Udskiftning af kørre kort
Fra : Jan Thøgersen

Dato : 12-08-04 18:50

Da jeg har læst og hørt lidt om at der er nogle af de skide kloge
mensker nede i EU ja og måske også lidt af dem der sider i folketinget
her hjemme.At de mener at vi skal op til kørre prøve hver femte eller
hver tiende år.Ja så må jeg godt nok sige jeg tro ikke de bruge den
indvendig side af knoppen.For så er der mange flerre der kørre uden
kørre kort.Det er sku da nok de roder rundt med farten på motor
veje,for der kan de kun lave lort i det.så hvordan vil det ikke gå.lad
da os bilister værre vi er sku da ikke værre en andre her i
samfundet.For der er nogle der ikke kan regne,da de siger vi er flerre
der dør i trafiken.men for pokker de har glemt at vi er kommet ca 50
år frem,efter den beregning de bruger nu om dage.Men det om kørre kort
er da helt vildt.men de kunne da sætte en stopper for dem der er over
65 år.for der er godt nok mange af dem der ikke kan se at der færdes
unge mensker i trafiken,de tro sku de kørre ude på en mark mange gange
og er lidt skyld i det går galt i trafiken,når unge mensker prøver at
undgå et uheld,og det detsværre går galt for den unge person.ja så er
det de unge mensker der ikke kan kørre.Så lav en prøve for de ældre
over 65.og find en læge de ikke kender.så tro jeg der er mange der
smutter af vejen.Så rent ud sagt fri hastighed på motorveje.For må de
bruge alle det brændstof på traktor træk og alt muligt kørsel som der
ikke er nødvendigt at bruge i samfundet
så kan jeg ikke se vi mangler brændstof.Så kunne det da værre vi der
skal bruge det i hverdagen for at komme på job.kunne få det til en
rimlig pris.for så længe det bruges til alt pjat.må det koste ekstra
for dem som mener de barre kan smide det ud i luften.
så prøv lige at tænke lidt på det.for vi må da ikke mangle noget
vel?.For jeg tro det er noget af en penge indsamling for os
folketing,det er jo lette penge at få i kassen.uden vi brokke os.for
vi kørre jo barre der ud af.og mange smider barre det ud i den friske
luft.
os der skal kørre lidt omkring 50000.km om året mener godt nok der
kunne findes lidt fornuft i dette lille land.

Fra : Per Wildau

Dato : 12-08-04 19:05

Jan Thøgersen (slet OABLZ) wrote:

> vi skal op til kørre prøve

Hvaforn en prøve??

P3R

Fra : Gevaldi.

Dato : 12-08-04 19:17

Per Wildau skriblede:

http://www.dvo.dk/lavervi/nyhed/nr33/inde0008.htm#0001

--
/Gevaldi

Fra : Per Wildau

Dato : 12-08-04 20:14

Gevaldi. wrote:
> Per Wildau skriblede:

> http://www.dvo.dk/lavervi/nyhed/nr33/inde0008.htm#0001

Det er utroligt...

Der er så mange andre ting som jo da er til at få øje på, og så snakker man
om det. Hvad med store 100000 kassevogne, som ligger i overhalingsbanen hver
eneste dag med 160 kilometer i timen, de er sgu da ikke til at få øje på...

P3R

Fra : phk

Dato : 13-08-04 01:52

"Per Wildau" <xy@z> skrev i en meddelelse

> [...]
hver
> eneste dag med 160 kilometer i timen, de er sgu da ikke til at få øje

I går i Varde - bil holder tilbage for grønt ved lysregulering. Da det
skifter til rødt kører hun frem - som bagfrakommende bliver jeg nødt til at
blive holdende, men jeg indhenter hende nogle minutter senere, da hun kører
meget usikker på omfartsvejen. Forsøger at dreje til venstre på veje der
ikke er der, kører til venstre for midterstriben m.m.

Jeg beslutter mig så for at følge efter hende. I flere lysreguleringer gør
hun anstalt til at dreje til venstre, men det lykkes ikke for hende. I
lysregulering tvinges hun til at bremse for venstresvingende modkørende
bilist, der regnede med hun holdt tilbage for ham, da hun kører ind i
krydset for rent rødt. Til trods for hendes mange forsøg med at dreje til
venstre beslutter hun sig så for at dreje til højre - igen efter at have
holdt det meste af grøn-perioden i krydset. Hun skulle til fødselsdag hos en
anden ældre dame i nabolaget (flag i indkørsel).

Jeg skulle have lavet et par småting på bilen, så jeg tilbringer et par
timer på en servicestation uden for Varde med tilhørende værksted. Den
travle mekaniker bliver af servicestationens personel bedt om at hjælpe en
dame med at tanke. Det gør han så - hun mente hun var for gammel til at
kunne finde ud af at tanke og det tror jeg på fordi da hun kørte var det
aldeles umuligt for hende at køre væk fra standeren uden gentagende gange at
køre venstre baghjul hen over det "fortov" benzinstanderne stod på.
Forsøgene blev udført i stort set samme hjulspor hver gang. Koblingen holdt
ikke længe på den bil, er jeg sikker på. Det endte med at den stadig travle
mekaniker gik ud for indgående at forklare den gamle dame hvordan hun skulle
komme uden om forhindringen.

Senere. kørte en dame rundt på servicestationens område med meget høje
omdrejninger og meget langsomt i første gear (går jeg ud fra, det var lidt
svært at bedømme . Mekanikeren fortalte at der regelmæssigt kom en helt
fjerde dame som kørte meget værre.

Jeg gad godt se ovenstående damer på en glatførebane.

Og helst kun der!

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Wildau

Dato : 13-08-04 08:44

phk wrote:
> "Per Wildau" <xy@z> skrev i en meddelelse

[..]

> [...]

> Mekanikeren fortalte at der regelmæssigt
> kom en helt fjerde dame som kørte meget værre.
>
> Jeg gad godt se ovenstående damer på en glatførebane.

I mit nabolag boede en gammel mand, som havde haft et antal blodpropper. På
grund af det, talte han dårligt, gik han dårligt. En dag talte jeg med ham
om et eller andet: "Du skulle gå til læge" sagde jeg. Og han svarede: "Det
tør jeg ikke, så tager de bare mit kørekort."

På den ene side så havde jeg lidt ondt af ham, på den anden side tænkte jeg,
at han burde have taget sit kørekort.

En dag fik jeg tilfældigvis kørelejlighed med ham og jeg slog korsets tegn
for mig inden jeg satte mig ind.

Men efter et par kilometer satte jeg mig helt tryg til rette, manden kørte
bestemt helt fint.

Men man kan selvfølgeligt ikke konkludere, at så er der ingen ældre som
burde have taget deres kørekort, fordi de ser, hører og reagerer for
dårligt - det er der selvfølgeligt.

Men unge mænd i alderen 18-24 år er involveret mere end 3 gange mere end
ældre mænd i trafikuheld (det er en kendsgerning!!!), burde det medføre at
mænd først skal have deres kørekort som 24 årig???

http://www.nja.dk/Serviceomraader/VejeOgTrafik/Uheldsinformation/FaktaOmTrafikuheld.htm

P3R

Fra : Rander

Dato : 13-08-04 20:56

Fri, 13 Aug 2004 09:44:20 +0200 brugte Per Wildau 61 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Men unge mænd i alderen 18-24 år er involveret mere end 3 gange mere end
>ældre mænd i trafikuheld (det er en kendsgerning!!!), burde det medføre at

Ja, men ifølge en undersøgelse jeg læste for nogle år siden er det
udelukkende fordi der kører 3 gange flere unge mænd i alderen 18-24 år
rundt end ældre mænd. Gør du antallet af uheld i de to aldersgrupper op som
"antal uheld pr. 1000 bilister i hver aldersgruppe" ligger de to tal
faktisk uhyggeligt tæt!

Til de ældres forsvar skal dog siges at ulykkerne hvori de unge er
indblandede ofte er voldsommere, fordi de har en bil der kan køre stærkt!

Lidt ligesom den Golf jeg så på Rådhuspladsen for en times tid siden.
Umiddelbart så fælgene ud til at være 21", belagt med 2 cm gummi - og lige
så meget plads mellem gummi og skærm! Synes faktisk at den var grim med de
temmelig overdimensionerede fælge...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

En idealist er en, der, når han bemærker, en rose dufter bedre end en
grøntsag, konkluderer, den også giver den bedste suppe. (H. L. Mencken)

Fra : Per Wildau

Dato : 13-08-04 22:08

Rander wrote:
> [...]
> rundt end ældre mænd. Gør du antallet af uheld i de to aldersgrupper
> op som "antal uheld pr. 1000 bilister i hver aldersgruppe" ligger de

Javel-ja.... hvor var det du læste det???

For førere af personbil er /egenrisikoen/ for unge mænd i alderen 18-24 år
mere end 3 gange så høj som for de ældre mænd

http://www.nja.dk/Serviceomraader/VejeOgTrafik/Uheldsinformation/FaktaOmTrafikuheld.htm

Dén 23 årige mand som kigger ud af forruden på sin bil og siger: "De der
gamel mænd er farlige i trafikken,"
han er selv i en gruppe som er 3 gange farligere !!!

- Sandheden er at unge mænd er hamrende farlige i trafikken.

Du bliver nød til at droppe nogle seriøse links, hvis du overbevise nogen

P3R

Fra : claus b. p.

Dato : 13-08-04 23:45

> - Sandheden er at unge mænd er hamrende farlige i trafikken.

Du har helt ret, men over en vis alder begynder risikoen igen at stige. Og
er det egentlig så mærkeligt, for mange mennesker på 68 har haft kørekort i
40 år uden nogen form for efteruddannelse, og så er synet og reflekserne
samtidig blevet dårligere. På et tidspunkt overhaler ulemperne fordelen ved
rutinen. Jeg går helt ind for en prøve eller et obligatorisk kursus hvert
5-10 år, det ville helt sikkert forbedre trafiksikkerheden betydelig mere
end obligatoriske bilsyn.
(Man kunne også lige få genopfrisket reglerne for fletning og afstand)

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 20:07

> [...]
> her hjemme.At de mener at vi skal op til kørre prøve hver femte eller
> hver tiende år.Ja så må jeg godt nok sige jeg tro ikke de bruge den

Jeg kan dårligt forestille mig det bliver til noget.
Husk på at politikere også skal til samme prøve plus at de også bliver > 65
år
))

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-08-04 00:33

On Thu, 12 Aug 2004 21:06:36 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg kan dårligt forestille mig det bliver til noget.
>Husk på at politikere også skal til samme prøve plus at de også bliver > 65
>år

Jeg hørte om det i radioen. Og så fremt at der "kun" bliver tale om en
toriprøve her 5-10 år så er regeringen mere stemt på også at indføre det
her i DK, mens at hvis at der bliver tale om en fuld køreprøve ligesom
når at man tager kørekort, at man så vil tage det op til vurdering og
måske ikke indfører det her i DK.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Thomsen

Dato : 13-08-04 07:44

> [...]
> hver tiende år.Ja så må jeg godt nok sige jeg tro ikke de bruge den
> indvendig side af knoppen.For så er der mange flerre der kørre uden

Godt argument - Hvis folk ikke er i stand til at bestå en køreprøve, og de
kører uden kørekort, må man inddrage bilen.

> [...]
> år frem,efter den beregning de bruger nu om dage.Men det om kørre kort
> er da helt vildt.men de kunne da sætte en stopper for dem der er over

Hvorfor lige 65 - Jeg har set unge på 25 der kører 'morfar' og jeg har set
ældre der kører 'Brian' (undskyld Brian).
Med en køreprøve hvert 5. år tvinges folk til at genopfriske (eller lærer)
regelerne.

> [...]
> og er lidt skyld i det går galt i trafiken,når unge mensker prøver at
> undgå et uheld,og det detsværre går galt for den unge person.ja så er

Det kan godt være, at ældre bilister tror de kører på en mark, men mange
unge tror de er ene på vegen.

?

?

> [...]
> os der skal kørre lidt omkring 50000.km om året mener godt nok der
> kunne findes lidt fornuft i dette lille land.

Nu kan du jo kun udtale dig for dig selv.

Per

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-08-04 09:47

Per Thomsen wrote:

> Godt argument - Hvis folk ikke er i stand til at bestå en køreprøve,
> og de kører uden kørekort, må man inddrage bilen.

Det mener jeg allerede kan gøres i dag, det sker dog næsten aldrig, grunden
er at det er meget svært at fastholde en konfiskation af et køretøj som er
behæftet med gæld i form af bankpant med sikkerhed i bilen.
Ligeledes er det umuligt at røre køretøjet hvis det står i en andens navn,
og blot "lånt" i overført betydning.

> Hvorfor lige 65 - Jeg har set unge på 25 der kører 'morfar' og jeg
> har set ældre der kører 'Brian' (undskyld Brian).

Ja mange gange..

> Med en køreprøve hvert 5. år tvinges folk til at genopfriske (eller
> lærer) regelerne.

Er fristende, - jeg tror dog ikke det hjælper synderligt på billisternes
mentale del af deres trafikkultur.

> Det kan godt være, at ældre bilister tror de kører på en mark, men
> mange unge tror de er ene på vegen.

Man bør nok kigge i retning af det skibstrafikale område. Der kan kun
godkendte læger udstede helbredsatest i forbindelse med fornyelse af
sønæringsbeviser (styrmand/skibsfører/sætteskipper o.s.v.)

"Udstyret" til kontrol af demens og den slags er jo allerede tilstede i form
af SBI's prøvesagkyndige, som er uddanede til at håndtere den slags prøver.

Hvis en læge er i tvivl kan han henvise/indstille en som skal have kørekort
fornyet til en sådan prøve.

Problemet er nok i højere grad vor indgroede "flinkementalitet", da disse
prøver ikke bliver anvendt ret ofte.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Thomsen

Dato : 13-08-04 10:56

> Er fristende, - jeg tror dog ikke det hjælper synderligt på billisternes
> mentale del af deres trafikkultur.

Jeg tror nu, at i det øjeblik du tvinges til at genopfriske regelerne -
Tvinges din hjerne i det mindste til at tænke hvordan man burde opføre sig i
trafiken.

UPS, vejen-

> [...]
> fornyet til en sådan prøve.
>
> Problemet er nok i højere grad vor indgroede "flinkementalitet", da disse

Umiddelbart en god ide.

Per

Fra : Mette

Dato : 13-08-04 08:28

I USA, bilismens hellige land, er der mange stater (hvis ikke alle), hvor
kørekortet udløber efter en periode. Mit eget udløb efter ti år, det var i
Californien.

Her i området ser jeg flere unge mennesker, der er alt for umodne til at
køre bil, end jeg ser farlige ældre. Men de sidste findes, og man bør
bestemt gøre noget ved begge grupper - uden dog at ramme alle de unge, der
kører pænt, og alle de ældre, der fuldt ud er i stand til at føre et køretøj
sikkert.

Hvis et kørekortudløb med en mindre prøve hvert tiende år kan gøre en
forskel, vil det gøre vores veje mere sikre, og så kan jeg personligt leve
med det. Hvis jeg ikke kan bestå en kontrollerende prøve uden problemer
efter ti år, har jeg så noget at gøre på vejene?

Mvh,
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 09:19

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med det. Hvis jeg ikke kan bestå en kontrollerende prøve uden problemer
> efter ti år, har jeg så noget at gøre på vejene?

Giver dig helt ret, et kørekort skal ikke være nogen selvfølge.

Fra : Per Thomsen

Dato : 13-08-04 09:43

> Giver dig helt ret, et kørekort skal ikke være nogen selvfølge.

Ja, det er grotesk, at man kan erhverve et kørekort som 18årig og uden at
køre bil iøvrigt beholde det til man bliver 70.

Per

Fra : Anders Ravn

Dato : 13-08-04 09:47

> I USA, bilismens hellige land, er der mange stater (hvis ikke alle), hvor
> kørekortet udløber efter en periode. Mit eget udløb efter ti år, det var i
> Californien.

I mange andre stater i USA, udløber kørekortet efter 2 år.

> Mvh,
> Mette

- Anders

---

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-04 11:06

> [...]
> her hjemme.At de mener at vi skal op til kørre prøve hver femte eller
> hver tiende år.Ja så må jeg godt nok sige jeg tro ikke de bruge den

Fint med mig - så kan folk lære at trække til højre på motorvejen, og vi kan
få sorteret alle dem fra, der hverken kan se eller høre.

Jeg garanterer for, at jeg kunne skabe et historisk overskud på det danske
statsbudget, hvis de slap mig løs med et bødehæfte på motorvejene.. ))

/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 13-08-04 14:07

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg garanterer for, at jeg kunne skabe et historisk overskud på det
> danske statsbudget, hvis de slap mig løs med et bødehæfte på

Det ville ikke blive til meget.
Først ville du blive nød til at frakende dig selv kørekortet, siden ville du
skulle gå henholdsvis løbe trafiksyndere op.

P3R ROFL

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-08-04 16:48

"Per Wildau" <xy@z> skrev :

>Først ville du blive nød til at frakende dig selv kørekortet, siden ville du
>skulle gå henholdsvis løbe trafiksyndere op.

Snyd !! *det* er jo insiderviden ;)

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-08-04 16:45

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Jeg garanterer for, at jeg kunne skabe et historisk overskud på det danske
>statsbudget, hvis de slap mig løs med et bødehæfte på motorvejene.. ))

Gælder det ikke os alle ? Vi skal jo bare se efter de unoder vi selv
laver, og så eller grifle løs på blokken ;)

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-08-04 10:13

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Gælder det ikke os alle ? Vi skal jo bare se efter de unoder vi selv
> laver, og så eller grifle løs på blokken ;)

Fy for den, det ville jo blive dyrt!

Mvh.

Fra : Per Wildau

Dato : 15-08-04 19:07

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Gælder det ikke os alle ? Vi skal jo bare se efter de unoder vi selv
> laver, og så eller grifle løs på blokken ;)

Det er rigtigt - men vores egne fejl er jo aldrig de værste - de ved vi
alle.

/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-08-04 00:02

On Sun, 15 Aug 2004 20:06:30 +0200, "Per Wildau" <xy@z> wrote:

>Det er rigtigt - men vores egne fejl er jo aldrig de værste - de ved vi
>alle.
>
>/Jan W Nielsen

2in1??

Flemming Jacobsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-08-04 07:09

> 2in1??

På besøg hos Per Wildau.

/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-08-04 22:33

On Mon, 16 Aug 2004 08:09:08 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@ingenmail.dk> wrote:

>På besøg hos Per Wildau.

Ah, så passer puslespillet :)
Flemming Jacobsen