Spørgsmål omkring Asfalt (lidt ot, måske).
Fra : Christabel & Anders

Dato : 13-08-04 15:40

Når jeg kører har jeg tit tænkt på, hvem der opfandt asfalten, hvornår? og
hundrede andre ting omkring asfaltens historie!!!!
Nogen der kan hjælpe?

Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-04 15:50

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg kører har jeg tit tænkt på, hvem der opfandt asfalten, hvornår? og
> hundrede andre ting omkring asfaltens historie!!!!
> Nogen der kan hjælpe?

Mener det var en skotte v. navn MacAdam, så tidligere hørte man udtrykket
"MacAdam'iseret" om asfaltering. Ellers prøv Google, det er frit efter
hukommelsen.

Fra : Christabel & Anders

Dato : 13-08-04 15:55

Kunne selvfølgelig søge på google eller yahoo, men tænkte at folk her inde
på måske havde en god historie omkring emnet!!!!
Er stadig godt klar over at emnet er lidt OT, men alligevel.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 16:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Mener det var en skotte v. navn MacAdam, så tidligere hørte man
> udtrykket "MacAdam'iseret" om asfaltering. Ellers prøv Google, det er
> frit efter hukommelsen.

MacAdam er den lidt specielle blanding man opbygger "vejkassen" under
asfalten med.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 17:31

> Mener det var en skotte v. navn MacAdam, så tidligere hørte man udtrykket

Ikke helt rigtigt - McAdam fandt i 1820erne ud af at man skulle knuse sten
til skærver, da de er lettere at stable end runde natursten - denne metode
blev anvendt i hele Europa i de næste 100 år.
McAdam vejene støvede naturligvis, især da gummihjul blev taget i brug (pga
deres sugende virkning).
For at mindske støvplagen begyndte man så at Colarisere McAdam vejene, dette
var meget anvendt omkring 1920erne.
At colarisere betød at man simpelthen hældte tjære ud på McAdammen og navnet
kommer sikkert fra det første astfaltfirma i Danmark (Colas).
Denne metode havde desværre kun ringe slidstyrke og i 19tyverne begyndte man
så at bruge bitumenemulsion.
Kravet om jævnere veje (pga hurtigere biler) gjorde at man indførte
astfalttæppebelægningerne, som længe havde været under udvikling i USA.
--
John fra Ejstrupholm
VW Jetta 1,6 TD

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 16:01

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nogen der kan hjælpe?

Lidt på vej måske.

Du skal nok søge på ordet "bitumen".

Her er noget at starte på:
http://www.petroleumbazaar.com/Bitumen/bitappli.htm

Hr. Bjørn

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-08-04 16:36

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hejsa
Eller denne
http://inventors.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://web.archive.org/web/20010124023700/http://www.rockbinders.com/asphalt.html

Per Rasmussen

Volvo V70 2,4T

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-04 17:19

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Du skal nok søge på ordet "bitumen".

Bitumen er et andet ord for "industriel" VOKS, så kan du ligesågodt søge på
DINITROL ;). Der bruges TUNGT olie til tjære,asfalt, min arb.plads ligger
lige ved siden af hvor NCC. bunker olie, FØJ for SA... hvor det stinker
:(((.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 17:40

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

> DINITROL ;). Der bruges TUNGT olie til tjære,asfalt, min arb.plads ligger
> lige ved siden af hvor NCC. bunker olie, FØJ for SA... hvor det stinker

Fortæl det til forfatterne af siden på http://www.petroleumbazaar.com
.....:))))))))))))))

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-08-04 19:14

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Fortæl det til forfatterne af siden på http://www.petroleumbazaar.com
> ....:))))))))))))))

Det har jeg så gjort, de syntes heller ikke lugten var behagelig ;), hvad
mener du ?.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-04 20:52

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg så gjort, de syntes heller ikke lugten var behagelig ;), hvad
> mener du ?.

Når jeg lejlighedsvis bliver udsat for lugten af varm bitumen, synes jeg det
lugter herligt.

Jeg ville dog helst ikke bo nabo til en fabrik, men har da via blæsten
lugtet det, der var værre.

Heldigvis har kød- og benmelsfabrikken i Løsning forlængst fået lugtfiltre
på skorstenene.

Men i gamle dage, se *det* var en stram lugt...

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 06:23

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg lejlighedsvis bliver udsat for lugten af varm bitumen, synes jeg
det
> lugter herligt.

John siger som du, så jeg må nok give dig ret, bitumen er ikke kun "voks"
alá Dinitrol. Men det rejser så et nyt sprgs.: Hvad er SÅ forskellen på
Dinitrol og de "andre", når bitumen også er tjære???.
Mht. lugt-STANKEN må det være noget som indgår i produktionen, for det
lugter slet ikke af asfalt, men stinker og river i næsen af SVOVL. Og det er
hver gang et skibe bunker el. en tankbil afhenter, dvs. når der røres i
"suppen".

> Jeg ville dog helst ikke bo nabo til en fabrik, men har da via blæsten
> lugtet det, der var værre.

Når jeg køre forbi Kambas i Ortved, syntes jeg det lugter af flæskesvær..:)

> Heldigvis har kød- og benmelsfabrikken i Løsning forlængst fået lugtfiltre
> på skorstenene.

Det siger de også , de har fået.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-08-04 22:25

On Sat, 14 Aug 2004 07:22:35 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>"suppen".

>Når jeg køre forbi Kambas i Ortved, syntes jeg det lugter af flæskesvær..:)

Tænker du på Daka??

>Det siger de også , de har fået.

Men det hjælepr meget lidt, håber lidt på skidt vejr imorgen ellers så
skal jeg nok få det hyggeligt når at jeg skal arbejde i området :(
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-08-04 22:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tænker du på Daka??

Jep.

> Men det hjælepr meget lidt, håber lidt på skidt vejr imorgen ellers så
> skal jeg nok få det hyggeligt når at jeg skal arbejde i området :(

Normalt synes jeg ikke mere man kan lygte noget.

Mon der er fejl på røggasrensningsanlægget..?

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 15-08-04 07:18

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Normalt synes jeg ikke mere man kan lygte noget.
>
> Mon der er fejl på røggasrensningsanlægget..?

Det er ikke så slemt som det har været, men indimellem er den nu
stadig temmelig stram.
Det er ihvertfald sjældent man drejer ind på McDonalds, hvis
det har været "en af de dage" ude ved Daka

/Brian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-08-04 10:48

On Sat, 14 Aug 2004 23:52:27 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Jep.

Troede egt kun at de brændte dyr og ikke at de lavede benmel også :S

>Normalt synes jeg ikke mere man kan lygte noget.
>
>Mon der er fejl på røggasrensningsanlægget..?

Ved jeg ikke, men jeg var i Hedensted området, og der kunne jeg
ihverfald lugte det, nu ved jeg så ikke hvor slemt det har været før at
de fik lavert det der anlæg.
Flemming Jacobsen

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-08-04 23:01

Christabel & Anders wrote:
> Når jeg kører har jeg tit tænkt på, hvem der opfandt asfalten,
> hvornår? og hundrede andre ting omkring asfaltens historie!!!!
> Nogen der kan hjælpe?

Prøv at se denne tråd:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=lang_da|lang_en|lang_de&ie=UTF-8&newwindow=1&threadm=3ff9fa40%240%2495108%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fnum%3D30%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%257Clang_en%257Clang_de%26ie%3DUTF-8%26newwindow%3D1%26q%3Dasfalt%2BMacAdam%26btnG%3DS%25C3%25B8g

(håber ikke den brækker i tusind stykker)
Ellers prøv
http://makeashorterlink.com/?Z5A741C09

MVH
Frederik