/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mon SUV'erne får én over hatten?
Fra : Henrik B.


Dato : 12-08-04 14:12

Iflg. Bilmagasinet, overvejes højere afgifter på de svinende og farlige (for
andre) SUV'er:

http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2920

Tysk-fransk strid om 4-hjulstrækkere
Af: Thorkil Sevelsted 11.08.2004



Mens der i Danmark er optræk til en ny misundelseslov, som skal
forbyde privatkørsel i gulpladebiler, hvoraf mange er større eller mindre
4-hjulstrækkere, er de højbenede SUV´er blevet genstand for en fransk-tysk
strid, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I Frankrig er der fremsat forslag om højere afgift på tunge,
bensinslugende biler, mens mindre og renere biler skulle have
afgiftsnedslag.

Dertil kommer, at Paris´ bystyre gerne vil af med SUV´erne, som fylder
for meget i trafikken og er til fare for fodgængere og bilister i mindre
køretøjer. Borgmesteren i London er i øvrigt helt enig, og vil fordoble
afgiften for at køre i SUV i City.

Og nu er der gået storpolitik i sagen. De biler, der er tale om, er
f.eks. BMW X5, VW Touareg, Porsche Cayenne og Mercedes M, og de fremstilles
alle i Tyskland. Fortjenesten på biltypen er god, og salget stiger støt,
mens bilmarkedet generelt er faldende.

De franske fabrikanter Peugeot, Citroën og Renault har ikke
tilsvarende køretøjer på programmet, og forbundskansler Gerhard Schröder har
advaret Frankrig om, at forholdet mellem de to lande vil lide skade, hvis
Frankrig indfører en beskatning, der straffer de store tyske biler og
favoriserer de små franske. Det franske forslag vil fordyre SUV´erne med
omkring 25.000 kroner, mens de mindre, og mere økonomiske biler vil få
afgiftsfordele svarende til cirka 6000 kroner.

Ikke overraskende støtter de franske fabrikanter afgifter, der
favoriserer de mest brændstoføkonomiske biler. Halvdelen af deres produkter
er forsynet med små økonomiske dieselmotorer.

EU-kommissionen går ind for afgiftsregler, der favoriserer de mest
miljøvenlige biler, og har f.eks. opfordret Danmark til at ændre sine regler
i den regning. Den nye strid er endnu et eksempel på, at bilafgifter ikke
mere blot er et nationalt anliggende, og at der er hårdt brug for ensartede
afgiftsregler i hele EU, hvis drømmen om varernes frie bevægelighed over
landegrænserne skal gå i opfyldelse.


begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end


 
 
Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 14:26


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:411b6c88$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Iflg. Bilmagasinet, overvejes højere afgifter på de svinende og farlige
(for
> andre) SUV'er:
>
> http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2920


Hehe, kunne ham Gerhard ikke lige komme til Danmark og true lidt?
Sjovt som alle andre lande vogter over hinanden, men det lille pisseland
Danmark, har de totalt opgivet *G* ..det er jo også derfor vi altid får
bilerne sidst, har længere leveringstid osv. osv.

Men igen, jeg hørte engang at en stor BMW-forhandler i Hamborg solgte lige
så mange BMW'er på et år, som der bliver solgt i hele Danmark, så det er vel
ikke så underligt at de bare griner af os, og tænker: Ja ja, lad dem bare,
det rager os ..



Henrik B. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 12-08-04 14:32


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:KdKSc.282$cO5.154@news.get2net.dk...
> Men igen, jeg hørte engang at en stor BMW-forhandler i Hamborg solgte lige
> så mange BMW'er på et år, som der bliver solgt i hele Danmark, så det er
vel
> ikke så underligt at de bare griner af os, og tænker: Ja ja, lad dem bare,
> det rager os ..

Har også hørt en historie - ved ikke om den er sand - at den største
Toyota-forhandler i Los Angeles sælger ca. 800 biler på en god weekend
(fredag - søndag).

M.v.h.



Ukendt (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-08-04 15:58



> Hehe, kunne ham Gerhard ikke lige komme til Danmark og true lidt?
> Sjovt som alle andre lande vogter over hinanden, men det lille pisseland
> Danmark, har de totalt opgivet *G* ..det er jo også derfor vi altid får
> bilerne sidst, har længere leveringstid osv. osv.

Fordi danmark er kia og suzuki-wagon land hvor man alligevel ikke sælger ret
meget til

--
Tom



Brian (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-08-04 16:34

Hejsa

Henrik B. skrev:
> Iflg. Bilmagasinet, overvejes højere afgifter på de svinende og
> farlige (for andre) SUV'er:
>
> http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2920

Det var sgu da en god idé, lad endelig det forslag fænge an her i
landet også....

/Brian



Lars L. Hansen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 13-08-04 09:01

Henrik B. wrote:

> Iflg. Bilmagasinet, overvejes højere afgifter på de svinende og farlige (for
> andre) SUV'er:

Hehe, der er nærmest tale om det vi havde herhjemme engang - vægtafgift :)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste