Fængselsdom
Fra : Verner

Dato : 13-08-04 16:48

Hej NG.

I forbindelse med en fængselsdom fra 1924 (ikke min egen) står der bl.a:

"100 D.F.p. sædv. F gk. for Overtr. af
Strl.s. §173 jfr. §§176 og §§185".

Hvad betyder "F gk" og hvad består lovovertrædelsen i ?

mvh
Verner

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 00:13

Verner skrev sålydende:
> [...]
>
> "100 D.F.p. sædv. F gk. for Overtr. af
> Strl.s. §173 jfr. §§176 og §§185".
>
> Hvad betyder "F gk" og hvad består lovovertrædelsen i ?

Straffelovsbestemmelserne skal du finde i almindelig borgerlig
straffelov af 10. februar 1866.

Mon ikke der i første linje skal stå "100 Dages Fængsel paa sædvanlig
Fangekost for Overtrædelse af" ..?

"Sædvanlig fangekost" var en af de fire fængselsformer: 1) Simpelt
fængsel (hvor den fængslede ikke var indskrænket til sædvanlig
fangekost), 2) Fængsel på sædvanlig fangekost, 3) Fængsel på vand og
brød og 4) Statsfængsel, der navnlig anvendtes som straf for visse
politiske lovovertrædelser.

høa

Fra : ibber

Dato : 14-08-04 09:30

[...]

Der er heldigvis sket meget siden
undskyld kommentaren

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-08-04 13:16

"ibber" <1223@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fangekost), 2) Fængsel på sædvanlig fangekost, 3) Fængsel på vand og
> brød og 4) Statsfængsel, der navnlig anvendtes som straf for visse

Det er der sikkert delte meninger om

/Henning.

Fra : ibber

Dato : 14-08-04 14:03

Der er jo altid de skinhellige, der mener at straffen ikke kan blive voldsom
nok.

Fra : Verner

Dato : 14-08-04 19:31

Hugo Østergaard-Andersen wrote:

> [...]
> fangekost), 2) Fængsel på sædvanlig fangekost, 3) Fængsel på vand og
> brød og 4) Statsfængsel, der navnlig anvendtes som straf for visse

Jeg har set på"nettet" at der er kommet en "Straffelov af 15.apr. 1930"
som erstatter ovennævnte af 1866. Hvor kan man se straffeloven fra 1866?
Der kommer så vidt jeg kan se en hel del rettelser/tilføjelser hen ad
vejen.
Denne sag er jo fra 1924.

PS.
Han har vel ikke været helt umulig, når den ikke stod på vand og brød.

mvh
Verner

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 21:14

Verner skrev sålydende:

> Jeg har set på"nettet" at der er kommet en "Straffelov af 15.apr.
> 1930" som erstatter ovennævnte af 1866.

Det er den, der stadig gælder, selv om der siden er kommet mange
ændringer og tilføjelser.

> Hvor kan man se straffeloven
> fra 1866?

Du må nok en tur på biblioteket. Jeg har ikke kunnet finde den på
nettet.

høa

Fra : Verner

Dato : 20-08-04 17:10

Verner wrote:

snip

> Strl.s. §173 jfr. §§176 og §§185".

snip

Hvad er forskellen på "§" og "§§" ?

mvh
Verner

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-08-04 17:20

Verner wrote:

> Hvad er forskellen på "§" og "§§" ?

ParagraffEN / ParagraffERNE

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : O-V R:nen

Dato : 20-08-04 17:42

Christian Andersen <5oyh8a102@sneakemail.com> writes:

> ParagraffEN / ParagraffERNE