Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billeder
Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 11:22

Hejsa,

Nu er jeg lige hjemvendt fra ferie med 4 cd'er under armen med digitale
billeder på.
De er lavet på en lokal internet cafe der hvor jeg var, og kunne læses
(testede 5-10 tilfældige billeder på stedet dernede), men når jeg nu skal
have alle billeder fra cd'erne over, så er der CRC errors på nogen af
filerne - hvilket jo er en enorm skam!!

Anyway, jeg vil gerne være uafhængig af andres isenkram når man er på ferie,
og ved der kan fåes små transportable harddiske hvor et CF kort kan stikkes
i, og indholdet kopieres over på en nem (sikker) måde....... men hvad søren
er det for nogle mærker der laver disse, og evt. hvilke kan anbefales???
Jeg har ikke brugt for 100gb eller noget, men måske bare en 5-10gb .....

Håber nogen har et par comments her

/Dennis

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-08-04 11:29

Dennis Meng wrote:

> Håber nogen har et par comments her

Jeg har lavet dette FAQ...

Jeg kan også bemærke, at du skal prøve at læse CD'erne i nogle andre
drev, nogle drev er nemlig bedre til at læse dårligt brændte CD'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 11:35

> Jeg har lavet dette FAQ...
Hvilket FAQ ?

> Jeg kan også bemærke, at du skal prøve at læse CD'erne i nogle andre
> drev, nogle drev er nemlig bedre til at læse dårligt brændte CD'er.

Har prøvet 3 forskellige. Et alm. CD drev, en brænder og et DVD drev......
no luck - desværre.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-08-04 11:42

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket FAQ ?

> Har prøvet 3 forskellige. Et alm. CD drev, en brænder og et DVD drev......
> no luck - desværre.

Hej Dennis

Jeg har masser af drev, som de kunne prøves i. Så hvis du er i det
Nordjydske, så var det måske et forsøg værd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 11:52

> Hej Dennis
>
> Jeg har masser af drev, som de kunne prøves i. Så hvis du er i det
> Nordjydske, så var det måske et forsøg værd.

Desværre, det er fynsland jeg befinder mig på - ellers tak for tilbuddet
Jeg må hive skiven med på arbejde, og prøve de forskellige drev derude.....

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-08-04 13:06

> Desværre, det er fynsland jeg befinder mig på - ellers tak for tilbuddet

> Jeg må hive skiven med på arbejde, og prøve de forskellige drev
derude.....

Ja der er ikke andet at gøre.. Held & Lykke med det..

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-08-04 11:30

> [...]
> er det for nogle mærker der laver disse, og evt. hvilke kan anbefales???
> Jeg har ikke brugt for 100gb eller noget, men måske bare en 5-10gb .....

Hej Dennis

Ja du kan få Image tank's som rummer 10 - 20 eller 40 GB og sikkert også
større. Der stopper du bare CF kortet ind, trykker på en knap, og kortet
kopieres ind på harddisken. Så en Image tank, eller andet mærke, så skulle
du være rimeligt dækket ind. Se evt følgende adresse.

http://www.image-tank.com

M.V.H.....Benny..

Fra : pwa

Dato : 12-08-04 11:40

> [...]
> er det for nogle mærker der laver disse, og evt. hvilke kan anbefales???
> Jeg har ikke brugt for 100gb eller noget, men måske bare en 5-10gb .....

www.vosonic.com
og

pwa

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-08-04 11:51

Dennis Meng wrote:
> [...]
> måde....... men hvad søren er det for nogle mærker der laver disse,
> og evt. hvilke kan anbefales??? Jeg har ikke brugt for 100gb eller

Hej Dennis!

Jeg købte en 40 GB Vosonic X-Drive II for 1300,- i Tyskland (100 kr. over
prisen på en X-drive UDEN harddisk i Danmark - forstå det hvem der kan).
Virker fint. Men selvfølgelig kan der stadig opstå fejl på sådan en
harddisk - så er man rigtigt forsigtig, køber man to. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 12:12

> [...]
> Virker fint. Men selvfølgelig kan der stadig opstå fejl på sådan en
> harddisk - så er man rigtigt forsigtig, køber man to. :)

Nice - hvor henne i tyskland?? har du et link eller noget der hvor du
købte??
Jeg tror nu oftere at fejlbrænding på cd'er i fremmede lande, sker oftere
end en harddisk laver fejl - det er blot min vurdering, kan være nogen har
gjort sig dårlige erfaringer med ekstern harddisk??

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-08-04 13:45

Dennis Meng wrote:

> [...]
> oftere end en harddisk laver fejl - det er blot min vurdering, kan
> være nogen har gjort sig dårlige erfaringer med ekstern harddisk??

Jeg købte hos www.foto-erhardt.de - de kræver forudbetaling.

Der er nok uden tvivl større fejlrate på CD'er. Harddisken i sådan en
X-Drive er præcis samme slags som man bruger i bærbare computere, og de kan
jo som regel holde til en del.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 14:12

> [...]
>
> Der er nok uden tvivl større fejlrate på CD'er. Harddisken i sådan en
> X-Drive er præcis samme slags som man bruger i bærbare computere, og de

Hvordan er din vurdering af den, har nogen negative ting om den?
Kan den egenligt stå og fungere som alm. kortlæser, uden batteri i, hvis DC
er tilsluttet?

Ser ellers meget lovende ud synes jeg.....
ER den USB2 hurtig, eller er den en langsom USB2 ?

/Dennis

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-08-04 14:19

Dennis Meng wrote:

> Hvordan er din vurdering af den, har nogen negative ting om den?
> Kan den egenligt stå og fungere som alm. kortlæser, uden batteri i,
> hvis DC er tilsluttet?
Den er meget, meget simpel. Jeg har ikke haft den særligt længe, og har ej
brugt den særligt meget, så jeg kan ikke sige så frygteligt meget om den.
Den kan godt fungere som kortlæser - men ikke uden batteri i - men batteriet
er nu også fastmonteret i dyret. :) Men der følger strømforsyning med, og
den kan man bruge i den situation. Jeg valgte den fremfor en af
konkurrenterne, fordi den er ret lille og let, og fordi jeg har læst mange
positive ting om den.

> Ser ellers meget lovende ud synes jeg.....
> ER den USB2 hurtig, eller er den en langsom USB2 ?
Hurtig USB2. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-08-04 11:50

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote

[Snip Halvdøde CDs]

> [...]
> på ferie, og ved der kan fåes små transportable harddiske hvor et
> CF kort kan stikkes i, og indholdet kopieres over på en nem

Du flytter jo blot problemet på den måde. At udstyret er dit eget giver
måske mere ro i sjælen, men det batter reelt ikke det store. Harddisken
kan tabes, stjæles eller kaffeoverhældes.

En klassisk lærdom er at data der kun er ét sted, er data der venter på
at forsvinde. Brænd to CDs næste gang og send den ene hjem med posten.
Eller bedre: Køb en af de transportable harddisks, men brænd også CDs
og send dem hjem.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-08-04 13:37

Toke Eskildsen wrote:

> Du flytter jo blot problemet på den måde. At udstyret er dit eget giver
> måske mere ro i sjælen, men det batter reelt ikke det store. Harddisken
> kan tabes, stjæles eller kaffeoverhældes.

Det er jo muligt, at problemet ikke blot flyttes men også mindskes, i og
med at der benyttes et mere pålideligt lagringsmedie end oprindeligt.

Mvh Tommy

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-08-04 13:53

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote

> Det er jo muligt, at problemet ikke blot flyttes men også
> mindskes, i og med at der benyttes et mere pålideligt
> lagringsmedie end oprindeligt.

Harddisks er mere følsomme overfor stød end CDs og er meget mere
stjælværdige. Afhængigt af de lokales tyvagtighed og ens opmærksomhed
kan det udmærket betyde langt lavere pålidelighed end CDs, hvis vi
ellers definerer pålidelighed som chancen for at få sine billeder med
hjem.

Under alle omstændigheder er det en dum diskussion. Jeg går ud fra at
vi hurtigt kan blive enige om at en løsning med at have data kopieret
(mindst) to forskellige steder er klart mere sikker end at opbevare dem
et enkelt sted?

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-08-04 20:42

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> vi hurtigt kan blive enige om at en løsning med at have data kopieret
> (mindst) to forskellige steder er klart mere sikker end at opbevare dem

Helt enig - min pointe var blot at der også er forskel på
lagringsmediers pålidelighed/holdbarhed - så afhængig af lagringsmedie
var det muligt, at der blev valgt en sikrere backup og dermed at det
ikke "blot var en flytning af problemet".

Mvh Tommy

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 12-08-04 12:00

"Dennis Meng" skrev
> [...]
> (testede 5-10 tilfældige billeder på stedet dernede), men når jeg nu skal
> have alle billeder fra cd'erne over, så er der CRC errors på nogen af

Prøv IsoBuster:
<http://www.smart-projects.net/> og klik på IsoBuster.

Data recovery from CD and DVD.
- Better Error handling and several retry-mechanisms to aid you in getting
the data anyway.
- The use of both generic and alternative ways to get to the data, get the
best out of your CD/DVD-ROM drive.

IsoBuster is part Freeware and part Shareware.
What does this mean ?

Lots of features of IsoBuster are entirely for free, others need to be paid
for.
All the functionality prior to version 1.0 is still for free and remains
free.

Mvh

Thorkild Dalsgaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 13:43

Dennis Meng wrote:
> [...]
> er det for nogle mærker der laver disse, og evt. hvilke kan anbefales???
> Jeg har ikke brugt for 100gb eller noget, men måske bare en 5-10gb .....

Jeg har selv en Archos Gmini 220, som jeg ofte er kommet til at
rose kraftigt herinde

Det drejer sig om en harddisk-baseret mp3-afspiller der også er
udstyret med en CF-læser.

Den indeholder en 20gig harddisk, fylder ca. 5x5cm og 1½cm i
tykkelsen..

Reelt kan man kun kopiere 10gig billeder ind på den, da den så løber
tør for strøm, men hvis du har mulighed for at lade den er det jo
intet problem.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 14:16

> [...]
> udstyret med en CF-læser.
>
> Den indeholder en 20gig harddisk, fylder ca. 5x5cm og 1½cm i

Ja, den ser ret lækker ud må jeg sige - men prisen følger godt nok også med
op der!!!
Måske den også er billigere i tyskland hvis den kan findes på en netshop
der, hmm.....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 14:58

Dennis Meng wrote:
> [...]
> op der!!!
> Måske den også er billigere i tyskland hvis den kan findes på en netshop

Jeg gav vist omkring 2200 i en ebay-shop.. et par uger efter faldt
den til et lign. beløb i DK :o/ ;)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 15:32

> Jeg gav vist omkring 2200 i en ebay-shop.. et par uger efter faldt
> den til et lign. beløb i DK :o/ ;)

Synes ikke jeg kan læse nogen steder, at der er CD kort læser indbygget i
den?
Det er der måske??

Den er dælme lækker, det må jeg sige!!! er det god MP3 lyd der er i den,
eller er det noget værre skvaller-værk som ikke er mange ører værd??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 15:54

Dennis Meng wrote:
> Synes ikke jeg kan læse nogen steder, at der er CD kort læser indbygget i
> den?
> Det er der måske??

CF-kortlæser mener du vel:
http://archos.com/products/overview/gmini_220.html

"Using the Compact Flash IO port on the top, you can quickly and
easily transfer your memory card into the Gmini."

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-05/2004-05-25/CRW_9664.jpg

Bemærk at det med at vise billeder kun kan lade sig gøre hvis det er
jpeg... og at det er sort/hvid...

> Den er dælme lækker, det må jeg sige!!! er det god MP3 lyd der er i den,
> eller er det noget værre skvaller-værk som ikke er mange ører værd??

Jeg synes det lyder fint.. dog er de medfølgende propper naturligvis
dårlige, som det altid er med sådan nogle ting

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 16:12

> [...]
>
> Jeg synes det lyder fint.. dog er de medfølgende propper naturligvis
> dårlige, som det altid er med sådan nogle ting

En lækker lille fancy ting - må hellere spare lidt op kan jeg godt se!!

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-08-04 15:35

Glem mit spørgsmål - har fundet ud af at den har CF port
Men spørgsmålet om lyd kvaliteten står stadig ved magt hehe

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-04 09:55

> [...]

> er det for nogle mærker der laver disse, og evt. hvilke kan anbefales???
> Jeg har ikke brugt for 100gb eller noget, men måske bare en 5-10gb .....

En 3G eller 4G iPod med en belkin CF kortlæser ...

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?