Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der nogen..
Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-08-04 09:46

Er der nogen der har testet Sigma 12-24mm overvejer om
det er den jeg skal have med på rejse, eller hvad kan i
foreslå i wideangle til Canon zoom eller prime..? -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 09:49

-max- wrote:
> Er der nogen der har testet Sigma 12-24mm overvejer om
> det er den jeg skal have med på rejse, eller hvad kan i
> foreslå i wideangle til Canon zoom eller prime..? -max-

Jeg får en lige om snart, så hvis du kan vente en uges tid burde
jeg kunne nå at få prøvet den lidt af og komme med en
rapport+testbilleder

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-08-04 17:07

"Hans Joergensen"

> Jeg får en lige om snart, så hvis du kan vente en uges tid burde
> jeg kunne nå at få prøvet den lidt af og komme med en
> rapport+testbilleder
>
> // Hans

Det glæder jeg mig til..! -max-

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-08-04 11:16

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> foreslå i wideangle til Canon zoom eller prime..? -max-
>
>dette billede er bla taget ,med det obj...men det er selvfølgellig ikke
nemt at vurderer noget ud fra...
http://www.gleitfoto.dk/line%20i/dsc_0729.htm der er sikkert er par mere på
siden

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-08-04 17:08

"Martin Gleit"

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> nemt at vurderer noget ud fra...
> http://www.gleitfoto.dk/line%20i/dsc_0729.htm der er sikkert er par mere på
> siden

Ikke så dårligt - hvordan er den at arbejde med..? -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-04 16:35

Nogle brugerkommentarer her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=184&sort=7&thecat=29
og for det meste ret positive.

Jeg har selv en Sigma 15-30mm EX og ved 15mm er den ganske skarpttegnende.
Den bliver mindre skarp mod de 30mm og skal blændes mindst 1 blænde ned for
at være helt skarp. F.eks. er disse billeder taget med dette objektiv:
http://www.pbase.com/image/30975370/original
http://www.pbase.com/image/30928548/original
http://www.pbase.com/image/30928547/original

Du kan se ratingen her

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd

Den er ikke helt på L-niveau, men dog respektabel. En af de største anker,
jeg har mod dette objektiv er at det ikke er HSM.

Da det svarer til 24mm på min 10D synes jeg det er et godt bud på et
objektiv til menneskefotografering og landskaber.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-08-04 00:03

"Hans Kruse"
> [...]
> at være helt skarp. F.eks. er disse billeder taget med dette objektiv:

Det ku være jeg skulle kigge på den istedet for, jeg er ikke meget
for at være tvunget til at blænde ned til bl8-16 for at få skarpe
billeder, som de fleste er enige om at man skal med 12-24'ern.

Dine billeder står jo flot, hmm er ikke nemt....... -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-08-04 00:37

> Det ku være jeg skulle kigge på den istedet for, jeg er ikke meget
> for at være tvunget til at blænde ned til bl8-16 for at få skarpe
> billeder, som de fleste er enige om at man skal med 12-24'ern.

Jeg havde oprindeligt bestilt Canon 17-40mm f/4 L, men technikdirekt kunne
ikke levere den sidste år, da den havde været i restordre i månedsvis, så
jeg gik med Sigma'en i stedet. Den er helt ok, men ikke på højde med de
andre L-objektiver jeg har, men forskellen er nu ikke så stor. Det mest
væsentlige er den manglende skarphed ved fuld blændeåbning og op mod de 30mm
i det hele taget. Hvis jeg kommer til at bruge vidvinkel i dette område mere
vil jeg klart skifte til 17-40mm objektivet., men som for tiden er det mest
24-70, 70-200 og 300mm der bliver brugt. Måske kan jeg finde på at købe en
1,3 forlængelsesfaktor i form af en 1D mk II, hvis jeg falder over en bunke
penge og ellers kommer en sådan måske ned i en mere rimelig sum penge i
løber af nogle få år og så er min 24-70mm jo straks noget mere vidvinklet

> Dine billeder står jo flot, hmm er ikke nemt....... -max-

tak. Når der er masser af lys er det bestemt et fint objektiv.

Mvh, Hans