sandblæsning af udstødning
Fra : Patrick

Dato : 12-08-04 20:27

Hej

min udstødning er efterhånden begyndt at ligne lort med alt det rust så vil
gerne have den malet men skal den sandblæses først? og i så fald hvor kan
man få ordnet det billigt??

Patrick

Fra : Ole Hansen

Dato : 13-08-04 08:24

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=17639

--
Ole Hansen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 13-08-04 11:30

Tag en tur ned på havnen eller ind til en pladesmed. De kan sikkert ordne
det for en 12 pakke.

'Mvh Michael

Fra : --=Stone=--

Dato : 13-08-04 12:27

> min udstødning er efterhånden begyndt at ligne lort med alt det rust så
vil
> gerne have den malet men skal den sandblæses først?

Så vidt jeg ved ( er ikke sikker ) så er det dumt at sand blæse, jeg ville
nok overveje glasblæsning, da det ikke efter lader så grimme spor ( masser
små krater ) som sand blæsning... altså er mere skånsom ved rørene, og så
vil jeg nok købe en spray maling som kan tåle + 600-800 grader, som iøvrigt
er nem at male med....

Steen
No Bike At The Moment

Fra : Lars D V

Dato : 13-08-04 15:57

Jeg vil give Stone ret i, at glasblæsning er bedst til lettere anløbninger.

Et godt tip, hvis du ikke før har prøvet de varmbestandige malingstyper på
afgangsrør eller potter:

- Når malingen er støvtør, så prøv om du kan få delene ind i en ovn ved
omkring 100-120 grC og "bag" delene i ca. 1 time. Så er malingen hærdet før
du giver dem chok'et når du starter maskinen første gang. Så undgår du
risikoen for at malingen bobler/skaller (bitter erfaring).

Mvh
Lars

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-08-04 00:58

"Lars D V" <lvalbak@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> du giver dem chok'et når du starter maskinen første gang. Så undgår du
> risikoen for at malingen bobler/skaller (bitter erfaring).

Jeg har i 30 år brugt maling som oprindelig VHT (Very High Temperature) som
kom fra USA, hvor det nu findes i mange kopier fra andre lande, altså den
første maling til at komme over konstant at kunne klare 650 C, og i kortere
tid meget mere.

Nu fås der jo VHT i Bil Tema til blot 30 kr. for en spraydåse, og som
konstant kan klare 700 C.

Når jeg har kommet det på udstødninger og lydpotter har jeg efter rensning
af overfladen med sandblæsning og/eller ting svarende til triklorætylen så
påsprøjtet VHT.

En halv time senere har jeg så givet lydpotter
varmehærdning via en varmluftpistol, men oftest ladet malingen på
udstødningsrørene hærde ved motorens varme udstødning. Hvis jeg kunne få
udstødningsrørene på uden at ødelægge den da ikke hærdede maling; eller evt.
lappe på den ikke hærdede maling efter udstødningsrørenes påmontering.

Lydpotter bliver normalt/ofte ikke varme nok bagerst til at malingen hærder,
og derved bliver stærke mod "slid", ofte ikke over 100 C, så derfor
varmehærdningen med varmluftpistolen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 15-08-04 01:12

> [...]
vil
> gerne have den malet men skal den sandblæses først? og i så fald hvor kan

Hvis udstødningen er ved at være færdig udvendigt, så tænk lige på hvor
rusten den kan være indvendig
Hvis ikke ligefrem at sandblæsning slår lukt igennem materialet p.g.a.
grundig dobbeltsidet tæring, så spår jeg at der ikke går særligt længe inden
at det alligevel tærer igennem indefra :-|

Med andre ord:
Lad være med at bruge for mange penge på at shine den hendøende udstødning
op!!

--
Armand