Færdselsloven og MC
Fra : BB

Dato : 13-08-04 16:36

Et fænomen, som irriterer mig grænseløst, er at mange MC-kørere ikke ved at
de skal placere sig som en bil. For eksempel overhaler de ofte mellem
banerne (mellem rækkerne af biler) ofte så tæt at de skal kante sig fordi
bilernes sidespejle. De zik-zakker ind mellem bilerne og foretager sindsyge
overhalinger, hvor det slet ikke hører hjemme.

Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre i
vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive
ridset af en sådan tumbe.

BB

Fra : Christian S

Dato : 13-08-04 16:49

"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Jeg tror nok vi MC billister er mere bange for en stor dum madkasse skal
mose os.
Sindsyge overhalinger.. Tjaeee vi gør det fordi vi kan .

Mvh
Christian S ..... Som ikke gider køre i madkasse når solen
skinner....

Fra : BB

Dato : 13-08-04 16:59

Jeg har intet mod du kører MC - bare du ville overholde færdselsloven og
vise behørigt hensyn til andre!

Bb

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-08-04 17:31

> Jeg har intet mod du kører MC - bare du ville overholde færdselsloven og
> vise behørigt hensyn til andre!

se det er det samme vi mcér ønsker.

Men jeg er sgu træt af bilister ikke gider dreje hovedet eller bruge
spejlene i det mindste.
I går måtte jeg bremse kraftigt på en parkeringsplads fordi der var en der
bakkede ud foran mig.
Hun havde vist kun set bilen foran mig og antog så det var det.

Idag kørte jeg ind på cykelstien her i odense, da en bilist lavede
vognbaneskift uden at se jeg på på siden af ham i det inderste spor. Jeg
kunne se hans ansigt, så burde han kunne se min mc.

Begge gange kørte jeg med den hastighed jeg måtte og som passede til stedet.

Dette er hverdag for en mc.
Og så er der det utal af gange hvor folk ikke overholder ubetinget
vigepligt, og nej man behøver ikke køre for stærkt for at folk kører ud
foran en.

Så tror det er begge "lejre" der er lige slemme

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 20:47

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> ud foran en.
>
> Så tror det er begge "lejre" der er lige slemme

Hver i sær kommer vi dagligt ud for episoder der kendetegner de forskellige
kategotier af chauffører, du bør jo MC'ist kende de scenarier der kan opstå
for dig ligesom jeg eksempelvis ved at kommer der en bold trillende over
vejen er der også risiko for at der følger et barn efter, that's real life..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 13-08-04 23:44

> Idag kørte jeg ind på cykelstien her i odense, da en bilist lavede
> vognbaneskift uden at se jeg på på siden af ham i det inderste spor. Jeg
> kunne se hans ansigt, så burde han kunne se min mc.

Kunne det tænkes, at bilisten ikke havde forventet at skulle holde øje med
motorcykler på cykelstien?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 14-08-04 00:02

"Thomas Landberg" skrev i en meddelelse:

> Kunne det tænkes, at bilisten ikke havde forventet at skulle holde øje med
> motorcykler på cykelstien?

Det lyder lidt som du har misforstået noget Thomas

/Mark.

Fra : S.B.

Dato : 14-08-04 08:30

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

Jeg

> Det lyder lidt som du har misforstået noget Thomas
>
> /Mark.

Dem der kommer med 110 km/t på cykelstien er ikke MC'r det er ulovlige
knallerter

Søren

Fra : Per O.

Dato : 15-08-04 17:37

KLIP

> Så tror det er begge "lejre" der er lige slemme

Enig, men MC'erne er bare lige en smule mere udsatte !

Per O.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 20:43

Christian S wrote:
> Jeg tror nok vi MC billister er mere bange for en stor dum madkasse
> skal mose os.

Tillader mig at opfordre jer til at overholde færdselsloven, det vil helst
sikkert nedsætte ulykkesfrekvensen for jer.

> Sindsyge overhalinger.. Tjaeee vi gør det fordi vi kan .

"Firdi i kan", - det bliver det jo da ingenlunde bedre af!!!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 12:13

Christian S skrev:

> Sindsyge overhalinger.. Tjaeee vi gør det fordi vi kan .

Hold da op... hvis jeg skulle følge den logik så var der godt nok mange
ting jeg skulle udføre i livet "bare fordi jeg kan".

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Per O.

Dato : 15-08-04 17:36

Christian S wrote:
> "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message

> Jeg tror nok vi MC billister er mere bange for en stor dum madkasse
> skal mose os.
> Sindsyge overhalinger.. Tjaeee vi gør det fordi vi kan .

Ja, og de mest uheldige dør af det hvert år ! Men hvis man kører sådan kan
det vel heller ikke betale sig at argumentere overfor Jer hvorfor det er
farligt, det er der vist ikke brikker nok til at forstå ! De er blæst ud med
fartvinden.

Per O.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-08-04 17:37

BB wrote:
> [...]
> bilernes sidespejle. De zik-zakker ind mellem bilerne og foretager sindsyge
> overhalinger, hvor det slet ikke hører hjemme.

De fleste gør det da kun hvor trafikken går langsomt... og så kan
det vel næppe genere nogle voldsomt, med mindre de er misundelige
(som min søster fx. er

> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre i
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive
> ridset af en sådan tumbe.

Aldrig!

Hold din bane, så rammer MC'en ikke...

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-04 19:57

On Fri, 13 Aug 2004 16:36:32 +0000, Hans Joergensen wrote:

> De fleste gør det da kun hvor trafikken går langsomt... og så kan
> det vel næppe genere nogle voldsomt, med mindre de er misundelige
> [...]

Hold da helt ferie, efter at have læst lidt med i denne tråd, så virker
det som om alle motorcyklister er enige om at det er iorden at bryde
færdselsloven på dette område.... En overhaling på denne måde er ikke
lovlig, og ligegyldig hvad motorcyklisten mener om sin egen kørsel, så
er det altså ikke skide morsomt at sidde i en bil og blive overhalet med
5 cm afstand af en motorcyklist der kører bare 15km/t hurtigere end
bilen. Det kan nærmest sidestilles med at en bilist overhaler indenom,
hvilket der vel heller ikke er nogen der forventer sker? Vi er vel også
alle enige om at det er ulovligt?

MVh
thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-08-04 20:12

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> bilen. Det kan nærmest sidestilles med at en bilist overhaler indenom,
> hvilket der vel heller ikke er nogen der forventer sker? Vi er vel også

Hvorfor ikke? jeg har da personligt intet imod det når jeg selv
kører bil...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-08-04 20:32

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> skrev :

>Det kan nærmest sidestilles med at en bilist overhaler indenom,
>hvilket der vel heller ikke er nogen der forventer sker?

Hvis man ligger og drysser i midterbanen er det da snart temmeligt
forventeligt

>Vi er vel også alle enige om at det er ulovligt?

Ikke nødvendigtvis

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : BB

Dato : 15-08-04 17:18

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigtvis

Nu må du finde ud af, hvor du står.
Enig eller ikke enig?

BB

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 09:04

On Sun, 15 Aug 2004 18:17:51 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

><jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

>Nu må du finde ud af, hvor du står.
>Enig eller ikke enig?

Motorcyklers kørsel mellem rækkerne er lovlig, i kø-trafik - længere
er den ikke. Hold din bane og brug dine spejle (eller pil dem af, så
vi andre kan se, at du alligevel ikke bruger dem!!).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 14:51

Uffe R. B. Andersen wrote:

> Motorcyklers kørsel mellem rækkerne er lovlig, i kø-trafik - længere
> er den ikke.

Ja ubder hensyntagen til andre der ligger i den bane du bevæger dig i, så
længe jeg ikke skifter bane er det ikke min pligt specifikt at kigge efter
im du kommer bag fra i min vognebane, min pligt til at orientere mig og

> Hold din bane og brug dine spejle (eller pil dem af, så
> vi andre kan se, at du alligevel ikke bruger dem!!).

Altså - når jeg bliver i min bane er det din pligt at sikre dig at omkørsel
af mig kan forgå sikkert og uden gene for andre, altså på ligefod med en
overhaling.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 18:08

On Mon, 16 Aug 2004 15:50:35 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>af mig kan forgå sikkert og uden gene for andre, altså på ligefod med en

Det er jeg ikke helt enig med dig i. Forestil dig at du kører ned
Sønder Fasanvej i myldretiden - du ligger ude ved midterstriben, for
at kunne se lidt fremad. Så finder du ud af, at du skal til højre
næste gang - må du så trække ind til højre, uden at orientere dig
bagud? Nej vel? Der kunne komme en cyklist indenom.

Det samme gælder ved kø-kørsel på motorvejen - du må ikke lave større
placeringsændringer, heller ikke i din egen vognbane, uden først at
orientere dig bagud. Og det er i hvert fald en dårlig vane at tillægge
sig, for en dag glemmer man det på en anden vej.

Bortset fra det, så vil jeg da lige nævne, at selv meget sjældent
kører op mellem rækkerne på motorcykel i morgentrafikken. Jeg har
oplevet bilister, der skiftede bane uden at orientere sig, eller
regulært trak ud mod midten, for at blokere for mig. Det er
dødsensfarligt for mig og så har travlt har jeg ikke - herregud, set
er da bare et arbejde og jeg ville slippe levende hjem til familien.
Jeg har dog kørt snesevis af kilometer mellem rækkerne i Tyskland, på
vej hjem fra syden og man føler sig som Moses, der krydser det Røde
Hav - bilerne glider bare tilside foran en.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Leonard

Dato : 16-08-04 18:27

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote:

>bilerne glider bare tilside foran en

indtil man når op til en dansker med 3 skrigende unger på bagsædet ...
--
Leonard

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 20:49

On Mon, 16 Aug 2004 19:27:21 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>indtil man når op til en dansker med 3 skrigende unger på bagsædet ...

Jeps - det var en gammel, sennepsgul, Mercedes stationcar i yderbanen
Tyskeren i indersporet var dog vågen og trak lidt ekstra langt ind
- jeg undlod kun at gestikulere til danskeren, fordi min kæreste kom
kørende bagved mig, på sin egen mc, og hun skulle også gerne
helskindet forbi.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 20:21

Uffe R. B. Andersen wrote:

> [...]
> næste gang - må du så trække ind til højre, uden at orientere dig
> bagud? Nej vel? Der kunne komme en cyklist indenom.

Kender ikke den pågældende vejstrækning.

> [...]
> vej hjem fra syden og man føler sig som Moses, der krydser det Røde
> Hav - bilerne glider bare tilside foran en.

Alle trafikanter har pligt til at færdes således at der ikke opstår fare for
andre, den gælder begge veje. Og ligeledes være opmærksomme i trafikken.

Men det jeg vil frem til, er at når du som motorcyklist kommer bagfra og vil
omkøre en anden trafikant i den vognbane hvor han ligger er det uanset
hvordan du vil, din pligt at påse at det sker uden at du er til gene og fare
for andre trafikanter.

Motorcyklisten der kommer ved en trafikregulering og roligt kører frem
mellem to rækker biler er vist heller ikke ham der er til debat her. Men
derimod ham som på en to eller flersporet vej kommer med en
hastighedsforskel til andre trafikanter 50 - 75 km/t.. Han er minimum til
fare - ikke blot for sig selv, men også for andre.

Der har været et tilfælde i denne sommer, hændelsesforløbet kender jeg ikke
eksakt, har blot læst at billisten var uden skyld i uheldet, en motorcyklist
dræbt, billisten var ikke kommet til bevidsthed efter fire dage, har dog
ikke hørt afslutningen på denne ulykkelige episode.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 21:26

On Mon, 16 Aug 2004 21:20:58 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Kender ikke den pågældende vejstrækning.

Blot en af de få veje i København, der ikke har cykelsti.

<snip>
> [...]
>hvordan du vil, din pligt at påse at det sker uden at du er til gene og fare

Som Anders Majland skriver lidt tidligere i tråden - når du overhales
har du også pligt til at holde kurs og hastighed.

> [...]
>hastighedsforskel til andre trafikanter 50 - 75 km/t.. Han er minimum til
>fare - ikke blot for sig selv, men også for andre.

Hvor tit oplever du det? Jeg har personlig aldrig oplevet det og jeg
har da trods alt boet og kørt i København i 16 år - iøvrigt på
motorcykel alle årene (og 7-9-13 - til dato uden uheld). Men jeg er da
enig - sådanne personer er til fare for alle. Jeg har bare aldrig
oplevet dem og jeg tror ikke det er dem BB tænker på - det er dem, der
kører mellem rækkerne i motorvejskøerne med 40 km/t. BB er velkommen
til at korrigere mig, hvis jeg tager fejl.

> [...]
>dræbt, billisten var ikke kommet til bevidsthed efter fire dage, har dog
>ikke hørt afslutningen på denne ulykkelige episode.

Har du så tal på antallet af kvæstede og dræbte motorcyklister, hvor
bilisten har haft skylden? Det gøres desværre ikke op én person i
koma! Det er tragisk for de efterladte uanset skyldsmålet, men
bilisterne får ikke min medynk pga. en kvæstet/dræbt.

Fra : anders majland

Dato : 17-08-04 09:14

> Men derimod ham som på en to eller flersporet vej kommer med en
> hastighedsforskel til andre trafikanter 50 - 75 km/t.. Han er minimum
> til fare - ikke blot for sig selv, men også for andre.

Jeg tror heller ikke der er ret mange motorcyklister der praktiserer det
eller finder det forsvarligt. Men det er jo de få der bliver lagt mærke
til....

> Der har været et tilfælde i denne sommer, hændelsesforløbet kender
> jeg ikke eksakt, har blot læst at billisten var uden skyld i uheldet

Statistikken er ikke god iår. Dødsulykker er altid tragiske men der har
været væsenligt flere indtil nu i år end de sidste par år. Tendensen i
dem jeg har set referet i pressen og på *.motorcykel er dog at
motorcyklisten meget ofte er blevet overset af en bilist.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 16-08-04 15:26

> Altså - når jeg bliver i min bane er det din pligt at sikre dig at
> omkørsel af mig kan forgå sikkert og uden gene for andre, altså på
> ligefod med en overhaling.

Yep - men når du overhales har du også pligt til at holde kurs og
hastighed.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 20:26

anders majland wrote:

> Yep - men når du overhales har du også pligt til at holde kurs og
> hastighed.

Naturligvis, men den som overhaler skal også sikre sig at det kan ske på
forsvarlig vis, altså at der er tilstrækkelig plads til at det kan foregå
forsvarligt.

Lad mig sige det sådan, skal jeg omkøre/overhale i samme vognbane som en
billist vil jeg sikre mig at billisten har set mig og er klar over hvad jeg
vil foretage mig.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : anders majland

Dato : 16-08-04 15:25

> Motorcyklers kørsel mellem rækkerne er lovlig, i kø-trafik - længere
> er den ikke. Hold din bane og brug dine spejle (eller pil dem af, så
> vi andre kan se, at du alligevel ikke bruger dem!!).

Afhængigt af omstændgihederne er det måske ofte i en gråszone. Kører men
mellem rækkerne på en vej med 2 spor skal man holde sig og sine
overhalinger i 1.spor. Det er ikke tilladt at ligge og skifte mellem at
køre på venstre side af bilene i 1.spor og på højresiden af dem i 2. 1.
spor er oftest rigteligt bred til at en motorcyklist kan overhale en
bilist i sporet såfremt denne triller i højre side af samme.

Men rigtig mange bilister er flinke til lige at flytte sig 10cm sidelæns
for at vise at de har set en (Der er så også dem der bevidst "smækker"
døren, og så dem som BB der bliver forskrækkede fordi de ikke har set
man kommer). Det sker nogen gange at jeg lister igennem en kø. F.eks
hvor holbæk motorvejen slutter og der ofte er prop i. Jeg foretrækker at
køre på venstre side af bislisterne i yderste spor (Altså modsat
nødsporet) da der så kun er en række bilister at holde øje med.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 21:18

On Mon, 16 Aug 2004 16:25:19 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Det er ikke tilladt at ligge og skifte mellem at
>køre på venstre side af bilene i 1.spor og på højresiden af dem i 2.

Hvis du læser et af mine andre, mere fyldige indlæg i tråden, så vil
du se, at jeg netop opstiller den betingelse, for kørslen er lovlig -
så vi er fuldstændig enige.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-04 20:36

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Hold da helt ferie, efter at have læst lidt med i denne tråd, så virker
> det som om alle motorcyklister er enige om at det er iorden at bryde

Jeg tror nu ikke alle motorcyklister er enige i den sag, og så er der jo
også flere end den håndfuld der optræder i denne tråd.

> [...]
> bilen. Det kan nærmest sidestilles med at en bilist >overhaler indenom,
hvilket der vel heller ikke er nogen >der forventer sker? Vi er vel også

Vel kan det være en overraskelse, men er alle så lovlydige nå de får et par
hjul ekstra under sig?

Hvis man holder 90 km/t der hvor jeg køre for at komme på arbejde hver dag,
så bliver man overhalet af mindst lige så mange som man overhaler. Det skal
lige nævnes at hastighedsgrænsen er 70 og 80 km/t på stykke, cirka halvt af
hver og den største del har mere end to hjul.

Prøv at passere chokoladekrydset i Ballerup i de travle perioder, 1-5 ryger
over for rødt hver gang den skifter og også her er (langt) den største del
personbiler.

Man er ikke en skid bedre til at overholde loven fordi man køre i bil, men
det ofte forskellige overtrædelser man kaster sig ud i.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-04 22:44

On Fri, 13 Aug 2004 21:35:32 +0200, Kim Kristensen wrote:

> Jeg tror nu ikke alle motorcyklister er enige i den sag, og så er der jo
> også flere end den håndfuld der optræder i denne tråd.

Det kan man jo håbe

> [...]
> alle enige om at det er >ulovligt?

> Vel kan det være en overraskelse, men er alle så lovlydige nå de får

Nej på ingen måde! Men fra min tid som knallert "45" kører der havde
(og har jeg stadig) den holdning at det altså gør mest ondt på mig end
på bilisterne. Jeg vil da formode at en MC'er respektere at når han/hun
først kommer ud i for et uheld er det typisk langt mere alvorligt end
når du kører galt/laver buler i din bil. Dette _burde_ medfører en
større respekt i trafikken, og dermed også at man ikke tager sådanne
risici. Jeg må ærligt erkende at jeg som 45'er meget sjældent
overhalede indenom selvom det ofte var meget fristende, da vejen var bred
og bilerne som regel holdt sig i venstre side af vejbanen. Men jeg var
også klar over at hvis en enkelt bilist fandt på at trække lidt til
højre, så gjorde det pisse ondt på mig. Det samme må da klart gøre
sig gældende når man som MC'er kører zik-zak mellem to rækker
langsomtkørende biler. Jeg ser det af og til på Randersvej i Århus
(lige før IKEA rundkørslen) at en MC tager "striben" for at komme ned
til krydset. Det har et par gange været tæt på at han fik ondt i
kroppen og den pæne cykel fik nogle grimme ridser.

<snip>

> Man er ikke en skid bedre til at overholde loven fordi man køre i bil,
> men det ofte forskellige overtrædelser man kaster sig ud i.

Fuldstændig enig... men jeg kunne ikke dy mig for at komme med en
udtalelse da jeg læste:

<citat>
> [...]
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

</citat>

Det kan være der mangler et par smileys eller tre, men på den anden side
kan det jo være at Hans mente det seriøst.

Mvh
Thomas

Fra : Elbarto

Dato : 13-08-04 23:27

> On Fri, 13 Aug 2004 21:35:32 +0200, Kim Kristensen wrote:

SNIP
SNIP

> [...]
> til krydset. Det har et par gange været tæt på at han fik ondt i
> kroppen og den pæne cykel fik nogle grimme ridser.

Pointen er på en Mc at går det hurtig nok mærker man netop ikk noget :þ
Sjov i bla. Tyskland forventer man nærmest at MCer tager den mellem bilerne
hvis det går langsomt/optræk til kø (stau) eller regulær kø

Samtidig med kan de også finde ud af at holde tilstrækkeligt til højre selv
i venstresporet så der faktisk er masser af plads til en MC
Jeg tager selv bilerne den vej rundt som de selv "beder" om man skal ergo
ligger du langt til Venstre så tager jeg dig højre om
Ligger der to biler og nosser ved siden af himamden ja så ryger jeg imellem

Elbarto Simpsoniac

Fra : BB

Dato : 15-08-04 17:21

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligger du langt til Venstre så tager jeg dig højre om
> Ligger der to biler og nosser ved siden af himamden ja så ryger jeg

Det handler ikke om der tilfældigvis 'er plads' til en MC mellem 2 biler,
men om det er forsvarligt at bruge den plads til overhaling - og det er det
ikke!!

BB

Fra : BB

Dato : 15-08-04 17:20

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man er ikke en skid bedre til at overholde loven fordi man køre i bil, men
> det ofte forskellige overtrædelser man kaster sig ud i.

Du har sikkert ret i at bilisterne også kører råddent, men det berettiger da
ikke MC til bevist at opføre sig som halvhjerner ved at mase rundt mellem
bilerne. Overhal legalt - venstre om!

Bb

Fra : Leonard

Dato : 14-08-04 09:05

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

>Hold da helt ferie, efter at have læst lidt med i denne tråd, så virker
>det som om alle motorcyklister er enige om at det er iorden at bryde
>færdselsloven på dette område

Alle?
- hvormange MCister er det lige der har skrevet i denne tråd?
Jeg kan tælle 2

--
Leonard

Fra : BB

Dato : 15-08-04 17:17

> [...]
> bilen. Det kan nærmest sidestilles med at en bilist overhaler indenom,
> hvilket der vel heller ikke er nogen der forventer sker? Vi er vel også

Det er helt klart, at den type overhalinger hverken er lovlige eller
forsvarlige, men MC synes åbenbart det er helt OK at sætte eget og andres
førlighed på spil med disse manøvrer.
Naturligvis skal bilisterne også se sig for og køre lovligt, men det er
egentlig ikke emnet.

BB

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 20:55

Hans Joergensen wrote:

> Aldrig!
>
> Hold din bane, så rammer MC'en ikke...

Du mener altså at MC'erne gør det, tør lige øjene og spis en kiks. I dag på
vej på job på motorvejen, ligger i ydersporet i en længere række hvor
overhaling ikke er tilladt for lastvogne m.f., en række biler ligger i
overhaling mellem de to rækker kommer 2 MC'ister som raketter mellem de to
rækker, vil tro de kørte et godt stykke over 130 km/t..

Sådan nogle klaphatte beder sku' da selv om skrammer.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-08-04 21:17

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> rækker, vil tro de kørte et godt stykke over 130 km/t..
> Sådan nogle klaphatte beder sku' da selv om skrammer.

Der er forskel på hvordan man kører uden om, selv gør jeg det
næsten aldrig på motorvej, kun når farten er nede på omkring 40km/t
og der er plads nok.

I bykørsel kan jeg ikke se noget problem i at jeg smutter op foran
ved lyskrydsene...

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-08-04 07:43

Hans Joergensen wrote:

> I bykørsel kan jeg ikke se noget problem i at jeg smutter op foran
> ved lyskrydsene...

Kan jeg heller ikke, men - se dig godt for.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : BB

Dato : 15-08-04 17:14

> De fleste gør det da kun hvor trafikken går langsomt... og så kan
> det vel næppe genere nogle voldsomt, med mindre de er misundelige
> (som min søster fx. er

Det er ellers et fænomen, som opleves dagligt på Helsingørmotorvejen og
Lyngbyvej, hvor hastigheden meget hurtigt kan ændre sig fra 0 till 100 km/t
eller omvendt. Bilerne kører her i 2 eller 3 tætte rækker - alligevel møver
MC'erne sig ind mellem rækkerne frem for at overhale til venstre - hvis
banen skulle være ledig til formålet - eller blive i geledderne.

> Hold din bane, så rammer MC'en ikke...

Jeg holder min bane - men hvorfor gælder det ikke MC'en?

BB

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 13-08-04 17:40

Nu kører jeg selv på mc til tider, men her er mine kommentarer.

> Et fænomen, som irriterer mig grænseløst, er at mange MC-kørere ikke ved
at
> de skal placere sig som en bil.

Tænker du på at at de ikke ligger i midten af banen ?

> For eksempel overhaler de ofte mellem banerne (mellem rækkerne af biler)
ofte så tæt at de skal kante sig fordi
> bilernes sidespejle.

Jeg da godt finde på at overhale mellem rækkerne hvis der er slem kø
dannelse på motorvejen, dvs. for mit vedkommende typisk under 40 km/t. Det
kan jeg ikke se noget problem i.

> De zik-zakker ind mellem bilerne og foretager sindsyge
> overhalinger, hvor det slet ikke hører hjemme.

Ja det har jeg også set, men jeg har også set biler gøre det.

> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive
> ridset af en sådan tumbe.

Tja begge grupper er vist lige gode om at praktisere færdselsloven derude :)
- baseret på motorvejskørsel mellem holbæk og københavn.

--
Jacob Michaelsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 18:02

snip

> Et fænomen, som irriterer mig grænseløst, er at mange MC-kørere ikke ved
at
> de skal placere sig som en bil.
snap

mm så vidt jeg husker skal bilerne holde sig så langt til højre på kørebanen
som muligt og det skal mc`er da ikk så lige på det punkt skal de da ikke
placere sig som madkasserne

det med at køre imellem rækkerne er som de andre skriver da mest ved
kødannelser, men ja der er da også nogle sure fjolser der kan blive
irriteret over det, det er især "sjovt" at køre i tyskland og der kommer en
stor kø alle pånær danskerne trækker lidt ud til siden så mc`erne kan komme
forbi men ikke danskerne de trækker ind for kan de ikke selv komme frem skal
alle andre satme heller ikk

Brian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-08-04 18:54

brian jensen wrote:

> mm så vidt jeg husker skal bilerne holde sig så langt til højre på kørebanen
> som muligt og det skal mc`er da ikk så lige på det punkt skal de da ikke
> placere sig som madkasserne

Det er vist ikke helt korrekt, du skal holde dig midt i din
vognbane. Den med at holde så langt til højre som muligt gælder
valget af vognbane..

...og ja, man skal på mc køre som om den er en bil, men det er ikke
altid hensigtsmæssigt. Hvis bilen foran bremser er det altså noget
federe at ligge lidt til venstre eller ti lhøjre for midten, så
man hurtig kan styre udenom den bremsende bil. Kører man durk i
midten skal der undviges en del mere..

Jep, det er sgu for latterligt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-04 19:54

On Fri, 13 Aug 2004 19:53:55 +0200, Thomas Strandtoft wrote:

> Det er vist ikke helt korrekt, du skal holde dig midt i din
> vognbane. Den med at holde så langt til højre som muligt gælder
> valget af vognbane..

Aaaahhhrrr... det holder ikke Thomas Strandtoft, iflg. færdselslovens kap
4, §15:

Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt
holde så langt til højre som muligt.

Hvilket også stemmer overens med hvad min kørelærer sagde da jeg for
år tilbage tog kørekort. Du skal sådan set placere dig så langt til
højre som du har mulighed for jvnf. vejens beskaffenhed.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om at reglerne skulle være
anderledes for motorcykler.

Dog kan jeg godt forstå hvis en motorcyklist (eller for den sags skyld en
knallert 45) placere sig nærmere midten af vejen (vejbanen) da risikoen
for at en bilist overser motorcyklen er mindre. Og dermed bør risikoen
for hovedløse overhalinger også være mindre.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-08-04 21:44

Thomas Rasmussen wrote:

> Aaaahhhrrr... det holder ikke Thomas Strandtoft, iflg. færdselslovens kap
> 4, §15:
>
> Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt
> holde så langt til højre som muligt.

Jeg synes ikke det er soleklart om der er tale om placeringen i
egen vognbane og ikke blot valg af vognbane.. Jeg erkender dog at
der er en mulighed for at jeg tager fejl..

> Hvilket også stemmer overens med hvad min kørelærer sagde da jeg for
> år tilbage tog kørekort. Du skal sådan set placere dig så langt til
> højre som du har mulighed for jvnf. vejens beskaffenhed.

Dvs. man i princippet skal ligge og "snitte ristene" med højre
hjul? Jeg vil indrømme, når jeg en sjælden gang ser nogen køre på
den måde, så plejer det at passe med at de snakker i mobilos eller
roder med radioen.. Mine kørelærerer prædikede begge at jeg skulle
"bruge min vognbane", dvs. lægge mig i midten. Jeg har også
bestået to køreprøver med den fremgangsmåde.

--
Hygge..
Thomas

Fra : S.B.

Dato : 14-08-04 08:37

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke det er soleklart om der er tale om placeringen i
> egen vognbane og ikke blot valg af vognbane.. Jeg erkender dog at
> der er en mulighed for at jeg tager fejl..

Holder du stille i en kø, skulle der vel ikke være noget galt i at smutte
forbi, forskellen er jo den samme, som om du holder ved en vejside, fordi du
fx. skal snakke i telefon (?) behøver man jo heller ikke vente bagved til du
er færdig

Søren

Fra : Psypher

Dato : 13-08-04 21:12

> [...]
komme
> forbi men ikke danskerne de trækker ind for kan de ikke selv komme frem

Var der nogen der sagde jantelov, har selv både bil og MC, på MCen skal man
godt nok være opmærksom for der er mange der ikke kan lide at vi kan komme
hurtigere frem, jeg zik zakker også mellem bilerne hvis jeg kan se der er
plads,
giver gerne selv plads for andre MCer hvis jeg er i bil, jeg har ikke så
travlt at
jeg vil blokere vejen for andre.

Lars

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 21:04

Jacob Michaelsen wrote:

> Jeg da godt finde på at overhale mellem rækkerne hvis der er slem kø
> dannelse på motorvejen, dvs. for mit vedkommende typisk under 40
> km/t. Det kan jeg ikke se noget problem i.

Heller ikke der problemet er. Men når det sker hvor trafikken bevæger sig
med 110-130 km/t, ja så bliver det nemt, - ikke bare et problem..

> Ja det har jeg også set, men jeg har også set biler gøre det.

Ja ser kommer du nok til et kardinalpunkt, når de andre gør, så må jeg også.
Hvilket omskrevet vil sige at, når jeg ser en anden køre råddent, så må jeg
også.

Jeg var lige ved at skrive noget om din selvstændighed, men det vil jeg
undlade, da vi ikke befinder os i en muddergruppe;-/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-04 17:51

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Jeg syntes nu ikke at de andre trafikanter er spor bedre, uanset
transportmiddel. De samme mennesker som godt ved at en motorcykel "fylder"
som en bil kan ikke finde ud af at en knallert 45 også gør det, det ser jeg
dagligt på vej til arbejde.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Robert

Dato : 13-08-04 21:10

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Når jeg kommer kørende i min bil, og ser at der kommer en motorcykel bagfra,
der gerne vil overhale, trækker jeg da bare helt til højre. Så er der på
langt de fleste veje plads nok til at motorcyklisten kan overhale mig meget
hurtigt. Mange gange endda helt uden at komme over i modsatte kørebane. Evt.
giver jeg lige et par blik til højre med bliklyset.

Der går ikke noget fra mig, og ofte få man lige et vink som tak for hjælpen.

Robert

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 22:19

Motorcykellister dør ikke

VI BLIVER SLÅET IHJEL

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 22:19

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Motorcykellister dør ikke
>
> VI BLIVER SLÅET IHJEL

Tjaee ... spørgsmålet er så om i mærket noget ..... efter en 40 50 bajere (i
det Nordjyske).

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 22:29

--

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Tjaee ... spørgsmålet er så om i mærket noget ..... efter en 40 50 bajere

Og det dividere vi lige med 6000 og så får vi lige en ca 0/0001 det er sku
da fint klaret efter 4 dage i druk :) og så vidt vides var der ikke en
eneste med over de gamle 0/008
Men at tage 42 med promiller efter så mange advarsler skilte osv , så er der
alså mange der ikke ved hvorlænge en brandert hænger i blodet

Men at så politiet lader folk køre 40 KM før de stopper dem , DET FATTER JEG
IKKE

Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 22:37

> [...]

KLIP

> Men at så politiet lader folk køre 40 KM før de stopper dem , DET FATTER

HA, jeg fatter så ikke at MC-folk (voksne mennesker over 18 år) kører 40
KILOMETER i en brandert for at lade sig knalde af politiet.

Men selvfølgelig, det er sgú dårlig service af politiet ikke at være
barnepige ved udkørslen af lejrpladsen...

Hr. Bjørn

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-08-04 22:44

Bjørn Jørvad wrote:

> Men selvfølgelig, det er sgú dårlig service af politiet ikke at være
> barnepige ved udkørslen af lejrpladsen...

Siket ramaskrig der har lydt hvis politiet havde slået lejer uden for
lejerpladsen og knaldet spritkører.

mvh
Henning

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 22:48

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Siket ramaskrig der har lydt hvis politiet havde slået lejer uden for
> lejerpladsen og knaldet spritkører.

Du er faktisk inde på noget af det rigtige.

Når politiet "mandsopdækker" er det uhørt, afskyeligt, politistat osv. osv.

Når politiet holder sig tilbage og afventer "slagets" gang, det sgú også for
dårligt.

Man må tage sig til hovedet.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 23:27

Jeg skrev 40 km ikke 400 m

Her i det midtjyske er det afstanden mellem 2 byer

Jeg har netop ikke forsvaret sprit kørsel nogle steder , men på peget at der
er mange der kører rundt dagen derpå med en lille brandert på uden at vide
det , men det har i/du aldrig gjort vel .
Vi i MC klubben har vores eget alkometer et af dem til ca 800 kr det vil
sige semiprof og det giver en henvisning om vi bør køre eller sove en time
mere og når festen ellers har kørt til kl ca 03.00 og det går godt er der ca
20 % der ikke må køre hjem = 0,5 kl 12
Det der skete i Skagen virkede lidt underligt at blive stoppet 40 km efter
lejrpladsen , der var sat skilte op hvor de stod og mange blinkede med
lygterne så alle viste det

Jeg tror at hvis Politiet stillede sig op uden for et
sommerhus/lystbådhavn/sportsplads så var det ikke promiller der fik en
betinget men Procenter , men nu er det lige pludselig bilister så det !!!

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-08-04 00:18

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har netop ikke forsvaret sprit kørsel nogle steder ,

Fint, fint.

> men på peget at der
> er mange der kører rundt dagen derpå med en lille brandert på uden at vide
> det ,

Det er så ret uheldigt.

> men det har i/du aldrig gjort vel .

Nej.

> [...]
> mere og når festen ellers har kørt til kl ca 03.00 og det går godt er der

Perfekt, sådan skal det være.

> Det der skete i Skagen virkede lidt underligt at blive stoppet 40 km efter
> lejrpladsen ,

Jeg *kan* altså ikke se nogen forskel på 400 meter eller 40 km.

Pointen er, man har ført MC (motorkøretøj) i spirituspåvirket tilstand.

Politiet står altså heller ikke vagt ved hvert eneste værtshus lørdag aften
for at "sikre" folk, der ikke kan finde ud af om de er fulde eller ej.

> der var sat skilte op hvor de stod og mange blinkede med
> lygterne så alle viste det

Hvilket er horribelt. Man må håbe ingen af de "skiltemagere" bliver kørt ned
af en spirituspåvirket fører af et motorkøretøj ..... nogensinde.

> Jeg tror at hvis Politiet stillede sig op uden for et
> sommerhus/lystbådhavn/sportsplads så var det ikke promiller der fik en
> betinget men Procenter , men nu er det lige pludselig bilister så det !!!

Jeg har aldrig bemærket politiet tage hensyn til, hvor de har valgt at
udføre deres kontroller.

Folk der ikke kan styre deres alkoholforbrug eller indtagelse af samme, skal
hverken føre automobil eller MC.

Det er totalt og aldeles dybt godnat at klandre politiet for at udføre deres
lovbefalede arbejde .... det at hindre fulderikker i at føre ethvert
motorkøretøj.

PS: Det er mig en gåde, ingen MC-kørere endnu ikke er blevet slået ihjel på
Horsensvej i Vejle (specielt i denne sommer).

Hr. Bjørn

Fra : Mureren

Dato : 14-08-04 13:07

> PS: Det er mig en gåde, ingen MC-kørere endnu ikke er blevet slået ihjel

> Horsensvej i Vejle (specielt i denne sommer).

Måske kører de generelt pænere end du vil være ved, med din (som jeg ser
det) fordomsfulde holdning ?

Iøvrigt undrer det mig at ordet "forbikørsel" slet ikke er blevet nævnt i
denne tråd.
Så vidt jeg husker må man ifølge færdselsloven gerne forbikøre, hvilket der
vel er tale om i køkørsel (ikke at forveksle med en overhaling, hvor man
skifter vognbane).

Mvh.
Mureren

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-08-04 16:45

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske kører de generelt pænere end du vil være ved, med din (som jeg ser
> det) fordomsfulde holdning ?

Jeg er ikke fordomsfuld i MC-henseende, jeg har selv været det og har da det
samme "styrepap" endnu. Det fylder i øvrigt 32 år i år.

Bortset fra det, er der nogen som har slået sidste års MC-hastighedsrekord
på Horsensvej ..... den var så hut jeg visker omkring de 250 km/t ... og
sorry min fordomfulde holdning i så henseende.

(Der er jo sølle 70 km/t hastighedsbegrænsning i begge retninger

Naturligvis må man forbikøre

Hr. Bjørn

Fra : Elbarto

Dato : 14-08-04 23:23

> [...]
> på Horsensvej ..... den var så hut jeg visker omkring de 250 km/t ... og
> sorry min fordomfulde holdning i så henseende.

"kun" 250? .. var det i en madkasse ;þ

Elbarto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-08-04 23:35

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "kun" 250? .. var det i en madkasse ;þ

Jeg tror ikke en madkasse kan accelerere så hurtigt i mellem lyskrydsene,
men de "kun" kunne også skyldes en idiot i madkasse, der var ved at dreje ud
fra én af de ret så mange sideveje....

Det *går* galt en dag.

Heldigvis er det et fåtal af MC-kørere, der optræder med livet som indsats,
men når der er mere end én i flokken, skal øret jo lige vrides en ekstra
gang.

Vi mangler blot en føre af en madkasse, der ikke kan finde ud af at holde
*før* stoplinien ved rødt....

De ryger sgú nok til himmels begge 2, da motorcyklen nok ryger tværs igennem
blikpotten...

Hr. Bjørn

Fra : The Beekster

Dato : 15-08-04 19:11

> [...]
> sorry min fordomfulde holdning i så henseende.
>
> (Der er jo sølle 70 km/t hastighedsbegrænsning i begge retninger

Har hørt om en suzuki der klokkede 284 mellem det lille kryds efter
egetæpper og juelsminde krydset. Dog med forbehold for fejlvisning.

The Beekster

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 19:51

"The Beekster" <6x03g190@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har hørt om en suzuki der klokkede 284 mellem det lille kryds efter
> egetæpper og juelsminde krydset. Dog med forbehold for fejlvisning.

Mageløst.... her er jo blot én lyskurv samt én rasteplads med uoverskuelig
udkørsel at tage hensyn til.

Bortset fra det, lyskurven ved Bredballe Handelsplads overse jo alligevel af
mange.... selv når den viser rød på Horsensvej.

De sølle 284 km/t må da snildt kunne overgås, hvis MC´en starter efter
lyskurven ved Bilka.

Så er der kun indkørslen til Ove Larsens privatejendom samt lyskurven ved
spinderiet ekstra at tage hensyn til.

Førnævnte lyskurv ignoreres jo alligevel....

Hr. Bjørn

Fra : The Beekster

Dato : 15-08-04 20:36

> [...]
> spinderiet ekstra at tage hensyn til.
>
> Førnævnte lyskurv ignoreres jo alligevel....

Du spurgte selv og i øvrigt var det med start i det lille lyskryds, som var
rødt. Korrekt at der er en rasteplads, men det er ikke at forvente at folk
svinger fra rastepladsen og direkte i spor 2.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 21:58

"The Beekster" <6x03g190@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> rødt. Korrekt at der er en rasteplads, men det er ikke at forvente at folk
> svinger fra rastepladsen og direkte i spor 2.

Helt klart, jeg spurgte selv.....

Alt kan og skal vel forventes på MC.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-04 22:40

> [...]

> rødt. Korrekt at der er en rasteplads, men det er ikke at forvente at folk
> svinger fra rastepladsen og direkte i spor 2.

Nææh, men nogle vil måske krydse vejbanen.

M.v.h.

Fra : The Beekster

Dato : 16-08-04 21:38

> var
>
> Nææh, men nogle vil måske krydse vejbanen.
>
> M.v.h.

Så skulle det da lige være et dyr, man kan ikke krydse vejbanen der er en
midterrabat.

Fra : Elbarto

Dato : 14-08-04 23:20

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> giver jeg lige et par blik til højre med bliklyset.
>
> Der går ikke noget fra mig, og ofte få man lige et vink som tak for

Gid flere billister gad gøre det
Jeg gør det selv pr. refleks og enten blinker jeg lige et par hurtige blink
til højre eller hvis det er sommer og varmt så vinduet er nede får han en
vink med hånden

Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 23:51

Elberto

PS jeg hilser gerne igen og gør det meget tit
PSs kan jeg se en skabs MC ist et eller andet sted her

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Fra : Elbarto

Dato : 15-08-04 10:48

> [...]
> Elberto
>
> PS jeg hilser gerne igen og gør det meget tit
> PSs kan jeg se en skabs MC ist et eller andet sted her

Køre på SR125er scooter MC sjv
Og ford sierra 1,6

Elbarto

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-08-04 08:50

"Robert" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> giver jeg lige et par blik til højre med bliklyset.
>
> Der går ikke noget fra mig, og ofte få man lige et vink som tak for

Gør det samme når jeg køre bil og nyder når andre gør det når jeg er på mc.
Specielt når man som jeg køre på en langsom mc,giver det lidt flere
muligheder
for at komme forbi f.eks kø efter en bil med trailer som der er mange af
hvor
jeg normalt køre(nordsjælland).
Hej Palle.

Fra : anders majland

Dato : 16-08-04 15:34

> [...]
> overhale mig meget hurtigt. Mange gange endda helt uden at komme over
> i modsatte kørebane. Evt. giver jeg lige et par blik til højre med

Og tak for det - Mange er hjælpsomme som dig. Hvis du en dag undrer dig
over at om motorcyklist er noget langsom til at komme videre så er det
nok bare fordi vedkommende vil være helt sikker på at du trækker til
højde for at give plads og ikke bare er uopmærksom ...

Fra : Elbarto

Dato : 13-08-04 23:17

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Hvis du overholder din del af færdselsloven så sker der intet ;)
Men ja vi gør det fordi vi kan (dem der nu kan )

Elbarto Simpsoniac

Fra : BB

Dato : 14-08-04 10:38

> Hvis du overholder din del af færdselsloven så sker der intet ;)
> Men ja vi gør det fordi vi kan (dem der nu kan )

Det er ganske enkelt ikke korrekt - det vil altid være forbundet med fare
for både MC og bilist, når der foretages sådanne ulovlige overhalinger. Kør
ALTID venstre om, når du overhaler - og gør det kun hvis der er en vejbane
fri til formålet. Du skal nemlig placere dig som en bil !!

BB

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 09:00

On Sat, 14 Aug 2004 11:38:16 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ALTID venstre om, når du overhaler - og gør det kun hvis der er en vejbane
>fri til formålet. Du skal nemlig placere dig som en bil !!

Du ignorerer det faktum, at er der tale om kø-trafik, så er det fuldt
lovligt, når motorcykler kører mellem rækkerne - under de
forudsætninger jeg har beskrevet andetsteds i tråden. Så hold din bane
og orienterer dig løbende i dine spejle - du får kun ridser fra
forbipasserende motorcykler, hvis du selv trækker ind i dem, for de
skal nok gøre alt for at undgå nærkontakt med dig.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 14:53

Uffe R. B. Andersen wrote:

> [...]
> forbipasserende motorcykler, hvis du selv trækker ind i dem, for de
> skal nok gøre alt for at undgå nærkontakt med dig.

Når han holder sin bane er det din og ikke hans pligt at sikre at det sker
på sikker og forsvarlig vis.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 18:10

On Mon, 16 Aug 2004 15:53:00 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Når han holder sin bane er det din og ikke hans pligt at sikre at det sker
>på sikker og forsvarlig vis.

Det er vi helt enige om - det er altid den overhalendes pligt at
sikre, at overhalingen er forsvarlig - men han må stadig ikke lave
væsentlige placeringsændringer, uden at orientere sig.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-08-04 20:07

Uffe R. B. Andersen wrote:

> Det er vi helt enige om - det er altid den overhalendes pligt at
> sikre, at overhalingen er forsvarlig - men han må stadig ikke lave
> væsentlige placeringsændringer, uden at orientere sig.

I færdselsloven indgår begrebet væsentlige placeringsændringer, kun i
forbindelse med vognbaeneskift, frakørsel svingning og den slags.

Og naturligvis skal billisten være opmærksom på trafikken omkring ham, men -
vil du som motorcyklist omkøre en billist i hans vognbane er det din
forbandede pligt at sikre dig at det kan ske uden at du er til fare/gene og
ulempe for andre trafikanter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 21:32

On Mon, 16 Aug 2004 21:06:47 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>vil du som motorcyklist omkøre en billist i hans vognbane er det din
>forbandede pligt at sikre dig at det kan ske uden at du er til fare/gene og

Jeg gentager lige Anders' guldkorn fra tidligere i tråden: Når du
overhales har du pligt til at holde kurs og hastighed. Også selvom
ovwerhalingen sker indenfor din egen kørebane.

Som også skrevet andetsteds - det er en gråzone og personligt kører
jeg kun yderst sjældent mellem rækkerne - jeg har ikke mere travlt,
end jeg hellere vil slippe levende hjem. Det er en ringe trøst, ikke
selv at have været skyld i sin død eller lemlæstelse!

Fra : BB

Dato : 16-08-04 18:23

Uanset om det er kø trafik eller ej har motorcyklerne intet at gøre mellem
bilerne. Skal de overhale foregår det til venstre eller i form af
forbikørsel ved at blive i kørebanen mellem bilerne - altså mellem bagende
på forankørende bil og forende på bagvedkørende bil.

BB

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 16-08-04 20:57

On Mon, 16 Aug 2004 19:23:24 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forbikørsel ved at blive i kørebanen mellem bilerne - altså mellem bagende
>på forankørende bil og forende på bagvedkørende bil.

Du tager altså fejl. Spørgsmålet blev faktisk behandlet i Berlingske
Tidendes motorsektion for nogen år siden, hvor VPK Kurt Mark blev
stillet spørgsmålet af en frustreret bilist. Hans svar var ganske som
mit - motorcykler må gerne forbikøre den langsomme trafik i venstre
spor, samtidig med de overhaler den langsomme trafik i deres egen
bane. De skal blot blive på højre side af skillelinjen.

Så du har bare at holde din linje og bruge dine spejle -
motorcyklisterne er i deres gode ret. Som jeg også tidligere har
skrevet - motorcyklisterne er meget mere bange for nærkontakt, end du
er - vi slipper ikke med ridser i lakken! Så hvis du orienterer dig
ordentligt, er der ikke noget problem! :)

Fra : anders majland

Dato : 17-08-04 09:19

> [...]
> spor, samtidig med de overhaler den langsomme trafik i deres egen
> bane. De skal blot blive på højre side af skillelinjen.

Jeg ser også reglemæssigt motorcykelbetjente praktisere det. Når de
kører uden udrykning kører de efter de samme regler som os andre. Jeg
har også en enkelt gang trukket ud på en og fuldt efter. Sådan en stor
hvis bmw er god til at skabe et spor Men havde betjenten ment at jeg
gjorde noget forkert havde han jo nok vinket mig ind til en "samtale"
.... Det gjorde han nu ikke og han virkede heller ikke til at have
synderligt travlt. Han gad (ligesom mig) nok bare ikke holde helt stille
i sommervarmen.

Fra : BB

Dato : 17-08-04 21:58

> [...]
> spor, samtidig med de overhaler den langsomme trafik i deres egen
> bane. De skal blot blive på højre side af skillelinjen.

Det er ikke rigtigt at jeg tager fejl - MC skal ikke opholde sig mellem
(siderne af) bilerne. I øvrigt klarer jeg normalt problemet med at holde til
højre i min bane hvis ham foran holder til venstre - og omvendt. Så er man
da forholdsvis sikker på at ingen MC kan komme forbi uden at skylde krydse
fra højre til venstre side.

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-08-04 22:38

BB wrote:
> Det er ikke rigtigt at jeg tager fejl - MC skal ikke opholde sig mellem
> (siderne af) bilerne. I øvrigt klarer jeg normalt problemet med at holde til

Nej men de må gerne..

> højre i min bane hvis ham foran holder til venstre - og omvendt. Så er man
> da forholdsvis sikker på at ingen MC kan komme forbi uden at skylde krydse
> fra højre til venstre side.

Ah, så det er dig der ligger og holder trafikken tilbage ude på
motorvejen... siden du ikke vil lade andre forbi må man vel gå ud
fra det er dig eller en lige som dig :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 18-08-04 08:02

On Tue, 17 Aug 2004 22:58:08 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>da forholdsvis sikker på at ingen MC kan komme forbi uden at skylde krydse

BB - for (næst)sidste gang - motorcyklister er i deres gode ret til at
køre mellem rækkerne i køtrafik (men som Hans skriver - de *skal*
ikke, men de*må* godt). Din opførsel er en skændsel - det er folk som
dig, der er skyld i den dårlige danske trafikkultur. Så små sko du går
i - at du ikke kan klare nogen kommer hurtigere frem end dig!

Men da du tydeligvis ikke er modtagelig for hverken fornuft eller
argumentation udfra lovens paragraffer, så vil jeg stoppe her - jeg
tror alle andre i gruppen har forstået, at (for sidste gang!)
motorcykler gerne må køre imellem rækkerne i køtrafik og ser frem til
fri bane, næste gang jeg lader bilen stå og ta'r mc'en i stedet.

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

Fra : BB

Dato : 19-08-04 15:58

> [...]
> dig, der er skyld i den dårlige danske trafikkultur. Så små sko du går
> i - at du ikke kan klare nogen kommer hurtigere frem end dig!

MC må ikke køre mellem bilerne i 2 eller flere bane - en MC må overhale en
bil, hvis det kan ske venstre om og INDENFOR banen. Det vil sige at banen
skal være så bred at både bil og MC kan være i den samtidigt uden at hverken
bil eller MC overskrider banemarkeringen. Dette er på det allerfleste
strækninger en fysisk umulighed - så derfor skal MC blive bagved indtil der
kan laves en rigtig overhaling i en tom venstrebane.

> [...]
> motorcykler gerne må køre imellem rækkerne i køtrafik og ser frem til
> fri bane, næste gang jeg lader bilen stå og ta'r mc'en i stedet.

Jeg er netop modtagelig for sund fornuft - det er ganske eneklt sund fornuft
at opføre sig fornuftigt på vejene for både MC og bil - derfor bliv i rækken
som loven under alle normale omstændigheder foreskriver.

BB

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 16:33

> [...]
> samtidigt uden at hverken bil eller MC overskrider banemarkeringen.
> Dette er på det allerfleste strækninger en fysisk umulighed

Det er så lige præcis her vi er uenige. Der er på rigtigt mange
strækninger ganske god plads til en bil og en mc indenfor
banemarkeringen - specielt ved lav fart.

Tyskerne har en regel om der ved overhaling skal holdes mindst en meter
i sideafstand. Så firkantet er de danske regler ikke.

Fra : BB

Dato : 19-08-04 17:57

Hvor finder du vejbaner, som er tilstrækkelig brede? For at det er muligt
skal der være ca. 2 meter til bilen + ca. 1 meter til motorcyklen + en
sikkerhedsafstand. Det kræver minimum 3½ meter - sådanne forhold ser jeg
sjældent.

BB

meddelelse news:4124d193$0$57844$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 19:41

> [...]
> muligt skal der være ca. 2 meter til bilen + ca. 1 meter til
> motorcyklen + en sikkerhedsafstand. Det kræver minimum 3½ meter -

Jeg har kigget på www.vejregler.dk og tværprofiler for flersporede veje
i 2.TYPEKATALOG FOR NYE VEJE I ÅBENT LAND.

4 og 6 sporede veje kan udføres som smal eller bred profil. Forskellen
er at et kørselsspor for smal profil er 3,5 meter mens det er 3,75meter
for bred profil. Så selv med dine antagelser om bredder og
sikkerhedsafstande vil der være plads på alle nyanlagte 4 eller 6
sporede veje (og dokumentet er fra 1981) og også ofte på mindre veje (da
de 3,5 meter går igen mange steder)

Så er det vist tæt på EOD herfra

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-08-04 20:43

On Thu, 19 Aug 2004 20:41:11 +0200, "anders majland"

Du er sgu' en knag, Anders

Fra : anders majland

Dato : 19-08-04 20:59

> Du er sgu' en knag, Anders

Takker

BB's udsagn var faktisk ikke helt nem at tilbagevise. Når det ikke er
ens fagområde kan det være svært at gætte de rigtige fagudtryk at stoppe
i google (Og jeg havde ikke lige lyst til at tage ud og lege på
motorvejen med en tommestok

Det springende punkt for om en overhaling kan gennemføres forsvarligt er
så bare om bilisten giver plads, lukker "døren" eller bare sidder
halvsovende og driver lidt rundt i "kørselssporet".

Der er heldigvis mange der giver plads, og jeg kan da kun opfordre til
andre om at gøre det samme. Ikke de store armbevægelser men måske bare
lige flytte bilen 10-15cm til siden for at markere at man har set
motorcyklisten.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 21:56

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
> [...]
> andre om at gøre det samme. Ikke de store armbevægelser men måske bare
> lige flytte bilen 10-15cm til siden for at markere at man har set

Og det er lige her at filmen knækker for nogle og BB ,

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk

Som kan huske engang hvor der i trafikradio med ham der Lars E. Der var der
en der var blevet så itteret over at han blev overhalet inden om , han fik
en sådan skideballe af Lars E. og fik ellers at vide at typer som ham var
skyld i så mange overhalinger inden om fordi at i DK kørte man i højre side
og så kunne man ikke blive overhalet inden om OSV.
-

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-08-04 07:48

On Thu, 19 Aug 2004 22:56:28 +0200, "Per Emborg"
<x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> wrote:

>Og det er lige her at filmen knækker for nogle og BB ,

Som motorcyklister klager vi ofte over, at bilisterne skærer os alle
over én kam, fordi de kun husker deres dårlige oplevelser med
motorcyklister. Så skal vi ikke slutte tråden med lige at fastslå, at
der jo altså også er hensynsfulde bilister og at de stadig udgør
størstedelen af bilisterne - selvom vi bedre husker "de dumme
fjolser", der kører ud foran os, trækker ind i os ved vognbaneskift
eller bevidst lukker af for os, når vi kører i kø-trafik.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/
- bil-ejer siden 16. juli, motorcyklist siden 1987 ;)

Fra : BB

Dato : 22-08-04 11:57

> [...]
> fjolser", der kører ud foran os, trækker ind i os ved vognbaneskift
> eller bevidst lukker af for os, når vi kører i kø-trafik.

Naturligvis er der brådne kar blandt både MC og bilister. Dine 2 første
situationer er jeg enige i er vanvittige, men den tredje med bevidst at
lukke af er ikke bare noget jeg gør - jeg mener det er min pligt for at
undgå uheld.

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 13:12

BB wrote:
> [...]
> situationer er jeg enige i er vanvittige, men den tredje med bevidst at
> lukke af er ikke bare noget jeg gør - jeg mener det er min pligt for at

Ja jeg vil jo så til enhver tid mene det er noget du gør for at vi
ikke skal komme før frem end dig.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-08-04 14:47

"bevidst at lukke af er ikke bare noget jeg gør - jeg mener det er min pligt
for at undgå uheld"

Er det ikke selvtægt.

Jeg mener ikke trafikanter på denne måde skal prøve at "irettesætte" andre.
Det vil jo ende i anarki. Hvis du mener noget er farligt/ulovligt, og du
mener det skal stoppes, må du lade ordensmagten klare problemet.

Jeg mener det tangere de bilister som ligge sig i overhalingssporet for at
forhindre andre i at overhale og dermed kører stærkere, fordi de mener det
er farligt....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : BB

Dato : 22-08-04 15:02

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "bevidst at lukke af er ikke bare noget jeg gør - jeg mener det er min
pligt
> for at undgå uheld"
>
> Er det ikke selvtægt.

Nej - det er at køre sikkert. Lidt på samme måde som at man har pligt til at
lukke af for cyklister ved højresving.

> [...]
> Det vil jo ende i anarki. Hvis du mener noget er farligt/ulovligt, og du
> mener det skal stoppes, må du lade ordensmagten klare problemet.

Hvor er det lige man får fat i ordensmagten, når man har en MC på sin
højreside?
Man må ikke ringe mobil og inden ordensmagten kommer er denne MC flere
kilometer væk.

BB

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-08-04 15:12

"Nej - det er at køre sikkert. Lidt på samme måde som at man har pligt til
at lukke af for cyklister ved højresving"

Her er vi så uenige.

"Hvor er det lige man får fat i ordensmagten"

Det har du ret i, men det giver ingen ret til selv at "lege" politi...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 15:20

BB wrote:
> Nej - det er at køre sikkert. Lidt på samme måde som at man har pligt til at
> lukke af for cyklister ved højresving.

Det er noget ganske andet.. da du spærrer uden grund, fordi du
alligevel ikke har tænkt dig at skifte bane.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : BB

Dato : 22-08-04 11:55

meddelelse news:41250816$0$57834$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> ens fagområde kan det være svært at gætte de rigtige fagudtryk at stoppe
> i google (Og jeg havde ikke lige lyst til at tage ud og lege på

At du ikke vil bruge tommestokken er forståeligt - men dit 'fund' er heller
ikke helt i overesnstemmelse med sandheden. For det første er det regler
eller anbefalinger, som gælder for anlæg, dvs. der er mange gamle anlæg, som
er anderledes.
For det andet er der et andet regelsæt for byområder - og det er typisk her
man ser køproblemet og MC'ernes tåbelige kørsel mellem bilerne.

> Det springende punkt for om en overhaling kan gennemføres forsvarligt er
> så bare om bilisten giver plads, lukker "døren" eller bare sidder
> halvsovende og driver lidt rundt i "kørselssporet".

Bilisten kører normalt mellem 2 linjer og forventer derfor ikke der sniger
sig noget køretøj op på hverken højre eller venstre side.

> [...]
> andre om at gøre det samme. Ikke de store armbevægelser men måske bare
> lige flytte bilen 10-15cm til siden for at markere at man har set

Jeg må erkende jeg for min egen og MC'ens sikkerheds skyld fortsat lukker
gærdet, hvor det kan gøres.

BB

Fra : anders majland

Dato : 22-08-04 20:35

> [...]
> heller ikke helt i overesnstemmelse med sandheden. For det første er
> det regler eller anbefalinger, som gælder for anlæg, dvs. der er

Drop det nu BB - du havde regnet dig frem til at der skulle 3,5 meter
til at for at at en mc forsvarligt kunne overhale og postulerede at det
var de færreste steder dette var tilfældet. Standardbredden på en
kørebane er netop 3,5 meter og den findes nu mange steder.

Vi er ikke uenige i at der er motorcyklister der kører uforsvarligt
(også mhs til kørsel mellem rækkerne), men jeg mener fortsat at denne
type kørsel _kan_ foretages forsvarligt.

> Jeg må erkende jeg for min egen og MC'ens sikkerheds skyld fortsat
> lukker gærdet, hvor det kan gøres.

Og holder du stille skynder du dig at åbne døren for "jeg" ikke skal
trille forbi ?

Bare pas på du ikke kolliderer med en anden bilist med samme hensigter
som dig ... Jeg har prøvet at ligge med ca 10-15km/t højere hastighed og
liste op mellem rækkerne da både bilisten i min bane og i banen til
venstre begge ville smække døren. De var mm fra at ramle sammen hen over
midterlinien, og meget tæt på at køre af vejen da de "overkompenserede"

Fra : BB

Dato : 22-08-04 21:30

meddelelse news:4128f77b$0$74256$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> var de færreste steder dette var tilfældet. Standardbredden på en
> kørebane er netop 3,5 meter og den findes nu mange steder.

Muligvis - på 'Risgård' og 'Knudsen' i Nordjylland eller andre meget lidt
befærdede områder - men ikke på infaldsvejene til Kbh., hvor jeg har mine
erfaringer fra.

Bb

Fra : anders majland

Dato : 22-08-04 22:13

> Muligvis - på 'Risgård' og 'Knudsen' i Nordjylland eller andre meget
> lidt befærdede områder - men ikke på infaldsvejene til Kbh., hvor jeg
> har mine erfaringer fra.

Gider du ikke tage ud og lege på motorvejen - med et målebånd. De skal
såmend nok holde målene de fleste steder ....

Fra : BB

Dato : 25-08-04 18:36

meddelelse news:4129a012$0$213$14726298@news.sunsite.dk...

> Gider du ikke tage ud og lege på motorvejen - med et målebånd. De skal
> såmend nok holde målene de fleste steder ....

Jeg ved ikke hvor du kører, men de relevante steder, hvor køerne opstår og
hvor MC praktiserer deres 'inderhalinger' eller 'mellemhalinger' er pladsen
der i hvert fald ikke.

BB

Fra : anders majland

Dato : 25-08-04 18:57

> Jeg ved ikke hvor du kører, men de relevante steder, hvor køerne
> opstår og hvor MC praktiserer deres 'inderhalinger' eller
> 'mellemhalinger' er pladsen der i hvert fald ikke.

Har du målt om der er de 3,5 meter som du selv regnede dig frem til var
tilstrækkeligt ?

Fra : Deaster

Dato : 25-08-04 19:33

BB wrote:

> [...]
> opstår og hvor MC praktiserer deres 'inderhalinger' eller
> 'mellemhalinger' er pladsen der i hvert fald ikke.

Hmm, var det ikke dig selv der påstod at hvis vejbanen bare var 3,5m
bred, så var det helt fint, da det så pludselig kom frem at det var der
faktisk rigtigt rigtigt mange vejbaner der var, så trak du pludselig i
land igen. Er du ikke så god til at bedømme afstande eller lign. ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : BB

Dato : 25-08-04 20:15

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk rigtigt rigtigt mange vejbaner der var, så trak du pludselig i
> land igen. Er du ikke så god til at bedømme afstande eller lign. ?

Nej - det påstod jeg ikke - jeg har derimod udtalt at banen skulle være
minimum 3,5 meter bred før der ville være plads til at en MC kan komme forbi
indenfor samme bane og uden at låne fra banen til ventre.

Jeg trækker ikke i land - der hvor jeg ser disse mærkværdige MC
gennemkørsler er der ingen steder over 2,5 til 3 meter.

BB

Fra : anders majland

Dato : 25-08-04 20:19

> Jeg trækker ikke i land - der hvor jeg ser disse mærkværdige MC
> gennemkørsler er der ingen steder over 2,5 til 3 meter.

Kan du så ikke fortælle hvor der er hende ?

Men som jeg også har skrevet før. Der er også motorcyklister der kører
tosset og dem er der vist ikke nogen der har forsvaret. Men du
fremturede at det ikke kunne lade sig gøre at lave disse overhalinger
forsvarligt og lovligt. Det har du fået svar på og dine egne udregniner
af min. bredde understøtter det da også bare.

Fra : BB

Dato : 27-08-04 15:52

meddelelse news:412ce66c$0$91195$14726298@news.sunsite.dk...

> Kan du så ikke fortælle hvor der er hende ?

Eksempelvis Helsingørmotorvejen ved Jægersborg, Lyngbyvej ved IKEA
(vejarbejde), Lyngbyvej op mod Hans Knudsens plads, Dag Hammerskjolds Alle,
Østerbrogade, Isterrødvej, Helsingørsvej i Hillerød (set d.d. incl. brug af
fortov)- vil du have flere?

> [...]
> forsvarligt og lovligt. Det har du fået svar på og dine egne udregniner
> af min. bredde understøtter det da også bare.

Jeg fastholder, at man muligvis på åben vej (motorvej) har strækninger har
muligheden for den slags overhalinger selvom farten her normalt er for høj
til det - men i byområder (trafikkøer) kan det ikke lade sig gøre uden at
overtræde enten den ene eller anden lovregel - for lidt plads, højreom
overhaling, hastighedsoverskridelse eller manglende 'landingsplads'

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-04 08:55

BB wrote:
> Jeg ved ikke hvor du kører, men de relevante steder, hvor køerne opstår og
> hvor MC praktiserer deres 'inderhalinger' eller 'mellemhalinger' er pladsen
> der i hvert fald ikke.

Der hvor jeg typisk gør det er Hareskovvej, der fortsætter hvor
Motorvej 16 slipper..

Der er ihvertfald masser af plads.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : BB

Dato : 22-08-04 11:51

meddelelse news:4124f485$1$57833$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> sikkerhedsafstande vil der være plads på alle nyanlagte 4 eller 6
> sporede veje (og dokumentet er fra 1981) og også ofte på mindre veje (da

Der hvor MC opfører sig tåbeligt i forbindelse med køkørsel er sjældent i
åbent land, men derimod i byomårder - vejbanerne er her noget anderledes -
se vejledning her:

1 Sporantal
Sammenhængen mellem en vejs ønskede hastighed og det mulige antal kørespor
fremgår af tabellen figur 8.

Hastighedsklasse Sporantal
6 4 2 1
Høj (60-70 km/h) x x x
Middel (50 km/h) (x) x x
Lav (30-40 km/h) x x
Meget Lav (10-20 km/h) x x

Sammenhængen markeret med kryds i parentes er ikke anbefalelsesværdig, og
bør ikke benyttes ved nyanlæg.

Figur 8. Muligt antal kørespor afhængigt af hastighedsklasse, dobbeltrettede
veje

Fastlæggelse af antallet af kørespor for veje med høj eller middel hastighed
sker på grundlag af den forventede trafikintensitet.

I byområder vil det oftest være kapaciteten i de signalregulerede vejkryds,
der er afgørende for det samlede vejanlægs kapacitet, se hæfte 1, kapitel 3.

Antallet af kørespor på vejstrækninger må derfor fastlægges på grundlag af
en vurdering af kapacitetet og trafikafvikling i krydsene, og
tilvejebringelse af en rimelig sammenhæng mellem til- og frafartsspor i
krydsene og spor på vejstrækninger.

3.1.2 Sporbredder
Køresporsbredder fastlægges med udgangspunkt i den ønskede hastighed.
Vejledende køresporsbredder fremgår af tabellen figur 9.

Hastighedsklasse Køresporsbredde
Høj (60-70 km/h) 3,50 m
Middel (50 km/h) 3,00-3,25 m
Lav (30-40 km/h) 2,75 m
Meget Lav (10-20 km/h) 2,50 m

Figur 9. Vejledende køresporsbredder

Køresporsbredden på 2,5 m kan kun anvendes på 2-sporede veje uden afmærkning
af det enkelte kørespor, jævnfør Vejregler for afmærkning på kørebanen.

Disse regler er i øvrigt sjældent opfyldte på tidligere anlagte veje.

Der er altså ikke (eller kun sjældent) plads til at en MC og en bil kan være
i samme bane.

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 13:10

BB wrote:
> [...]
> Der er altså ikke (eller kun sjældent) plads til at en MC og en bil kan være

Hvor bred er din bil?

Min MC er 70cm bred, og 2,75 meter burde da give plads til en
gennemsnits-bil og en mc :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : BB

Dato : 22-08-04 13:44

> Hvor bred er din bil?

Så vidt jeg kan læse mig til er den 2026 mm, hvis spejlene også skal reddes.

> Min MC er 70cm bred, og 2,75 meter burde da give plads til en
> gennemsnits-bil og en mc :)

Er det en babycykel du kører?

Nej der er ikke plads 203 cm + 70 cm + 50 cm afstand mellem os + 10 cm
afstand til højre for mig + 10 cm afstand til venstre for dig giver ialt et
pænt stykke over 3 meter.

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 14:38

BB wrote:
> Er det en babycykel du kører?

Ja, det er en lille Yamaha RD350... som skabt til at sno sig ;)

> Nej der er ikke plads 203 cm + 70 cm + 50 cm afstand mellem os + 10 cm
> afstand til højre for mig + 10 cm afstand til venstre for dig giver ialt et
> pænt stykke over 3 meter.

Jeg har ikke behov for 50cm plads mellem dig og mig...

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-08-04 17:29

BB wrote:
> [...]
> skal der være ca. 2 meter til bilen + ca. 1 meter til motorcyklen + en
> sikkerhedsafstand. Det kræver minimum 3½ meter - sådanne forhold ser jeg

Hvor bor du? der er da masser af den slags steder i københavn..

I øvrigt er en MC ikke en hel meter bred :)

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : BB

Dato : 22-08-04 12:00

> Hvor bor du? der er da masser af den slags steder i københavn..

Det meste af min kørsel foregår på Helsingørmotorvejen, Lyngbyvejen og ind
til ca. Østerport - her ser man dagligt den slags dårlig MC opførsel
(tillige med visse bilisters ditto)

> I øvrigt er en MC ikke en hel meter bred :)

Ikke alle - men måler du på det bredeste punkt (styret?) og lægger et par
slingrecentimeter til er det vist ikke helt i skoven.

BB

Fra : BB

Dato : 22-08-04 11:40

> [...]
> strækninger ganske god plads til en bil og en mc indenfor
> banemarkeringen - specielt ved lav fart.

Hvis det reelt var tilfældet, er det underligt, at MC finder på at overhale
højre om og ikke bare overhaler venstre om - enten indenfor banemarkeringen
eller på et tomt sted i venstre kørebane.

I øvrift skal man jo være sikker på, at der er en 'landingsplads' når
overhalingen er overstået. Det er der så godt som aldrig på
Helsingørmotorvejen eller Lyngbyvejen, hvor jeg møder de fleste af disse
MC-fjolser.

> Tyskerne har en regel om der ved overhaling skal holdes mindst en meter
> i sideafstand. Så firkantet er de danske regler ikke.

Lyder som en udmærket regel - så må MC da pr. definition altid skulle holde
sig bag indtil der er plads.

BB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 13:06

BB wrote:
> Hvis det reelt var tilfældet, er det underligt, at MC finder på at overhale
> højre om og ikke bare overhaler venstre om - enten indenfor banemarkeringen
> eller på et tomt sted i venstre kørebane.

Er er jo altid nogle idioter imellem, det er der også i bil.

> [...]
> overhalingen er overstået. Det er der så godt som aldrig på
> Helsingørmotorvejen eller Lyngbyvejen, hvor jeg møder de fleste af disse

Det er normalt altid muligt at finde et sted man kan klemme sig ind,
specielt i kø-kørsel hvor mange sover og ikke kommer så hurtigt
igang som andre, når trafikken igen begynder at glide.

> Lyder som en udmærket regel - så må MC da pr. definition altid skulle holde
> sig bag indtil der er plads.

Ja, i Tyskland, men sådan er det ikke i DK, i DK hedder det
"tilstrækkelig plads" hvilket vil sige at 5cm på hver side må være
rigeligt.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : The Beekster

Dato : 14-08-04 10:37

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Har lige her til morgen læst alle indlæg til denne debat, og det har været
god underholdning, tak for det.
Kan dog ikke lade være med at komme med mine egne stikpiller.

Lad være med at være skrægslagen over at få en rids i din bil, det er livet
for kort til, holder du din bane og i andre situationer din vigepligt,
behøver du heller ikke at frygte evt medskyldighed i et mc styrt.

De omtalte sindsyge overhalinger er ikke sindsyg når du sidder på en mc, for
overhalingen er overstået inden bilisten får fundet det lange blink frem,
ingen fare når derved at opstå. Men indrømmet er, at når jeg selv cruiser i
min Volvo med sideruden nede, og ikke har orienteret mig bagud i et lille
stykke tid, kan få et chock når en cykel drøner forbi, men dette forveksler
jeg ikke med brud på færdselsloven (hvis vi ser bort fra farten). Eller
noget sindsygt for den sags skyld.
Meget være er det når en bil kaster sig ud i en kikset overhaling.
Overhalinger i de fleste biler foregår i slowmotion, samtidig med at de
fylder lidt mere end mit styr og knæ.

Hvad angår færdselsloven tjaah...... Det er jo en anden debat. Men 80 km/h
på en bred landevej og 130 km/h på en motorvej osv. jeg tror vi alle kører
efter forholdende med de kritiske tal i baghovedet (129 km/h/160 km/h).

Mange hilsner og god weekend fra

Thomas
Volvo 440 1,8 (90hk / 975kg)
Suzuki GSX-R 1000 (160hk / 170kg)
www.mc-vollekanne.dk

Fra : Psypher

Dato : 14-08-04 11:00

> Mange hilsner og god weekend fra
>
> Thomas
> Volvo 440 1,8 (90hk / 975kg)
> Suzuki GSX-R 1000 (160hk / 170kg)
> www.mc-vollekanne.dk

Husk lige at det er tørvægten du der opgiver, MCen vejer
ca 190kg køreklar.

--
Mvh Lars

CBR954RR 02 (152hk / 168kg tørvægt)
http://www.dfmc.dk/?id=562

Fra : The Beekster

Dato : 14-08-04 11:11

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> Husk lige at det er tørvægten du der opgiver, MCen vejer
> ca 190kg køreklar.
>
> Mvh Lars
>
> CBR954RR 02 (152hk / 168kg tørvægt)
> http://www.dfmc.dk/?id=562

LOL Det sætter selvfølgelig tingene i perspektiv. Men skal vi flue k.....
har jeg kulfiber tank og meget andet let materiale... Og husk nu
paragrafferne. Ejerens data bør påregnes som fakta. hehe.

Hilsen
Thomas
Volvo 440 1,8 (90hk / 975kg)
Suzuki GSX-R 1000 (160hk / 170kg TØRVÆGT)

Fra : Psypher

Dato : 14-08-04 11:48

> [...]
> Thomas
> Volvo 440 1,8 (90hk / 975kg)
> Suzuki GSX-R 1000 (160hk / 170kg TØRVÆGT)

Det var absolut ikke for at genere dig.
Mange opgiver bare den vægt som er tørvægt og det var bare
det jeg ville fortælle, intet andet.
Udover det er det en kanon maskine sådan en Gixxer 1000
men jeg holder mig til Hondaen, har prøvet begge og kunne
ikke se at der var så stor forskel at jeg ville bytte.

Fra : -V-

Dato : 14-08-04 12:04

The Beekster wrote:
> Lad være med at være skrægslagen over at få en rids i din bil, det er
> livet for kort til

Pas på med den slags kættersk tale.

Visse skribenter i denne gruppe sammenligner det med voldtægt af deres
kæreste, så det er kættersk at mene andet.

-V-

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 12:23

-V- skrev:

> Visse skribenter i denne gruppe sammenligner det med voldtægt af deres

Er det helt ved siden af da?

> -V-

Dejligt at være "anonym".

Fra : -V-

Dato : 15-08-04 16:49

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er det helt ved siden af da?

IMO, ja.

> Dejligt at være "anonym".

Jeg er skam ikke mere anonym end andre i denne og andre grupper.

Hvis du gjorde dig lidt besvær, så ville du uden problemer kunne finde både
mit navn og kvarter - googlegroups er opfundet, you know....

-V-

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 19:20

-V- skrev:

> IMO, ja.

IMHO nej. Og sådan kunne vi blive ved

> Jeg er skam ikke mere anonym end andre i denne og andre grupper.

Tjo... nej ikke i sidste ende.

> Hvis du gjorde dig lidt besvær, så ville du uden problemer kunne finde
> både mit navn og kvarter - googlegroups er opfundet, you know....

Behøves ikke. Jeg plejer at kigge på signatur og/eller afsendernavn -
det er som regel nok.. bare ikke lige her

Fra : -V-

Dato : 15-08-04 20:19

Martin Johansen [6000] wrote:
> IMHO nej. Og sådan kunne vi blive ved

Din holdning er noteret.

> Behøves ikke. Jeg plejer at kigge på signatur og/eller afsendernavn -
> det er som regel nok.. bare ikke lige her

Hvis du *virkeligt* havde brug for at vide det, så ville du blot behøve at
spørge - og du skulle flux få mit navn, min bopæl og min yndlingstegneserie
at vide.

-V-

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 20:33

-V- skrev:

> Din holdning er noteret.

Lige over

> Hvis du *virkeligt* havde brug for at vide det, så ville du blot behøve
> at spørge - og du skulle flux få mit navn, min bopæl og min
> yndlingstegneserie at vide.

Jeg har det bare sådan (ligesom 90% af alle andre herinde) at jeg tager
folk som underskriver ved navn en del mere seriøst - det gælder
foriøvrigt alle danske NG's.

Men tror vi er ved at være ret OT nu, så hvis vi skal fortsætte må vi
hellere futte et andet sted hen

Fra : -V-

Dato : 15-08-04 22:59

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg har det bare sådan (ligesom 90% af alle andre herinde) at jeg
> tager folk som underskriver ved navn en del mere seriøst - det gælder
> foriøvrigt alle danske NG's.

Tænk, jeg er ivrig bruger af flere nyhedsgrupper, hvor det man siger er
vigtigere end det man hedder.
I det mindste har jeg et unikt handle, og kommer nok aldrig til at skifte
det. Hvilket endvidere gør at du kan (og er velkommet til!) tjekke samtlige
indlæg, jeg nogensinde har lavet og lave en kredibilitetsanalyse på dem.
Jeg har dog på fornemmelsen, at det vist ikke helt er din tid værd, vel?

> Men tror vi er ved at være ret OT nu, så hvis vi skal fortsætte må vi
> hellere futte et andet sted hen

Nja, lad os bare stoppe.
Medmindre vi skal tage den bagvedliggende diskussion (identitetssporbarhed
>< kredibilitet) et andet og mere egnet sted?

-V-

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-08-04 12:31

"The Beekster" <6x03g190@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP.... en masse...

> Volvo 440 1,8 (90hk / 975kg)

Hmmm ... livsfarlig for MC´ere i en madkasse....

> Suzuki GSX-R 1000 (160hk / 170kg)

..... og usårlig på en jernhest med hjælpemotor.

Det svarer rimeligt godt til, hvad der foregår i knoppen på folk, når de
pludselig får et stort forhold mellem HK og vægt imellem benene..))

Hr. Bjørn

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-08-04 11:14

On Fri, 13 Aug 2004 17:35:54 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

>Et fænomen, som irriterer mig grænseløst, er at mange MC-kørere ikke ved at
>de skal placere sig som en bil. For eksempel overhaler de ofte mellem

Det har du vist misforstået. Motorcykler fylder, i lovens øjne, det
samme på en vognbane, som en bil. Det betyder, at hvis du skal
overhale en motorcykel, der kører i højre side af dens vognbane, så
skal du betragte den som værende højre side af en bil, og så skal du
så langt uden om den, at du har en respektfuld afstand til dens
"imaginære" venstre side. Motorcyklisten har fuld råderet over hele
vognbanens bredde og *skal* placere mest hensigtsmæssigt både for den
øvrige trafik, men bestemt også for sin egen sikkerhed. Dvs.
motorcyklisten gerne må skifte placering i vognbanen, for at undgå
hvide striber, kloakdæksler eller tabte ting.

>banerne (mellem rækkerne af biler) ofte så tæt at de skal kante sig fordi
>bilernes sidespejle. De zik-zakker ind mellem bilerne og foretager sindsyge
>overhalinger, hvor det slet ikke hører hjemme.

Jeg går udfra vi taler om køtrafik - jeg har i hvert fald aldrig
oplevet det du beskriver, i normal trafik. I køtrafik må man jo gerne
forbikøre langsomtkørende trafik højre om. Du må også gerne foretage
overhaling i samme vejbane. Så, så længe motorcyklen holder sig på
højre side af striben mellem de to vognbaner, så er loven overholdt. I
praksis er det svært, men sikke små sko du skal gå i, som bilist, hvis
ikke du kan undvære de 10 centimeter vejbane.

>Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre i
>vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive
>ridset af en sådan tumbe.

På hver side af din bil sidder der to spejle - brug dem, også i
køtrafik. Dit problem er slet ikke, at der kører motorcykler mellem
rækkerne, men at du er uopmærksom på, at det forekomme og derfor ikke
kigger regelmæssigt i dine spejle. En motorcykel dukker altså ikke op,
ud af det blå intet, i en kø - man kan ikke køre meget mere end 5-10
km/t hurtigere end køtrafikken imellem rækkerne - så du har rig
lejlighed til at se motorcyklen, inden den når op til dig, med mindre
du kører bagerst i køen. Du kan kun køre en motorcyklist ned i
køtrafik, hvis du skifter bane, uden at orientere dig - og så er det
altså dig, der er forkert på den.

Og tro mig, motorcyklisterne er mere ræd for at ramme dig, end du er
for at blive ramt - du vil få en ridse i lakken, men vi risikerer at
komme grumt til skade, selv ved styrt fra 40 km/t.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Erfaring er den ballast der gør en i stand til at genkende sine
fejltagelser næste gang man gør dem.' - Steen Gruby i d.f.m.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-04 11:30

> [...]
>
> Hvornår mon denne gruppe lærer færdselsloven således at vi andre kan køre
> vores biler uden at være skrækslagne for at køre en MC ned eller blive

Hmmmm... Lyder som om , at du har ondt i r*ven over , at de kommer hurtigere
frem end dig ;-P

Da jeg tog Mc-kort for ca. 10 år siden , der fik vi fortalt i teoritimen ,
at det var fuldt lovligt at overhale , selv ved fuldoptrukne linjer , bare
så lang tid , at overhalingen ikke overtræder linjerne.
Jeg mener også , at vi fik fortalt , at det var ok at køre op mellem bilerne
, når der evt. blev holdt for rødt.

Jeg ved ikke , om lovgivningen på dette punkt har ændret sig .

Men hvis jeg ser en mc i mit bakspejl , så plejer jeg da gerne , at trække
lidt ind , så han kan komme fordi i samme vognbane.

Dengang jeg selv havde mc , der var der også mange biler , som trækkede ind
, så jeg kunne komme forbi , og ja - jeg zig-zakkede også for at komme
hurtigere frem.
Jeg mener dog ikke , at jeg var til gene for nogen , da man jo som regel
hurtig er væk igen , og er længere fremme i køen.

Hygge
Martin
Civic og mc løs