Josef, Imhotep, og Hyksos
Fra : Mr. D

Dato : 14-08-04 08:19

Der har været et par tråde, hvor det synes som om parterne står skarpt over
for hinanden. Jeg har ikke læst alt, men for mig ser det således ud:

Den ene part ønsker at sandsynliggøre, at Josef var en kendt historisk
person, for derved at bringe ham ind i den alment accepterede
historieskrivning. Den anden part kalder det godnathistorier overhovedet at
prøve at tidsfæste Josef.

Men er det ikke i det mindste reelt og relevant at gøre sig spekulationer
om, hvilken tidsperiode, beretningen om Josef foregår i? For de mere
skeptiske handler det vel så blot om, at det er en historisk roman med en
måske opdigtet figur. Men at prøve at pejle sig ind på, hvornår i historien,
forfatteren har villet placere den, er vel lige så spændende?

Har Hyksos kongerne været oppe og vende? Måske har jeg overset det

Mr. D

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-08-04 08:39

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> person, for derved at bringe ham ind i den alment accepterede
> historieskrivning. Den anden part kalder det godnathistorier
[...]

Det kan naturlígvis være relevant at vide hvornår Josef evt. har levet,
men det interessante er imidlertid at man kan påvise at en lang række af
de historier, der står i bibelen, er hentet fra andre folkeslags myter -
længe før bibelen overhovedet har taget sin begyndelse i forbindelse med
nedskrivningen - og at en række af begivenhederne beskrevet i bibelen
daterer sig til tidspunkter lang tid efter at andre myter fra andre
folkeslag har haft akkurat de samme beskrivelser: Noahs ark, Sodoma og
Gomorra-legenden, fortællingen om Josef etc.

Der er altså en lang række tegn på at bibelen i virkeligheden er en
sammenstykning og sammenskrivning af myter og historier, der hidrører
fra myter i andre religioner, herunder i de ægyptiske pendenter.
Moseshistorien om at han blev fundet i en kurv, er en gammel ægyptisk
myte, der hidrører længe før Mosesfiguren overhovedet finder sin plads i
bibelens kronologi.

Man kan altså ikke afvise af Josef har eksisteret alene af den grund,
men man kan i høj grad sætte tvivl om, hvorvidt de mange hístorier om
ham virkelig er sande.

Desuden var det jo påfaldende hvor hidsig debatten var, da nogle af os
undsagde vrøvlet om at Josef i virkeligheden var Imhotep, selvom den
blev garneret med påstande om en "velrennomeret ægyptologs udsagn". Det
er simpelthen ikke korrekt - og det var også påfaldende at man ikke var
i stand til at komme med en eneste henvisning til den pågældende
ægyptologs udtalelser, der skulle have udsagt noget, der i den grad er i
strid med historiske fakta.
Jeg tror godt jeg kan love, at hvis den pågældende ægyptolog virkelig
skulle have udtalt sig om dette på den påståede måde, så vil han bestemt
ikke længere være "velrenommeret" - Et er at tage fejl på nogle basale
årstal, men at benytte disse til at føre hele den ægyptiske kongerække
mere end 1000 år frem for at bekræfte nogle bibelske myter er ikke alene
uvederhæftigt, men også grov videnskabelig manipulation.
Det var DET debatten gik på - ikke om Josef virkelig havde´levet - vi
debatterede om Josef skulle være = Imhotep -og det er han ikke!

--
ahw

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-04 13:15

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har Hyksos kongerne været oppe og vende? Måske har jeg overset det
>
> Mr. D
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nej, men det er en større afhandling. Jeg skal prøve at viderebringe det lys
som Rohl har bragt over temaet Hyksos. Det bliver dog i forkortet form, idet
jeg ikke kan medtage al dokumentationen.

Israelitterne efterlod ved deres udvandring, Ægypten som en sønderbrudt
sivstok.
Den tidlige bronzealder havde oplevet et kollaps af mange kulturer. Mange
indoeuropæiske grupper var indvandret i kanaan hvor de opkastede sig til
herrer over de stedlige hyrdefolk.
Bibelen kalder dem (engelsk) for Anakim, Avvim, Jebusites, og Hittites.
Da Israelitterne ankom til Kanaan var det tre Anakitiske høvdinge som
regerede den sydlige del af landet. Regeringscentrum var Kiriath-Arba(senere
Hebron). Det var Arbas efterkommere eng. Anakim, hvis tre høvdinge havde
spredt deres befæstede byer langs Kanaans sydlige grense.
Mens israelitterne havde vandret 40 år i ørkenen havde Amalekitterne og
deres Anakim herskere invaderet nildeltaet. De havde hærget og plyndret. Den
ægyptiske præst Manetho beskriver situationen således:
" Uventet fra den østlige region invaderede en obskur race (Amalekiter og
Anakim) og var sikre på at gå sejrende frem. Ved almindelig kraft erobrede
de uden et sværdsslag landet; og efter at have undertvunget herskerne
(resten af herskerne i det 13. dynasti) så brændte de grusomt byerne,
jævnede templerne med jorden, og behandlede indbyggerne grusomt idet de
massakrerede nogle og førte hustruer og børn i slaveri.".
Dette begyndte i Exodus- faraoen Dudimoses(eng.)regeringstid. Han havde
været tvunget til at trække sig tilbage til Memphis, hvilket banede vejen
for invasion fra de amalekittiske stammer fra Negeb og Transjordanien. Disse
bosatte sig i det frugtbare Gosen, israelitternes forladte område. Man har
fundet templer for Seth/ Baal i området-Avaris (Stratum G) og (Stratum F).
Amalekitterne som ægypterne kaldte Aamu, havde bygget fremskudte forposter
som tjente som base for erobringer i nillandet. En af dem var Sharuhen. i
1405 BC benyttede israelitterne fortet som tilflugtssted.
Amalekitternes område var delt mellem de tre herskere, Sheshi, Ahiman og
Talmi. Sheshi (bibelsk Sjesjaj 4. Mose 13:22 )var den mægtigste. Han var
leder af den amalekittiske invasionsstyrke i Ægypten og tronraner til nedre
Ægyptens røde krone. Han havde fået faraoniske titler og tronnavnet Maibre.
Dynastiet fortsatte indtil et nyt invaderende dynasti fra det yderste nord
afløste det.
Anakim-dynastiet blev af ægypterne kaldt hekau-khasut (herskerne fra
bakkelandet), fordi de stammede fra de sydlige bakkestrøg i Kanaan. Manetho
kalder dem "Hyksos" fordi de var "herskere"(ægyptisk hekau eller hykau) over
de ægyptiske hyrder (shosu). Det fremmede dynasti fra det yderste nord, som
dukkede op på scenen et århundrede efter blev senere refereret til som
shemau (indvandrere eller fremmede), men disse blev også tituleret som
heka-khasut. Som følge heraf har tidligere ægyptologer blandet disse sydlige
(Aamu) sammen med de nordlige (Shemau), og forenet dem under
kollektivnavnet:"Hyksos"! Samtidigt har de benævnt tidsaldren "The Hyksos
Age". De kan egentlig deles op i mindre Hyksos og større Hyksos.
Den første af de mindre Hyksos var Anakim-høvdingen Sheshi. Skarabæer med
Maibre Sheshis navn er fundet over hele det sydlige palæstina og endda fra
de sidste begravelser på begravelsespladsen i Jeriko. Dette afgørende fund
antyder at Josva erobrede Jeriko blot få år efter at Sheshi og amalekitterne
havde erobret Ægypten. Ved Tell-el-Ajjul er Sheshi skarabæer gravet op fra
de tidligste niveauer af City II(ikke at forveksle med berømt dansk
indkøbscenter ) mens det seneste niveau indeholder skarabæer af kong
Apopi, Hyksosherskeren før farao Ahmose uddrev de fremmede fra Ægypten i
1192 BC. Derfor var Sheshi en af de tidligste fremmede konger, som herskede
før de "større Hyksos" og Jeriko blev derfor erobret nogen tid før dette
dynasti tog magten i 1298 BC.
Trods amalekitternes ry som stærke, fordrev Kaleb (hund) amalekitterne fra
deres befæstede byer.
De gjorde ikke megen modstand idet de havde det fede nildelta at falde
tilbage på.
Den sydlige erobring af kanaan har et vigtigt vidnesbyrd i form af et
potteskår fra MB II-B(bronzealderinddeling midderste bronzealder 2-b) i
Gezer (erobret af israelitterne) med proto-Sinaitisk skrift (forløber for
hebraisk skrift og den skrift som er brugt på lovens tavler) står der:
"k-l-b" Kaleb!

Slut for nu

Hilsen
Jens