/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Købe mp3'er, kopisikring og konvertering?
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 19-07-04 11:56

Hejsa

Overvejer at anskaffe mig en mp3 afspiller. Hvis jeg gør det, kommer jeg nok
også til at købe noget musik på nettet (altså som download), men det har jeg
aldrig prøvet før, og jeg ved intet om kopisikring og konvertering af disse.
Jeg har en hel del mp3'er, som jeg lytter til på computeren og i bilen. Jeg
ripper til mp3, da det kan afspilles over alt, men nu ser jeg så, at man
mange steder kun kan købe musikken som wma (eller aac hos itunes, har lidt
tænkt på en ipod mini). Det kan godt ske, at de andre formater fylder
mindre, men ipod'en kan ikke afspille wma, og alle de andre kan ikke
afspille aac, derfor vil jeg gerne have min musik som mp3.

Kan man konvertere fra de andre formater og til mp3 uden hørbar forringelse
af kvaliteten? Og hvad så med kopisikringen?

Hvordan fungerer det der kopisikring? Hvordan ved afspilleren, at jeg har
ret til at afspille netop det stykke musik? Kan jeg flytte min musik over
til en anden computer?

Hvor køber I musik til download (hvis I altså gør det)?

mvh Frank

X-post i: dk.teknik.lyd og dk.kultur.musik



 
 
Otto J. (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 19-07-04 22:23

> Kan man konvertere fra de andre formater og til mp3 uden hørbar
forringelse
> af kvaliteten?

Nej (eller rettere, ikke uden forringelse - om det er hørbart er op til
dig). Så snart du konverterer mellem to lossy formater vil der ske en
yderligere forringelse, uanset hvilket format det drejer sig om - også hvis
du konverterer mellem to MP3-formater. Dvs. hvis du ripper til 320 kbps og
så vælger at konvertere til 128 kbps bliver det ringere end hvis du rippede
direkte til 128 kbps. Der sker _altid_ en forringelse af det oprindelige
materiale ved lossy komprimering, uanset kvaliteten af det oprindelige
signal (okay, sinus-toner overlever nok, men ellers).

Kopisikringen kan jeg ikke udtale mig om.
--
Mvh. Otto
**********************
Jeg arbejder i en radio/tv forretning. Mine indlæg er skrevet
ud fra mine egne meninger og holdninger, men kan være
farvede af mit ansættelsesforhold.



Frank K. Jensen (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 21-07-04 06:59

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40fc3bb1$0$12552$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Kan man konvertere fra de andre formater og til mp3 uden hørbar
> forringelse
> > af kvaliteten?
>
> Nej (eller rettere, ikke uden forringelse - om det er hørbart er op til
> dig). Så snart du konverterer mellem to lossy formater vil der ske en
> yderligere forringelse, uanset hvilket format det drejer sig om - også
hvis
> du konverterer mellem to MP3-formater. Dvs. hvis du ripper til 320 kbps og
> så vælger at konvertere til 128 kbps bliver det ringere end hvis du
rippede
> direkte til 128 kbps. Der sker _altid_ en forringelse af det oprindelige
> materiale ved lossy komprimering, uanset kvaliteten af det oprindelige
> signal (okay, sinus-toner overlever nok, men ellers).

Ja, det er jeg med på, men jeg var mere interesseret i, om jeg kan høre det.
Selvfølgelig kan I ikke udtale jer om det, men så vil jeg gerne høre, om I
kan høre forskel? Jeg er ikke purist, og synes f.eks. at mp3 med 192 kbps
lyder helt fint.

mvh Frank



Otto J. (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Otto J.


Dato : 21-07-04 08:09

> Ja, det er jeg med på, men jeg var mere interesseret i, om jeg kan høre
det.
> Selvfølgelig kan I ikke udtale jer om det, men så vil jeg gerne høre, om I
> kan høre forskel? Jeg er ikke purist, og synes f.eks. at mp3 med 192 kbps
> lyder helt fint.

Jeg vil umiddelbart gætte på at hvis du tager en 192 kbps WMA og konverterer
til 192 kbps MP3, så ender du på noget der minder om at rippe til 128 kbps
MP3. Jeg har engang konverteret nogle VBR MP3'er til 192 kbps, og det var i
hvert fald mærkbart ringere end direkte til 192 kbps.
--
Mvh. Otto
**********************
Jeg arbejder i en radio/tv forretning. Mine indlæg er skrevet
ud fra mine egne meninger og holdninger, men kan være
farvede af mit ansættelsesforhold.



Frank K. Jensen (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Frank K. Jensen


Dato : 21-07-04 10:47

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40fe168d$0$14516$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Ja, det er jeg med på, men jeg var mere interesseret i, om jeg kan høre
> det.
> > Selvfølgelig kan I ikke udtale jer om det, men så vil jeg gerne høre, om
I
> > kan høre forskel? Jeg er ikke purist, og synes f.eks. at mp3 med 192
kbps
> > lyder helt fint.
>
> Jeg vil umiddelbart gætte på at hvis du tager en 192 kbps WMA og
konverterer
> til 192 kbps MP3, så ender du på noget der minder om at rippe til 128 kbps
> MP3. Jeg har engang konverteret nogle VBR MP3'er til 192 kbps, og det var
i
> hvert fald mærkbart ringere end direkte til 192 kbps.

Ok, takker.

mvh Frank



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste