Tunmousse
Fra : Dorthe

Dato : 12-08-04 21:14

Er der nogen herinde, der ligger inde med en rigtig rigtig god opskrift på
tunmousse og som vil dele den med mig?

/Dorthe

Fra : -V-

Dato : 12-08-04 21:26

Dorthe wrote:
> Er der nogen herinde, der ligger inde med en rigtig rigtig god
> opskrift på tunmousse og som vil dele den med mig?

Lige netop dét spørgsmål burde stå i en kommende FAQ.

Prøv at gå 10 dage tilbage i gruppen.

Alternativt kan du bruge:
http://www.google.com/groups?q=tun+mousse+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=en&lr=&ie=UTF-8&scoring=d

-V-

Fra : kim rasmussen

Dato : 12-08-04 21:35

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde, der ligger inde med en rigtig rigtig god opskrift på
> tunmousse og som vil dele den med mig?

Hej Dorthe
Her er den bedste opskrift i hele Universet :

Dette er til 4 personer

1 ds tun i vand
1 løg
Saften af 1 citron
1 bæger creme fraise 18 %
3 blade husblas
1 dl piskefløde,pisket til skum
1 glas rød kaviar
Salt og peber
Tomat,dild,citron eller kogte slikporrer som pynt.

Tunen findeles og blandes med det hakkede løg, citronsaft og creme fraise.
Kør det evt. 1 gang gennem blenderen eller mos med en gaffel.
Husblassen udblødes i koldt vand,opløses i vandbad i lidt kogende vand og
piskes fri for klumper.
Rør lidt af tunen i, derefter røres resten i .

Massen skal være ret stiv , før man vender flødeskummet i.

Smages til med salt og peber.Vend 2/3 af kaviaren i,gem resten til pynt.
Fyld moussen i en form eller rand der er smurt og stil den på køl i 2-3
timer eller natten over.

Server moussen med kaviar og evt. lidt hakket tomat citron ,dild og
slikporrer.

Tunen kan udskiftes med gode rejer eller dåse laks .

--
M.V.H
Kim Rasmussen

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 12-08-04 21:55

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde, der ligger inde med en rigtig rigtig god opskrift på
> tunmousse og som vil dele den med mig?
>
> /Dorthe

Må den godt være med smør? Eller er det på det fedtfattige plan du søger?

Fra : Dorthe

Dato : 13-08-04 09:38

Må den godt være med smør? Eller er det på det fedtfattige plan du søger?

Det er til en barnedåb, så det gør ikk noget, den ikke er fedtfattig

Dorthe

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 13-08-04 11:18

> Det er til en barnedåb, så det gør ikk noget, den ikke er fedtfattig
>
> Dorthe

Kan se at det er den samme som der er nævnt fra Karolines. Den er bare
rigtig nam nam

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-08-04 21:52

[Dorthe | Thu, 12 Aug 2004 22:13:35 +0200]

>Er der nogen herinde, der ligger inde med en rigtig rigtig god opskrift på
>tunmousse og som vil dele den med mig?

Denne synes jeg stadig er den bedste - måske med lidt kapers i:

http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=937&pos=33&toprint=1

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Daniela Althof

Dato : 12-08-04 23:22

Det er jeg helt enig i.. Den er rigtig god!

Hilsen Daniela..

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 13-08-04 06:17

Jeg er også enig I at karolines er den bedste. jeg lavede den selv med
succes til mit bryllup for 2 år siden.

mvh.
Grethe

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-08-04 15:34

Her er min fortolkning af tunmousse.

1 ds tun i vand

1 lille fint hakket løg

saften af en halv citron

ca. 1,2 dl piskefløde.

Salt

Pepper

Et lille drys karry.

Dræn tunen for vand. Mos den ud i en tallerken tilsæt de øvrige
ingredienser. Rør sammen til en ensartet masse.

Fra : Dorthe

Dato : 13-08-04 21:39

Tak for svarene - jeg tror jeg holder mig til den gode gammeldaws fra
karoline

/DOrthe

Fra : Mus

Dato : 14-08-04 23:55

Karoline har også en laksemouse. Den pleger jeg at bruge til tunmousse.
Synes den tunmouse med smør er for tung og "klistret". Men det er smag og
behag.

LN

Dorthe <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:411d2702$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Margrete Johansen

Dato : 15-08-04 14:20

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> Karoline har også en laksemouse. Den pleger jeg at bruge til tunmousse.
> Synes den tunmouse med smør er for tung og "klistret". Men det er smag og
> behag.

Jeg har lige lavet en laksemousse, med nogen af resterne fra den laks vi
stegte på bålet i lørdags (se anden tråd). Den har så ligget og hygget sig i
fryseren i mellemtiden. Jeg brugte den opskrift med citronsaft, creme
fraiche og piskefløde. Den smager himmelsk, MEN - man skal nok bruge lidt
mere husblas, end de seks blade jeg brugte til en 1,5 litersform. Formen er
HELT fuld og jeg ville skyde på mindst ti blade - er der nogen der har
kvalificerede bud? Min kan sættes op til "æg", men den kan ikke skæres i
skiver, det er måske ikke meningen at den skal kunne det, hvad ved jeg?

Fin, fin opskrift (jeg tror den bare hedder tunmousse og er her fra tråden)

Margrete