/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Batteri - har jeg stadig et problem
Fra : Kristian Andersen


Dato : 14-08-04 19:12

Skoda Felicia isat nyt Bilka batteri for ca. 2 år siden.


I går fredag på vej hjem skete følgende:

Først holdt radioen op med at spille, den lød først lidt forvrænget så biib
biib - ingen lyd. Næsten samtidig - måske et kort øjeblik efter lyste
følgende lamper ABS, Bremsevædske og Airbag (de lyser normalt kortvarigt
når jeg sætter tænding til), men bilen kunne stadig køre (ca. 1 km). Så
pludselig stoppede den brat og kunne ikke startes, det virkede som om der
ikke var strøm på batteriet. Heldigvis var det i indkørslen til det
boligområde jeg bor i, så jeg skubbede den til side og gik hjem. Et par
timer efter gik jeg ned til bilen og den startede straks - at syntes
normalt.


Idag skete det så igen:

Og denne gang ikke lige i indkørslen men lige i et lyskryds midt i
Roskilde. Jeg besluttede mig for at satse på at det var batteriet, og gik
over til nærmeste tankstation (heldigvis lå der en i nærheden) hvor jeg
købte et nyt batteri. Det satte jeg i, og bilen startede da også omgående,
men på vej hjem lyste kontrollampen for batteri svagt ved tomgang men ikke
ved normal kørsel. - Tilsyneladende er lampen nu holdt op med at lyse også i
tomgang.


Skal jeg mon forvente yderligere problemer f.eks. med generator, relæer etc.
?


Da jeg købte batteriet blev jeg lidt i tvivl, der var to næsten ens, men på
det ene stod 62AH, 480A og på det andet 60AH, 280A. Jeg valgte det
sidste. - Er de 480A hhv. 280A den maksimale strøm der kan trækkes, og
hvornår har man brug for at trække 480A ?

--
Kristian

















 
 
Ukendt (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-08-04 19:23



> ved normal kørsel. - Tilsyneladende er lampen nu holdt op med at lyse også
i
> tomgang.
>
>
> Skal jeg mon forvente yderligere problemer f.eks. med generator, relæer
etc.
> ?

Du bør helt klart først købe et multimeter som koster ca. 79.95,- og så MÅLE
batterispændingen. Mål spænding både når bilen har stået stille en dags tid,
når den kører i tomgang og når den har lidt over 2.000 RPM på. Når motoren
kører skal der være mellem 13.5 og 14.7V på batteriet.
Men hvis det er et helt nyt batteri som ikke er opladet så kan man ikke lige
regne med at generatoren kan holde spændingen på 13.5V i tomgang den første
time.


> Da jeg købte batteriet blev jeg lidt i tvivl, der var to næsten ens, men

> det ene stod 62AH, 480A og på det andet 60AH, 280A. Jeg valgte det
> sidste. - Er de 480A hhv. 280A den maksimale strøm der kan trækkes, og
> hvornår har man brug for at trække 480A ?

I spidsstrøm kan de let trække en 550A men gennemsnittet ved en start ligger
på ca. 250A
Tror ikke dit batteri er for lille.

--
Tom



Olesen (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 14-08-04 19:25


"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:411e55e5$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Skal jeg mon forvente yderligere problemer f.eks. med generator, relæer
etc.
> ?

Ja. Det er din generator der har en defekt.
Min Sierra havde et lign. problem for 1½ uge siden.
CD spillede fint, men blinkede jeg med det lange lys,
stoppede afspilningen, og tallene i displayet forsvandt.
Ladelampen lyste svagt i tomgang, og knabt så svagt
ved kørsel, men den lyste.
Fejlen var ikke batteri eller generator, men en
spændingsregulator som blev fixet for ca. 500,-.


> Da jeg købte batteriet blev jeg lidt i tvivl, der var to næsten ens, men

> det ene stod 62AH, 480A og på det andet 60AH, 280A. Jeg valgte det
> sidste. - Er de 480A hhv. 280A den maksimale strøm der kan trækkes, og
> hvornår har man brug for at trække 480A ?

Uha..ved ikke, men gætter på det kraftige
er et 'vinterbatteri', altså eet som kan afgive
væsentlig mere spænding, måske et lastbilbatteri ????

Men det gamle batteri er nok stadig OK.



Jørgen M. Rasmussen (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 14-08-04 19:59


"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Skoda Felicia isat nyt Bilka batteri for ca. 2 år siden.
>
Jeg har prøvet at et dyrt Bosch batt ikke holdt længere end til 2 uger efter
garanti-udløb, 2 år. Så efterflg. køber jeg hvor de er billigst, uanset
hvor&hvad, og det går meget godt ;).
>
.. Det satte jeg i, og bilen startede da også omgående,
> men på vej hjem lyste kontrollampen for batteri svagt ved tomgang men
ikke
> ved normal kørsel. -

Du har et problem ;).

> Skal jeg mon forvente yderligere problemer f.eks. med generator, relæer
etc.
> ?
Der bliver sandsynligvis ikke ladet nok på batt. . Det kan være
generatoren,laderelæet el. bare remmen som trækker generatoren som er slap.
Det kan også være dårlig el.forbindelser ved generator og batt., så spænd
dem lige efter.

>
- Er de 480A hhv. 280A den maksimale strøm der kan trækkes, og
> hvornår har man brug for at trække 480A ?
>
Jeps, startstrømmen på en kold motor kan komme godt der op ad. Men til din
motor er dit tilstrækkelig, hvor imod fx. en diesel nok ikke kan nøjes..



Leon Hulstroem \(422~ (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 14-08-04 21:44

> I går fredag på vej hjem skete følgende:
>
> Først holdt radioen op med at spille, den lød først lidt forvrænget så
biib
> biib - ingen lyd. Næsten samtidig - måske et kort øjeblik efter lyste
> følgende lamper ABS, Bremsevædske og Airbag (de lyser normalt kortvarigt
> når jeg sætter tænding til), men bilen kunne stadig køre (ca. 1 km). Så
> pludselig stoppede den brat og kunne ikke startes, det virkede som om der
> ikke var strøm på batteriet. Heldigvis var det i indkørslen til det
> boligområde jeg bor i, så jeg skubbede den til side og gik hjem. Et par
> timer efter gik jeg ned til bilen og den startede straks - at syntes
> normalt.
>
>
> Idag skete det så igen:
>
> Og denne gang ikke lige i indkørslen men lige i et lyskryds midt i
> Roskilde. Jeg besluttede mig for at satse på at det var batteriet, og gik
> over til nærmeste tankstation (heldigvis lå der en i nærheden) hvor jeg
> købte et nyt batteri. Det satte jeg i, og bilen startede da også omgående,
> men på vej hjem lyste kontrollampen for batteri svagt ved tomgang men
ikke
> ved normal kørsel. - Tilsyneladende er lampen nu holdt op med at lyse også
i
> tomgang.
>
>
> Skal jeg mon forvente yderligere problemer f.eks. med generator, relæer
etc.
> ?
>
>
> Da jeg købte batteriet blev jeg lidt i tvivl, der var to næsten ens, men

> det ene stod 62AH, 480A og på det andet 60AH, 280A. Jeg valgte det
> sidste. - Er de 480A hhv. 280A den maksimale strøm der kan trækkes, og
> hvornår har man brug for at trække 480A ?
>
> --
> Kristian

Det er din generator, den skal lade med ca 14.2v, gør den ikke så er den
eller laderelæet defekt.
Hvis man får liv i en bil med batteriet, går den ikke ud selv om batteriet
falder helt sammen, for det er generatoren der holder liv i bilen. Hvis man
ikke har en bil der er spækket med elektronik, kan man tage en pol af efter
start og går bilen ud lader den ikke. Det skal være kortvarigt og i tomgang,
da hvis din generator virker begynder den at lade med 16v+ og det har værken
den eller dine elektriske ting godt af.

Mvh
Leon

>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.737 / Virus Database: 491 - Release Date: 11-08-2004



Olesen (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 14-08-04 23:30


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:411e784d$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Hvis man får liv i en bil med batteriet, går den ikke ud selv om batteriet
> falder helt sammen,

Min Polo kørte fint...indtil batteriet klappede.
ALT døde..selv uret.



Kristian Andersen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Andersen


Dato : 15-08-04 17:07


Er der en der ved hvor laderelæet sidder i en Skoda Felicia ?

--
Kristian



Leon Hulstroem \(422~ (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 15-08-04 17:19

Det er sandsynligvis indbygget i generatoren.

-Leon


"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:411f8a1c$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Er der en der ved hvor laderelæet sidder i en Skoda Felicia ?
>
> --
> Kristian
>
>


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.737 / Virus Database: 491 - Release Date: 11-08-2004



Jørgen M. Rasmussen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 15-08-04 19:17


"Leon Hulstroem (4220)"

> Det er sandsynligvis indbygget i generatoren.
>
Nix, det er også kulholder og sidder ovenpåforenden, det er dioderne som er
viklet ind i den.



Kristian Andersen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Andersen


Dato : 16-08-04 17:58


Til oplysning - jeg har idag fået udskiftet generatoren hos en autoriseret
Skoda forhandler.

Det gamle batteri fejler måske ikke noget, men jeg vil lade det nye blive i.

Tak til dem der har hjulpet her, jeg undgik da i det mindste at strande
langt ude på landet.

--
Kristian



Olesen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 16-08-04 23:41


"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4120e795$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Til oplysning - jeg har idag fået udskiftet generatoren hos en autoriseret
> Skoda forhandler.

Hvad var der galt med generatoren sådan mere præcist ?
Skiftede han det hele, eller blot spændingsregulator mv. ?



Kristian Andersen (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Andersen


Dato : 17-08-04 19:44

> > Til oplysning - jeg har idag fået udskiftet generatoren hos en
autoriseret
> > Skoda forhandler.
>
> Hvad var der galt med generatoren sådan mere præcist ?
> Skiftede han det hele, eller blot spændingsregulator mv. ?

Han skiftede vist bare det hele, det gør de vel sådan et sted - pris kr.
2100,-

--
Kristian






Olesen (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 17-08-04 23:12


"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:412251e0$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Han skiftede vist bare det hele, det gør de vel sådan et sted - pris kr.
> 2100,-

Så tar jeg atter engang sommerhatten af for det lokale
Fordværksted, som nøjedes med at skifte regulatoren
på min. Men måske din generator faktisk var stået HELT af.

-2100,- for en generator er vel også en hel del ????



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste