Har det "lille" kørekort haft en effekt ?
Fra : JSM

Dato : 13-08-04 10:02

Er der egentlig lavet nogle undersøgelser af, om indførelsen af stort og
lille kørekort har haft den positive effekt på ulykkesstatistikkerne som var
målet med at indføre trindelingen ?

mvh
Jesper

Fra : JBH

Dato : 13-08-04 16:42

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote in message
> Er der egentlig lavet nogle undersøgelser af, om indførelsen af stort og
> lille kørekort har haft den positive effekt på ulykkesstatistikkerne som
var
> målet med at indføre trindelingen ?

Ulykkesstatistik... /Sikkerhed.. Var det ikke bare indpakningen som blev
kaldt sådan for at gøre pakken "spiselig". Reelt var det da bare en ekstra
afgift som motorcyklister skulle pålægges, i stil med den som man barsler
med nu vedrørende fornyelse af kørekort hvert femte år. Den skal også bare
lige gøres "spiselig" (Noget med sikkerhed eller miljø) og vups, så har
staten en (skjult) skatteindtægt mere.

De sidste mange ulykker jeg kan huske vedrørende MC. har svjv. intet haft
med størrelse af kørekort at gøre

mvh
JBH

Fra : vmx

Dato : 13-08-04 18:41

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> i stil med den som man barsler
> med nu vedrørende fornyelse af kørekort hvert femte år.....

Aaa HvaBa ??

forklar nærmere, tak.

Robert

Fra : JBH

Dato : 14-08-04 08:41

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Aaa HvaBa ??
>
> forklar nærmere, tak.

Et EU direktiv som foreskriver at der indføres fornyelse af kørekort til
mc/bil hvert 5-10 år. Nu kan jeg self. ikke finde et link, men det har været
omtalt flere gange i denne uge, samt kommenteret af i alt fald en politiker.
Loven skulle i så fald være implementeret inden 2008 svjh.

Det er efter min mening blot en ekstra skat i stil med de periodiske syn. De
har ingen effekt på skadesstatistikkerne, men indpakningen (sikkerhed &
miljø) gjorde at folk åd den rå...

mvh
JBH

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-08-04 23:46

JBH wrote:

> Det er efter min mening blot en ekstra skat i stil med de periodiske syn. De
> har ingen effekt på skadesstatistikkerne, men indpakningen (sikkerhed &
> miljø) gjorde at folk åd den rå...

Ja, og med de vrag jeg ser til daglig vil jeg påstå at sikkerheden er gået
fløjten. Også på nyere biler. Det var bedre før periodesyn. Havde en kunde i går
som kun kontrollede dæktryk hvergang skodaen skulle til syn.

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-08-04 20:58

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
i går
> som kun kontrollede dæktryk hvergang skodaen skulle til syn.

Har en kilde - jeg absolut stoler på - der har arbejdet på et nu nedlagt
større mærkeværskted her på Amager.
Han har selv 3-4 gange kørt biler til syn, der lige var blevet kasserede.
Kunderne har så bedt værkstedet prøve igen - uden at røre bilen !
Altså eneste forskel på 1. og 2. fremstilling var lidt mindre i tanken. Og
hver gang så synsmanden min kilde og hilste pænt.
Spurgte så om de påpegede fejl var rettet hvortil min kilde svarer: "Aner
det ikke - jeg sku' bare køre den til syn".
Og synsmanden fandt stemplet frem - uden at se på bilen eller blot få den
ind i hallen !

Jeg har altid været skeptisk mht det der periodesyn - og har da kun fået
bekræftet min tvivl !

Men det er vel som med Lillebæltsbroerne; da den 1. blev bygget lagde de 5
øres afgift på benzinen for at financiere den fine bro.
Da nummer 2 blev åbent fik afgiften hele 10 øre/liter - broen var jo osse
finere...
Er i klar over at de 15 øre/liter aldrig er blevet afløftet som de skulle
"når broen var betalt" ??

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-04 22:23

Jesper Hedegaard wrote:

> Jeg har altid været skeptisk mht det der periodesyn - og har da kun fået
> bekræftet min tvivl !

Ikke nok med det. Får kunden besked på at køre hjem og få udbedret fejlene sker
der ikke en skid. Jeg har gjort det til en vane og lige kigge forbi "bilsyn.dk".
Gætter på 90% er ligeglade.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-08-04 10:07

Jesper Hedegaard <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en

> [...]
> finere...
> Er i klar over at de 15 øre/liter aldrig er blevet afløftet som de skulle

Og hvordan tror du at det ender med broafgiften på Storebælt? :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-08-04 08:39

Armand wrote:

> Og hvordan tror du at det ender med broafgiften på Storebælt? :-/

Arh - den kan vel dårligt dække renterne som det kører nu. Men
Helsingør/Helsingborg eksisterer heldigvis stadig.

--
vh
Torben Scheel

Fra : Hekto

Dato : 31-08-04 07:50

In article <41342524@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...

> Arh - den kan vel dårligt dække renterne som det kører nu. Men
> Helsingør/Helsingborg eksisterer heldigvis stadig.

Du mener vel det dér overflødige læs beton og asfalt de har lagt ud
mellem Amager og ca. Malmø?

Nu kan vi vel se frem til et tilsvarende overflødigt stykke statsgæld,
når vi lige har fået presset endnu en overflødig motorvej igennem, til
jyderne!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-08-04 09:21

Hekto wrote:
> [...]
>
> Nu kan vi vel se frem til et tilsvarende overflødigt stykke statsgæld,
> når vi lige har fået presset endnu en overflødig motorvej igennem, til

Vil det sige at de stykker forladt asfalt der skærer jylland igennem på
kryds og tværs er fra nyere tid? Jeg havde opfattelsen af at det var
levn fra en storslået hedengangen kultur med et stort transportbehov eller
måske endda start- og landingsbaner til rumfartøjer.

--
vh

Fra : Steen Egeberg

Dato : 31-08-04 09:41

> [...]

eller
> måske endda start- og landingsbaner til rumfartøjer.

.... og jeg som troede at de øde jyske asfaltstykker var en slags moderne
markskel, der afgrænser de lokale bysamfunds agerbrugslodder.

Man bliver squ klog her på DFM

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 31-08-04 16:02

"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ... og jeg som troede at de øde jyske asfaltstykker var en slags moderne
> markskel, der afgrænser de lokale bysamfunds agerbrugslodder.

> [...]

Niks du er helt galt på den !

der er alene tale om en forbedring af arbejdsvilkårene for de mennesker som
dagligt henter den friske mælk på gårdene rundt omkring og derefter fragter
hele dynen over storebælt til os friskmælkshungrende københavnere

Glemmer aldrig trafikministeren som udtalte om grunden til at bygge
storebælstbroen "joh det giver jo frisk mælk til københavn"
mon så argumentet for Øresundsbroen er surstrøming fra Sverige ? det håber
jeg ikke !

Desværre er forbedringen af deres arbejdsvilkår aldrig nået til københavn
hvorfor de må holde i kø fra solrød, men hvad det vejstykke er jo også kun
det tættest trafikerede vejstykke i DK så hvorfor udvide det ?

Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900
www.kantanamc.dk

Fra : Steen Egeberg

Dato : 02-09-04 10:54

> [...]
>
> Glemmer aldrig trafikministeren som udtalte om grunden til at bygge
> storebælstbroen "joh det giver jo frisk mælk til københavn"

I dagens Berlinger kan man så læse begrundelsen for de kommende
motorveje i Jylland :

"Jyske motorveje er en god investering

..... Med de meget få trafikanter vil vejene kunne holde i mindst 200 år.
Som sidegevinst vil ulykkerne være få. En senil bilist kan let køre en
strækning på 40 kilometer i modsat køreretning - uden nogen opdager det"

Så hvad brokker vi os over ?

Fra : dsadas

Dato : 13-08-04 19:59

> [...]
> staten en (skjult) skatteindtægt mere.
>
> De sidste mange ulykker jeg kan huske vedrørende MC. har svjv. intet haft

Der er blevet flere MCíster de senere år, på trods af det har ulykkerne
været faldende. Der er nu flere "modne" MCíster da flere unge venter med at
tage pappet til de kan køre på stor MC.

M.h.t. til at forny bilkortet, så bør alle MCíster være glade for det, for
det er trodsalt dem vi kolliderer med i ny og næ.

/Coffein

Fra : Armand

Dato : 14-08-04 00:09

JSM <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en
> Er der egentlig lavet nogle undersøgelser af, om indførelsen af stort og
> lille kørekort har haft den positive effekt på ulykkesstatistikkerne som
var
> målet med at indføre trindelingen ?

Umiddelbart samtidig med det "lille" mc-kort, opstod ØV'ert-begrebet, som
faldt sammen med indregistrerede tohjulere i statistikken, hvorved at
tallene blev mudret sammen - Typisk, ikke?
Først de senere år er ØV'erterne blevet renset fra med deres egen, og
forøvrigt tunge, statistik.
Men i mellemtiden er mc-bestanden så vokset til omkring det dobbelte af hvad
den nogensinde har været før, og en betragtelig andel af stigningen er
forårsaget af "new borners" og "late starters" (á det grå guld og deres
kapital-pensioner), og de har været med til at nærmest halvere
uheldsfrekvensen i statistikken (á omtrent samme skades-antal trods dobbelt
bestand)!

Som det kan anes skal der graves seriøst dybt for at kunne blot ane en
tendens blandt den droslede del af bestanden, og derom har jeg ikke ladet
mig underrette endnu!

--
Armand.