Udenlandske domstole i rent danske sager.
Fra : Ivar

Dato : 12-08-04 20:12

På DR-teksttv står der i dag:

"I løbet af en uges tid udleveres den
mand, der er sigtet for at have begået
drabet på en kvinde i Norge, til de
norske myndigheder, oplyser politiet i
Aalborg.

Danskeren er sigtet for at have dræbt
en 32-årig kvinde med kniv ved
Stavanger i 2001. Det er blandt andet
et dna-spor, som knytter ham til
forbrydelsen, som han dog nægter at
have begået.

Manden er også sigtet for to grove
seksualforbrydelser i Danmark. Begge
disse sager har de norske myndigheder
lovet at overtage."

Det var den sidste sætning der fik mig til at studse. Hvem har
bemyndigelse til at lade en domstol i et andet land dømme om
danske forhold?

Ivar Magnusson

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 21:41

On Thu, 12 Aug 2004 21:12:21 +0200, "Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Det var den sidste sætning der fik mig til at studse. Hvem har
>bemyndigelse til at lade en domstol i et andet land dømme om

Find hellere en anden kilde da dr teksttv er kendt for at være fyldt med fejl.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-08-04 22:19

Gerner skrev sålydende:

> Find hellere en anden kilde da dr teksttv er kendt for at være fyldt
> med fejl.

Denne gruppe er værre!

Der findes internationale overenskomster, bl.a. mellem de nordiske
lande, der regulerer den slags sager.

høa

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 23:29

On Thu, 12 Aug 2004 23:18:44 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Denne gruppe er værre!
>
>Der findes internationale overenskomster, bl.a. mellem de nordiske
>lande, der regulerer den slags sager.

Hvad gælder udleveringer. Lav et kvalificeret svar om retssager.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 11:15

Gerner skrev sålydende:

> Hvad gælder udleveringer. Lav et kvalificeret svar om retssager.

Man kunne håbe, at dine skråsikre svar havde en smule baggrund i konkret
viden, så for at hjælpe dig på vej vil jeg foreslå, at du starter med at
læse lov nr. 252 af 12. juni 1975 om overførsel til andet land af
retsforfølgning i straffesager.
I loven er Europarådskonventionen optrykt. Det fremgår bl.a. heraf
(artikel 6, stk. 1): "Når en person mistænkes for at have begået en
lovovertrædelse i henhold til en kontraherende stats lovgivning, kan
denne stat anmode en anden kontraherende stat om at overtage
retsforfølgningen i de tilfælde og under de betingelser, der er fastsat
i denne konvention."

høa