css og formularelementer ?
Fra : tobias

Dato : 09-05-01 18:57

Hej eksperter,

Kan man fastlægge udseendet af diverse formularelementer via CSS ?
Har I evt. et direkte link til subject ?
Kan man evt. også styre layout vedr. farve og font ?

Tobias

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-05-01 20:22

tobias wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man fastlægge udseendet af diverse
> formularelementer via CSS ? Har I evt. et
> direkte link til subject ?

Her kommer et eksempel og en masse links hvor du kan læse mere.

For at styre layout på et formular felt må du i din HTML kode give
det en såkaldt class (eller id) - sådan her:

<input type="text" class="tekst">

Derefter kan du i dit stylesheet styre layout'et sådan her:

tekst {
background:blue:
color:yellow;
border: 1px solid red;
}

OK ? Herefter er det bare at gå igang - jeg har nedenfor listet en
række af de parametre du kan stille på:

Du kan styre følgende på de fleste formular felter:

Farve og baggrundsfarver
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

Fonte:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp

Margin og padding:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp

Kanter (borders):
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion11.asp

Højde og bredde:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion12.asp

Hvis du er helt blank på CSS må du hellere starte med lektion 1 i
tutorialen.

Mvh
Jonas

Fra : Martin

Dato : 09-05-01 20:30

>tekst {
>background:blue:
>color:yellow;
>border: 1px solid red;
>}

Skal der ikke stå .tekst (altså et . (punktum) foran tekst ??

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 09-05-01 21:03

On Wed, 09 May 2001 21:30:22 +0200, Martin <martini@mailme.dk> wrote:

>Skal der ikke stå .tekst (altså et . (punktum) foran tekst ??

Jo.

BLA {} / til et tag der hedder <BLA>
..BLA {} til brug med class
#BLA {} til brug med ID.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-05-01 23:36

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Skal der ikke stå .tekst (altså et . (punktum)
> foran tekst ??

Jo, naturligvis - det mærkelige er at jeg faktisk skrev et
punktum ?!?

Jeg har før oplevet at punktummer kan forsvinde hvis de står som
første tegn i en linie - men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det
sker. Jeg prøver lige en test mere:

denne linie starter med et punktum
.denne linie starter med et mellemrum og et punktum

Lad os så se hvad der sker.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-05-01 23:38

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> denne linie starter med et punktum
> .denne linie starter med et mellemrum og et punktum

OK - er der nogen som har en forklaring ?

Mvh
Jonas

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-05-01 23:49

Jonas Astrup - html.dk <jonas.usenet@html.dk> skrev

> OK - er der nogen som har en forklaring ?

Jeg har før set at visse versioner Outlook Express fjerner punktummet før en
kode. Jeg har dog ikke haft problemer med der - jeg bruger version 5.0.

Du havde jo også et mellemrum foran dit punktum.

denne linie starter uden et punktum
..denne linie starter med et punktum

Går det?

Hm, det er jo Microsoft der har lavet det

--
Allan

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-05-01 23:59

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> denne linie starter uden et punktum
> ..denne linie starter med et punktum

Hos mig starter din sidste linie nu med 2 punktummer ?!? (Forvirringen er nu
total)

> Hm, det er jo Microsoft der har lavet det

Det ville selvfølgelig være rigtig rart hvis vi kunne give Microsoft skylden -
men jeg skriver nu gennem en webbaseret newsreader, som jeg har kodet på
grundlag af ASPNNTP komponenten fra ServerObjects.com - hvilken reader bruger
du?

Mvh
Jonas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-05-01 00:43

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> wrote
> [...]
> men jeg skriver nu gennem en webbaseret newsreader, som jeg har kodet på
> grundlag af ASPNNTP komponenten fra ServerObjects.com - hvilken reader

Hvis man læser lidt i NNTP standarden _skal_ en nyhedsbesked afsluttes med:

\n<newline>
..<punktum>
\n <newline>

Derfor kan det være at Outlook/Serverobjects har problemer med deres
parsning af filer indeholdene kun det.....

Jeg har leget lidt i dk test... og selvom man simulerer besked slut med
\n.\n slutter beskeden ikke da outlook sikkert laver en slags
formatering....

Selvfølgelig kan det også være noget helt andet.... Hvad ved jeg, jeg er kun
bruger

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-01 12:48

Jonas Astrup - html.dk <jonas.usenet@html.dk> skrev

> Hos mig starter din sidste linie nu med 2 punktummer ?!?

Også i mit indlæg der er kommet ud i gruppen? Hos mig ser det fint ud.

(Forvirringen er nu total)

Næh, du er bare forvirret på et lidt højere niveau

> hvilken reader bruger du?

Jeg bruger Outlook Express 5.00.2314.1300.

--
Allan

Fra : Martin

Dato : 10-05-01 13:43

On Wed, 9 May 2001 22:38:05 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

> [...]

Godt spørgsmål... Forte Agent 1.8 sletter det oz

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 10-05-01 18:05

Martin skrev i meddelelsen
<763lft0f3541vg2mlvmkprfigubt9nka3b@4ax.com>...

>Godt spørgsmål... Forte Agent 1.8 sletter det oz

I gamle dage da jeg begyndte at bruge mail/news, var der et par
programmer der hed hhv. 'mail' og 'rn' (det var på unix). Man kunne
læse og skrive beskeder. Skrivning skete ved at programmet læste en
linie ad gangen fra tastaturet. Undervejs kunne man indtaste
kommandoer, angivet med en særlig tegnsekvens, muligvis et punktum som
første tegn. Det kan også være det var en tilde - husker det ikke så
tydeligt. Beskeden skulle afsluttes med et '.' på en tom linie, hvilket
også bragte programmet ud af input-mode.

Måske har det noget med denne gamle praksis at gøre? Måske findes der
bedagede mail-relays (eller hvad man nu kalder en mellemstation) som
fjerner linier startende med punktum, og måske er det sådanne indgreb
mailprogrammerne søger at forebygge...

Måske, måske.

Jeg benytter lige lejligheden til en test:

..denne linie starter med et punktum
...denne starter med to
..mellemrum+punktum
..~punktum+tilde

Her følger en tom linie, et punktum og en tom linie, hvorefter dette
indlæg slutter med linien '-- Klaus.'

..

-- Klaus.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-05-01 20:43

On Thu, 10 May 2001 19:05:10 +0200, "Klaus Seidenfaden"
<ks@CUT.seidenfaden.net> wrote:

>Beskeden skulle afsluttes med et '.' på en tom linie, hvilket
>også bragte programmet ud af input-mode.

Hvis du bruger Telnet (el. lign) til at skrive direkte til en newsserver
afslutter du også en besked med et punktum på en tom linie.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/