Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70
Fra : H. Jørgensen

Dato : 14-08-04 17:30

Hej alle

Jeg har købt et Nikon D70 med 18-70 mm for 1 uge siden.
Jeg køre med auto ISO.+ auto program, samt det er blevet opdateret.
Men jeg syntes at mine foto bliver for mørke, især hvis det jeg skal tage er
i skygge og solen lyser på noget bag mit motiv.
Jeg syntes at mit Canon Powershot S1 IS tager bedre foto mht. til lys.
Hvad kan der være galt ud over mig ?
Det vil også meget gerne bruge flash selv udendørs.

Håber i kan give nogle tip.

Ellers vil jeg sende det retur.

MVH

Henrik

Fra : Kenneth K

Dato : 14-08-04 18:44

On Sat, 14 Aug 2004 18:30:10 +0200, H. Jørgensen
<brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Hvad kan der være galt ud over mig ?
> Det vil også meget gerne bruge flash selv udendørs.

Tag et kig på: http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html
http://fotogenetic.dearingfilm.com/downloads.html

Dit kamera fejler højst sansynligt ikke noget, men du er langt fra den
eneste som har beklaget sig. Prøv at søge lidt tilbage i gruppen, det har
været nævnt flere gange før. Jeg bruger selv custom curves og
efterbehandler alle mine billeder.

vh,
Kenneth

Fra : H. Jørgensen

Dato : 14-08-04 19:08

Hvordan skal jeg bruge disse filer.

Henrik

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 22:27

> [...]
> eneste som har beklaget sig. Prøv at søge lidt tilbage i gruppen, det har
> været nævnt flere gange før. Jeg bruger selv custom curves og

Er CC så noget der konstant er aktivt i kameraet, eller hvordan?
Benytter du de CCs der er tilgængelig på det link du angiver?

Hmm.... efterbehandling af billeder - er der nogle bestemte ting du
foretager dig på alle pics, sådan mere generelt, eller?
(måske jeg skulle starte en tråd om dette..... er selv meget meget grøn på
det digitale fotografering)

Fra : H. Jørgensen

Dato : 15-08-04 07:46

Jeg har et foto her : http://www.pbase.com/image/32577233&exif=Y
Er det normalt at det bliver sådanne ?
Eller kan i forklare fejlen ved dette foto

Henrik

Fra : H. Jørgensen

Dato : 15-08-04 08:05

Her http://www.pbase.com/henrik1976/inbox
Kan forskellen ses mellem D70 og Canon PowerShot S1 IS

Henrik

Fra : HKJ

Dato : 15-08-04 08:05

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har et foto her : http://www.pbase.com/image/32577233&exif=Y
> Er det normalt at det bliver sådanne ?
> Eller kan i forklare fejlen ved dette foto

I kraftig solskin sker det meget tit, forskellen mellem lys og skygge er
simpelhen for store til at kameraet kan gengive det.
Hvis du undersøger billedet vil du se at noget af det er overeksponeret og
andet er undereksponeret.

Hvis du bruger raw kan du redde noget med DEE i Nikon Capture, ellers hedder
løsningen fill-flash.

Dvs. bruge flash, men evt. skrue lidt ned for styrken (Flash-knappen og det
forreste drejehjul).

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-04 08:15

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et foto her : http://www.pbase.com/image/32577233&exif=Y
> Er det normalt at det bliver sådanne ?
> Eller kan i forklare fejlen ved dette foto
>
> Henrik

Det er underbelyst - under så ekstreme kontrastforhold SKAL en selv nok så
god automatik kikse af og til.
Og så kunne man fristes til at tro at en dig. ikke kan håndtere så store
konmtraster. (har set værre, eks. en rodet brandmandsserie af Hr. Ebbesen)
Havde jeg taget dette analogt, havde jeg nok overeksponeret og
underfremkaldt(med omkring 20%).
Spændt på at høre andre.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : H. Jørgensen

Dato : 15-08-04 08:29

Lige et spørgsmål mere, jeg har kun fået PictureProject med mit D70.
Mangler jeg ikke nogle programmer ?

Henrik.

Fra : HKJ

Dato : 15-08-04 08:37

> Lige et spørgsmål mere, jeg har kun fået PictureProject med mit D70.
> Mangler jeg ikke nogle programmer ?

Nej, Nikon Capture er 1000 kr ekstra, men du kan sikkert downloade en 30
dages prøveversion fra Nikon.

Der findes også en Nikon View (som kan downloades gratis fra Nikon), men den
kan ikke være installeret samtidig med PictureProject (ifølge Nikon).
Jeg bruger Nikon View og har købt Nikon Capture, alle mine billeder bliver
taget i raw og jeg justere belysning/kontrast på næsten alle billeder.

Det kræver dog et stort memory kort at skyde i raw. Jeg et 4GB microdrive,
det giver plads til over 700 billeder og så mange har jeg ikke taget på en
dag (endnu).

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-08-04 14:36

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Jeg har et foto her : http://www.pbase.com/image/32577233&exif=Y
>Er det normalt at det bliver sådanne ?
>Eller kan i forklare fejlen ved dette foto

Dette billede ville kræve et meget stort spillerum. I EXIF kan jeg se,
at du har brugt spotmåling. Hvad har du målt på? Det skulle gerne være
belyst korrekt. Brugte du raw eller jpg?

Peter

Fra : H. Jørgensen

Dato : 15-08-04 14:42

Det er taget i JPG.
Skal jeg bruge en målemetode ?

Henrik

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-08-04 16:24

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Det er taget i JPG.
>Skal jeg bruge en målemetode ?

Du skal måle lyset på en eller anden måde. D70 giver flere muligheder,
og du skal vælge den metode, som du mener passer bedst til motivet. I
billedet fra haven har du valgt spotmåling. Ved spotmåling måles lyset
kun i en meget lille del at billedet, så hvor i billedet målte du lyset?
Det vil påvirke belysningen af resten af billedet meget!

Peter

Fra : Kenneth K

Dato : 15-08-04 11:01

On Sat, 14 Aug 2004 23:27:09 +0200, Dennis Meng
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> Er CC så noget der konstant er aktivt i kameraet, eller hvordan?
> Benytter du de CCs der er tilgængelig på det link du angiver?

Der er plads til en CC i kameraet, men det er valgtfrit om du vil bruge
den. Jeg "skyder" mest NEF'er, men med JPG har jeg brugt Provia kurven en
del.

vh.
Kenneth

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-08-04 11:05

> Der er plads til en CC i kameraet, men det er valgtfrit om du vil bruge
> den. Jeg "skyder" mest NEF'er, men med JPG har jeg brugt Provia kurven en
> del.

Den skal jeg lige forstå helt korrekt: Hvis man loader en CC, så benyttes
den kun på JPEG og ikke på RAW?

Kan man, selvom CC'en er på kameraet, dis-/enable denne som man har lyst til
på kameraet? I så fald - hvordan?

(Ærligt talt står der sguda ikke meget i manualen om det her?!)

/Dennis

Fra : Kenneth K

Dato : 15-08-04 12:10

On Sun, 15 Aug 2004 12:05:14 +0200, Dennis Meng
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> Den skal jeg lige forstå helt korrekt: Hvis man loader en CC, så benyttes
> den kun på JPEG og ikke på RAW?

Den benyttes ved begge formater, men ved RAW kan den fjernes igen, det kan
den ikke ved JPG. Ved RAW er der ikke noget som er bestemt, netop derfor
det kræver en tur gennem computeren, hvor _du_ skal vælge hvad _du_ vil
ha' :). Ved JPG har kameraet behandlet billedet for dig og gemt som JPG.

> Kan man, selvom CC'en er på kameraet, dis-/enable denne som man har lyst
> til
> på kameraet? I så fald - hvordan?

På dit kamera, gå ind i Shooting menu (den grønne) > Optimize Image >
Custom > Tone comp. > der er en række muligheder for forskellig kontrast.
Nederste finder du "Custom". Vælger du den, loader kameraet den CC som du
har uploadet fra computeren. Desværre viser den ikke et navn eller noget
så du kan ikke se hvilken kurve du har aktiveret, andet end at det er en
CC. Vil du ikke bruge CC mere, vælger du bare "Normal" i Tone comp. Jeg
plejer så at sætte en "Image Comment" (side 163-164 i manualen) med navnet
på den kurve som pt. er loadet ind i kameraet. På den måde ved jeg hvilken
kurve jeg har loadet.

> (Ærligt talt står der sguda ikke meget i manualen om det her?!)

Kig på side 56-58 i manualen.

vh.
Kenneth

Fra : Dennis Meng

Dato : 15-08-04 12:55

> [...]
> på den kurve som pt. er loadet ind i kameraet. På den måde ved jeg hvilken

Got it
Det er vist ikke godt at bruge den CC der er fra fotogenic, når det er
landskabsbilleder - himlen bliver tæt ved hvid, fremfor blå.....
Bruger du ofte CC - eller er det ikke ret tit? Hvilken en bruger du -
hjemmelavet eller en anden?

Fra : Kenneth K

Dato : 16-08-04 10:23

On Sun, 15 Aug 2004 13:55:21 +0200, Dennis Meng
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> Got it
> Det er vist ikke godt at bruge den CC der er fra fotogenic, når det er
> landskabsbilleder - himlen bliver tæt ved hvid, fremfor blå.....

Nu har han jo lavet flere end en kurve, hvilken har du brugt?

Mht. den blå himmel er du stødt på et velkendt problem. Dynamikområdet
(forskellen mellem lys og mørk) i et billede med himmel og jord er typisk
for stor til at et kamera kan fange det. Ikke bare D70, men alle digitale
kameraer. Det eneste der kan, er negativfilm iflg. HJK. se tråden "Bedste
DSLR til ekstreme lysforhold"

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

> Bruger du ofte CC - eller er det ikke ret tit? Hvilken en bruger du -
> hjemmelavet eller en anden?

Jeg skyder mest RAW og behandler i Photoshop. Jeg har før brugt Provia
kurven, men har for nylig skiftet til EV3 kurven, men har ikke rigtig
testet den endnu.

vh,
Kenneth

Fra : Dennis Meng

Dato : 16-08-04 20:33

> Nu har han jo lavet flere end en kurve, hvilken har du brugt?
Jeg har brugt den curve der er en mellem vej til White Wedding cureven,
eller hvad den nu hed. Tror det var noget med 0.33 EV+ eller sådan..... den
duer sikkert fint, når det ikke er himmel man skal tage pic af, eller
landskaber..... men hvis det er en af de to, så "dræber" den i mine øjne
himlen en hel del, hvilket jo er en skam eftersom den er en del af
landskabet.

> [...]
> kameraer. Det eneste der kan, er negativfilm iflg. HJK. se tråden "Bedste

Hmm.... det er bare noget af en process den der digital-blending
Men ok, hvis der ikke findes andre løsninger, må man vel øve sig på.

Der ER altså stadig en del fordele ved negativfilm åbenbart hehe.... øv
øv....