Diesel motor i Omega B årg. 97
Fra : Jan

Dato : 13-08-04 10:14

Hej

Jeg har en 97' omega 2,0 benzin

Jeg vil gerne havde ilægt en diesel motor i stedet for

er der nogen af jeg som ved om man kan tage en diesel motor fra en Omega A
og lægge i en omega B eller er der meget som ikke passer sammen

Tak for hjælpen

mvh jan

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-08-04 12:25

"Jan" <linda.jan@home2.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> er der nogen af jeg som ved om man kan tage en diesel motor fra en Omega A
> og lægge i en omega B eller er der meget som ikke passer sammen

Der er i hvert fald 1 ting der ikke passer sammen. Du skal have bilen til
syn, når du ændrer brændstoftypen, og der skal betales afgift for forskellen
i prisen på en benzin og diesel-bil. Jeg tror helt ærligt ikke på det vil
kunne svare sig for dig at skifte. Told og Skat har det med at lave nogen
fine regnestykker, så du nok skal komme til at betale lige så meget, som
hvis du finder en anden bil med en dieselmotor i stedet.

Jesper

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-04 12:50

> der skal betales afgift for forskellen i prisen på en benzin og
diesel-bil.

Er du nu også heeeeelt sikker på det..?

(Jeg ville selv sige: Du skal ikke betale yderligere afgift - men køb i
stedet en anden bil - medmindre din bil er radikalt ombygget og derfor ikke
bare kan skiftes ud uden store omkostninger for en tilsvarende ombygning)

/Jan W Nielsen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-08-04 19:30

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> bare kan skiftes ud uden store omkostninger for en tilsvarende ombygning)

Hvis man bare kunne købe en eller anden tilfældig bil, og så smide en
dieselmotor i den, var der jo nok mange der ville gøre det, da prisen på
diesel er noget lavere, samtidig med at den kører noget længere på literen.
Ændrer du noget på bilens opbygning og motor, er der INGEN vej uden om SB
(Statens Bilinspektion) for at få det godkendt. Ellers kunne man jo også
bare købe en billig -- eks. Mercedes, og smide en stor motor i den, og så
have alt det kraftoverskud der ikke var i den før.

Så ja --- jeg er HELT sikker på det.

Jesper

-- og når jeg så lige læser det igennem du har skrevet -- så var det faktisk
det du skrev jeg mente med mit indlæg. Bare for at præcisere det. -- så vi
er altså helt enige.

Fra : alexbo

Dato : 13-08-04 20:32

"Jesper Jacobsen" > skrev

> Hvis man bare kunne købe en eller anden tilfældig bil, og så smide en
dieselmotor i den,
Det er der ikke noget i vejen for.

> Ændrer du noget på bilens opbygning og motor, er der INGEN vej uden om SB
SB skal ikke godkende et motorskift.

>Ellers kunne man jo også bare købe en billig -- eks. Mercedes, og smide en
stor motor i den,
Ja, hvis man holder sig under 20% effektforøgelse.
Men om det er diesel eller bensin er ligegyldigt.

> Så ja --- jeg er HELT sikker på det.
Der er ikke noget af det du er HELT sikker på, der er rigtigt.

Det eneste man skal gøre efter et motorskift til et andet brændstof er, at
omregistrere bilen så vægtafgiften passer til brændstoffet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-08-04 07:40

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det eneste man skal gøre efter et motorskift til et andet brændstof er, at
> omregistrere bilen så vægtafgiften passer til brændstoffet.

Hvilket så også vil bevirke der kommer anden afgift på -- eller hvad ?? Du
betaler jo lidt mere i vægtafgift/grøn afgift for en dieselbil.

> mvh
> Alex Christensen

SB
> SB skal ikke godkende et motorskift.

Nej det skal de ikke, forudsat at motoren er samme størrelse og samme ydelse
+20%. Hvis du læste det i sammenhæng, så skrev jeg at man puttede en
væsentlig større motor i, og det er _ikke_ tilladt.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 14-08-04 09:52

"Jesper Jacobsen" skrev

> Hvilket så også vil bevirke der kommer anden afgift på -- eller hvad ?? Du
> betaler jo lidt mere i vægtafgift/grøn afgift for en dieselbil.

Ja, men det var ikke det du skrev.
Du skrev
> [...]

> Nej det skal de ikke, forudsat at motoren er samme størrelse og samme
>ydelse +20%. Hvis du læste det i sammenhæng,
Det gjorde jeg da
Du skrev

Fra : Jan

Dato : 15-08-04 08:08

Nej nej, man skal ikke betale extra afgift når man skifter en bnzin motor
med en diesel så længe at motor effekten ikke forøges mere end 20%
Og man skal ikke til en ekstra syn, men ved næste periodiske syn
kontrolleres ændringerne og papirerne laves om til diesel.
Jeg ved det for jeg kender flere som har gjort det og det står desuden ogå
på told og skat's hjemmeside
3*w.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110568

Men er der nogen som kender til om det rent teknisk er muligt at ilægge en
diesel motor fra en omega A i en omega B ??
(hvis det ikke er muligt er omega B lavet med en BMW 2,5tds motor som man
skulle kunne lægge i uden de store problemmer med gearkasse, motor ophæng
mm.)

mvh jan

Fra : alexbo

Dato : 13-08-04 18:39

"Jesper Jacobsen" skrev

Du skal have bilen til syn, når du ændrer brændstoftypen, og der skal
betales afgift for forskellen
> i prisen på en benzin og diesel-bil.

Nej til begge dele.
Det emne er tæsket igennem så mange gange i denne NG, at hvis du læser lidt
tilbage kan du ikke undgå at finde tråde om det.

mvh
Alex Christensen