Prag - veksle, prisniveau, osv
Fra : morten sorensen

Dato : 13-08-04 14:27

Skal til Prag her sidst i august 2004 og har ikke været der i 10 år, så
jeg har et par spørgsmål op til flere googlinger ikke har kunne besvare.

Bør man veksle danske kroner dernede eller i DK eller måske tage Euro
med ? Eller er forskellen så minimal at det er ligegyldigt ?

Hvad er prisniveauet generelt - og er der stor forskel bare man går 100
meter væk fra turiststrøgene ?

--

morten sorensen

Fra : John

Dato : 13-08-04 16:04

"morten sorensen" <morten@mortens.net-cut-me-off> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ? Eller er forskellen så minimal at det er ligegyldigt ?
>
> Hvad er prisniveauet generelt - og er der stor forskel bare man går 100

Prags bymidte vrimler med turistfælder. Jeg plejer altid at tage metroen
nogle stop væk fra centrum. Her er restauranterne både langt billigere og
typisk også bedre.

Men ellers er Prag da stadig en billig by set med danske øjne.

Umiddelbart mener jeg ikke du sparer noget ved at veksle til Euro først.

Mvh

John

Fra : MK

Dato : 13-08-04 18:19

Hej
Vi har været i Prag flere gange og har altid vekslet herhjemme, det har
været hos Forex inde på Hovedbanegården,der får man den efter vores mening
den bedste kurs.
Mvh.K.L

Fra : Mogens

Dato : 14-08-04 01:50

> Bør man veksle danske kroner dernede eller i DK eller måske tage Euro
> med ? Eller er forskellen så minimal at det er ligegyldigt ?

Vi hæver på VISA kort i bankautomater i Prag. Gebyret er kr. 30 og kursen i
juli var mellem 23,78 og 24,04.

> Hvad er prisniveauet generelt - og er der stor forskel bare man går 100
> meter væk fra turiststrøgene ?

Ja, priserne er fortsat generelt betydeligt lavere end her hjemme. Mellem
25% og 50% af danske priser, afhængig af varetype og indkøbssted. På f.eks.
elektronik og internationale mærkevarer er besparelsen noget mindre.

Og ja, priserne falder i takt med du bevæger dig væk fra de absolutte
turiststrøg. På den anden side. dkr. 20 for en halv liter fadøl på terrassen
ved Hotel Europa midt på Vaslavpladsen er vel i orden, skønt du mange andre
steder kan slippe med en femmer.

mvh
Mogens

Fra : Kbh.s amt

Dato : 14-08-04 08:52

Her er en del div. adresser m.h.t. Prag, incl. kort.

www.kozel.cz se engelske side, find restauranter, find The Black Oxe på
Loretta Square, byens bedste øl-sted

www.andel3w.dk/antuser/danish/default.htm danske studerende, giver gode
og hurtige råd via mail

www.aroundprague.cz/

www.euroave.com/maps/

www.praha.com/

www.abaka.com/Czech/guide/Transport.html

http://vlak.cz/ConnForm.asp?tt=c&cl=E5

www.jizdnirady.cz/JRCis.asp?tt=c&cl=E5

www.krizikovafontana.cz/

www.aroundprague.cz/KutnaHora_english.htm

www.de.map24.com/

http://mads.venlig.dk/documents/PraGuide.htm

www.pis.cz/a/users.cybercity.dk/~bta1010/index.htm

www.bilakrava.cz/english_main.php

www.czechtourism.com/index.php?show=005002&lang=3

http://dir.yahoo.com/Regional/Countries/Czech_Republic/

Se f.eks. BILAKRAVA's menukort. Steak på ? kg. Husk at dele med 4 m.h.t.
priserne.

Hæv penge i automaterne, billigst og altid til dagskursen.
Gå væk fra strøgene og ind i sidegaderne/gyderne, priserne falder en hel
del.
Tag eks. med sporvogn, linie 22 endestatiom til endestaion. Kører gennem
byen
OBS. Pas på lommetyvene, i særdeleshed i fyldt metro og i sporvogne. Hav kun
det på Jer, I kan tåle at miste.
Har selv været i Prag ca. 30 gange, set flere lommetyverier og forpurret
nogle, men heldigvis ikke selv prøvet at blive bestjålet.
God tur. Herlig by.

V.h.

Fra : Kbh.s amt

Dato : 14-08-04 08:42