Råd om retssag
Fra : Hans B.

Dato : 12-08-04 15:47

Hej NG

Jeg er blevet snydt så vandet driver ved køb af en brugt bil.

FDM har vurderet sagen og har skønnet at jeg kan vinde sagen, hvis den
prøves ved retten.

Sælger har solgt en bil for 10.000 og ved mekanikkers gennemgang viste det
sig at den vil koste 16000 + moms at gøre klar til syn. Sælger indvilgede i
at tilbagekøbe bilen for 7000,- Efter 3 telefonsamtaler meddelte han at han
alligevel ikke vil tilbagekøbe bilen.

Jeg kan sikkert få fri proces, men skal så vente mange måneder på at sagen
ruller og har desuden ikke noget sted at opbevarer bilen i mellemtiden, da
den såldes skal af med nummerpladerne.

Han har ikke en klink og en retssag vil sandsynligvis medfører at han dømmes
og derefter ryger jeg nederst på kreditorlisten og får sikkert aldrig en
øre. At sælge bilen imellemtiden vil vel være at bortskaffe bevismaterialet?

Er der nogen der har erfaringer og kan råde?

Mvh

Hans B.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 15:51

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Han har ikke en klink

Tjaee .. du kan ikke klippe håret af en skaldet og jeg tror ikke
rejsegarantifonden dækker dine 10.000,- kr. ...;)

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 20:35

On Thu, 12 Aug 2004 16:50:38 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Tjaee .. du kan ikke klippe håret af en skaldet og jeg tror ikke
>rejsegarantifonden dækker dine 10.000,- kr. ...;)

Hvad med at skrive dine vittigheder i den rette gruppe ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 21:21

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad med at skrive dine vittigheder i den rette gruppe ?

Var det en joke?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 21:30

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var det en joke?

Ikke fra min side, men måske fra Gerners side.

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 23:21

On Thu, 12 Aug 2004 22:30:03 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Ikke fra min side, men måske fra Gerners side.

Forklar sammenhængen mellem en retssag om et bilkøb og rejsegarantifonden.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 23:30

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Forklar sammenhængen mellem en retssag om et bilkøb og rejsegarantifonden.

For dig, aldrig i livet.

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 13-08-04 10:57

On Fri, 13 Aug 2004 00:29:31 +0200, "Bjørn Jørvad"

Så er du bare til grin.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-04 13:33

Gerner wrote:

> On Thu, 12 Aug 2004 22:30:03 +0200, "Bjørn Jørvad"
> <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in dk.videnskab.jura:
-snip-

> Forklar sammenhængen mellem en retssag om et bilkøb og rejsegarantifonden.

Ok. Manden, "sælger", der ser ud til at tabe sagen har ingen penge.
Rejsegarantifonden dækker indenfor rejsebranchen, når sælger går konkurs
eller ikke har penge til f.eks. at få folk hjem fra et feriested. Det
har der ellers tidligere været skrevet meget om i medierne fordi dele af
rejsebranchen er rådden.

Det Bjrøn Jørvad nok mente er, at der ikke finde noget tilsvarende som
"rejsegarantifonden" i denne situation og derfor skriver han at: man kan
ikke klippe håret af en skaldet (frit fra hukommelsen).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 16:34

> [...]

> øre. At sælge bilen imellemtiden vil vel være at bortskaffe
bevismaterialet?

> Er der nogen der har erfaringer og kan råde?

Ja, gå til advokat og forklar sagen. Ansøgning om fri proces er gratis.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hans B.

Dato : 12-08-04 16:53

Ja, gå til advokat og forklar sagen. Ansøgning om fri proces er gratis.

Tak for svar, det er jeg også kommet frem til. Hvis ikke man går til genmæle
ender det hele i ragnarok.
Men hvad med bilen, skal den forefindes som bevismateriale eller kan jeg
skrotte den?
Det vil være svært for mig at opbevare den, og der foreligger erklæring fra
1 (muligvis 2) mekanikere?

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 16:59

> [...]
genmæle
> ender det hele i ragnarok.
> Men hvad med bilen, skal den forefindes som bevismateriale eller kan jeg

JA!

> Det vil være svært for mig at opbevare den, og der foreligger erklæring
fra
> 1 (muligvis 2) mekanikere?

Det er ikke nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 19:11

> JA!

Hvilket af de to spørgsmål i samme sætning svarer du ja til? :)

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 19:59

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket af de to spørgsmål i samme sætning svarer du ja til? :)

UPS - beklager

Du må ikke skrotte den - du skal beholde den! Men syn og skøn skal i
værksættes hurtigst muligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 16:59

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, gå til advokat og forklar sagen. Ansøgning om fri proces er gratis.

.... og går den igennem, er der da i det mindste én, der får noget ud af
det..:)

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 17:11

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> ... og går den igennem, er der da i det mindste én, der får noget ud af
> det..:)

Ja.

Men fri proces forudsætter at der er rimelig adgang til at føre proces -
altså rimelig udsigt til at få medhold - det prøves af statsamtet. Man får
ikke fri proces til småting og dårlige sager.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 19:44

> [...]

> altså rimelig udsigt til at få medhold - det prøves af statsamtet. Man får
> ikke fri proces til småting og dårlige sager.

Derfor er der stadig mindst én, der får noget ud af det.

Jeg håber den/de mekanikker/e som foretager gennemgang af potten, tager sig
betalt for det...)

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 20:00

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Derfor er der stadig mindst én, der får noget ud af det.

Ved afslag er der ikke meget sjov ud af det - vi får et meget lille salær
for ansøgningen, der næsten kræve udkast til stævning.

> Jeg håber den/de mekanikker/e som foretager gennemgang af potten, tager
sig
> betalt for det...)

Skønsmænd er ikke altid dyre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 21:34

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved afslag er der ikke meget sjov ud af det - vi får et meget lille salær
> for ansøgningen, der næsten kræve udkast til stævning.

> sig
>
> Skønsmænd er ikke altid dyre.

Som jeg har læst og forstået det oprindelige indlæg, er der intet hos sælger
at hente.

Så hvorfor smide flere gode penge efter de dårlige...?

At få ret i denne situation er spild af tid og penge.

Jeg har selv stået i situationen efter tyveri af en hedengangen speedbåd.

Knægtene havde ikke noget af værdi (jeg skulle have sølle 12.000 kr.) og
forsikringsselskaber ca. 2.5 mill. kr.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-08-04 21:59

"Bjørn" == Bjørn Jørvad <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> writes:

> Som jeg har læst og forstået det oprindelige indlæg, er der intet
> hos sælger at hente.

> Så hvorfor smide flere gode penge efter de dårlige...?

For at dække sig ind til den dag der skulle ske at være penge at
hente.

> [...]

> speedbåd.

> Knægtene havde ikke noget af værdi (jeg skulle have sølle 12.000 kr.) og

I den situation ville jeg have sikret mig en dom på tilgodehavendet,
og sendt et påmindelse hvert år. Før eller siden er der vel en chance
for at en af dem bliver solvent nok til at betale.

Noget helt andet, hvordan laver man skader for 2,5 million med en
speedbåd? Min fantasi rækker kun til en ret alvorlig personskade.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 22:05

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For at dække sig ind til den dag der skulle ske at være penge at
> hente.

Hvis det overhovedet vil ske. Man kan også vente sig "sort i hovedet".

> I den situation ville jeg have sikret mig en dom på tilgodehavendet,
> og sendt et påmindelse hvert år. Før eller siden er der vel en chance
> for at en af dem bliver solvent nok til at betale.

Hvis jeg ikke havde andet at lave og se til, så måske.

Jeg vurderede, det ikke var umagen værd.

> Noget helt andet, hvordan laver man skader for 2,5 million med en
> speedbåd? Min fantasi rækker kun til en ret alvorlig personskade.

Der hører også en lille historie med til beløbet.

Knægtene brugte sommeren til at stjæle hurtige både i og vinterhalvåret til
at stjæle hurtige biler i.

Da alle kort blev lagt på bordet, fremkom dette anseelige beløb.

De var alle under 25 år men over 18.

Den stod også på spjældtur, så jeg er sikker på, ingen vil nogen sinde få
deres tilgodehavende.

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 23:25

On 12 Aug 2004 22:58:55 +0200, Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> For at dække sig ind til den dag der skulle ske at være penge at
>hente.

Og hvornår forældes gælden ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-08-04 05:43

"Gerner" == Gerner <nospamadres@postkasse.org> writes:

> Og hvornår forældes gælden ?

Aldrig, hvis man ellers husker at dorny sit krav, deraf den årlige
påmindelse.

Fra : Gerner

Dato : 13-08-04 11:07

On 13 Aug 2004 06:42:42 +0200, Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> Aldrig, hvis man ellers husker at dorny sit krav, deraf den årlige
>påmindelse.

Og i forældelsesloven § 4 står der ellers:
Den almindelige Forældelsesfrist af 20 Aar vedbliver ved Siden af den i § 1
fastsatte.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-04 11:54

Gerner wrote:

[klip]

> Og i forældelsesloven § 4 står der ellers:
> Den almindelige Forældelsesfrist af 20 Aar vedbliver ved Siden af den i § 1
> fastsatte.

Er du dum?

/Rune Wold

Fra : Gerner

Dato : 13-08-04 13:10

On Fri, 13 Aug 2004 12:53:59 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Gerner wrote:
>
>[klip]

>Er du dum?

Er du åndsvag ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-08-04 19:33

On Fri, 13 Aug 2004 14:10:13 +0200, Gerner <nospamadres@postkasse.org>
wrote:

>On Fri, 13 Aug 2004 12:53:59 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote in
>dk.videnskab.jura:

>Er du åndsvag ?

Det er stavet forkert.

åndssvag adj. -t, -e
Kan have følgende betydning om en person:
1. som har nedsat intelligens med en intelligenskvotient under 75; kan
være medfødt eller opstå tidligt i livet som følge af hjerneskade =
EVNESVAG, DEBIL
2. som virker uintelligent = TÅBELIG, FJOLLET, IDIOTISK, UBEGAVET det
er åndssvagt at køre bil når man er fuld

/Knud

Fra : Peter G C

Dato : 13-08-04 06:41

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Som jeg har læst og forstået det oprindelige indlæg, er der intet hos
sælger
> at hente.

Okay - det havde jeg måske overset.

> Så hvorfor smide flere gode penge efter de dårlige...?

Enig. Men få en dom nu som så kan give penge om hvem ved 2 eller 5 år.

> At få ret i denne situation er spild af tid og penge.

Måske

> Jeg har selv stået i situationen efter tyveri af en hedengangen speedbåd.
>
> Knægtene havde ikke noget af værdi (jeg skulle have sølle 12.000 kr.) og
> forsikringsselskaber ca. 2.5 mill. kr.

Træls Men dommen kan altså have værdi senere hen - en RKI registrering
kan måske få knægten til at betale....?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 12:05

KLIP

> Træls Men dommen kan altså have værdi senere hen - en RKI registrering
> kan måske få knægten til at betale....?

Man skal naturligvis aldrig sige aldrig, men lige i mit tilfælde tror jeg
ikke, der ville kunne komme penge ud af det.

De fire unge mænds synderegister var så vidt vides temmelig langt og
indeholdt sandsynligvis flere økonomiske krav.

Jeg fik *min* båd 100% erstattet af forsikringsselskabet, så de resterende
12.000 kr. var alt det løsøre i båden som ikke omfattes af policen.

Jeg har ikke undersøgt det, men har da en lumsk mistanke om at andre nok
ville registrere dem i RKI.

Jeg slettede ganske enkelt beløbet af hukommelsen (efter moden overvejelse),
da jeg ikke ville gå rundt og blive ophidset hvert eneste år langt ud i
fremtiden.

Det skete efter devisen: "You win some and you loose some".

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 14-08-04 07:59

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg slettede ganske enkelt beløbet af hukommelsen (efter moden
overvejelse),
> da jeg ikke ville gå rundt og blive ophidset hvert eneste år langt ud i
> fremtiden.

God ide.

> Det skete efter devisen: "You win some and you loose some".

Yep.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hans B.

Dato : 14-08-04 14:41

Tak for svar

> [klip]

> overvejelse),

Det kan også være jeg bliver nødt til det, men jeg er førtidspensionist, med
fysiske handycaps og pengene er temmelig små....
(Det vidste sælger i øvrigt godt)
Jeg har ikke mulighed for at presse en lån ind i budgettet og kan ikke få
invalidebil fordi jeg ikke er på arbejdsmarkedet og der således er tale om
en "bekvemmilighedsbil" - da jeg da heldigvis ikke har mistet benene!

Jeg tror nu alligevel ikke jeg vil lade ham "dø i synden"..

Men tak for råd...

Hans