Spørgsmål vedr. hus-alarm
Fra : Lars

Dato : 13-08-04 22:38

Jeg bliver snart nødt til at få installeret en trådløs alarm
i hytten. Nu har jeg hørt om alt for mange der har haft
uindbudte gæster.
Jeg er blevet anbefalet at købe en Visonic PowerMax,
da den bla. kan fåes med sensorer der er dyrevenlige.

Efter nogen søgen, har jeg fundet ud af at den kan købes
billigt i England. Ca. 3400,- med 2 fjbetj., 2 sensorer,
3 magnetkontakter, og basestation.
Men er det lovligt at anvende sådan en i DK ?

Grunden til jeg kom til at tænke på om det er lovligt er,
at den samme model i Danmark skulle køre med 868mhz,
mens den engelske udgave kører med 433mhz.

mvh
Lars

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 13-08-04 23:34

Og hvad skal du så bruge alarmen til?
Vores alarm ringer til alarmcentralen, som (forhåbentlig) rykker ud og
checker, hvad der er galt. Det er ikke sikkert, at de kommer, hvis du køber
dit alarmsystem i England.
Vi har et trådløst system (u/fjernbetjening, 2 sensorer, 1 magnetkontakt,
basestation), som kostede 4790 kr. i 2001, men det månedlige abonnement
koster 240 kr.
Vi har ikke haft indbrud siden vi fik det installeret (mærkat på carport,
hoveddør, mm.), hvor vi før havde indbrud flere gange årligt. Så vi synes,
at det er pengene værd. Jeg vil ikke reklamere, men du kan få oplyst
fabrikatet, hvis du sender mig en mail.
P.S. Systemet overvåger også vores el-forsyning. Dvs. det giver alarm ved
strømsvigt. Så ringer alarmcentralen til min mobil.

Hilsen
Leif

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-04 00:03

Leif Høxbroe wrote:
> [...]
> P.S. Systemet overvåger også vores el-forsyning. Dvs. det giver alarm
> ved strømsvigt. Så ringer alarmcentralen til min mobil.

Holder systemet så også øje med, om din telefonledning bliver klippet?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 15-08-04 21:01

Ja!
Leif

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-08-04 11:59

On Sun, 15 Aug 2004 22:01:26 +0200, "Leif Høxbroe" <leif@hoexbroe.dk>
wrote:

>Ja!

De almindelige husalarm forbindelser checkes kun en gang i døgnet, så
der kan gå op til 24 timer før alarmcentralen finder ud af at der er
blevet saboteret.

Og, derudover så kan der gå op til 45 minutter fra alarmem går til en
vagt når frem. Professionelle indbrudstyve kan tømme et hus for
værdier på under 15 minutter.

Så jeg har vurderet at prisen for alarmcentralen (den månedlige
afgift) ikke står mål med gevinsten. Istedet skal man sørge for fysisk
sikring af adgangsveje - og ikke mindst - udgangsveje. Det er fint nok
at tyven kan krybe ind gennem en knust rude, men hvis han skal ud
samme vej er der grænser for hvor meget han kan slippe afsted med.

Derudover kan man så investere i en alarm som lyder så højt i hele
huset at tyven stresses mest muligt. Og hvis man er sikker på der ikke
kommer fejlalarmer, så laver man en stor udendørs sirene som ikke
slukker den første ½ time efter aktivering.

Hvis man derimod har vrider på indersiden, så åbner de jo bare døren
og fylder bilen. Det skete for os for godt et år siden, selvom vi bor
på en hjørnegrund midt i byen. Det skete mellem kl. 10:10 og 10:45, og
de rendte med bl.a. 50 DVD film, dv kamera, digitalkamera, 3
spejlreflekskameraer og linser, DVD afspiller, fladskærm, discman
o.m.m. Havde fragtmanden ikke forsrtyrret dem kl. 10:45 så havde de
sikkert ribbet huset for alle værdier. Men det de fik med var altså
spredt over hele huset.

Værst var dog at alt på hylder og skabe var raget ned. Kuverter med
velordnede bilag var spredt over hele etagen - som om vi skulle ligge
inde med kontanter?

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lars

Dato : 14-08-04 00:08

> [...]
> Vores alarm ringer til alarmcentralen, som (forhåbentlig) rykker ud og
> checker, hvad der er galt. Det er ikke sikkert, at de kommer, hvis du

Det er ikke hensigten at systemet skal ringe op til en alarmcentral.
Dog har omtalte system en feature hvor det ringer op til flere numre man
selv har indprogrammeret.. Altså kan den ringe til mobilen og/eller
naboen,
og fortælle at der er indbrud..

Er det lovligt at importere dette system ? Det er jo næppe godkendt af
P&T
(eller lign.)...

mvh
Lars

Fra : Lars

Dato : 14-08-04 08:40

"Lars" <lovegreenNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
> Er det lovligt at importere dette system ? Det er jo næppe godkendt af
> P&T
> (eller lign.)...

Var det ikke i gamle dage at den slags skulle godkendes af P&T?

(en anden) Lars

Fra : Mikkel Andersen

Dato : 14-08-04 08:34

"Lars" <lovegreenNOSPAM@get2net.dk> wrote in message

> Grunden til jeg kom til at tænke på om det er lovligt er,
> at den samme model i Danmark skulle køre med 868mhz,
> mens den engelske udgave kører med 433mhz.

Frekvensbåndet fra 433,050-434,790 MHz er udlagt til såkaldte "Non Specific
Short Range Devices". Det betyder på dansk, at hvis apparatet overholder
nogle få regler om bl. a. sendeeffekt og tid det bruger frekvensen, så skal
der ikke indhentes nogen godkendelse fra IT- og Telestyrelsen. Men vær
opmærksom på, at netop området omkring 868 MHz er udlagt til alarmer, og
bliver formentlig brugt i den danske version for at undgå intereferens fra
f.eks. alle de trådløse ringeklokker, det benytter 433 MHz båndet.

Mvh.
Mikkel

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 14-08-04 10:10

"Mikkel Andersen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver formentlig brugt i den danske version for at undgå intereferens fra
> f.eks. alle de trådløse ringeklokker, det benytter 433 MHz båndet.

Det kunne være godt: Hvis tyven ringer på døren først og holder knappen
inde, så sætter han samtidigt alarmen ud af spil......

/Jens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 11:34

"Jens Christian Mikkelsen" <jensmNoSpam@jcmikkelsenNoSpamPlease.dk> skrev i
en meddelelse

> Det kunne være godt: Hvis tyven ringer på døren først og holder knappen
> inde, så sætter han samtidigt alarmen ud af spil......

Ja eller hvis en af vejens unger ringer på for at sprg. om "afkommet" vil
lege, og så alarmen ULOVLIGT er sat til at ringe til politi,"112" ;)).. Jeg
tror alarmen har minimal værdi, det som "rykker" er de medflg.
KLISTERMÆRKER, en hardcore tyv ved efter hvad,hvor han skal lede, og er
"over alle bjerge" når nogen dukker op, især hvis der ringes til politiet.

Fra : Lars

Dato : 14-08-04 18:48

> [...]
er
> "over alle bjerge" når nogen dukker op, især hvis der ringes til

Måske..
Men en smart ting ville være at have en "tågekanon" eller røgmaskine...
Så kunne det hurtigt blive svært at orientere sig, og dermed svært at
finde
for mange ting.. Problemet er at de er hundedyre...

Fra : Lars

Dato : 14-08-04 19:21

> [...]
fra
> f.eks. alle de trådløse ringeklokker, det benytter 433 MHz båndet.

Fandt lige et par alarmer som netop bruger 433mzh båndet...

Yale
http://www.tyvstop.dk/product_info.php?cPath=24&products_id=344

Trust
http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=575

Power Max
http://www.alarmogsikring.dk/shop/product_info.php?cPath=4&products_id=1

Fandt også noget info omkring frekvensbåndet, men så vidt jeg kan læse
(=forstå)
så er 433,920 forbeholdt alarmer. Dette er 868 mhz dog også.
http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=143268855

mvh
Lars