Luftværktøj
Fra : Palle S.

Dato : 14-08-04 15:27

Efterhånden er jeg ved at blive lidt doven og vil gerne supplere mit
hobbyværksted med noget trykluftværktøj

Hvilken størrelse kompressor er nødvendig
Gerne links

Den skal kunne trække
slagnøgle luftsliber luftfalsetang og diverse slibere

venligst

Palle
Vanløse

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 15:31

"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gerne links
>
> Den skal kunne trække
> slagnøgle luftsliber luftfalsetang og diverse slibere

Jeg har en 24L 230 VAC som klarer det ok til det hobbybrug jeg anvender den
til.
Har boremaskine, slagnøgle, blæser, malersprøjte, bremseudlufter. Men hvis
jeg skal skifte fjedre i støddæmperne så måtte den gerne have 200 L da 24 er
alt for lidt til lige denne operation.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 16:58

> Jeg har en 24L 230 VAC som klarer det ok til det hobbybrug jeg anvender
den
> til.
> Har boremaskine, slagnøgle, blæser, malersprøjte, bremseudlufter.

Hvor mange l/min, det er vigtigere, jeg mener min er på 2 hk,/230l/min. også
24l.tank. Og det er for lidt til at drive min "minisliber" i mere end 20
sek., så hvordan du kan drive boremask.??? ;).

> jeg skal skifte fjedre i støddæmperne så måtte den gerne have 200 L da 24
er
> alt for lidt til lige denne operation.

Fjedre i stdd., der er da kun olie/gas i dem?. Bortsetfra det duer det ikke
med en stor tank + lille kompressor, for den skal køre i 100år&en madpak'
for at trykke den op. Men som regel følges det ad, stor tank-stor komprs.-
de plejer bare at bruge 400VAC :(.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-08-04 17:08

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
> Fjedre i stdd., der er da kun olie/gas i dem?.

Jeg tror Tom bruger en luftnøgle til at spænde fjederspænderen sammen med på
de forreste fjederben, hvilket den også er fin til.

Jan

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 17:21

Jeg tager fejl, denne vil være velegnet: www.harald-nyborg.dk/?=4054

Fra : Niels Skaaning

Dato : 14-08-04 18:33

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
meddelelse

> Bortsetfra det duer det ikke
> >
> Jeg tager fejl, denne vil være velegnet: www.harald-nyborg.dk/?=4054

Den skal nok have 16 Amp. sikring.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 18:50

> Den skal nok have 16 Amp. sikring.

Nemlig fordi min sluger næsten 10A med sin 1.5 HK

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 18:55

> [...]
> 24l.tank. Og det er for lidt til at drive min "minisliber" i mere end 20
> sek., så hvordan du kan drive boremask.??? ;).

Har kun brugt min sindsyg dyre dewalt boremaskine en enkelt gang. Det er 100
gang lettere med en batteridrevet. Husker ikke engang mere hvor lang tid den
kunne køre.

> [...]
> for at trykke den op. Men som regel følges det ad, stor tank-stor komprs.-

Det er til at spænde fjederklemmerne sammen med. Og hold da fast hvor
kompressoren kommer på arbejde der. Den var lige ved at brænde sammen sidst

Jeg har kun 230 Vac alle steder pånær ved komfuret, så jeg gider heller ikke
begynde at trække nye ledninger osv. Har kunnet levet med en 1.5 HK model.
Ellers kører jeg til værkstedet hvor vi har en stor 2-300 L.

--
Tom

Fra : Palle S.

Dato : 14-08-04 17:27

> Hvilken størrelse kompressor er nødvendig
> Gerne links

f.eks denne

http://www.harald-nyborg.dk/?=3066

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 17:55

> http://www.harald-nyborg.dk/?=3066

Ja hvis du har 400V til din rådighed, så vil den være fin-fin.

Fra : Brian M

Dato : 15-08-04 14:20

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in message news:<411e43e8$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> "Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja hvis du har 400V til din rådighed, så vil den være fin-fin.

Til en luft sliber er sådan en også i underkanten. Jeg har selv noget
tilsvarende i garagen og til f.eks en sliber som skal køre i længere
tid af gangen, kan den ikke holde trykket.

Hvis der kun er 220V til rådighed må den mindst dårlige løsning være
en lille kompressor med en stor tank. Så må man jo bare vente den tid
det tager at få tryk nok igen. Men til en luftsliper... glem det.

Nu om dage kan man jo få alt med batteri også kraftige slagnøgler. Det
kunne måske være et alternativ+

Fra : Niels Skaaning

Dato : 15-08-04 16:12

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det tager at få tryk nok igen. Men til en luftsliper... glem det.
>
> Nu om dage kan man jo få alt med batteri også kraftige slagnøgler. Det

Hvis man er smart køber man to (ja, 2) stk. 2 hk kompressorer til 220 V/10A
som man sætter på hver sin sikring. Så har man en 4 hk kompressor billigt og
let, hvis man kobler dem sammen :).

NS