Nyt bed
Fra : Puk

Dato : 13-08-04 07:26

Hej alle sammen

Jeg har et stykke jord i den syd-vestlige ende af haven på ca. 20 gange 3
meter, som hidtil har været fyldt med ukrudt (brændenælder, mælkebøtter,
snerler, tidsler etc). Dette stykke jord er jeg gået igang med at grave op,
da jeg gerne vil plante noget mere pynteligt.

Stykket går op til bagboens stakit og der er sol fra tidlig morgen til kl.
14-15 stykker (bagboen har et par store træer, der skygger mere i den ene
ende af stykket end i den anden).
Stykket skråner lidt fra bagboens stakit og ned mod plænen. Jorden er
leret.

Jeg vil gerne plante stykket til med noget andet end ukrudt, men pengene er
lidt små, så det skal helst ikke være helt dyre planter, jeg skal have
plantet ud. Samtidig vil jeg gerne have et bed, der til en vis grad kan
passe sig selv (med andre ord, så gider jeg ikke gå og luge evig og altid.
Af og til er fint, men jeg vil også kunne smide mig i en solseng og bare
nyde).

Nu søger jeg så inspiration til, hvad jeg kan plante på dette stykke alle
fakta taget i betragtning.

Indtil videre er jeg gået igang med at fjerne alt ukrudtet og de øverste 15
cm jord med rødder. Desuden har jeg fjernet alle større rødder, som jeg er
stødt på fra tidligere beplantninger (der har stået nogle bambus og
forskellige små-træer på stykket, der ikke rigtig har været holdt, fordi det
faktisk hørte til bagboens grund. Han valgte dog at sætte et stakit op
længere inde på sin grund og sagde at vi frit kunne benytte stykket, han var
ligeglad med det).

Min egen tanke har været at plante nogle bærbuske (brombær, hindbær, ribs,
solbær, stikkelsbær etc.). I bunden ville jeg så sætte nogle skovjordbær
som bunddække (til at hjælpe med at holde ukrudtet nede). Men er dette et
godt valg til sådan et stykke jord? Vil de trives der?

Jeg forestiller mig, at det nok ville være en fordel, at lægge lidt nyt
muld/grus/spagnum ud på stykket, nu hvor jeg fjerner den øverste del af
jorden med rødderne fra alt det tidligere ukrudt. Men hvad vil være bedst
til bærbuskene? Og hvis i har andre forslag, hvad vil så være bedst til den
slags planter?

Da stykket skråner lidt leger jeg også med tanken om at lægge så meget jord
på at jeg får det jævnet ud og hævet fra vores egen plæne for så at lægge
nogle sten eller sætte et lille stakit (af den slags man bruger til at lave
et højbed med i en plæne) til at afgrænse. Har i nogen forslag til hvad der
er nemmest og billigst at høre her?

Da det jo er et pænt stort stykke, skal jeg sikkert bruge ret meget
muld/grus/spagnum for at plane ud. Har i nogen ideer til, hvor jeg kan
skaffe den slags billigst muligt?

Alle forslag og ideer modtages med kyshånd. Jeg er meget åben over for
andre ideer end lige min egen, men økonomien skal altså tages med i
betragtning.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jan Achmann

Dato : 13-08-04 17:54

Hej Puk,
Det lyder som nogle gode ideer. Skovjordbær ville stortrives sådan et
sted, under forudsætning af, at det ikke er knastørt.
Den suverænt billigste måde at anlægge et bed på, er at gå på rov blandt
famile, venner og bekendtes haver. Jeg kender INGEN, som ikke gerne giver
aflæggere af både dit og dat.
Jeg foreslår at du fylder op med alm muldjord. Evt. kan du så fræse det
ned i 20-30 cm dybde, så du får iblandet den eksisterende jord.
Muldjord forhandles i alle større byer (ring til nærmeste vognmand) og
koster ikke meget. Det er transporten der rykker i budgettet.
Men mon ikke du kan få 10-20 kubikmeter for under en tusse?
Undgå spagnum. Det er som at pisse i bukserne i koldt vejr!
Jan

Fra : Jasper Norman

Dato : 13-08-04 22:02

Du kunne også overveje at så majs som elsker leret jord i et år eller to.
Det er en god og meget billig måde at få jorden i tip top stand.Samtidig får
du jo noget til husholdningen. Ellers kunne det (efter min mening) være flot
med 60m2 solsikker. Jeg mener at disse også er til stor gavn for jorden. Og
samtidig er de jo en fryd for øjet. Både i beddet, men også dem du tager
ind. Og der er med garanti intet lys til ukrudtet

God fornøjelse

/Jasper

Fra : Puk

Dato : 14-08-04 09:34

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jan

Mange tak for dit svar.

> Det lyder som nogle gode ideer. Skovjordbær ville stortrives sådan et
> sted, under forudsætning af, at det ikke er knastørt.

Knastørt er der ikke. Faktisk ligger vores grund en lille smule under
niveau i forhold til grunden bag os og vejen, så om noget har vi af og til
problemer med, at der er for vådt. Iøvrigt har vi også det problem, at der
under selve jorden ligger rent ler og det kan jo ikke suge vandet, når det
regner som det gjorde for en måneds tid siden.

> Den suverænt billigste måde at anlægge et bed på, er at gå på rov blandt
> famile, venner og bekendtes haver. Jeg kender INGEN, som ikke gerne giver
> aflæggere af både dit og dat.

Det vil jeg helt klart prøve. Jeg kan se at den lokale planteskole også
netop nu har tilbud på hindbær og brombær, så det bliver nok noget med at
købe lidt og gå lidt på rov.

Er der nogen som ved hvor tæt den slags buske bør plantes? Eller kan
henvise til sider hvor jeg kan læse om det?

Jeg forestillede mig at plante brombærrene op af hegnet mod bagboen, så de
har noget at vokse op af. Så ville jeg blande de andre buske foran
brombærrene og som sagt sætte skovjordbærrene i bunden. Lidt rabarber ville
jeg også gerne sætte et sted, så jeg kan lave en god omgang rødgrød (det
minder mig om min barndom).

> [...]
> koster ikke meget. Det er transporten der rykker i budgettet.
> Men mon ikke du kan få 10-20 kubikmeter for under en tusse?

Mange tak for tippet. Jeg vil fluks gå igang med at undersøge mulighederne.

Mange hilsner
Puk
- der nu er næsten færdig med at grave (det er godt nok varmt i disse dage
med alt det graveri).

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 10:39

Hej Puk

Sæt endelig alle de bærbuske du nævner. Det gjorde vi selv for få år siden,
og der er ikke noget som at kunne liste sig ned i et hjørne af haven og stå
og spise direkte fra buskene. I år er vi gået så vidt som til at lave nogle
glas med solbærsyltetøj - og sjovt nok smager det meget bedre end det vi kan
købe i butikkerne... (og så ved vi, hvad der er deri).
Selv om buskene stadig er forholdsvis unge er der allerede nu masser både
til fugle og mennesker.

Det eneste vi gør ved vores bærbuske er at fjerne grene, der hænger i vejen
for slåmaskinen og så husker vi at fjerne de grene på hindbærbusken, der har
båret frugt. Så det er overkommeligt når først du har fået gjort jorden klar

Held og lykke med dit nye stykke have.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-04 14:26

"Henrik" <norgard.snabela.webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> båret frugt. Så det er overkommeligt når først du har fået gjort jorden

Husk lige at brombær kan give alvorlige problemer med rodskud. Jordbær
breder sig helt vildt. Og at bærbuske giver fra to kilo og opefter. Et godt
bær er Jostabær, en krydsning mellem Solbær og Stikkelsbær. Mit buskområdes
jord er dækket med alt grenaffald, klippet i passende stykker, så er det
ukrudts/og arbejdsfrit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen