Erfaringer med træpiller i parcelhus
Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-08-04 22:56

(Prøvede dk.bolig, men det er muligt denne gruppe er mere velegnet)

Kæresten og jeg kaster i næste uge vores underskrift på en købsaftale
på et pacelhus på 179 kvm fra 1973, som opvarmes med olie.

Olie bliver dyrere og dyrere, og jeg har adgang til "billige"
træpiller igennem min arbejdsplads, så jeg overvejer at skifte et
ellers nyt oliefyr ud med et pillefyr/stoker.

Er der nogen, der har erfaringer med træpiller i parcelhuse, med
relativt begrænset plads? Nogen, der evt. har billeder af deres
løsninger, så jeg kan få et indtryk af, hvor meget plads der kræves?

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : TG4600

Dato : 13-08-04 06:03

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> relativt begrænset plads? Nogen, der evt. har billeder af deres
> løsninger, så jeg kan få et indtryk af, hvor meget plads der kræves?

Jeg havde træpille-fyr på mit fritidslandbrug, og har lidt erfaringer som
evt. kan bruges..

Mit fyr var et PH13-300 fra http://www.ph-stoker.dk/ det fylder i
grundfladen 60*120 cm, men du skal lige være opmærksom på at der kræves lidt
plads til installation (primært rør-forbindelser), men også adgang til
service på gear-motor, så du skal nok regne med en afstand til væggen på ca.
20-40 cm. På hjemmesiden (under "Gode råd") kan du finde mere om
installationen.

Jeg var godt tilfreds med mit anlæg, men har siden læste meget om f.eks.
http://www.pellx.dk/, som jeg absolut ville overveje, hvis jeg skulle starte
fofra. Dels p.gr.a. prisen og specielt hvis du har en nyere oliefyrskedel.
Dette anlæg fylder mindre, men er måske knap så "pænt" at have stående i et
bryggers. Der er dog eksempler på deres hjemmeside på nydelige løsninger.

Prøv i øvrigt også at kigge ind på http://www.pilleklub.dk , de har bl.a. et
åbent debat forum, hvor folk er meget villige til at dele af deres
erfaringer..

Men når du så har fundet plads til installationen, så skal du lige overveje
hvordan du vil opbevare træpillerne, for de fylder en del, hvis du ikke skal
hente dem i småportioner. Du skal regne med at 1000 L olie ~ 2100 kg
træpiller, som fylder ca 3200 L. Og det er nok det mindste oplag jeg vil
anbefale. Jeg hentede i periode selv mine træpiller på den lokale foderstof
i en trailer, der lastede ca. 1000 kg. Det går fint i ydersæsonerne, men når
det for alvor bliver vinter er det lidt træls at skulle køre efter piller
"hele tiden".

Jeg nåede det aldrig før jeg solgte ejendommen, men min plan var at
opstille/bygge en silo på 10 m³, som ville kunne rumme ca. et års forbrug af
træpiller.

God jagt på det rigtige anlæg, der findes mange forskellige muligheder.

/TG, p.t. med naturgas-anlæg, Genvex - og ingen plads til træpiller ;-(

Fra : Hans Pedersen

Dato : 13-08-04 12:45

On Fri, 13 Aug 2004 07:02:49 +0200, "TG4600" <no@where.dk> wrote:

>/TG, p.t. med naturgas-anlæg, Genvex - og ingen plads til træpiller ;-(

Mange tak for inspiration.

Vi er så heldige, at oliefyret står i et kælderrum i det hus, vi har
købt, og der er et stort udhus, hvor der godt kan stå en del
træpiller.

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : H.S.

Dato : 13-08-04 13:48

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaringer med træpiller i parcelhuse, med
> relativt begrænset plads? Nogen, der evt. har billeder af deres
> løsninger, så jeg kan få et indtryk af, hvor meget plads der kræves?

Vi købte, for 3-4 år siden, en brændeovn, som bruger træpiller. Det er
nærmest et ministoker, men hvor der 'kun' er plads til ca 40 kg piller i et
lukket magasin.
Ovnen har ingen problemer haft, med at varme vores 107kvm op, på noget
tidspunkt. Vi sparer lidt på pillerne, uden at vi har det koldt. - Og
bruger ca. 2.5-3.0 tons om året.

Fra : //zlgge

Dato : 13-08-04 21:43

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Ovnen har ingen problemer haft, med at varme vores 107kvm op, på noget
> tidspunkt. Vi sparer lidt på pillerne, uden at vi har det koldt. - Og
> bruger ca. 2.5-3.0 tons om året.

Hvad koster træpillerne?

Mvh
//zigge

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 14-08-04 11:04

//zlgge wrote:
> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster træpillerne?

Jeg giver 1200,- inkl levering pr. ton for topkvalitets træpiller i 16 kgs
sække.

Br,
Morten

Fra : //zigge

Dato : 14-08-04 22:41

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg giver 1200,- inkl levering pr. ton for topkvalitets træpiller i 16 kgs
> sække.

Det lyder som om man skal bruge en del tid på at stå og fylde træpiller på.
Kan man ikke få dem i større portioner eller i løs vægt?

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 15-08-04 19:25

Hvor er det fra. Hvis de 1200 er med moms er det billigt ...

> Det lyder som om man skal bruge en del tid på at stå og fylde
> træpiller på. Kan man ikke få dem i større portioner eller i løs vægt?

16ks sække er nu nemmere at håndtere end større sække. Vi har en
700liter beholder så den fylder vi engang om ugen og "små" sækker er
nemmere at tømme oppe i skulderhøjde end f.eks 40kg's

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : TG4600

Dato : 16-08-04 08:17

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> [...]
på.
> Kan man ikke få dem i større portioner eller i løs vægt?

Jo, man kan satens købe pillerne i løs vægt, enten leveret som aftipning -
indblæst i silo - eller du kan selv hente f.eks. på den nærmeste
foderstofforretning. Denne sidste løsning brugte jeg - og hentede ca. 1100
kg ad gangen i en trailer. Men hvis man kun har adgang til en "mini-trailer"
= en forvokset trillebør, så bliver de ikke glade for dig, det vil nemlig
give alt for meget spild på pladsen når lagermanden forsøger at drysse et
par hundrede kilo fra en skovl der rummer 3-4 kubikmeter.

Hvis du handler træpiller fra OK, kan du ofte lave en aftale om selv at
hente..

/TG

Fra : H.S.

Dato : 16-08-04 10:47

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder som om man skal bruge en del tid på at stå og fylde træpiller
på.
> Kan man ikke få dem i større portioner eller i løs vægt?

Det kræver ikke ret meget at fylde én sæk på om dagen (eller 2 afhængig af
ens fyringsbehov).
- Og så er det jo kun halvdelen af året man bruger den - om sommeren er der
jo 'natur-varme'

Fra : H.S.

Dato : 16-08-04 10:46

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg giver 1200,- inkl levering pr. ton for topkvalitets træpiller i 16 kgs
> sække.

Det lyder billigt - hvorhenne ?