Forsikring DSF igen igen
Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 12-08-04 17:29

Hej nyhedsgruppe.

Vi i Aalborg Sportsdykkerklub har fundet en ny Nørresundby/Faxe model.
Vi fremlægger den sandsynligvis til godkendelse på næste generalforsamling.

Nørresundby/Faxemodellen går ud på at man i vedtægterne opretter et nyt
medlemskab som fx kaldes hvilende aktivt medlemskab.
Medlemmet betaler aktivt kontingent i stedet for passivt kontingent. Man
betaler ikke kontingent til DSF for medlemmet.

I ASK overvejer vi i stedet at opkræve kontingent til DSF direkte hos
medlemmet i stedet for via foreningskontingentet.

For det første får vi det gjort mere synligt hvad det enkelte medlem betaler
til DSF.
For det andet er vi fri for at skulle ændre på vores kontingentsatser fordi
DSF ændrer på sine - hvilket vi er bange for bliver aktuelt inden for de
kommende 2 år.
For det tredie kan det enkelte medlem selv tage initiativ til ikke at ville
betale kontingent til DSF. Vedkommende må så selvfølgelig ikke dykke hos os
mere, men kan stadigvæk fortsætte med at betale aktivt kontingent til os -
og dermed opnå en besparelse.

Efter repræsentantskabsmødet fremsendte jeg beregninger til 3
bestyrelsesmedlemmer for forbundet hvor jeg gør op at der er en stor risiko
for at forbundets egenkapital er væk i 2005. Jeg har aldrig fået noget svar
på de beregninger.

Der er budgetteret med et underskud for 2004 på 300.000. Hvis
aktivititetsniveauet holder som budgetteret mener jeg at underskuddet kan
blive helt op til 500.000. Budgettet for 2004 er baseret på 8600 medlemmer.
På tidspunktet for repræsentantskabsmødet var der 7800. Det giver lavere
kontingenter, men også risiko for mindre tilskud fra DIF. For 2004 kommer
der også til at mangle renteindtægter, ligesom jeg ikke tror på at det kan
undgås at der kommer omkostninger ved uddannelse af klubvejledere.

Når vi når til 2005 er der opstartsomkostninger på klubvejledere (som oplyst
på repræsentantskabsmødet) samt driftsomkostninger på klubvejledere. Der
mangler sandsynligvis stadigvæk kontingentindtægter og tilskud fra DIF. Der
mangler renteindtægter. Jeg mener at underskuddet kan snige sig helt op på
800.000.

Oven i alt dette kan forbundet blive ramt af DIF´s kommende regler for
tilskud. Dette kunne der ikke sættes tal på ved repræsentantskabsmødet.
Reglerne var ikke endeligt udarbejdet og dels kan forbundet arbejde med at
målrette aktiviteterne mod at opnå tilskud fra DIF.

Vi får et underskud på 300.000 for 2004 (budget) og sandsynligvis ikke
mindre for 2005. Dvs vi på 2 år får yderligere et underskud på mellem
600.000 (budget) og 1.300.000 (mine beregning).

Først skal underskuddet vendes og så skal egenkapital genopbygges.
Jeg er derfor bange for at der kommer kontingentstigninger inden for 2 år.
Desuden bliver forsikringen sikkert reguleret en gang om året.

På repræsentantskabsmødet sagde bestyrelsen at den havde ting i støbeskeen
for at øge forbundets indtægter. Det var ikke videre konkret, men man må
håbe de har succes med det, så mine beregninger kan blive gjort til skamme.

Michael

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 12-08-04 17:37

Der var lige indsneget sig en fejl.
Budgettet er baseret på 8400 og ikke 8600 medlemmer.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-04 17:40

"Michael Ove Jensen" <michael.ove@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
Man
> betaler ikke kontingent til DSF for medlemmet.

Det er en omgåelse af reglerne for klubbens medlemskab af DSF og
klubber som aktivt gennemfører sådanne tiltag, bør melde sig ud af
Forbundet.

Ligeledes bør Forbundet opsige medlemskabet for klubber som ikke
følger reglerne.

En alternativ mulighed er at repræsentantskabet vedtager en ændring
således at det er valgfrit for klubbens medlemmer om de vil være med.
I praksis betyder det at allle medlemmer i DSF fremover er
individuelle
medlemmer, med tilhør til en (eller flere) klubber.

Søren Arnvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 12-08-04 18:00

Selvfølgelig er det ikke en omgåelse af forbundets regler.

Forstil dig du har et medlem som har været med i klubben i over 20 år.
Han dykker ikke længere men han har en stærk tilknytning til klubben.
Han passer ølkassen, hjælper ved specielle lejligheder og tager ellers på en
sejltur med os i ny og næ.
Han vil gerne betale aktivt medlemskab men vil ikke betale for en
forsikringsordning hos DSF.

Hvis vi valgte at oprette et medlemskab, der hedder hvilende aktivt medlem,
så overholder vi så absolut reglerne.
Vores ven vil ikke være aktiv efter DSF´s regler og derfor skal vi ikke
afregne kontingent til DSF for ham!

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-04 20:36

> [...]
år.
> Han dykker ikke længere men han har en stærk tilknytning til

Lad nu være med at være fjollet.

Vi snakker ikke om et enkelt eller 2 medlemmer, som gerne
vil bevare kontakten til klubben. Vi snakker om en systematisk
organiseret differentiering af medlemmer, hvor folk selv vælger
om de vil være dækket af en forsikring og have sportsdykkeren,
efter en model som tydeligvis er lavet for at omgå DSF vedtægter

Søren Arnvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 12-08-04 21:45

> [...]
> om de vil være dækket af en forsikring og have sportsdykkeren,
> efter en model som tydeligvis er lavet for at omgå DSF vedtægter

Jeg går ud fra at du taler af egen erfaring når du kommer med sådan en
udtalelse. Jeg er aldeles ikke fjollet. Der ligger kolde og nøgterne
overvejelser bag som jeg er blevet tvunget ud i. Det er ikke noget jeg har
bedt om

Selvfølgelig snakker vi ikke om en enkelt - det var bare et eksempel - men i
vores klub er det under halvdelen af de aktive medlemmer der rent faktisk
dykker. Vi ved det forholder sig nogenlunde ligesådan i vore naboklubber -
fx Nørresundby Dykkerklub som jeg benytter Faxe-modellen.

Vi (og mange andre) har forsøgt at forklare DSF´s bestyrelse og
repræsentantskab at 1) Vi får trukket en forsikring ned over hovedet på alle
som mange ikke har brug for den 2) Vi som har brug for forsikringen, mener
ikke den alligevel giver den dækning vi har behov for.

Vi har forsøgt at ændre på beslutningen, det er ikke lykkedes. Nu indretter
vi os efter de betingelser der er - men husk det er ikke os der har valgt
betingelserne, så spar udsagn som "Det er en omgåelse af reglerne for
klubbens medlemskab af DSF og klubber som aktivt gennemfører sådanne tiltag,
bør melde sig ud af Forbundet."

Hvis du læser min mail nærmere igennem og ser på medlemstallet, så er der
vist allerede rigeligt der har meldt sig ud. Hos os er det allerede
besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal undersøge konsekvenserne,
af at stå uden for DSF. Dermed ikke sagt at vi melder os ud, men det er
heller ikke sikkert at den sidste klubudmeldelse er kommet endnu.

DSF har ikke råd til at smide nogle klubber ud.

Michael Hansen fra DSF var på Roadshow hos os. Han slog selv til lyd for at
vi fik udskilt gamle medlemmer, som det ikke er de sure gamle der styrer
klubberne - nok forstået at de skulle være passive medlemmer. Det skulle
være de reelt aktive medlemmer, der skulle styre klubberne og skabe
udviklingen. Jeg forsøgte at gøre ham det begribeligt, at for det første kan
vi ikke undvære deres arbejde, og for det andet kan vi ikke undvære deres
kontingentkroner. Det ville blive til et økonomisk problem for klubberne,
men i høj grad også for forbundet, hvis for mange ikke skulle betale
kontingent til forbundet fordi de var passive. Han påstod det ikke var et
problem, for der havde været tilgang af nye klubber og medlemmer. I dag ved
vi, at medlemstallet som minimum er faldet fra de 8260, der står på
hjemmesiden og til de 7800 der blev oplyst på repræsentantskabsmødet.

Konsekvensen af alt dette er, at vi nu har fundet en model, som ikke giver
vores klub økonomiske problemer. Så må DSF finde ud af hvad de vil.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 13-08-04 09:49

Vil det være helt umuligt at uddanne nue elever
hvis en klub meldte sig ud af forbundet?

Claus

Fra : Karsten Hansen

Dato : 13-08-04 10:09

For at få udstedt et dansk CMAS bevis kræver det at personen er medlem af
DSF
samt at den instruktør der skriver under er medlem af DSF.

Så det er ikke muligt hvis klubben melder sig ud !

Der ud over skal man huske alle de andre tin som forbundet tilbyder, det er
jo ikke kun den meget omstridte
forsikring DSF tilbyder. Her kan nævnes S.D. kursuser, juridisk bistand og
forsikring ved uheld, krisehjælp, et stort netværk, uddannelses hjælp og
mange spændende aktiviteter.

Lad os nu komme videre ! der var på rep. mødet en meget bred opbakning til
den forsikring !
og stort set ingen har meldt sig ud med den som begrundelse (tvært i mod)

Karsten Hansen
dyk@image.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-08-04 10:10

> For at få udstedt et dansk CMAS bevis kræver det at personen er medlem af
> DSF
> samt at den instruktør der skriver under er medlem af DSF.

Er det ikke nok med at instruktøren er medlem af DSF? Ellers undre det mig
noget at nogle dykkercentre udsteder CMAS beviser.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Karsten Hansen

Dato : 13-08-04 10:20

Grunden til at dykkercentre kan gører det er en skoleaftale med forbundet,
men så er prisen på et bevis
hvis anderledes.

Karsten Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-08-04 11:27

"Karsten Hansen" <dyk@image.dk> skrev i en meddelelse
> Lad os nu komme videre ! der var på rep. mødet en meget bred opbakning til
> den forsikring !
> og stort set ingen har meldt sig ud med den som begrundelse (tvært i mod)

Bred og bred ! 37 % stemte for at "lorteforsikringen" skulle opsiges
hurtigst muligt. Tænk en obligatorisk forsikring til 7-800.000 Kr som
bliver trukket ned over hovedet på en medlemsskare hvor den er totalt
irrelevant for over 2/3 af medlemmerne. Læg dog den obligatoriske
forsikringsdel ind under den frivillige del. Vi ( Havbasserne ) har også
drøftet alle mulige løsninger incl udmeldelse af DSF. Kun 3 ting holdt os
til fortsat medlemsskab: Uv-rugby, Sportsdykkeren og bestyrelses
ansvarsforsikringen ( som man i øvrigt kan få som klub med medlemsskab af
DGI ( <1000 Kr/år ) som en række dykkeklubber er ). Jeg forstår godt at
medlemstallet i DSF falder.

Allan Hansen

Fra : Karsten Hansen

Dato : 13-08-04 11:40

Er det ikke kun Air365 der er medlem af DGI ???

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-08-04 12:37

> Er det ikke kun Air365 der er medlem af DGI ???

Jeg bladede løseligt DGI's medlemsklubber igennem og fandt yderligere disse
12 klubber:
Viking dyk,Ålborg svømmeklub, Hvide Sande, Søhøjlandet, Aqua kvik,
Juggernaut, PI Vejle, Kielpris, Køge bugt, Dragør, EDC og PI.

DGI er en hovedorganisation ligesom DIF som DSF er medlem af. Det er den
enkelte klub der melder sig ind i DGI og det er relativt billigt ( 500-1000
Kr). DGI bliver financieret via tipsmidlerne ligesom DIF hvor der er tilskud
pr medlem. DGI yder ikke det samme målrettede som et specialforbund gør men
har tilsvarende ansvarsforsikringer for "klubbernes ledere" Hvis man kan vil
undvære DSF's ydelser så er DGI et godt valg.

Allan Hansen

Fra : Karsten Hansen

Dato : 13-08-04 12:53

Men flere af de klubber er også medlem af DSF ! eller påvej ind !

men som du skriver, så er det kun en mulighed hvis man syntes man kan
undværer de fordele
der er ved DSF. Personligt syntes jeg det er ret meget man kan få ud af DSF,
for en rimelig pris
(uanset forsikringen eller ej)

Fra : Karsten Hansen

Dato : 13-08-04 12:56

Det er dog en skam at vi ikke kan samle alle de forskellige klubber, centrer
og skoler under et forbund.
Så vi alle sammen kunne nyge godt af de fordele der er ved at stå sammen.

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 13-08-04 13:52

Hvordan er det med DGI?
har man ikke også bestyrelses/instrultørforsikring gennem kontingentet til
dem?

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-08-04 16:10

> Hvordan er det med DGI?
> har man ikke også bestyrelses/instrultørforsikring gennem kontingentet til
> dem?

Nu er forsikringer jo satans værk, men efter hvad jeg har forstået så er
ansvarsforsikringen som DIF har stort set magen til DGIs. Og en ting er vi
blevet opmærksom på, at DIF forsikringen som er genforhandlet 1-2 år siden
kun dækker på dansk teritorium, hvilket vil sige at en dykkerulykke ved
f.eks Ven hvor der bliver rejst erstatningssag bliver det et personligt
søgsmål mod klubbens bestyrelse/dykkerleder/instruktører. Endvidere skulle
DIF forsikringen også kun dække ved undervisning og opvisninger ( heldigvis
bliver vi aldrig for gamle til at læe noget )

Allan Hansen

Fra : Karsten Hansen

Dato : 16-08-04 08:14

Hvad ....er Hven ikke dansk

hvad med kullen ???????

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 13-08-04 13:51

Jeg ved ikke hvad begrundelsen er men der er forsvundet 460 medlemmer i
forhold til der står på hjemmesiden. Og 600 medlemmer i forhold til
budgettet.

Når man så ved at Faxe-modellen benyttes af nogle, så kan det godt være der
ikke er givet en begrundelse, men enkelte klubber må nu have tilmeldt færre
medlemmer.

Det er realiteter man må forholde sig til.

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 13-08-04 13:43

Ja da.

Der er flere alternative muligheder.

Fx. kunne man starte et samarbejde med dykkercenter og så køre efter PADI i
stedet, med en klubintern overbygning så medlemmerne er kvalificerede til
den type dykning vi fortager - under konkret overvejelse hos os.

Man kunne melde instruktør og medlem ind i webdyk - under konkret
overvejelse hos os.

Med den nye uddannelsesstruktur bliver vi muligvis nødt til at tilbyde
uddannelse og dykning på CMAS* niveau hos Aalborg Sportsdykkerklub. Hvis det
bliver tilfældet kan vi også åbne for OWD - under konkret overvejselse hos
os

Man kunne lave en uddannelsesklub der dækker flere klubber.

"Problemet" med ovenstående, er at når vi varetager egne interesser så er
det ikke sikkert at vi ved samme lejlighed varetager forbundets.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-08-04 12:21

>Det er en omgåelse af reglerne for
>klubbens medlemskab af DSF og
>klubber som aktivt gennemfører
>sådanne tiltag, bør melde sig ud af
>Forbundet.

Der står klart og tydeligt i forbundets vedtægter at det kun er
ved klubbens optagelse i forbundet at alle personer skal være
medlem.

Der må være nogle særlige interesser (økonomiske?) der gør det så
vigtigt at tegne forsikringer på personer der slet ikke har behov
eller ønske om en sådan forsikring.

Det er bare træls, klubberne skal bruges som skatteopkrævere.

--

Flemming

Fra : Allan

Dato : 13-08-04 07:36

> [...]
> I ASK overvejer vi i stedet at opkræve kontingent til DSF direkte hos
> medlemmet i stedet for via foreningskontingentet.

I Vedbæk sportsdykkerklub er kontingentet fastlagt af generalforsamlingen
til xxx kr. plus det til enhver tid gældende DSF kontingent. På den måde
lider klubbens økonomi ikke direkte under de kontingentstigninger som DSF
nødvendigvis må komme med de kommende år.

> [...]
os
> mere, men kan stadigvæk fortsætte med at betale aktivt kontingent til os -

Det lyder lidt som om I har nogle passive dykkere der gerne vil betale
aktivt kontingent uden adgang til klubbens ture! Hvor skaffer I sådant nogle
folk .
Hvis de gerne vil yde en ekstra økonomisk støtte til klubben, kan de vel
bare være passive og donere lidt penge til fonden "ASK's venner", det er der
nok ikke nogen der vil pege fingre af.

/Allan

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 13-08-04 13:55

Hvis pengene skal doneres frivilligt og de ikke bliver doneret kan man så
sende en opkrævning?
Det kan man nok ikke, så jeg foretrækker at holde medlemmerne som aktive.
Så sker opkrævning pr. automatik.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-08-04 10:54

> [...]
>fremsendte jeg beregninger til 3
>bestyrelsesmedlemmer for forbundet
>hvor jeg gør op at der er en stor risiko

I Norge koster deres forbund, NDF, 36 kr. om året.
Hvad bruger DSF alle de gode kontingentpenge til?

Jeg kan ikke finde regnskabet på DSF's hjemmeside, er der en der
har et direkte link, eller vil sende det til mig?

--

Flemming

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 13-08-04 14:11

Det kan godt kontingentet kun er 36kr pr. medlem, men ved du noget om hvilke
andre finansieringskilder der er?
Ved du noget om hvad budgettet er?
Ved du om man kan være direkte medlem, så også PADI-dykkere er medlem og
forbundet har flere medlemmer.

DSF påstår jo at forsikringsordningen er et godt salgsargument og derfor
burde give medlemstilgang i klubberne. Hvorfor er det så ikke lige at
forbundet gør medlemsskabet individuelt, så det kan vælte ind med
PADI-dykkere der står uden for forbundet og ikke ønsker medlemsskab af en
klub?

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-08-04 09:18

Michael Ove Jensen <michael.ove@jensen.tdcadsl.dk> skrev:
>Det kan godt kontingentet kun er 36kr
>pr. medlem, men ved du noget om hvilke
>andre finansieringskilder der er?
>Ved du noget om hvad budgettet er?

1) Der er ingen overflødig forsikring.
2) De har et bladsamarbejde med "Dykking".

Se iøvrigt www.ndf.no

Jeg stillede spørgsmålet på dykkesiden.no, for det lyder jo godt.
Svaret var, at udover nævnte 2 ting var det det samme.

--

Flemming