Grafikkort der understøtter WIDE ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 09-05-01 02:28

Ved nogle hvilke grafikkort der - udover matrox G400- understøtter
WIDE opløsninger, som f.eks 1920*1200 i mere end 85 Hz ?

Jeg har kigget på ATI Radeon 64 MB DDR - men bliver ærlig talt ret
skuffet, når jeg konstaterer, at dette kort for det første
tilsyneladende slet ikke understøtter nogle WIDE opløsninger
overhovedet, og for det andet har en pinlig ydelse i normal
opløsninger som 1600*1200, som det kun lige kan præstere 90 Hz i - og
alt over denne opløsning kan det kun levere 75 Hz i - PINLIGT !

Naiv som jeg er af natur har jeg også kigget på det kommende geforce 3
kort - og været en del anmeldelser af dette kort igennem.
Ikke ET sted nævnes der noget om dets 2D egenskaber - noget, som jeg
måske kunne acceptere lidt bedre, hvis dets forgængere havde evnet at
levere 2D topydelse (og der dermed ikke ville være tvivl om geforce3's
evner på dette punkt).
Men dette er jo som bekendt IKKE tilfældet.

Derfor kan det undre, at geforce 3 kortet får den kæmpe opmærksomhed -
og så har firmaet, der laver chippen ikke engang givet de mindste
facts om 2D og ramdac'en - skyldes dette mon i virkeligheden, at
geforce (nvidia) har smidt håndkædet i ringen for længst - og helt
droppet at kigge på 2D delen - fordi deres kunder åbentbart ikke
bruger 21' skærme eller opløsninger over 1600*1200 ?

Det eneste jeg har kunnet finde om geforce3 og 2D er en kommentar
lydende på, at geforce 3 vil have de samm fremragende 2D egenskaber
som geforce 2 havde..............æhhhhhhh..........det lyder sørme
opmuntrende...............prøv engang at se på en skærm i mere end
1600*1200 med det kort i.......tal om sløret blik.

Egentlig burde jeg lede efter et godt 2D PCI kort, som kunne bruges
til applikationer, mens jeg så kunne slå over på geforce 3 kortet og
AGP porten, når der skal spilles.....men findes der efterhånden
seriøse 2D kort til PCI længere ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-05-01 07:04

> men findes der efterhånden seriøse 2D kort til PCI længere ?
> Dr. Ralph

http://www.matrox.com/mga/products/selector/home.cfm er der en product
selector.

Millennium G200 SD PCI

Hmm det er jo ikke deres nyeste og jeg har ikke kigget spec, men måske det
var noget ....

/A

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-05-01 08:40

In article <ek5hft8e7v3092li20ek1kbv43qbq42t7e@4ax.com>, Dr. Ralph wrote:
>Ved nogle hvilke grafikkort der - udover matrox G400- understøtter
>WIDE opløsninger, som f.eks 1920*1200 i mere end 85 Hz ?

Nu skriver du ikke hvilket OS/grafik del du oensker det skal
vaere under, saa jeg antager at du mener windows.
Men skulle du tilfaeldigvis mene linux (eller en anden unix),
og dermed Xfree86, saa kan med Xfree86 lave dine egen
opløsning helt som du har lyst til. Det styres med ModeLine's.
Du har totalt kontrol, og kan køre 1841x732 hvis du skulle
have sådanne lyster.

> [...]
>til applikationer, mens jeg så kunne slå over på geforce 3 kortet og
>AGP porten, når der skal spilles.....men findes der efterhånden

Matrox skulle angiveligt komme med et pci g450. Men ellers findes
pci G200 vist stadig, arbejdet har for nylig købt et fra zitech.

ion++
ps: til seriøs professionel brug er der kun matrox, lige som
der til seriøs gaming kun er nvidia.

--

A picture always lies...

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 09-05-01 09:15

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in message
> Ved nogle hvilke grafikkort der - udover matrox G400- understøtter
> WIDE opløsninger, som f.eks 1920*1200 i mere end 85 Hz ?

Hvad med 3Dlabs Glint-kort? Dyre men dejlige til prof 3D og rigtigt god
2D-kvalitet!

Ellers er et G450 et glimragende kort - også til 3D-spil selvom det ikke
kan hamle op med nVidia eller 3Dlabs. Jeg har lige fået "Need For
Speed - Porsche Unleashed", og det kører glimrende. Måske ikke det mest
krævende, men der er tydelig forskel på G450 og et OnBoard i815.
OpenGL-driveren virker også rigtigt godt i 3dsmax 4 - selv sammenlignet
med et FireGL1 (dog er G450 hardwaremæssigt tilbagestående).

> [...]
> opløsninger som 1600*1200, som det kun lige kan præstere 90 Hz i - og
> alt over denne opløsning kan det kun levere 75 Hz i - PINLIGT !

Ifølge Matrox understøtter G450 og G400 heller ikke WideScreen, men jeg
ved at "Madsen" bruger et G400 til en GW900. Mon ikke det er skærmens
..INF, der styrer opløsningen?

> [...]
> droppet at kigge på 2D delen - fordi deres kunder åbentbart ikke
> bruger 21' skærme eller opløsninger over 1600*1200 ?

GeForce-kortene er kun beregnet til gamere, og disse individer kan ofte
ikke se forskel på en KFC og en Hitachi 19" mht. billedkvalitet har jeg
erfaret.

<typografi-korrektion>
> [...]
> som geforce 2 havde. Prøv engang at se på en skærm i mere end
> 1600*1200 med det kort i... tal om sløret blik.
</typografi-korrektion>

Skidt pyt. Bare man kan opnå 1798 FPS i Quake 3.

Kig lige her:
<http://www.matrox.com/mga/media_center/press_rel/2001/g450_pci.cfm>

Eller her:
<http://www.3dlabs.com/product/card/oxygen_vx_range/oxygen_vx1/oxygen_vx
1.htm>

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : MTPO

Dato : 09-05-01 11:38

> Ifølge Matrox understøtter G450 og G400 heller ikke WideScreen, men jeg
> ved at "Madsen" bruger et G400 til en GW900. Mon ikke det er skærmens
> .INF, der styrer opløsningen?

Matrox's kort understøtter WideScreen

http://www.matrox.com/mga/products/mill_g400/features.cfm

--
Hilsner
MTPO

Fra : Bruun

Dato : 10-05-01 21:32

Hejsa,
"MTPO" <tomaszek@computer.dk> wrote in message

> Matrox's kort understøtter WideScreen
>
> http://www.matrox.com/mga/products/mill_g400/features.cfm

Hvor henne?! Det kan godt være jeg er blind... men jeg kan ikke lige spotte
noget om widescreen der?!

btw. Hvor kan jeg købe G400 Max m. 32 MB ram henne?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 22:39

On Thu, 10 May 2001 22:31:52 +0200, "Bruun"
<dikkedarer@hotmail.com> wrote:

>Hvor henne?! Det kan godt være jeg er blind... men jeg kan ikke lige spotte
>noget om widescreen der?!

Det er du måske, eller også er det fordi du skriver det i ét ord:

wide screen

1920 x 1200
1920 x 1080
1600 x 1024
1280 x 720
856 x 480

>btw. Hvor kan jeg købe G400 Max m. 32 MB ram henne?!

De fleste kan vel bestille det hjem, det er nok svært at finde
steder der har ret mange på lager da det jo ikke ligefrem bliver
kastet over disken i samme tempo som diverse Geforce2 MX kort.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Bruun

Dato : 11-05-01 10:24

Hejsa
"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote in message

> Det er du måske, eller også er det fordi du skriver det i ét ord:
[SNIP]

LOL - jeg tror min skærm skal pudses

Mvh Kim Bruun

Fra : MTPO

Dato : 10-05-01 23:14

Prøv hos DESIS ( www.desis.dk )

Fra : Dr. Ralph

Dato : 09-05-01 14:03

>Ifølge Matrox understøtter G450 og G400 heller ikke WideScreen, men jeg
>ved at "Madsen" bruger et G400 til en GW900. Mon ikke det er skærmens
>.INF, der styrer opløsningen?

Dette passerikke - ifølge specs på matrox side, så understøtter G400
max wide opløsninger- både 1920*1024 og 1920 *1200 endda i høje Hz.

>GeForce-kortene er kun beregnet til gamere, og disse individer kan ofte
>ikke se forskel på en KFC og en Hitachi 19" mht. billedkvalitet har jeg
>erfaret.

Desværre har du al for meget ret i den påstand.
Der er i grunden noget galt med PC markedet, og den måde det fungerer
på.
I HIFI verdenen bliver mainstream produkter produceret baseret på den
førende teknik fra High end produkter.
Altså lytter HIFI entusiaster først - og siden bliver de blilligere
low end produkter produceret ud fra erfaringer gjort med den førende
teknologi.

Denne markedsstrategi gør, at alle kan gøres tilfredse uanset
pengepung og lyst.
Vil man give 30.000 kr for en forstærker så er der et hav af
produkter, vil man give 50.000 så er der - stadig - et hav af
produkter, vil man give 5000 kr så er der en mælkevej af produkter.

Sådan fungerer PC markdet IKKE - endnu - mærkeligt nok.
Vil man have den ultimative billedkvalitet i Photoshop, illustrator,
Windows i 2D så må man nøjes med middeldårlig 3D kvalitet - og
omvendt.
Hvornår fanden tager de producenter sig sammen og laver et HIGH end
grafikkort produkt, der kan levere varen i både 2D og 3D ???

Hvor svært kan det være - hvis Nvidia gad bekymre sig bare med 1 % af
opmærksomheden, de giver 3D, så ville de kunne lave et fremragende 2D
kort - med ligeså fremragende 3D egenskaber - men dere kunder kan som
bekendt ikke se forskel på 800*600 på 14' KFC og 1920*1200 på en 24*
WIDE fra Sony........det er der fejlen ligger.

Men det samme gør sig gældende i HIFI branchen, jeg kender mange, der
ike kan høre forskel på min 30.000 kr forstærker og deres Aiwa anlæg
til 3000 kr- men der laves stadigvæk et hav af produkter i hver deres
prisklasse - hvornår kommer der ægte HIGH END produkter i PC verdenen?

>Kig lige her:
><http://www.matrox.com/mga/media_center/press_rel/2001/g450_pci.cfm>

Ja det lød interesssant - lige indtil jeg opdagede, at det kun kommer
med 16 MB ram - og IKKE understøtter WIDE opløsninger......ævvvvv

>Eller her:
><http://www.3dlabs.com/product/card/oxygen_vx_range/oxygen_vx1/oxygen_vx
>1.htm>

Ved du, hvor man købe disse kort i Danmark - og til hvilken pris ?

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 10-05-01 06:56

> Dette passerikke - ifølge specs på matrox side, så understøtter G400
> max wide opløsninger- både 1920*1024 og 1920 *1200 endda i høje Hz.

Beklager... jeg snakkede om DualHead-kort som er den eneste udgave G450
laves i. G400DH og G450DH understøtter ikke WideScreen.

> [...]
> teknologi.
>
> [KLIP: Surt opstød :)]
>
> hvornår kommer der ægte HIGH END produkter i PC verdenen?

De er her skam, men du må slippe en formue for dem.

> Ja det lød interesssant - lige indtil jeg opdagede, at det kun kommer
> med 16 MB ram - og IKKE understøtter WIDE opløsninger......ævvvvv

Det var jo det jeg sagde!
Dog fåes de i AGP-version med 64MB DDR, og 3D-performance er faktisk
ganske flot... så måske kunne man bare holde sig til AGP?

><http://www.3dlabs.com/product/card/oxygen_vx_range/oxygen_vx1/oxygen_v
>
> Ved du, hvor man købe disse kort i Danmark - og til hvilken pris ?

Nej, men du kan købe dem hos 3Dlabs. $220,- for AGP-versionen med 32MB
RAM. (cirka 2.200,-)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Fritze

Dato : 10-05-01 15:34

[SNIP]
> Dog fåes de i AGP-version med 64MB DDR, og 3D-performance er faktisk
> ganske flot... så måske kunne man bare holde sig til AGP?

Et G450 med 64 MB DDR?? Hvor har du fundet den henne?

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 11-05-01 01:31

"Fritze" <Fritze76@hotmail.com> wrote in message
> [SNIP]
>
> Et G450 med 64 MB DDR?? Hvor har du fundet den henne?

Hov... jeg har vist blandet rundt på tingene. Der skulle stå 32MB. :(

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 22:57

On Thu, 10 May 2001 07:56:27 +0200, "Jesper Kollerup Jensen"
<jesper@kollerup.dk> wrote:

>Beklager... jeg snakkede om DualHead-kort som er den eneste udgave G450
>laves i. G400DH og G450DH understøtter ikke WideScreen.

Jo, de gør. På det punkt er der ikke forskel på SH & DH
udgaverne.

vh

Fra : Dr. Ralph

Dato : 11-05-01 01:32

>Beklager... jeg snakkede om DualHead-kort som er den eneste udgave G450
>laves i. G400DH og G450DH understøtter ikke WideScreen.

OK jeg snakker om G400 MAX, der i høj grad understøtter WIDE.

>De er her skam, men du må slippe en formue for dem.

Ja - men disse high end produkter formår stadig ikke at give det, der
er nødvendigt for næsten ALLE - at levere bådeHIGH END 2D og3D.
Hvis man havde 2 AGP porte så var løsningen lige for næsen - et 2D
highend kort (3D labs, Elsa, Matrox) og et 3D hihend kort (Geforce 3
eller ATI Radeon)

Som det er nu, så vil alt blive en lappeløsning - uanset dine
økonomiske midler (med mindre man har 2 PC'er - en til spil og en til
seriøse opgaver - men det kræver plads og MEGET afstøvning)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 11-05-01 01:54

G400

G450

> OK jeg snakker om G400 MAX, der i høj grad understøtter WIDE.

Gemt i manualen skulle der vist stå at DH også understøtter Wide, men
jeg har ikke checket!

> [...]
> Hvis man havde 2 AGP porte så var løsningen lige for næsen - et 2D
> highend kort (3D labs, Elsa, Matrox) og et 3D hihend kort (Geforce 3

3Dlabs er nu - som navnet antyder - et High-End 3D kort, men med en
glimrende 2D-kvalitet. Gælder det samme ikke for Elsa? 3Dlabs ville
klart være mit valg, hvis jeg skulle bruge højere 3D performance uden at
slække meget på 2D kvaliteten, men DualHead versionerne er ret kostbare
i forhold til G450. Desuden tvivler jeg på hvordan VX-1 eller GVX klarer
en Quake3-test (selvom det ingen betydning har for mig).

> Som det er nu, så vil alt blive en lappeløsning - uanset dine
> økonomiske midler (med mindre man har 2 PC'er - en til spil og en til
> seriøse opgaver - men det kræver plads og MEGET afstøvning)

Nu består mit brug af computere kun af højst 1% spil, hvilke oftest
bevæger sig over i systemkrav tilsvarende eller lavere end 7-kabale, så
det problem har jeg slet ikke. Men som du også selv har været inde på
tidligere, kan man jo have et PCI-kort til 2D og AGP til 3D og en
monitor med input selector.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 22:51

On Wed, 09 May 2001 15:02:58 +0200, Dr. Ralph

>Ja det lød interesssant - lige indtil jeg opdagede, at det kun kommer
>med 16 MB ram - og IKKE understøtter WIDE opløsninger......ævvvvv

Hvorfor mener du ikke det IKKE understøtter Wide opløsninger?

<http://www.matrox.com/mga/support/user_manuals/mill_g450/millg450_en.pdf>
S.43 & 44

vh

Fra : Dr. Ralph

Dato : 11-05-01 01:40

>Hvorfor mener du ikke det IKKE understøtter Wide opløsninger?
>
><http://www.matrox.com/mga/support/user_manuals/mill_g450/millg450_en.pdf>
>S.43 & 44
>
>vh

Fordi der på deres officielle site kun var angivet de traditionelle
opløsninger - jeg downloadede ikke pdf'en.
Underligt, at matrox ikke angiver dette, da en stor del af deres
publikum kun køber matrox pga 2D-delen.

De kan finde ud af at angive det for G400 kortene i AGP versioner -
men har vel glemt at angive det for de nye PCI versioner

Fra : DaWizeGuy

Dato : 09-05-01 14:21

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in message
> [...]
> GeForce-kortene er kun beregnet til gamere, og disse individer kan ofte
> ikke se forskel på en KFC og en Hitachi 19" mht. billedkvalitet har jeg

Så prøv at tage et kig på følgende link:
http://www.leadtek.com/geforce3/gf3td.htm. At dømme efter databladet
understøtter Winfast GeForce 3 kort ret høje refresh rates, bl.a. 1600x1200
i 100Hz og 1900x1200 i 85Hz. Billedkvaliteten skal jeg ikke kunne udtale mig
om, da jeg ikke har set kortet "live", men i alt fald er dette kort nærmere
Matrox hvad rå 2D-performance angår end f.eks. RADEON. Leadtek er for øvrigt
kendt for at gå mere op i 2D-delen end andre fabrikanter, så jeg tvivler på,
at billedkvailiteten er lige så dårlig som GeForce 1/2.

---
Mvh. Anders

Fra : Dr. Ralph

Dato : 09-05-01 18:07

> [...]
>http://www.leadtek.com/geforce3/gf3td.htm. At dømme efter databladet
>understøtter Winfast GeForce 3 kort ret høje refresh rates, bl.a. 1600x1200

OK - det er da bedre end jeg havde regnet med, men helt ærligt
COME-ON, skal de have ca. 4000 kr for dette kort,når det udkommer - og
så kan kortet kun lige trække 1920*1200 i 32 bit farve ved 85 Hz.
2048*1536 kan det kun klare i 32 bit ved 60 Hz - og tænk lige at dette
kort har 64 MB ram, mens G400 max kun har 32 MB.

Det må kunne gøres bedre..........................

Jeg tvivler på, at Xbox bliver meget dyrere end dette, når den
udkommer - og den skulle efter sigende have 3D kvaliteter, der overgår
Geforce 3 (Nvivdia har selv leveret 3d delen til den).

Jege mener til de penge, så kunne man da have forventet, at Nvidia
havde tænkt: Nu slår vi kraftedme 2 fluer med et smæk - 3D folket ved
vi ryger på den, nu vil vi også have 2D foket med denne gang -
således, at geforce 3 bliver kortet alle med god samvittighed kan have
i deres maskine - og samtidig være stolt af det.

Fra : Esben

Dato : 09-05-01 20:52

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev i en meddelelse
> Ved nogle hvilke grafikkort der - udover matrox G400- understøtter
> WIDE opløsninger, som f.eks 1920*1200 i mere end 85 Hz ?

Elsa Synergy III har disse specs:

2048 x 1536 85hz
1920 x 1200 113hz
1920 x 1080 125hz
1600 x 1200 135hz
1600 x 1024 162hz
1280 x 1024 198hz 75/60
1280 x 960 200hz 75/60
1152 x 864 200hz 75/60

alle i max 32 bit
AGP 4x, 350 mhz ramdac

--

Esben

Fra : Apollon

Dato : 15-05-01 00:17

Elsa har lavet rigtig gode kort med ekstremt fine spec's -som der her bliver
opgivet. De leverer et klippestabilt signal - og er oftest vinderen i
diverse tests i mange tyske computermagaziner - sjovt nok. Elsa er tysk
kvalitet. Foruden Synergi serien er også Gladiac serien absolut værd at
overveje.

Fra : Apollon

Dato : 15-05-01 00:38

Elsa Gloria II/III understøtter WIDE