hvorfor ikke?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 19:39

In article <1et5k8d.1ajyjcr6rte6eN%jmfink@mac.com>, Jesper Møller-Fink
<jmfink@mac.com> wrote:

> hvorfor ikke?

Fordi forhandleren får én færdig pakke fra Apple. I de lande hvor der
er Applestore og/eller Bulit-to-order er det ikke noget problem.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-05-01 22:01

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Fordi forhandleren får én færdig pakke fra Apple. I de lande hvor der
> er Applestore og/eller Bulit-to-order er det ikke noget problem.

Nå - øh jeg misforstod dig vist - jeg troede du mente at man ikke kunne
vælge dansk tastatur(layout) på en bærbar med US/IE system ... men
selvfølgelig kan man da det ... jeg skulle bare lige have 'tænkeren' med
mig :-|

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-05-01 19:17

> [...]

> en ny mac, men andre sprog er sjælden lagervare - Og når det gælder
> bærbare kan man desværre ikke vælge at blande eks. dansk tastatur og

Er du helt sikker på det? Sidst jeg bestilte en G4 mac bad jeg om US
system, men skulle jeg have det, blev jeg også tvunget udi US tastatur
(hos Officeline), der hvor jeg endte med at købe, spurgte jeg ikke.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-01 19:43

In article <1et5pfx.1xtml1hq68c2zN%jonasenREMOVE@THISit.dk>, Jan
Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Er du helt sikker på det? Sidst jeg bestilte en G4 mac bad jeg om US
> system, men skulle jeg have det, blev jeg også tvunget udi US tastatur
> (hos Officeline), der hvor jeg endte med at købe, spurgte jeg ikke.

Da jeg købte min Beige G3 i 98 kunne det godt lade sig gøre -
officeline pillede bare tastaturet ud og erstattede det med et andet, i
mit tilfælde dog med et Udvidet tastatur II frem for det medfølgende
designtasttatur. Jeg ved ikke om det længere kan lade sig gøre med
desktop modeller. Jeg ved dog at det _ikke_ kan lade sig gøre med
bærbare, idet jeg undersøgte det i forbindelse med min iBook.

Fra : Michael

Dato : 09-05-01 21:52

> [...]

> desktop modeller. Jeg ved dog at det _ikke_ kan lade sig gøre med
> bærbare, idet jeg undersøgte det i forbindelse med min iBook.

på mit arbejde har vi været nødt til at købe US tastatur som
ekstraudstyr (handler hos officeline) det kan være jeg skal havde
fat i dem igen !!
--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk