Skal kommunen ikke også overholde reglerne~
Fra : Ruben Iversen

Dato : 13-08-04 16:10

Hej NG....

Jeg har lige skiftet min læge ved at bruge selvbetjeningssystemet på
kommunens hjemmeside. I den forbindelse blev jeg afkrævet 145 kr. Der stod
at det kostede 145 kr. at skifte læge da der skulle udstedes et nyt
sygesikringskort. Fint nok!

Da jeg nærlæste betingelserne stod der at skiftet først vil træde i kraft 14
dage efter min indbetaling, og at jeg derefter vil modtage mit
sygesikringskort med posten. Men samtidig stod der at den dankort betaling
jeg netop havde foretaget for sygesikringskortet ville blive hævet med det
samme.

Så var det jeg kom til at tænke på om der egentlig ikke gælder samme regler
for en kommune (mht. først at hæve pengene for en dankort betaling førend at
ydelsen bliver leveret) som der gælder for en e-handels butik!?!

Any ideas?

Mvh: Ruben

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 13-08-04 16:19

Ruben Iversen wrote:
> Hej NG....

Hej..

> Så var det jeg kom til at tænke på om der egentlig ikke gælder samme regler
> for en kommune (mht. først at hæve pengene for en dankort betaling førend at
> ydelsen bliver leveret) som der gælder for en e-handels butik!?!

Måske ser de ikke dit nye kort som den "vare" du har købt. Selvom det
måske er det eneste bevis du får på skiftet.
Der er vel også nogle papirer som skal ordnes for dem, eller lign admin.
arbejde?

> Mvh: Ruben

/Bjarke

Fra : Ruben Iversen

Dato : 13-08-04 16:29

"Bjarke Ravn-Jonsen" <svar@gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske er det eneste bevis du får på skiftet.
> Der er vel også nogle papirer som skal ordnes for dem, eller lign admin.

Det kan godt være at du har ret. Men de skrev eksplicit at de 145 kr. var
for at dække omkostningen for at lave sygesikringskortet.
Mvh: Ruben

Fra : Gerner

Dato : 13-08-04 17:47

On Fri, 13 Aug 2004 17:29:16 +0200, "Ruben Iversen" <rubeniversen@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Det kan godt være at du har ret. Men de skrev eksplicit at de 145 kr. var
>for at dække omkostningen for at lave sygesikringskortet.

Jamen det var jo så svaret, hvorfor så spørge ?
De skal altså betale trykkeriet før de kan få kortet tilbage og sende det til
dig.

Faktisk har harald nyborg en lign. ordning hvor de trækker pengene for en
nethandel med dankort, før man får varerne. Deres undskyldning er at de skal
betale lageret for varerne inden de får varerne for at kunne sende dem til folk.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Intet Navn

Dato : 13-08-04 18:10

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> wrote in message

> [...]
skal
> betale lageret for varerne inden de får varerne for at kunne sende dem til

At sælger opererer med flere interne 'kasse-beholdninger' og intern
fakturering kan vel ikke ende med at blive købers problem - eller hva'..?

/Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-08-04 19:54

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skrev:

> Jamen det var jo så svaret, hvorfor så spørge ?
> De skal altså betale trykkeriet før de kan få kortet tilbage og
> sende det til dig.

Det er ligegyldigt. Pengene må først trækkes i det øjeblik varen sendes
eller udførslen af tjenesteydelsen påbegyndes.

Om der i dette tilfælde er tale om en tjenesteydelse eller en vare kan
diskuteres.

> Faktisk har harald nyborg en lign. ordning hvor de trækker pengene
> for en nethandel med dankort, før man får varerne.

Så risikerer HN at miste deres mulighed for at modtage betaling med
Dankort. PBS ser ikke med milde øjne på butikker, der ikke overholder
reglerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-08-04 22:40

"Morten Bjergstrøm" wrote

> Så risikerer HN at miste deres mulighed for at modtage betaling med
> Dankort. PBS ser ikke med milde øjne på butikker, der ikke overholder
> reglerne.

En lille detalje, en netbutik må jo gerne trække pengene før kunden får
varen leveret
Men selvfølgelig ikke før varen afsendes fra butikken

- Peter

Fra : Gerner

Dato : 14-08-04 11:49

On 13 Aug 2004 18:53:46 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>eller udførslen af tjenesteydelsen påbegyndes.
>
>Om der i dette tilfælde er tale om en tjenesteydelse eller en vare kan

Hvordan kan det være en vare ? Jeg tror iøvrigt ikke kommunes hjemmesider kan
betragtes som netbutikker. At der kan betales med dankort m.m. er ikke et salg
men en service.

>Så risikerer HN at miste deres mulighed for at modtage betaling med
>Dankort. PBS ser ikke med milde øjne på butikker, der ikke overholder
>reglerne.

Hvad er lovgrundlaget for at de ikke har lov til at betale et lager med kundes
penge for en vare som de senere sender ud ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-04 12:10

> Hvad er lovgrundlaget for at de ikke har lov til at betale et lager
> med kundes penge for en vare som de senere sender ud ?

Grundlaget er aftalen mellem PBS og butikken. Der står formentlig i
aftalen at den kan opsiges af PBS hvis ikke butikken overholder den. Så
lovgrundlaget må være den almindelige aftalefrihed i Danmark.

--
Jesper Lund

Fra : Gerner

Dato : 14-08-04 12:58

On Sat, 14 Aug 2004 13:09:49 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Grundlaget er aftalen mellem PBS og butikken. Der står formentlig i
>aftalen at den kan opsiges af PBS hvis ikke butikken overholder den. Så
>lovgrundlaget må være den almindelige aftalefrihed i Danmark.

Og det kan jo godt være en aftale om at HN bruger kundes penge til betaling af
varer på et lager. Jeg kan nok ikke få svar fra PBS om det er tilfældet, så
derfor kan man ikke katagorisk afvise at netbutikker godt kan trække penge på et
kreditkort via BS inden de har varen i hænde selv.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-04 13:22

> [...]
> det er tilfældet, så derfor kan man ikke katagorisk afvise at
> netbutikker godt kan trække penge på et kreditkort via BS inden de

I betragning af at PBS siger til forbrugerne at butikken først må trække
pengene når varen afsendes, så tror jeg ikke at det er videre
sandsynligt at en butik kan få en sådan aftale med PBS...

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-08-04 14:36

> Hvordan kan det være en vare ?

Fordi kommunen angiveligt angiver, at der er tale om betaling for
produktionen af kortet (som i øvrigt ikke koster i nærheden af 145,-)

> Jeg tror iøvrigt ikke kommunes
> hjemmesider kan betragtes som netbutikker. At der kan betales med
> dankort m.m. er ikke et salg men en service.

Kommunen skal som enhver anden erhvervsdrivende overholde de regler PBS
har udstukket for kortbetalinger på nettet. Det indebærer bla. at, der
ikke må trækkes penge på kortet før varen er afsendt.

Aftalen med PBS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 16:45

Morten Bjergstrøm skrev sålydende:

> Fordi kommunen angiveligt angiver, at der er tale om betaling for
> produktionen af kortet (som i øvrigt ikke koster i nærheden af 145,-)

Hvis kommunen angiver noget sådant, er det ikke rigtigt. Der er ikke
tale om betaling for en vare eller en tjenesteydelse, men om et gebyr,
hjemlet ved § 13 i bekendtgørelse om valgfri indplacering i
sygesikringsgrupper, udstedelse af sygesikringsbeviser mv.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2003/0019805.htm

Af bekendtgørelse om adgang til lægehjælp efter sygesikringsloven
fremgår af §2, stk.2: "Gruppe 1-sikrede kan skifte læge ved henvendelse
til kommunalbestyrelsen med virkning 14 dage efter, kommunalbestyrelsen
har modtaget skriftlig anmodning herom."

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2003/0018005.htm

Ergo: Den ydelse man betaler gebyr for, er retten til at skifte læge 14
dage senere. Samtidighedskravet mellem ydelse og gebyr er opfyldt.

høa

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 16:51

Hugo Østergaard-Andersen skrev sålydende:

> Ergo: Den ydelse man betaler gebyr for, er retten til at skifte læge
> 14 dage senere. Samtidighedskravet mellem ydelse og gebyr er opfyldt.

Der faldt en linje ud. Skulle lyde

Ergo: Den ydelse man betaler gebyr for, er pligten til at få et nyt
sygesikringsbevis ved udnyttelse af retten til at skifte læge14 dage

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-08-04 14:42

> [...]

> det er tilfældet, så derfor kan man ikke katagorisk afvise at
> netbutikker godt kan trække penge på et kreditkort via BS inden de

7) Hvornår må forretningen trække beløbet fra min konto?

Forretningen må først trække beløbet, når varen afsendes/leveres. Det
vil sige, at hvis der er leveringstid på varen, trækkes beløbet først,
når varen afsendes/leveres til dig. Hvis det er en vare, som du får med
det samme - f.eks. download af software, må beløbet trækkes med det
samme.

http://www.betaling.dk/dankort/index.htm

Det samme står der til forretningerne i indløsningsaftalen
http://www.betaling.dk/forret/spoerg.htm#nr4

--
Morten http://miljokemi.dk