Nodelære
Fra : Claus Skaarup

Dato : 12-08-04 19:52

Jeg vil gerne lære noder (ordentligt)
Jeg kan godt så nogenlunde læse noder. Jeg kan se op og nedgange, længde på
noder, pauser osv. men jeg er ikke helt stiv i det, desværre. Er der mon én,
der kan give mig nogle ideer til selvstudie. Evt. hjemmesider. Det ville jo
være det letteste

Sagen er nemlig den, at jeg synger i et rytmisk kor og vi lærer
hovedsageligt på gehør, men jeg vil gerne kunne "synge fra bladet". Det
kræver naturligvis masser af øvelse, men man skal jo starte et sted.

Hjælp ønskes!

mvh Claus

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-08-04 23:18

Claus Skaarup wrote:
> [...]
> hovedsageligt på gehør, men jeg vil gerne kunne "synge fra bladet". Det
> kræver naturligvis masser af øvelse, men man skal jo starte et sted.

Det vigtigste ved at lære noder og ved at lære at synge eller spille fra
bladet, er: øvelse! Som du selv siger :)

Bare øv dig, der er ikke andet for. Lær en ny sang hver dag, som du selv
læser på noder. Øv evt. intervaller. Du kan vist få computerprogrammer
(eller simple applets eller hjemmesider) der kan generere et tilfældigt
interval, som du så kan få lov at høre når du trykker på en knap. Men
inden da, kan du jo prøve om du kan synge det. Øvelse, øvelse, øvelse,
kun fantasien sætter grænser.

/David

Fra : Anders

Dato : 13-08-04 15:01

> [...]
> (eller simple applets eller hjemmesider) der kan generere et tilfældigt
> interval, som du så kan få lov at høre når du trykker på en knap. Men

Der findes til dette formål et program der hedder Earmaster. Det findes vist
nok i en udgave, hvor man kan bruge det gratis i tre uger og derefter betale
for det.

http://www.indigo2.dk/miditec/index.htm

--
Anders

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 12-08-04 22:53

> [...]

én,
> der kan give mig nogle ideer til selvstudie. Evt. hjemmesider. Det ville

Sågerne; en søgning på Google finder en masse spændende links:
http://www.google.dk/search?q=nodel%C3%A6re&ie=UTF-8&hl=da&meta=

> Sagen er nemlig den, at jeg synger i et rytmisk kor og vi lærer
> hovedsageligt på gehør, men jeg vil gerne kunne "synge fra bladet". Det
> kræver naturligvis masser af øvelse, men man skal jo starte et sted.

Det kunne f.eks. også være på biblioteket.
Har du prøvet at spørge dér?

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Mads Breddam

Dato : 14-08-04 00:47

> [...]

> hovedsageligt på gehør, men jeg vil gerne kunne "synge fra bladet". Det
> kræver naturligvis masser af øvelse, men man skal jo starte et sted.

Jeg plejer at sige, at man skal søge bøger på biblioteket og/eller helst en
lærer eller evt. et teorihold på en nærliggende musikskole. Men i lige netop
dette tilfælde tror jeg, at www.earplane.com kan hjælpe noget. Bruger det
lidt selv i ny og næ og det kan bestemt styrke ens interval evner og lign.
Sidst jeg brugte det var det gratis.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Claus Skaarup

Dato : 14-08-04 18:46

"Mads Breddam" <
> [...]
> lidt selv i ny og næ og det kan bestemt styrke ens interval evner og lign.

Det er stadig gratis og nu har jeg prøvet det lidt. Det ser ud til at være
noget, jeg sagtens kan bruge. Jeg siger tak for tippet.

- Claus